direct na bevalling afkolven??

Discussion in 'Borstvoeding' started by angela24, Mar 28, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. angela24

angela24 Actief lid

Jan 28, 2006
    409
    0
    0
    Ik vraag me af of je direct na een bevalling borstvoeding kunt afkolven ipv meteen aanleggen??
    Mijn dochter heb ik ook borstvoeding gegeven maar na een aantal dagen bleek dat ik overproductie had waardoor zij veel te veel binnen kreeg en erg misselijk werd. Gevolg: Een huilend kind met onwijze krampen.... Tja, te weinig is niet fijn maar te veel ook niet!

Ik wil deze baby straks wel borstvoeding gaan geven maar niet meer uit de borst.

Mijn vraag is of er moeders zijn die ervaring hebben met het meteen afkolven ipv aanleggen??

Kan dit??

2. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    ik ken wel verhalen van prematuurtjes waar t eigenlijk noodzaak is om zo te doen. Dus dat t wel kan

3. EmyD

EmyD Niet meer actief

Misschien een idee om deze bij 'borstvoeding' te plaatsen. Zij hebben er het meeste verstand van denk ik.. ;)

4. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Het kan wel maar je kan door alleen kolven ook een slechte productie krijgen.
    Wat er bij de eerste het geval was hoeft nu niet zo te zijn he.
    Ook kun je 1 kant per voeding geven zodat ze goed de achtermelk binnen krijgt.

Ik zou niet meteen beginnen met kolven maar eerst eens kijken hoe het nu gaat lopen want er is geen garantie dat het fout gaat lopen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja dat kan, soms kan het zelfs niet anders.

Maar er zijn absoluut makkelijkere manieren om overproductie aan te pakken.

Ben je al bij bijeenkomsten van LLL of VBN geweest? Daar leer je heel veel over dit soort dingen. En anders kan een lactatiekundige je ook echt op weg helpen.

Op borstvoeding.com staat een heel artikel en stappenplan over de aanpak van hyperlactatie.

6. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Ik heb onze dochter wel geprobeerd aan te leggen, maar omdat ze een randprematuur was lukte het haar niet om er wat uit te krijgen . Dus daar ben ik snel mee gestopt. (ze had totaal geen zuigkracht en we moesten haar met een spuitje voeden).
    Ik ben de 2e dag in het ziekenhuis al begonnen met kolven.
    Ik heb uiteindelijk 7 maanden fulltime gekolfd. Het kan dus zeker wel, alleen moet je in het begin misschien wel je babytje bij je nemen als je kolft om je productie op gang te krijgen.!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Randprematuren missen vaak nog de reflexen om effectief aan de borst te drinken (had mijn dochter ook). Met hulp van een lactatiekundige en bijvoorbeeld hulpmiddelen als tepelhoedjes IS het wel mogelijk om na een aantal weken een kind aan de borst te krijgen. Maar goede begeleiding is dan echt onontbeerlijk.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ik zou eerst kijken hoe het loopt bij dit kindje. Bij mijn dochtertje had ik ook veel te veel melk, kreeg borstontsteking en nog een lading aan problemen, maar bij mijn zoontje ging alles gewoon (bijna) als vanzelf, echt heel makkelijk.
    Ik heb nog 6 weken fulltime gekolfd bij mijn dochtertje en ik vond dat echt drie keer niets, een hoop extra werk. Zou direct hulp inschakelen zodra je merkt dat het weer hetzelfde probleem wordt als bij je eerste. Wie weet gaat het nu gewoon heel anders, dat kan gewoon ook.

9. veronique1985

veronique1985 Actief lid

Sep 29, 2008
    183
    0
    16
    je kan meteen kolven als je dat wilt dat heb ik ook gedaan omdat onze dochter prematuur geboren is.
    ik had daardoor ook een over productie en onze dochter kon daardoor ook niet fatsoendelijk drinken (legde er altijd een spuugdoekje onder die was iedere voeding helemaal doorweekt)
    bij mij hebben ze toen gezegt dat ik het beste voordat ik haar eten geef eerst het ergste eraf moest kolven zodat ze op een rustige manier kon drinken dit heeft bij mij goed geholpen en uiteindelijk kon ze het zelf bijhouden al gaat het nog steeds erg snel

10. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Ik ben ook direct gan kolven. Het aanleggen was hier een probleem en in het ziekenhuis moest ik direct gaan kolven. In het begin kwam er niet al te veel, maar na een paar keer had ik genoeg voeding. Het enige nadeel van kolven vind ik dat het meer tijd kost dan voeden. Maar mijn dochter heeft wel 3 maanden borstvoeding gehad, zonder kolven was dat nooit gelukt!

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,
    ik zou er ook nie van uit gaan dat je nu perse weer met overproductie komt te zitten! Eerst maar eens proberen, zou ik zeggen.
    En dan: als je wel met teveel melk zit, is dat echt op te lossen hoor! Hier had ik ook teveel melk, maar door even voor te kolven tot het er niet meer vanzelf uitspoot, kon Thirza gewoon aan de borst drinken en kon ik daarmee de productie zodanig regelen dat ze na een paar weekjes gewoon zelf aan de borst kon. Wel zo relaxed :D
    Een lactatiekundige kan je er alles over uitleggen!

12. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Hier bij de 1e ook flinke overproductie. Onrustige eerste maanden, groene pampers en veel huilen.
    En op dit moment bij de tweede is het vanaf de start erg goed gegaan. Ik heb vanaf haar geboorte één borst per voeding gegeven. Hierdoor gaat het nu geweldig goed.

Wie weet is dit voor jou een mogelijkheid? Je kan het sowieso proberen en dan alsnog overstappen op kolven en bv via de fles geven. Andersom wordt het moeilijker!

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zou je kind wel meteen aanleggen na de bevalling: 1) het is het mooiste wat er is 2) je weet niet hoe het al gaan deze keer 3) de eerste dagen heeft bijna iedereen last van stuwing en kan je nog niet echt spreken van hyperlactatie.
    Zo zonde als je kind straks alleen een speen wil en niet terug aan de borst!

14. angela24

angela24 Actief lid

Jan 28, 2006
    409
    0
    0
    BEdankt voor jullie reacties!
    Ik moet er inderdaad niet vanuit gaan dat ik nu weer overproductie krijg maar ik wil er evt. wel op voorbereid zijn.....
    En.... Ik vind borstvoeding geven niet echt fijn omdat ik dat zo aan huis gebonden ben.(heb ik bij de vorige gemerkt) Ik ben nl. niet iemand die overal en bij iedereen gaat zitten voeden.
    Ik Vind dat een flesje geven ook een fijn en intiem moment kan zijn.
    En als ik overproductie krijg dat kolf ik bijv. op 3 of 4 momenten op de dag af en vries dit in oid. Dan hoef ik niet steeds om de 3 uur te gaan kolven....
    We wachten af... In ieder geval wel fijn dat het op deze manier kan. Thankx!

15. zogelukkig

Oh, er is dus nog een reden dat je meteen wilt gaan kolven; je vindt bv geven niet echt fijn, dat kan!
    Maar hoe vaak ben je ergens anders en hoe vaak ben je thuis?
    Als je echt last hebt van hyperlactatie, dan is het niet verstandig om naast de borstvoeding nog eens 3 a 4x te gaan kolven, dan hou je de overproductie namelijk in stand! Zoals je het nu bedenkt werkt het niet!
    Tegen die tijd zou je het beste een lactatiekundige kunnen raadplegen.

16. angela24

angela24 Actief lid

Jan 28, 2006
    409
    0
    0
    @zogelukkig.
    Ik ga naast het kolven geen borstvoeding geven maar geef het kindje afgekolfde borstvoeding. Dus 3 a 4 keer afkolven voor alle voedingen die het kindje nodig heeft. In het begin hebben ze nog niet zoveel nodig.
    De vorige keer heb ik gemerkt dat ik het niet prettig vond naar huis te moeten omdat mijn borst op springen stond. Maar de hoofdreden is dat ik geen misselijk kind wil dat last heeft van krampen omdat zij te veel binnen krijgt....

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar met een goede aanpak hoef je kind helemaal niet misselijk te worden!
    En je aan huis gebonden voelen...tja dat heb je niet alleen als je borstvoeding geeft, als je een snel geprikkeld kindje hebt dat alleen op vaste tijden op vaste plekken slaapt, dan heb je dat even goed.

18. zogelukkig

Juist wel! Of bedoel je alleen de eerste twee dagen? Mijn ventje wou nog niet aan de borst, maar op die tweede dag kreeg hij toch echt dorstkoorts en moest bijgevoed worden. Om de 3 uur geloof ik.
    Ik kolfde de eerste week 8 tot 12 keer per dag en daarna voedde ik datzelfde aantal keren!
    3 a 4x is erg weinig hoor!

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Belangrijkste is dat je er nu van uitgaat dat je wel weer met hyperlactatie te maken gaat krijgen. Dat is helemaal niet zeker. En als je maar 3 of 4 keer per dag gaat kolven vanaf dag 1 dan is de kans groter dat je met melktekort te maken gaat krijgen.

Share This Page