ik weet het ook allemaal niet meer hoor

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Moekje, 3 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Hoi Meiden,

Ik weet het allemaal niet meer wat betreft de groei van onze kleine knul.
    Tot 26 weken liep hij precies op de gemiddelde curve.
    Bij 29 weken werd vermoed dat hij misschien wat aan de kleine kant was en bij 31 weken werd dit middels een groei echo bij de echoscopist (dus niet bij de normale gyn) bevestigd.
    Dezelfde dat nog een groeiecho gehad bij een gyneacoloog en deze meette het kindje weer op gemiddeld ipv klein.
    Vervolgens bij 33 weken opgenomen omdat mijn eigen gyneacoloog het kindje weer te klein had gemeten (1650 gram) en wilde weten waarom deze achter bleef in groei.
    Vervolgens volledig door de malle molen gehaald en er was niets wat er op moest wijzen dat het een klein kindje was (goed vruchtwater en goede doorbloeding navelstreng).
    Ze hebben toen niet opnieuw gemeten omdat dat niet betrouwbaar is en tot de volgende groeimeting heb ik iedere week 2x ctg gehad en 2x een echo alles was steeds in orde.
    Vandaag weer een groeiecho gehad en nu word ons mannetje op 2550 gram geschat! kortom weer precies de gemiddelde groeicurve!
    Wat moet ik hier nu allemaal van denken?
    Hebben jullie hier misschien ervaring mee of gehad?

Over twee weken heb ik weer een groei echo en ik heb aangegeven dat ik voortaan door dezelfde gyneacoloog gemeten wil worden om te voorkomen dat er verschillen ontstaan door de verschillende artsen.

Hoop dat jullie misschien wat ervaringen willen delen :)

Liefs,

2. ambonmanise

ambonmanise Fanatiek lid

15 mei 2011
    1.724
    0
    0
    Secretaresse
    hoi, bij de 30weken echo zeiden ze dat de buikomtrek van mijn dochter 3 weken achter liep en omdat mijn bloeddruk verhoogd was werd ik opgenomen. Elke dag aan de ctg en 2x per week de doorbloeding vd navelstreng bekijken. Het was elke x goed. Na 2 weken was mijn dochters achterstand verbeterd en mocht ik naar huis. 4 weken lang 2x per week naar het ziekenhuis voor een ctg en doorbloeding vd navelstreng. Toen met 36 weken weer een groeiecho gehad en het was weer niet goed. De buikomtrek liep weer achter en ze werd nu geschat op 1900 gram. Ik werd weer opgenomen en ben met 37 weken ingeleid omdat ze vonden dat ze beter buiten de buik verder kon groeien als het in de buik niet goed ging.
    Ze werd geboren en ze woog 2195 gram en van de achterstand van haar buikomtrek was niets te zien. Ze werd gecontroleerd door de kinderarts en lichamelijk was ze goed in verhouding.

De echo kan er dus wel eens naastzitten met het gewicht. Het is ook een schatting en niet 100% betrouwbaar. In mijn geval heeft het goed uitgepakt terwijl ik mij wel zorgen heb gemaakt.
    Achteraf bleek dat de placenta wat aan de kleine kant was en daardoor had ze ook niet verder kunnen groeien. Maar het is ook genetisch in ons geval omdat mijn man en ik beide niet groot zijn. (we hadden zelf ook geen grote baby verwacht ;))

Sterkte met de laatste loodjes!!

3. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Bedankt voor de reactie! stelt me gerust.
    Het geen dat ik zou vreemd vind dat de verschillende artsen zo verschillend meten.
    Ze meten echt tussen veel te klein en normaal.
    Fijn dat bij jullie meisje in ieder geval alles goed is ! hoe is het nu met haar?
    Als je idd beide niet groot bent is het aanemelijk dat de baby ook geen reus is ;)
    Mijn vriend is een hele gemiddelde man en ik ben wel groot zowel als in de lengte als de breedte haha.
    Maar wij waren beide 6 pond bij de geboorte dus ook geen reuze baby's het zal allemaal wel goed komen ;)

4. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Jeetje wat vervelend dat je zo in onzekerheid wordt gelaten!!
    Ik heb geen ervaring met kleine kindjes, maar wel met groei echo's. En mijn ervaring is dat het niet heel betrouwbaar is. Bij mij dochter zaten ze er een kilo naast (werd op 3000 gram geboortegewicht geschat, was 4000 gram) bij en mijn zoon een halve kilo (3500 gram op de groeiecho, ruim 4000 gram bij geboorte). Ze zeggen dat ze er maximaal een halve kilo naast kunnen zitten. In mijn geval niet zo erg, maar als je een klein kindje hebt, is een halve kilo natuurlijk erg veel.
    Mijn nichtje is dit weekend ingeleid omdat ze een hele grote baby zou verwachten en de baby niet langer mocht blijven zitten. Hij kwam eruit: 51 cm en 3600 gram. Niet echt een enorme reus dus. Ze dachten dat ie ruim 9 pond zou zijn. Dus groei echos zijn in mijn ervaring niet echt heel betrouwbaar.

5. ambonmanise

ambonmanise Fanatiek lid

15 mei 2011
    1.724
    0
    0
    Secretaresse
    hoi, ik moet er wel bij zeggen dat de gynaecoloog die mij heeft laten opnemen ook elke 2 weken de groeiecho deed omdat ze het zelf in de gaten wou houden. De echo van de doorbloeding vd navelstreng werd wel door anderen gedaan. Misschien kun je dit ook aangeven? Ik denk trouwens dat je nog maar 1 x een groeiecho zult krijgen. Bij mij zeiden ze dat ze vanaf week 37 geen groeiecho meer deden, ze keken toen of mijn baarmoedermond al week was en ik had toen 2cm ontsluiting. Daarop zei de gyn dat ze mij 2 dagen later zouden gaan inleiden omdat ik toen 37 weken was. Op die ochtend had ik al 3 cm ontsluiting. Ik denk dan ook dat mijn dochter ook niet meer heel lang op zich liet wachten.

Ze moest 1 dag in de couveuse liggen omdat haar temp. 36 was en die moet minimaal 36,5 zijn. Maar ja, ze had dan ook geen vetlaagje die normaal in de laatste 3 weken gekweekt wordt.
    Ik moest zelf ook nog minimaal 48 uur blijven ivm de symptomen van pre-eclampsie. We zijn op de 5e dag naar huis gegaan.
    In het begin was het erg pittig en wennen. Ze huilde veel, wilde steeds bij ons zijn, tegen ons aan liggen. Dit hebben we allemaal doorstaan en nu is ze een vrolijke baby die veel brabbelt, lekker doorslaapt 's nachts en het gaat heel goed met ons.
    Het is echt genieten vanaf dat ze 10 weken oud was.

Ik hoop dat het met jouw kleintje ook goed gaat komen. Probeer je niet teveel zorgen te maken, stress is niet goed voor jou en voor je kleine.

6. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

tot 20 weken liep ons zoontje tot op de dag gelijk met de curve. Met 32 weken 2 weken achterstand van de beentjes en buik. HJoofd was altijd al kleiner maar dat heeft zijn paps ook.

Met 36 weken een nieuwe groeiecho en liep ineens 5 weken achter in groei. Ook voelde ik minder leven. Daarom elke dag CTG en groeiecho gepland met 38 weken. Hij liep nog steeds achter dus ik ben ingeleid met 38,3 weken. De reden was ook dat mijn navelstreng flow te hoog was en hij dus te weinig voeding kreeg.

Uiteindelijk was meneer 2730gram en 44cm. Inmiddels 5.5maand en zit precies op het gemiddelde groeilijntje. Verder ook nooit wat gemerkt van dat hij dysmatuur was. Ja ik moest premature kleertjes kopen en met maat 50/56 heeft hij lang gedaan. Verder supergezond kereltje.

Laat je niet gek maken en ga inderdaad op je strepen staan dat echo's steeds door dezelfde worden gemaakt en er eenduidig beleid wordt ingesteld

Succes Komt vast allemaal goed

7. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Wat zijn jullie lief!! bedankt voor de opbeurende berichten!!
    Ik maak me idd ook niet heel erg druk ik voel namelijk veel leven (teveel soms naar mijn mening ;) haha ) daardoor zijn CTG's ook erg moeilijk te maken omdat hij de dopler gewoon steeds wegtrapt of er van weg draait (ook geen prettig gevoel kan ik melden). Daarnaast heb ik altijd wel een enorme intuitie en deze zegt mij dat het gewoon goed komt met ons kereltje.
    Het enige waar ik over twijfel of ik prematuur kleertjes zal kopen.
    Hij is nu door 4 artsen gemeten en 2 artsen schatten heb normaal en 1 echoscopiste schat hem klein en 1 arts ook.

Gister wel weer opnieuw in ziekenhuis geweest omdat ik 's nachts wat bloedverlies had. Zelf heb ik ook het idee dat de bevalling niet heeeeeeel lang meer op zich gaat laten wachten. Over 2 weekjes mag hij best komen van mij ;) Ben het wel heel erg zat steeds die onzekerheid , bekkeninstabiliteit en al die controlle s het is natuurlijk voor een goed doel en het is ook fijn om steeds de bevestiging te krijgen dat ons mannetje het goed doet. Maar als ik er voor kon tekenen dat hij over 2 weken gezond ter wereld komt teken ik ervoor.

Maar zolang hij het nog naar zijn zin heeft binnen broed ik nog wel vrolijk door, tis fijn te weten dat het nog max 5 weken zal duren haha

8. Dotty

Dotty Fanatiek lid

25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    @moekje: ik herken die onzekerheid. Ik heb tot vorige week steeds gedacht een kindje van 6/7 pond te krijgen. Tot ik een extra echo kreeg vanwege indalen en hij4/5 pond blijkt te zijn. Morgen weer een echo en ctg. De vk's (heb er 3) begrijpen het niet zo en denken te voelen dat er echt een kindje van 6/7 pond in zit (baarmoeder is ook gewoon groot, geen kleine buik), maar de echoscopist en de gyn denken dus 4/5 pond. Als hij niet gegroeid is, gaan we over inleiden praten.
    Ik weet dus ook niet wat nu echt klopt. Voor de zekerheid heb ik wel 2 setjes maat 44 gekocht. Ik wil graag een goed passend setje als hij geboren is. Mocht hij toch te groot zijn, dan is het jammer van die 2 pakjes (maar dat risico loop ik dan gewoon).

Ik vind vooral de onzekerheid van de bevalling nu eng. Ik ging er eigenlijk van uit dat de kleine man, na de geboorte, mee naar huis zou gaan. Nu weet ik het niet (moet hij in de couveuse, moet hij blijven in het zh, mag ik dan blijven in het zh, is hij wel groot genoeg om mee te mogen??).

Sterkte!

9. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    @Dotty jeetje waarom zijn ze daar pas zo laat achtergekomen dan?? heb je bij 32 weken geen groei echo gehad??

Mijn neefje is geboren met 2300 gram en heeft idd een weekje in het ziekenhuis gelegen. maar in principe als jou kindje zich goed warm kan houden zou hij volgens mij niet de couveuse moeten.
    Heel veel succes en hou me op de hoogte als de kleine er eenmaal is! ben benieuwd naar je ervaring en of hij idd klein is of wellicht een reken foutje.

Succes!!!

10. Dotty

Dotty Fanatiek lid

25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    @moekje: nee, geen groeiecho, omdat de vk helemaal geen vermoeden had dat de baby zo klein zou zijn. Hij voelt niet klein aan zegt ze en mijn baarmoeder/ buik groeien ook gewoon goed. Dus het was wel even schrikken vorige week.
    Iemand schat ons mannetje helemaal verkeerd in qua groei: of de vk's (ik heb er 3) of de gyn en echoscopist. We zullen het zien als hij er is. Een echo is natuurlijk ook geen weegschaal.

Maar die onzekerheid nu is zo vervelend, dat heb jij natuurlijk ook. Je weet niet meer goed wat je kan verwachten en waar je op moet rekenen (wat toch al niet kan bij een eerste bevalling :) ). Ik laat het zeker weten!

11. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Wat balen zeg dat ze niet eerder een echo hebben gemaakt, hier krijg je die standaard bij 32 en 34 weken. Ikzelf loop bij de gyn en ik kreeg hem al met 26 weken iedere controle.

hopen maar dat uit eindelijk alles goed komt! idd een echo is geen weegschaal, daar hou ik me ook aan vast haha

12. Dotty

Dotty Fanatiek lid

25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    We zijn nu weer terug van de gyn. Alles zag er goed uit, maar over de groei kan hij niks zeggen nog (omdat 1 week te kort is om groei te bemerken, volgende week weer een groeiecho).

Ik merk wel dat ik wat rustiger ben dan vorige week. Toen was ik steeds in tranen bij de gedachte dat mijn kindje te klein kon zijn.

Wanneer heb jij weer een groeiecho?

Deel Deze Pagina