Overschakeling

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Sokev, 24 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sokev

Sokev Lid

28 mei 2016
    34
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi
    Onze dame is nu 11 weekjes jong en we zijn, doordat mijn melkproductie onvoldoende bleek de laatste 2 weken, beginnen afbouwen. Ze kwam onvoldoende in gewicht aan volgens de kinderarts en doordat ik hem vertelde dat ze uren aan de borst ging...klopte het plaatje niet. Ze drinkt niet efficiënt (waarschijnlijk ook door vermoeidheid, slechte aanleg...nochtans zijn er 2 vroedvrouwen komen zien en zij zeiden dat het ok was...dank aan de professionelen dus!)

Er is een nu lactatiedesk komen zien en ze heeft tips gegeven om af te bouwen...gemakkelijker gezegd dan gedaan. Productie redden zal ik niet doen, anders zit ik er compleet door...manlief mag nu ook wat helpen...

Ik voel me zeer onzeker, emotioneel ook door het afbouwen...
    Ik voel me zeer schuldig naar mijn baby toe dat ik de bv stopzet en heb het gevoel dat ik haar 'iets' afneem. Nl de borst, troost, veiligheid...
    Ik heb een plan meegekregen van de ld om af te bouwen, maar merk dat dit me niet lukt. Mijn kleine slaapt overdag niet...ofwel in de draagdoek ofwel hebben we geluk en slaapt ze dan toch eens 45 min om het dan terug op een krijsen te zetten. Ze weent veel, ik vermoed of van de honger of van vermoeidheid (zie het verschil niet)
    Ik geef geen 'live' bv's meer,, daar mijn productie te laag was en ik dus niet weet wat ze binnenheeft.
    We zijn dus gestart met flesjes Nan. Ze mag volgens de doos 5 maal 150cc krijgen en op 12 weken dient dit te verhogen naar 180cc.
    Nu vroeg ik me af wanneer ik deze flesjes dien te geven? Hoeveel tijd dient er tussen te zitten? Hoe zie ik of ze honger heeft? Voordien lag ze bijna continue aan de borst, dus ja...
    Zijn die 5 flesjes gerekend voor overdag, zonder de nachtvoeding, want zij komt om 3u of vroeger of later nog een nachtvoeding vragen.
    Tot deze nacht gaf ik ze nog de borst, maar dit wil ik niet meer verder opnemen daar ik anders ontstekingen zal krijgen...(ik heb nu al geen tijd om te kolven...)

Deze ochtend was ze wakker om 7u en heb ik ze zo'n Nan fles gegeven. Ze heeft dan nog iets geslapen tot 10u. Toen moest ik normaal kolven (om de 6u nu) maar doordat ze wakker was heb ik ze aangelegd en nadien nog een flesje aangeboden. Daar heeft ze 30cc van gedronken en viel dan in slaap voor 45 min.
    Om 13u30 heb ik dan weer een fles aangeboden maar daar dronk ze ook maar 100cc van, valt in slaap. Eens in haar bedje komt ze na enkele minuten weer wakker...vermoeiend. Ook steeds wenen, gapen...ik weet het niet meer.
    Nu zit ze in de draagdoek en 'dut' ze daar ook, maar ik moet wel steeds wiegen!
    Ik geraak dus niet in een 'schema'...
    Graag wat hulp hierbij, want ook aan mijn man moet ik het niet vragen want die weet het ook alweer niet...

Ik heb het boekje van Ria Blom gelezen en zij raadt aan om met een structuur te werken. Vb om 7u wakker, voeden, knuffelen, verschonen, spelen en alleen spelen en dan wakker in bed leggen. De eerste 2 dagen laten huilen (max 20 min) en dit zou nadien moeten beteren...
    Normaal zouden baby's steeds 1u30 tot 2u moeten kunnen slapen na de voeding. Dit patroon zou zich dus herhalen om 11u, 15u, 19u en dan de laatste voeding om 23u. Om 11+15 zou ze steeds achteraf moeten slapen en na de voeding van 19 u zou ze blijven slapen en moet je ze wakker maken voor de laatste voeding om 23u. Nadien op verzoek s nachts?
    Zo strak wil ik het nu ook weer niet hebben, maar ik wil wel dat ze voldoende eet en voldoende slaapt. Nu weent zij veel...gapen, jengelen,...
    We hebben ze nog nooit lang laten huilen, we nemen ze steeds op, dragen ze rond, wiegen, zingen...hebben eigenlijk geen moment rust. De moment dat je denkt dat ze slaap en je de was wilt ophangen is ze alweer wakker...

Graag tips van anderen hoe ik dit een beetje makkelijker kan maken voor zowel mijn dochtertje als voor mij.
    Ik voel me zo onzeker, weet niet waarom ze huilt, ...pfft lastig...en als ik er dan ook nog bij ween, dan is het hier echt super leuk...not dus

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Vergeet de doos met kunstvoeding en de hoeveelheden. Die zijn al zeer ruim voor kindjes die de fles gewend zijn, laat staan voor een borstkind.
    Begin met flesjes van 100 cc, gebruik een newborn speen, en zorg dat de voedingen in ieder geval 15 minuten duren. Is je kindje dan happy, prima, zo niet kan je de flessen wat ophogen.
    5 flessen zou ik dus ook helemaal niet van uit gaan. Dat komt wel, en het ritme ook.
    Je hebt het over een plan van aanpak van de lactatiedesk (wat is dat eigenlijk precies,
    Ik ken het niet in Nederland, maar je woont in België toch?), wat is precies de bedoeling?

Wat betreft de "professionals", volgens mij had je een topic geopend, een paar weken geleden,waarbij iedereen zei dat de adviezen van de vroedvrouw inderdaad kant nog wal raakten, met het risico dat bij het opvolgen van die adviezen je productie het wellicht niet zou gaan redden. Want een vroedvrouw is nu eenmaal geen lactatiekundige, dat bleek wel uit je topic van toen. Een lactatiekundige is uiteindelijk toch de aangewezen persoon om te helpen.

Jammer dat je productie het inderdaad niet heeft gered. Maar voel je niet schuldig. Knuffelen kan ook zonder borst, het is even een omschakeling. En alsjeblieft...niet laten huilen hoor! Eerst maar eens de overstap maken.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    En rustig afbouwen hè! Je schrijft dat je de nachtvoeding niet meer wil geven (ivm ontstekingen??)en geen tijd hebt om te kolven. Je borsten hebben daar alleen geen boodschap aan, die werken gewoon door, dus kijk uit voor een borstontsteking

4. Sokev

Sokev Lid

28 mei 2016
    34
    0
    6
    NULL
    NULL
    In mijn andere posts had er al een lactatiedeskundige gekomen. Ik weet dat velen van jullie dit hadden aangeraden, maar toen was er al iemand geweest, 3 maal zelfs. Ze komen, zeggen dat ze goed aanligt en dat je moet voeden op verzoek...dat deed ik...uren op de bank.
    Het gewicht was de eerste 2 maanden steeds goed en dan opeens was ze onvoldoende aangekomen. Ik doe ook maar wat zogenaamde profs zeggen. Het is ons eerste kind, dus alles is nieuw.
    Ik vind gewoon dat je veel zelf dient te zoeken, veel ondersteuning is er niet, alez toch geen goeie.
    Dan schuimt een mens de fora af of vraagt het aan vriendinnen (jammergenoeg geen enkele die bv heeft gegeven) ..dus ja
    Moeilijk in ieder geval. De een zegt dit, de ander dat...

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Maar dan heb je dus eigenlijk te maken met 2 dingen
    -gewicht wat even niet optimaal is
    -een kindje dat veel aan de borst wil

Als het gewicht altijd goed is geweest, zijn die 2 weken geen reden om over te stappen, een dip kan altijd gebeuren. Je kindje drinkt even minder goed, of wellicht komt je menstruatie er aan..
    Uren op de bank, dat kan,zeker de eerste weken en tijdens clusteren en regeldagen.
    8/9 voedingen op een dag,met 8 weken,is volkomen normaal.
    De vraag is natuurlijk, valt het jou zwaar (en dat mag hè! Het is ook zwaar, als nieuwbakken moeder), of is er echt een probleem, drinkt je kindje niet effectief...
    Ik ben het absoluut met je eens dat het soms zoeken is, en het is echt jammer dat de LK jou niet voldoende heeft "gelezen" en je niet wat meer ondersteuning heeft gegeven. Hier was het andersom, zonder die steun was ik bij mijn dochters waarschijnlijk vroeg gestopt.

Anyway, als jij hebt besloten,dat het, zoals het nu gaat, niet haalbaar voor je is, dan is dat toch prima?
    Het is geen garantie dat het allemaal makkelijker zal worden,puur door het overstappen, maar dat je man je iets meer kan steunen,dat geeft wellicht wat rust voor jou :)

6. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    150 ml is te veel voor een kindje dat bv kreeg.
    Ik zou beginnen met flesjes van 90 of 120, overdag om de 3u. Snachts dan gewoon even kijken hoelang ze slaapt.
    Als het echt zo is dat je meisje honger had, dan zal ze snel beter gaan slapen en zal je ook snel in een soort van ritme komen.
    Ria blom zou ik niet volgen hoor! Zij is van het laten huilen, en dat vind ik echt níets voor een jonge baby. Ik probeer hier regelmaat na te streven zonder huilen.
    Dus steeds dezelfde volgorde: wakker , voeding, knuffelen, bij de eerste geeuw terug in bedje. Als ze huilt in haar bedje, neem ik haar eruit en gaat ze in de draagdoek.
    Mijn dochtertje is nu 10 weken oud, en kan steeds ongeveer een uurtje wakker zijn voor ze terug moet slapen. Ze doet meestal ook dutjes van 45 minuten. Hierdoor krijgt ze ook om de 2uur een voeding (bv). Enkel het eerste slaapje in de ochtend is vaak anderhalf uur.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik kan de dames hierboven alleen maar bijtreden. Die aangeraden flessen zijn te groot. Het aangeraden aantal flessen te weinig. Het verwachte schema is een te grote verwachting. En dat baby's zeker twee uur per keer slapen is onzin.

Ik had het in je vorige topics ook al aangegeven, dat het advies dat je kreeg (was het een vroedvrouw of lk?) niet klopte. Jammer dat je niemand getroffen hebt met betere tips. Ik denk dat je inderdaad meer moest zoeken in de richting van een dip en regeldagen, niet van te weinig productie of te weinig aankomen.

Maar goed. Zorg goed voor jezelf. Probeer niet te snel af te bouwen. En verwacht niet te veel van je kindje. Het is een baby. Die hebben elk een eigen handleiding. Geen standaard schema.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ga even heel kort door de bocht zijn. Vergeet de verpakking, vergeet Ria blom en vergeet alles wat jou tegen staat.

Hoeveelheid op de verpakking;
    De hoeveelheden op de verpakking voor flesvoeding is een richtlijn, maar wel een die niet naar je kindje kijkt maar naar zo veel mogelijke verkoop. Daar verdienen zij hun geld aan.
    Wat is dan wel een goede richtlijn?
    Een baby mag gemiddeld 150 cc voeding (dus water met poeder) per kg gewicht per 24 uur drinken. Men houd een minimum van 120cc en een maximum van 180cc voeding aan.
    Ik zie niet welk gewicht je kindje is, maar zie wel 5x 150cc. Daarom ga ik nu even uit van 5 kg.
    Bij 5 kg mag je kindje dus 5 x 150cc voeding per 24 uur drinken, dus 750 cc voeding per 24 uur.

Omdat je aangeeft dat je om 7 uur en om 10 uur een voeding gaf ga ik uit van 3 uur tussen de voedingen.
    Dan neem je 750cc delen door de aantal voedingen, waarschijnlijk kom je op 7 a 8 voedingen uit?
    Bij 6 voedingen geef je 125cc voeding per keer (dus 120/4 aanmaken)
    Bij 7 voedingen geef je 107cc voeding per keer (dus je maakt 120/4 of 90/3 maar let wel op dat ze niet de 120/4 leeg drinkt)
    Bij 8 voedingen geef je 93cc voeding per keer (dus 90/3 aanmaken)
    Dan mag ze alles opdrinken, omdat je dan iets meer boven gemiddeld zit, maar ze mag ook iets minder opdrinken.

Let op dat ELKE voeding minimaal 15 tot 20 minuten duurt, waarvan de tijd echt drinkduur is. Dit heeft te maken met verzadiging en zuigbehoefte.
    Let wel op. Als ze wil blijven drinken en blijft huilen kan er ook mogelijk sprake zijn van reflux. Dan kan je beter de leefregels gaan opvolgen en zo klein mogelijke flesjes geven. Dat kan namelijk ook de reden zijn van het vele huilen. En extra laten huilen betekend meer pijn!

Vergeet Ria Blom.
    Sorry, ik heb niets met haar en haar ideeën. Waarom zou je een baby 20 minuten moeten laten huilen? Dit is niet nodig voor een ritme! Ritme en regelmaat zeggen niets over klokkijken, je baby kan immers nog geen klokkijken. Een baby heeft behoefte aan mama/papa, voeding, schone luier.
    Regelmaat kan je prima regelen zonder klok. Regelmaat is namelijk niets meer of minder dan alles op dezelfde wijze en dezelfde volgorde te doen. Dus: verschonen-voeden-even bij jou-slapen (waar dan ook!)-verschonen-voeden etc.
    Een baby huilt nooit zonder reden en aan jou als moeder is het uitzoeken wat de reden van huilen is. Ongemak, pijn, overprikkeling zijn de meest voorkomende redenen.
    Ongemak; honger, vieze luier, boertje die dwars zit etc
    Pijn; reflux, krampjes, kiss etc
    Overprikkeling; te veel prikkels, door bijv radio, tv, uitjes etc.

Sommige kindjes hebben het nodig om even te huilen. Als je ze dan te snel oppakt geef je dit geen kans en zal het kindje niet kunnen slapen. Maar even huilen is geen 20 minuten, maar maximaal 10 minuutjes.

Het is een lap tekst, ik hoop dat je er wat aan hebt.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lieverd, je hoeft bij lage productie toch niet af te bouwen? Geef gewoon wat je aan borst hebt en maak kleine flessen kunstvoeding (bijvoorbeeld 90 water met 3 scheppen poeder) om aan te vullen voor je kind. Dan heb je best of both worlds. Je kind krijgt borst, en jij hoeft je geen zorgen te maken over te weinig melk.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat voor deskundige was dat?
    Was dat een vroedvrouw of was dat een echte IBCLC?
    Is er in het mondje van je kind gekeken of er sprake is van spruw of een te kort lipbandje of tongriempje?
    Heb je uitleg gekregen over het normale slaappatroon van een baby (een babyslaapje duurt 45 minuten) en het normale drinkpatroon van een baby (een normale baby drinkt elke 2 uur)?

Deel Deze Pagina