50% ziek en UWV

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Fleetwood, Mar 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen dames,

Onlangs ben ik gebeld door het UWV vanwege mijn ziekmelding. Er werden enkele vragen gesteld en dat was allemaal prima, ik word over een paar weken opnieuw gebeld. Zo ver geen probleem.

Een dag later krijg ik een brief in de brievenbus van het UWV, over mijn ziekmelding en de tijden waarop ik bereikbaar moet zijn. Ook staat er op dat je contact met hen moet opnemen wanneer je op vakantie gaat.

Allemaal prima, maar: kan ik nu überhaupt wel nog de deur uit? Nu komt het er niet veel van, maar ik heb wel een middag dat mijn bekken beter aanvoelt en ik even de boodschappen doe, of in de stad even wat haal. Of ga ik even langs bij mijn moeder, die ziek is.

Nu verwacht ik niet dat de controleur dagelijks aan mijn deur staat, maar heb er toch geen fijn gevoel bij. Ziek = ziek, helemaal waar, maar ik moet ook in beweging blijven. Dus een stukje lopen door de supermarkt of winkel is voor mij een aangename afwisseling.

Hoe deden jullie dat?

2. flippo

flippo Actief lid

Dec 3, 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik ga gewoon van huis weg. Want het is juist slecht voor je om alleen maar thuis te zitten.

Na mijn telefoontje van het uwv heb ik ook een brief gehad en daarin staat een nieuwe bel afspraak. Dan moet ik op die datum tussen 14-16 uur telefonisch bereikbaar zijn.

Als het je toch niet lekker zit, bel je het uwv en bespreek je het (ze bijten niet :) ) Dan vraag je officieel toestemming en voel jij je vrij om een blokje om te waggelen :D.
    Vraag dan met wie je gesproken hebt en of ze het op papier of de mail kunnen zetten zodat je het zwart op wit hebt.

Succes met je klachten!

3. Dreamer

Dreamer VIP lid

Mar 17, 2011
    6,156
    33
    48
    Volgens mij mag je ook gewoon naar buiten en op pad verder hoor.. Natuurlijk moet je geen uren gaan winkelen.. Maar ik werk bijv drie dagen.. Op de dagen dat ik vrij ben ga ik echt geen hele dag thuis zitten.. Zit met nog een kindje wat dan helemaal gek wordt.. Plus mn bekken moeten idd soepel blijven...

4. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Tuurlijk mag je gewoon weg. Ik heb die brieven ook allemaal gehad. Er is nooit iemand geweest in ieder geval.

5. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

Aug 31, 2012
    4,175
    1,602
    113
    Female
    Ik ben 100% ziek gemeld maar ben wel 4 dagen in de week op het werk (lang verhaal). Zou een beetje vreemd zijn als ik de deur niet uit mocht. Volgens mij kun je gewoon doen waar je zin in hebt, alleen vakanties willen ze inderdaad graag registreren. Maar er wordt echt niet van je verwacht dat je alleen maar thuis blijft.

6. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

Jul 9, 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik ben 25% ziekgemeld ivm bandenpijn sinds begin januari, en ben laatst op vakantie geweest (weekje), ik wist niet dat je dat bij het uwv moest melden :p ik ben ook niet meer gebeld door het uwv
    moet ook zeggen dat ik vooral de laatste weken echt een enorme warhoofd ben en heel veel vergeet. Moet echt me best doen om me te concentreren en me op 1 ding focussen. Maar ik ga ook gewoon de deur uit op mn vrije dagen. Na mn werkdag ga ik naar huis, en vaak slaap ik smiddags :) maar het is mij onbekend dat je niet weg mag...

7. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het stond in de brief die ik kreeg Sorarocks, anders had ik er ook geen weet van gehad. Ben ook onbekend met het UWV. Maar bedankt voor alle reacties, ik ga zo nu en dan er toch eens op uit (zal ook wel moeten inderdaad, zonder lopen ben ik stijf als wat).

Oh, en Sorarocks, dat vergeetachtige: ik dacht echt dat het gewoon niet bestond, maar ik merk dat ik gewoon af en toe sta te dagdromen of dat er gewoon 'niets gaande' is in mijn hoofd. Heel raar! Heel herkenbaar dus. ;)

8. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

Jul 9, 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik kreeg alleen een brief waarin stond dat ik geen uitkering kreeg totdat er contact was geweest met uwv, maar ik werk gewoon, dus vond dat wel een beetje vreemd

9. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

Feb 17, 2013
    1,036
    12
    38
    Female
    lawyer
    Den Haag
    Je kunt ook je vaste telefoonndoorschakelen maar mobiel en je mobiel meenemen.

10. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Ik ben 100% in de ziektewet ivm BI.

Ik ga nog gewoon naar buiten, ga naar de fysio, breng mijn dochter naar school en zwemles. Voor deze dingen kan ik mij helaas niet ziek melden.

Heb regelmatig gesproken met het uwv, maar ze hebben nooit gezegd dat ik niet naar buiten mag. Zou te zot wezen...

Bewegen is immers superbelangrijk voor ons

11. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Dat vroeg ik mij dus ook af! Omdat er inderdaad een brief binnen kwam met "regels".
    Thuis blijven tot aan 18:00 uur.
    Maar het UWV heeft me wel al gebeld.
    Geen idee hoe het nu verder loopt.

Ik mag dus gewoon een blokje om waggelen. :D
    Zit trouwens niet vanwege BI thuis.
    Maar vanwege vroegtijdige ontsluiting en veel harde buiken.
    Zolang ik rustig aan doe gaat het goed.

12. Dreamer

Dreamer VIP lid

Mar 17, 2011
    6,156
    33
    48
    Ik heb ze vandaag weer gesproken ivm nieuwe aanpassingen.. Ik denk ga het gelijk eens vragen.. Het gaat er om dat je bereikbaar bent op de afgesproken dag en tijd. Als er echt iemand langskomt gebeurt dat in de eerste twee weken van je ziekmelding vóór er contact is geweest verder met hun.. Dus gewoon lekker af en toe naar buiten enzo :)

13. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Ik werd vandaag ook gebeld.
    Is het normaal dat ze vragen wanneer je denkt je weer beter te melden en of je thuis wel huishoudelijke taken kunt doen?
    Ik ben momenteel 50% ziek gemeld en werk nu halve dagen.

14. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ja dat is volgens mij wel standaard.
    Aan mij vroegen ze ook wie dan nu het huishouden doet.
    Maar ze vroegen niet wanneer ik weer denk te gaan werken.

Het zullen wel standaard vragen zijn hoor!!

15. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    BabyAngel: gek, ik heb die vraag niet gehad. Ik weet niet wat jouw klachten zijn, maar bij mij gaf ze gelijk aan dat ik tot aan mijn verlof toch niet méér ga werken dus dat het geen zin had dat te vragen.

Ben overigens vandaag gewoon de stad in gelopen voor een uurtje, even wat kleertjes gekocht voor mijn dochter. Lekker rustig aan waggelend de winkels in: het deed mij veel goed!

16. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Vandaag kreeg ik de brief binnen van UWV.
    En inderdaad....mét een apart blaadje met de regels.
    Lijkt me sterk dat ik nu niet de deur uit mag,daarbij werk ik gewoon 50% en halve dagen.

Ik werk minder en halve dagen door bloedingen in m'n zwangerschap.
    De werkdruk kan ik ook gewoon niet meer aan,het de hele dag lopen en bukken...dat wordt me nu al te zwaar.
    In het huishouden heb ik ook al hulp dus had snel antwoord gegeven op die vraag.

Zijn jullie trouwens nog naar de huisarts geweest om jullie ziekmelding te melden?

17. Twingia

Twingia Fanatiek lid

Dec 7, 2013
    1,151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Van de week ook die brief gehad. En gebeld. Meneer aan de telefoon kon zich wel inleven dat het werk mij te zwaar werd.
    Ik werk nog wel 2x een uur en een 3 kwartier. Dus ben ook niet altijd thuis.

18. cooksie

cooksie Bekend lid

Aug 24, 2012
    516
    0
    0
    midden van NL
    Je mag echt wel even het huis uit. Een controleur sturen ze alleen als
    Je werkgever daar opdracht toe geeft en dat kost ze nog geld ook. Meestal is dat in de gevallen waarbij je ziekmelding niet vergoed wordt door het UWV en dan krijg je controle van je arbo. Als je je onzeker voelt kun je ook een gesprek aan vragen bij je arbo. Dan kun je daar duidelijk aan geven wat je wel en niet kan.

19. Tillit

Tillit Actief lid

Dec 26, 2013
    144
    1
    18
    Schrijven
    Een dorp
    #19 Tillit, Mar 21, 2014
    Last edited: Mar 21, 2014
    Ik ben nu al een tijdje minder aan het werk en de enige momenten van contact waren de belafspraken. Ik vind mijn contactpersoon bij het UWV erg begripvol. Het blijven mensen die er werken, je kunt het heus wel aan ze uitleggen als de verstandhouding verder maar goed is en je zelf duidelijk van goede wil bent.

20. snoepje84

snoepje84 Niet meer actief

Je mag en kan gewoon naar buiten hoor. .

Dat verhaaltje dat ze je komen controleren of je thuis bent dat zijn middeleeuwse praktijken doen ze allang niet meer.

Share This Page