Welke ziekte is dit?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Saar22, 5 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik hoop dat iemand het herkent. Dochter was al een paar dagen verkouden, kreeg maandag hoge koorts, sinds dinsdag niet meer. Maar had dinsdagmiddag wel allemaal kleine rode puntjes op haar voetjes. Dit heeft zich uitgebreid naar haar handjes en armpjes. Op haar duim en voetjes heeft ze ook blaren. Dus even google geraadpleegd(voor wat het waard is) en daar kom ik uit op MHV-ziekte. Nu haal ik haar vanmiddag uit bed en worden haar armen en benen 1 grote rode vlek met verdikkingen erin. Is dit dan toch de 5e of 6e ziekte. Ze geeft ook wat jeuk oid dergelijks aan, ik mag niet aan de plekken zitten. Op de onderste foto zie je nog wat rode puntjes. Zo begon het op alleen haar voetjes.

2. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Netelroos?

Ik herken het niet als 5e of 6e ziekte.

Heeft ze afgelopen 24 uur iets bijzonders gegeten?
    Door gras gerold?

3. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou trouwens wel naar de huisarts gaan (gewoon spoedlijn bellen, hij is er nog wel en is goedkoper dan de hap).

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

#4 Saar22, 5 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jun 2014
    Dankje voor je reactie.
    De roodheid zakt nu iets af nadat ze met blote beentjes heeft rondgelopen dus het zal wel reageren op warmte. Er zitten nu nog wel rode vlekken en kleine rode bultjes. Ik herken het niet als netelroos als ik de foto's zo bekijk. Maar anders morgen maar naar de huisarts, ze is er verder niet ziek bij dus ik zie het niet als iets urgents. Vroeg me alleen af of iemand zich herkent in de bultjes/vlekjes/blaren.

Ze heeft trouwens niet door het gras gerold oid. Wel andere zonnebrand maar dan zou ze het ook in haar gezicht moeten hebben. We zijn ook naar de dierentuin geweest dinsdag, maar ik denk dat ze dan later last had moeten krijgen.

5. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hand, voet en mondziekte. Misschien kan je even in haar mond kijken met een zaklamp, dat was doorslaggevend bij ons toen mijn dochter dat bleek te hebben. Ze had blaren op haar handpalmen en onder haar voet, niet veel maar wel duidelijk. Toen we bij de ha waren keek hij in haar keel en dat was de bevestiging. Als daar die blaren ook zitten dan is dat het en gaat het vanzelf over. Uitslag kan van de warmte zijn, dat had mijn zoontje ook. Ooit kreeg hij dat ook in reactie op paracetamol tabletten (voor kinderen).

Sterkte,

6. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Heb het idee dat er wat heerst onder de kinderen of zo.
    Onze dochter 20 maanden, is nooit ziek geweest nog, en nu ineens sinds 3 dagen wat koortsig, en vanochtend kwam ze uit bed met allemaal uitslag in haar hals en nekje. Volgens de huisarts heeft het te maken met een opgelopen virus die zich nu uit via de huid.

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen HVM-ziekte denk ik hoor! Dan voel je je toch zieker?

De meeste infecties verlopen subklinisch. Slechts bij 10-20% van de infecties treden klinische verschijnselen als hand-voet-mondziekte op, die meestal mild en van voorbijgaande aard zijn. Het klinisch beeld kan zich ook beperken tot enkele speldenknopgrote laesies in de mond of op de billen, of tot alleen enantheem of alleen exantheem.
    De aandoening HVM begint kenmerkend: na een korte prodromale fase (12-36 uur) die zich kenmerkt door lichte koorts, misselijkheid en klachten van algehele malaise (keelpijn, anorexie, hoesten, neusverkoudheid, braken, hoofdpijn, spierpijn, buikpijn, diarree) ontstaat eerst een enantheem. Dit bestaat uit rode maculae op de tong en/of op het mondslijmvlies, farynxboog, palatum molle die overgaan in vesikels (2-5 mm). De vesikels conflueren en leiden tot een ulcus (4-8 mm). Wanneer ulcura barsten, geven ze aanleiding tot pijnlijke zweertjes van het mondslijmvlies. Ook zwelling en gevoeligheid van halslymfeklieren kunnen voorkomen. [30]

8. Charlie007

Ik denk dat dat dus wisselend is want mijn dochter was niet echt heel ziek er van, maar ze was wel al ruim 6 dus misschien heeft dat er mee te maken. Ze had lichte koorts, was wel verkouden met keelpijn inderdaad en een beetje bleek en dus die blaartjes.

Dus omdat ts het heeft over blaartjes op duimen en voetjes..dacht ik aan hetzelfde maar goed, we zijn natuurlijk allemaal geen artsen hier. Anders even langs de huisarts TS.

9. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Zou ook iets heel anders kunnen zijn inderdaad. Gelukkig zijn die rode benen aardig afgezakt. Nog wel steeds die kleine bultjes en heb nog even met hulp van manlief foto's gemaakt van de blaartjes en die op haar duim komen niet van het duimen, want ze zitten op haar andere duim ook. Worden er ook steeds meer en op die plek zat eerst een klein rood plekje. Ik ga morgen inderdaad de huisarts maar even bellen voor advies. We gaan wel een lang weekend in.

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Jeetje saar ziet er niet fijn uit. Weet niet wat het kan zijn hoor.

11. Charlie007

Ja!!! Dat is precies wat mijn dochter had die blaasjes. Heb je al in haar mondje gekeken?

Gaat uiteindelijk vanzelf over maar die blaasjes blijven wel even, daar kan je niet zo veel mee omdat ze best 'stevig' zijn en niet echt openbarsten of zo.

Beterschap, C

12. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ja sorry, vergeten te melden. In haar mondje is niks te zien. Had je dochter ook rode 'pukkeltjes' op armen en benen? Als dat allemaal van die blaasjes worden, zou het wel sneu zijn..

13. Charlie007

Nee ze had geen pukkeltjes op haar lijf, dat niet. Maar ze had het ook niet heel erg.

Je moet het maar even navragen bij de huisarts morgen. Ik ben benieuwd wat hij/zij zegt.

Sterkte

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, die blaren zijn wel kenmerkend voor HVM-ziekte!

alsof ze door een bos brandnetels gerold heeft! dat ze geen pijn heeft!

15. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Zoonlief had vorige week HVM (opgelopen in de creche - was een mega uitbraak). Verliep bij hem redelijk mild (dus geen hoge koorts, verlies van eetlust e.d.) maar wel dramatische uitslag rond de mond (zag eruit als koortsblaasjes), erge heesheid, en daarnaast pukkeltjes op handen/onderarmen, voeten en kuiten, en op zijn billen en genitaliën.

Na 7 dagen was het over.

16. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Dit is idd hmv ziekte. Blaasjes in de mond hoeven helemaal niet, iedereen heeft het in een andere mate. Ook hoeven kinderen er niet ziek van te zijn en de blaasjes kunnen ook op andere plekken zitten.

Beterschap!

17. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Bedankt voor de bevestiging dames. Ik zal morgen wel overleggen met de assistent van de huisarts, maar verwacht niet dat ik persé langs moet komen. Maar dan staat er in ieder geval wat in het systeem voor het geval er wel iets gebeurt van het weekend.

18. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Vanmiddag om 4 uur kan ik terecht bij de huisarts m.n. met het oog op de jongste. Ze kon het door de telefoon niet beoordelen, maar dat snapte ik ook wel:D

19. Luna28

Luna28 Niet meer actief

#19 Luna28, 6 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jun 2014
    Niet schrikken als er nageltjes afvallen en de handjes en voetjes gaan vervellen. Hoort er ook bij helaas ;)

20. Saar22

Saar22 Niet meer actief

De dokter denkt ook aan MHV ziekte. Nu hopen dat de jongste het niet krijgt.

Deel Deze Pagina