bovendien vind ik dat ouders die wat dan ook geloven, hun kinderen wel duidelijk moeten maken, dat dit niet per se de norm is, maar dat zij dit gewoon geloven, maar het niet als feit brengen. Want heb zelf nog een mooi voorbeeld. Stond afgelopen week met de buurvrouw te praten buiten en haar 4 jarige dochter komt helemaal overstuur naar ons toe. Het is een redelijk gelovig dorp hier en een meisje verderop uit de straat had haar wijsgemaakt dat ze naar de hel gaat en verbrand wordt omdat ze niet gelooft. Meisje zelf is ook 4 jaar. Ik vind dat je zulke dingen al helemaal niet tegen je kind moet vertellen maar ook duidelijk maken dat andere mensen niet geloven.
Ik denk ook dat er heel veel moslims zijn die er enorm panisch over doen , het grootste deel ook denk ik. Net als dat ze niet eens bij een varken in de buurt mogen komen op de kinderboerderij. Hier slaan we de varkens en biggetjes echt niet over bij onze bezoekjes, het is gewoon een dier.. we mogen het alleen niet eten. Je zou mij ook nooit horen zeggen dat een varken vies is.
en dat is natuurlijk een wereld van verschil voor een kind, als je idd zo panisch doet lok je wel uit dat kindjes dat als een pest-iets gaan zien. Ik denk dat jij het goed oplost en ik hoop dat de school van ts ouders toch duidelijk maakt dat ieder vrij is in wat die zn kinderen vertelt, maar dat dit dus niet de bedoeling is.
Helaas is onze samenleving niet zo multiculti als dat men wil beweren. En racisme/ongelijkheid groeit in mijn ogen alleen maar. Ik ben zelf een halfbloed en in een echt multiculti-wijk opgegroeid. Ik heb nooit te maken gehad met pesterijen van buitenlandse kinderen. Des te meer van Nederlanders groot en klein. En niet omdat ik buitenlands was want dat konden ze niet eens aan me zien. Ik keek scheel. En toen ik uiteindelijk mijn gezicht verbrand had aan frituurvet was de wereld helemaal te klein . In jouw geval vind ik zeker dat er over gesproken moet worden. Dat is een hele goede taak voor de juf. Maar ik vind ook dat kinderen, ongeacht afkomst, vreselijk hard kunnen zijn onder elkaar. Dat kun je niet altijd bij de ouders neerleggen. Op elke school, wit, zwart, paars of oranje komt pesten voor. Zo zijn kids helaas nou eenmaal. Overigens volwassenen net zo hoor. Maar kinderen kunnen er wat van. Dat heeft mijns inziens weinig met afkomst te maken. Kinderen pesten, en het is absoluut noodzakelijk te zorgen dat je goed met je kinderen praat hierover. Maar ik ken geen school waar het niet bij tijd en wijlen eens voorkomt.
Ik vind het pesten. Pesten moet hard aangepakt worden, maakt niet uit of het nu is omdat iemand varkensvlees eet of om andere redenen.
Allereerst vind ik dit geen vorm van discriminatie het is eerder pesten. Helaas word er veel gepest op scholen om welke reden dan ook. In dit geval is het bij jouw dochtertje omdat ze varkensvlees eet. Het is aan de school om dit probleem op te lossen. Overigens eten mijn kinderen ook geen varkensvlees en ja mijn zoon heeft vast ook wel eens gereageerd op een ander kindje van "ieuw" maar dat bedoelt hij absoluut niet als pesterij. Meer omdat hij het als onrein ziet. En tja kinderen zijn goudeerlijk en zeggen vaak met name op jonge leeftijd wat hun te binnen schiet. Ik leer de kinderen dat dit iets vanuit hun geloof is, en dat andere kinderen het wel gewoon mogen eten. Neem aan dat er genoeg ouders zijn die dit ook doen.
Mee eens! Ik zou het niet onder het kopje "discriminatie" willen plaatsen... Kinderen vinden altijd wel iets om een ander mee te plagen, dat het nu dan toevallig over varkenvlees gaat, maakt het nog niet direct discriminatie, toch? Het idee van de juf die een lesje moet geven over geloof en bijbehorende regels, vind ik een goede oplossing. En het er inderdaad eens met de ouders van de pestkopjes over hebben! Ik denk dat dat wel effect zal hebben
Wat is er kinderachtig aan de manier waarop ik praat? Je mag het kinderachtig vinden. Ik wil jou nog wel horen als het jouw kind overkomt. Zoals ik al eerder aangaf gebeurde dit op haar oude school niet. Daarbij begint de opvoeding bij de ouders. Aangezien het vanuit het geloof niet mag en dat van ouder op kind wordt overgedragen ( een kind wordt immers " blanco " geboren ) reken ik het de ouders aan dat dit gebeurt en is aan hun de taak om daar, met behulp van de school, iets aan te doen. Linda
Ik vind dat het wel degelijk onder het kopje discriminatie valt en dat het verder gaat dan onschuldig plagen . Een groepje kinderen , dat geen moslim is , wordt door een groepje moslimkinderen gepest omdat ze vanuit hun leefwijze/geloof wel varkensvlees mogen eten. Het gaat zelfs zo ver dat sommige kinderen niet meer durven overblijven of tijdens het overblijven hun brood niet durven op te eten. Ik heb trouwens met een groepje moeders afgesproken dat we er bij de eerstvolgende koffiemiddag over beginnen. Dan zijn de meeste moeders aanwezig en ik vind het belangrijk dat dit bespreekbaar gemaakt wordt. Linda
Ja ieder kind word 'blanco' geboren, maar in jouw Limburgse dorpje hadden de kinderen vast ook heel veel lol om de aparte gerechtjes die de Turkse Ali meenam naar school.. Ik zie dat ook niet als disciminatie.. maar gewoon het feit dat er iemand zich anders als anders gedraagt in de klas en dat roept helaas pesterijtjes op. Idem wanneer iemand rood haar heeft of pukkels. Denk je serieus dat dit voor die kinderen zo zwaar beladen ligt wat betreft geloof etc? Ik denk dat je het vooral voor jezelf zo ziet.
Juist.. Dat bedoel ik te zeggen. Wij hadden eerder 2 meisjes en 1 jongen die een hele gekke beugel hadden (zo'n boksbeugel ding, om je kaken recht te zetten).. Nou, dat was hilarisch, want ze konden bijna niet normaal praatten. Werden er ook om gepest door kinderen zonder beugel.. En geplaagd worden is voor ieder kind afschuwelijk, maakt niet uit waarover het gaat. Dus het niet meer durven/willen overblijven is dan ook logisch.. Ik hoop dat het opgelost gaat worden, want geen enkele ouder wil dat zijn/haar kind gepest wordt.
Helemaal met umm85 eens! Ik zou het dan ook eerst aan de juf overlaten om dit met de kinderen te bespreken.
heb iets soortgelijk in Australië meegemaakt.Jongen(van Griekse afkomst)werd belaagd door moslim jongens omdat hij varkensvlees op zn brood at en het was ook nog eens ramadan. De moslim jongens werden geschorst.
Helemaal mee eens hoor. Ik kan dit ook niet zien als discriminatie. Pesten is en blijft overigens verschrikkelijk en vind het ook erg naar voor je dochter. Goed dat je van plan bent er over te beginnen!
Helemaal mee eens Heeft niet zozeer te maken met discriminatie, maar gewoon met pesten. Kinderen zoeken altijd wel iets om een ander mee te pesten. En waar dat ook over gaat, ze moeten erop aangesproken worden.
Nou , er wordt vanuit de school uit al " positief " gediscrimineerd door met kerst/sinterklaas en alle andere feestdagen waar eten geserveerd wordt , speciaal voor de moslims " halal " vlees in te kopen . Overigens worden op deze basisschool islamitische feestdagen ook gevierd en krijgen die kinderen daar extra vrij voor . Het overgroot deel van de kinderen die hier op school zitten zijn overigens moslim. Als niet moslim ben je op deze school dus sowieso al een " minderheid "...en nee, ik heb niet het idee dat ik het te beladen op neem en het alleen zo zie. Er zijn meer ouders die zich hier al maanden aan storen en ik maak me er oprecht zorgen over hoe dat wel niet is als de kinderen een jaar of 15 zijn? We hebben het hier wel over kindjes van 5-6......