Borstvoeding, ik zit er even doorheen..

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Typicalme, 22 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Hee dames,

Mijn dochtertje is nu 4 weekjes en ik geef volledige borstvoeding. Op het moment weet ik het allemaal even niet meer.. Ik loop tegen het volgende aan.
    Voorheen dronk ons meisje elke 3 uur overdag, in de avond/nacht kon dit wat langer zijn. Nu is ze donderdag begonnen met elk 1,5 a 2 uur drinken overdag, en s'nachts gewoon hetzelfde (regeldagen?) Echter komt er s'avonds vaak een moment dat ze langer doorslaapt, eergisteren was dit 5 uur en vannacht zelfs 8 uur. Ik heb haar toen toch maar wakker gemaakt. Het geen wat mij nu onzeker maakt is dat ik gisteren een hard plekje in mijn Re-borst aantrof. Ook deed ie flink zeer, niet rood of warm. Li borst voelt ook wat pijnlijker als normaal, maar niet te vergelijken met Re. Ik heb gekolft en ons meisje een aantal keer aangelegd aan mijn Re borst. Het plekje was weg, de pijn echter blijft, borst voelt wel leger en zacht. Nu had ik gisteren ook een Temp van 38.3. Dit voelde ik al toen ik wakker werd. In de avond was ie weer netjes 37. Vanmorgen is het weer raak, 38.1. Ook heb ik constant een beetje hoofdpijn.
    Zou dit een beginnende borstontsteking zijn? en moet ik hier iets mee? En hoe kan het nou dat mijn dochtertje overdag zo kort op elkaar wil drinken, en s'nachts ineens 8 uur doorslaapt? Brengt dit mijn melkproductie niet helemaal van slag? Want dat gevoel heb ik nu wel. En heb ik daarom die bobbel/pijn omdat mijn borsten dan vollopen omdat zij ingesteld zijn om elk 1,5uur te voeden? Ik vind het heerlijk als ze zo een aantal uur doorslaapt s'nachts maar als daardoor mijn borsten vollopen en een borstontsteking in de hand werkt dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. En daarbij, als ik s'nachts verplicht moet gaan kolven omdat mijn borsten anders vollopen kom ik nog niet aan mijn rust toe en heb ik er dus eigenlijk nog niks aan.

Sorry voor de vele vragen, ik zit er gewoon even een beetje doorheen.. en omdat het zondag is kan ik mijn vragen ook niet bij het consultatie-bureau kwijt.. Misschien kunnen jullie me al wat duidelijkheid of tips geven?

Bedankt in in geval voor het lezen.

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Het kan zijn dat je productie wat van slag is doordat je dochter ineens langer doorslaapt. Je kunt extra kolven of onder de douche de pijnlijke plekken weg masseren. Of het doorslapen consequenties heeft voor je productie is van te voren moeilijk te zeggen. Je dl is nog heel jong, je melkproductie is nog niet aangepast op haar vraag, en dit duurt vaak even. ( week of 12).
    Hoe laat geef je de laatste voeding?
    De tijd die ze tussen de voedingen laat vind ik trouwens niet zo bijzonder. Voor een kindje van die leeftijd is dat heel normaal.

Je kunt ook bellen met LLL of VBN in jouw woonplaats of regio.
    Die kunnen je vandaag al te woord staan!

3. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Het zou heel goed kunnen dat je dochtertje in haar regeldagen zit, die zijn namelijk rond de 4 weken. Sommige kindjes hebben er een paar daagjes last van, andere hebben er een week last van. Gewoon lekker blijven voeden op verzoek en dat regelt zich dan vanzelf. Straks komt er weer een ander ritme voor terug. Ze zal er 's nachts ook steeds meer tijd tussen laten zitten.
    Helaas kan ik je verder geen info geven over de mogelijkheid op borstontsteking, misschien even contact opnemen metde huisartsenpost als je het niet vertrouwd. Zij zullen je daar meer info over kunnen geven. Sterkte in ieder geval en hopelijk valt het allemaal mee!

4. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!!
    Haar laatste voeding in de avond wisselt heel erg. Ze heeft nog regelmatig een huiluurtje gehad vroeg in de avond, daarna slaapt ze meestal wat langer, ooit 5, 6 en gisteren 8 uur. Ze had gisteren bijv haar laatste voeding gehad om 18:30u, en ik heb haar om 2:30u wakker gemaakt. Maar dat is wel extreem. Meestal voed ik haar tussen 22:00u en 1:00u voor de 'laatste' keer. Dat is allemaal afhankelijk van hoe vaak ze wil drinken die dag, daar zit nog helemaal geen regelmaat in.
    Verder drinkt ze ook maar aan 1 kant, dat heeft ze altijd zo gedaan. En ze groeit heel goed, heeft ze ook al vanaf het begin gedaan (ze was klein bij de geboorte)

Kan ik die contactpersoon van VBN serieus ook op zondag bellen? Misschien dat ik dat toch maar eens ga doen..

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ja die persoon kun je bellen op zondag ( of even mailen en dan krijg je zo snel mogelijk een bericht terug). Als je zoekt naar de contactpersoon in jouw woonplaatst, staat er vaak aangegeven tussen welke tijden je telefonisch contact op kunt nemen.

6. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Hee dames,

Ik wou even laten weten hoe het hier nu gaat. Het ging de afgelopen week nl echt niet zo lekker. Ons meisje wou vanaf vorige week elk 1,5 uur drinken en werd alleen maar ontevredener, zo erg dat ze alleen nog naar huilde en ik de borstvoeding serieus af wou gaan bouwen omdat ik het niet meer trok. Vrijdag is een wijkverpleegkundige langs geweest van het consultatie-bureau en zij heeft ons wat tips gegeven. We zijn de tijden tussen het voeden gaan rekken naar in elk geval 2,5uur en vaak wel 3uur, en we hebben nog wat kleine tips gekregen m.b.t het slapen, ritme etc. En je zult het niet geloven maar ons meisje is direct verandert van een ontevreden huilende baby naar een super tevreden meisje! Zo fijn! Dus mama is ook weer tevreden en ik kan lekker doorgaan met de borstvoeding! :)

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Hou wel 2 dingen in je achterhoofd:
    Rond de 6 weken heb je vaak te maken met regeldagen.
    Onrust,vaak willen drinken,is typerend voor deze periode.

Én: s'avonds is het écht beter om niét te rekken,als je
    kindje wil clusteren. Daar niet aan toe geven,is voor je productie
    niet aan te raden.

8. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Blijf ondanks de CB adviezen en nu blije kindje wel goed kijken naar je ukje! Ik vind het CB zelf niet echt bv vriendelijk en soms is het voor je productie nodig dat je kindje vaker komt. Het zal dit dan zelf ook regelen.
    Bij doorslapen/langer slapen neemt de stuwing soms toe. Ik ben daar bijv erg gevoelig voor (snel harde schijven, toeschietreflex die steeds terugkomt etc) maar ik kolf dan vaak even 10-20 cc af zodat de druk er even af is. Geef nu al ruim 3 mnd bv en geen ontsteking gehad en mijn zoontje wisselt toch ook sterk tussen dag (2-2.5u, regeldagen 1.5u) en nacht (4-5u)

9. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Aan de regeldagen had ik zelf idd ook al gedacht, dat ik hier wel even op moet letten t.z.t. En verder clusterd ze s'avonds niet, sinds vrijdag is zelfs het huiluurtje verleden tijd (tijdens dat huiluurtje hoefde ze voorheen ook al nooit te drinken) Ze slaapt nu heerlijk door van 18:00u tot 0:00u. Daarna komt ze weer elke 3 uur. (s'avonds en s'nachts waren de enige momenten dat ze niet elk 1,5 uur wou drinken en vaak al wat langer door sliep).
    Ik vond het cb verder helemaal niet bv-onvriendelijk. Ze sprongen juist heel snel in toen ik aangaf af te willen gaan bouwen omdat ik het niet meer trok. Dankzij hen geef ik nu nog borstvoeding en sta ik er weer positief in! Als zij serieus elk 1,5 uur moest blijven drinken was ik ermee gestopt, want dat ging echt ten koste van mezelf, en van haar, want ze was echt geen tevreden kindje meer.

Deel Deze Pagina