Discriminatie - de omgekeerde wereld

Discussie in 'De lounge' gestart door LindaS80, 28 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ook al bedoel je dit waarschijnlijk niet zo, dit komt voor mij heel hard over. Dus alleen op basis van hun geloof/cultuur wijs je die kinderen af? Het probleem met "zwarte" en "witte" scholen is juist dat er niet gemengd wordt. Het is bekend dat gemengde scholen het vaker beter doen op allerlei aspecten. Ik vind de voorbeelden die Triskele noemt bijvoorbeeld heel aansprekend, en ook haar houding in deze trouwens.

De problemen komen niet zomaar door iemands cultuur of geloof, dat is veel te simpel gezegd. Cultuur en geloof zijn sowieso relatief en dynamisch. Vaak is het de sociale achtergrond van die kinderen en hun ouders die zorgt voor strubbelingen. Maar als we daar niet over praten, als we niet in dialoog gaan, wordt het ook nooit beter.

2. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Het komt denk ik inderdaad harder over. Mijn kinderen worden zelf ook Islamitisch opgevoed en heb dus ook totaal niks tegen het geloof. Maar ik wil mijn dochter niet naar die school hebben omdat 90% Islamitisch is. In mijn ogen is dat gewoon geen gemengde school meer :).

3. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
    dat "smoezen" doen ze hier wel

4. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    En als mijn Marokkaanse man ze ophaalt?
    En met onze dochters in het arabisch spreekt?;);)

Maar ik kan me er inderdaad wel iets bij voorstellen hoor.
    Dat als je grote groepen hebt van dezelfde nationaliteit op een school dat je dit soort regels moet hebben.

5. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    dan is dat ook wat anders;), het gaat er niet om welke taal er gesproken wordt, maar idd om die groepjes.

6. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    #166 BeingMommy, 29 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2012
    Het is natuurlijk niet leuk wat met het kindje van topicstartser gebeurd is. Dat zou ook niet moeten mogen gebeuren, en daar moet je samen met de school wel mee tot en oplossing komen. Zitten de moeders van de betreffende kindjes ook bij het koffiegesprek? Dat zou wel fijn zijn om jouw kant van het verhaal en je gevoelens te benoemen/uit te leggen.

Maar wat kunnen jullie ver gaan zeg, laat die kinderen lekker genieten van hun stukje halaalvlees, en die 2 extra dagen vrij, geen probleem toch?

Waar we ons al niet drulk om kunnen maken. Families worden kapot gemaakt op deze wereld, vrouwen worden vernederd en verkracht, mensen worden neergeknalt en overhoop geschoten alsof ze niets zijn, huizen worden en bezittingen worden kapot gemaakt, kleine oogjes van kinderen worden vergiftigd met dingen die zij nooit of te nimmer mogen zien.

En wij maken ons zorgen over halaal vlees op een school en 2 extra dagen vrij. Sommige mensen hebben een reality check nodig. Bah op dit soort momenten vraag ik mij af waar het met de tolerantie naar mekaar naartoegaat.

Nederland mag dan van oorsprong een christelijk land zijn, wat ook duidelijk word in oa de feestdagen. Maar we leven in een 'multiculturele' samenleving, met verschillende mensen, ik begrijp niet dat we gewoon wat luchtiger kunnen zijn hierover en mekaar accepteren, dit moet van 2 kanten komen, of kan ik beter zeggen van alle kanten. Uiteindelijk moeten we het met elkaar roeien, en is onze generatie de nieuwe toekomst. Ik praat niet goed water gebeurd met het kindje van de topicstartster op school, want dat is gewoon triest. Het zou aan die ouders moeten zijn, hier iets over te zeggen en hun kinderen aan te pakken.

Mijn kinderen worden ook Islamitisch opgevoedt, ik ben een bekeerde moslima en mijn man islamitiisch opgevoedt (was al 5 jaar moslim voor ik mijn man tegen kwam). Ik leer mijn kinderen dat er verschillen zijn, en ook wij nemen een kijken op de kinderboerderij bij de varkens en zwaaien heel enthousiast naar het stenen varkentje bij de slager op de winkelstraat. Mijn hele familie alleen al bestaat uit verschillende mensen, moslim en niet, praktiserend moslim, niet praktiserend, rokend, varkensvleesetend. Ze weten heel goed dat zij dat niet mogen hebben, maar ondertussen 'begrijpen' ze ook dat andere mensen dit wel eten, en het waarom zal ik naar mate ze ouder worden meer en meer toelichten. Het is nu alleen nog mar 'haraam' en 'bah'.

Ik vind dat respect en begrip van beide kanten moet komen, de reden dat ik mijn bericht vooral uit 1 invalshoek benader is omdat het topic dat tintje heeft op dit moment.

Groetjes BeingMommy.

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mooi verwoord beingmommy!

8. tulip

tulip Niet meer actief

En nog vind ik niet dat je je kinderen bah moet leren zonder verdere uitleg. Dat jij dat vind prima, maar het is niet per definitie zo, en zeker niet de norm in nl. Ik vind wel dat je je kids moet leren van,kleins af aan dat zij,hierin anders zijn en niet de kindjes die het wel eten.En zo creeer je dus situaties zoals bij ts.

9. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Mijn kinderen zijn momenteel 3 (bijna 4), tegen de tijd dat ze 4-5-6 zijn, zijn ze ook instaat beter te begrijpen. Ik leg het nu vooral uit door te zeggen, dit vleesje is 'bah' voor ons dat mogen wij niet hebben. En dat mag niet omdat.... uitleg. Kort en bondig blijft het 'bah'. Maar tegelijkertijd leer ik ze daarbij ook meteen dat er verschillende mensen zijn. En dat gaat hoe jong ze ook zijn (onderschat ze niet) heel makkelijk, zeker gezien de mensen die dichtbij hen staan en ontzettend veel van hen houden en andersom!

Ze zien bijv opa ook wel eens iets eten wat ze niet mogen, opa zegt dan heel nuchter: Dit mogen jullie niet he? Dit is opa zijn vleesje. Niets aan het handje, en zij weten het echt heel goed.

Ik leg het een beetje te kort door de bocht uit, in mijn stuk hierboven. Eigenlijk niet geheel correct. Maar ik zie mijn kinderen er niet vooraan andere ooit te gaan aanspreken hierop op zo'n manier, omdat ze dus al een andere kant zien.

En ik denk dat het heel belangrijk is voor een juffrouw (zelf stage gelopen op een zwarte school waar ook blanke kindjes opzaten, waar hierover wel aandacht besteed werd) in te spelen op de verschillen van de kindjes, want de ouders kun je dingen kwalijk nemen maar de kinderen niet.

Weet wel dat er een lesje was op mijn stageschool toen der tijd over verschillen tussen kinderen. Oa kwam daar in naar voren dat moslims geen varken mogen eten, hindoe's bijv geen koe, en sommige mensen er ondanks een ander geloof of totaal niet gelovig te zijn voor kiezen om helemaal geen vlees te eten. Werd toen heel goed opgevangen in de klas. Vind dit topic dan ook een voorbeeld van gebrek aan 'kennis' over verschilende mensen en verschillende gebruiken op wat voor manier dit dan ook moge bijgebracht worden.

Denk wel dat we zaken als deze wat luchtig moeten houden, ik til er ook niet te zwaar aan bij mijn kids. Wij mogen het niet klaar andere kiezen er voor het wel te eten, of helemaal geen vlees ook prima toch. Zolang wij/zij/wie dan ook begrijpen dat die verschillen er zijn, en er respect voor krijen op wat voor manier dan ook, moet het toch ergens goed komen.

10. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    #170 Tjilpje, 29 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2012
    *verkeerd gelezen*

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Lovely ik begrijp je nu wel, het is gewoon jammer dat er nog scholen bestaan met zo'n hoge concentratie van een bepaalde cultuur.
    beingmommy, inderdaad heel mooi verwoord. Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen hier moeten gaan klagen over de 'rechten van minderheden'. Ik ben juist blij dat ze die rechten hebben en dat die mensen tenminste niet onzichtbaar worden gemaakt! Vergeet niet dat die mensen een hoge prijs betalen voor hun 'anderszijn', iets dat wij ons als gewone Nederlanders niet voor kunnen stellen omdat wij nou eenmaal hier niet vreemd zijn. Dit heeft niets te maken met de taal leren of met 'voorgetrokken worden', maar met het aspect van migratie. Vijf decennia geleden zijn de eerste gastarbeiders naar hier gekomen om werk te doen dat wij niet wilden. In die tijd was er helemaal geen aandacht voor integratie en taallessen, laat staan dat er over gesproken werd! Die mensen waren gewoon onzichtbaar, en toen hun families overkwamen werden ze weggestopt in bepaalde wijken in bepaalde steden. Integreren, ho maar. Nederlands leren? Waarvoor?
    Daarom vind ik het onfatsoenlijk om juist deze mensen nu nog eens een trap na te geven. Door te praten over 'omgekeerde discriminatie' wordt een heel stuk geschiedenis voor het gemak vergeten! Niet dat het op het praktische niveau 'terecht' is, maar ik ben heel blij dat we tenminste niet meer doen alsof onze medemensen er niet zijn.

En over de kwestie andere talen spreken op het schoolplein, onze dochter wordt straks tweetalig opgevoed. En als haar vader haar van school zal halen,hoop ik bij god niet dat ze zich zal schamen als hij haar in het Turks zou roepen. Dan zou ik denken dat we als ouders ergens hebben gefaald.

12. Molitalia

Molitalia Niet meer actief

Ik heb geen kinderen maar ik zou mijn kinderen zowieso niet naar een school doen waar men iets aan het geloof doet. Of dat nu christelijk of moslim is of dat men geloofd in het spaghettimonster. Ik vind dat kinderen zelf mogen kiezen wat ze willen geloven.

Vind het soms wel heel ver gaan met sommige moslims dat ze zo een hekel aan varkensvlees hebben. Dat zijn dan meer de doorgedraaide mensen. Als we meer mensen zouden hebben zoals BeingMommy hierboven mij hadden we ook minder problemen :D (ik bedoel dat stukje over de kinderboerderij)

De multiculturele samenleving is mislukt vind ik. Er zijn gewoon hele wijken buitenlanders waar ik als blanke niet kan komen. We leven naast elkaar en niet met elkaar. En van mij persoonlijk hoeft dat ook niet.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En dat is andersom net zo hoor, ik kom als moslima ook liever niet in bepaalde plaatsen of wijken (en dan heb ik het voornamelijk over dorpen).

14. tulip

tulip Niet meer actief

Ach met een beetje geluk valt vandaag dit wasrdeloze kabinet en,komt de tolerantie weer terug.

15. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ik denk dat juist tegenovergesteld gebeurd maar dat zal de toekomst uitwijzen hihi

16. tulip

tulip Niet meer actief

nee hoor, het gevoel zal bij sommigen niet weggaan, maar dat zo iemand zo wat in de regering zit wakkert het juist aan bij veel mensen.

17. Triskele

Triskele Niet meer actief

Persoonlijk denk ik dat juist nu iemand weg is die in hun idealen gelooft er niet meer zal zijn zal zorgen voor onrust (heft in eigen hand nemen e.d. want ja er is volgens hun dan niemand die meer voor "hun" opkomt )

maar we zullen zien ik ben geen expert dat is meer iets waar ik voor vrees ;)

18. tulip

tulip Niet meer actief

op die manier, hmm ja hoop het niet iig.:D

19. LindaS80

LindaS80 Fanatiek lid

10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    In wat voor zin betalen die mensen een hoge prijs voor hun " anderszijn "? Ik denk dat wereldwijd de islam meer " geaccepteerd " is dan bijvoorbeeld "homoseksualiteit" , wat overigens geen manier van leven is maar zo wordt je gewoon geboren ( voordat we daar weer een discussie over krijgen ) .
    Sorry , maar ik snap dat politiek correct gedoe soms niet .
    Dus , door te zeggen dat je het met sommige regelingen niet eens bent en het niet eerlijk vindt , zou je de eerste generatie immigranten een trap na geven?
    Wat een kul..sorry! Ten eerste , is dat meer dan 50 jaar geleden en is het tegenwoordig wel anders. Daarbij snap ik niet waarom " wij " ons nu nog schuldig zouden moeten voelen om iets wat onze bet overgrootouders gedaan hebben en ik vind dat er anno 2012 ontzettend veel rekening wordt gehouden met mensen met een andere cultuur en hun geloof.
    Verder ben je voordat je een veblijfsvergunning aanvraagt verplicht om een inburgeringscursus te volgen in het land van herkomst . Anders krijg je geen verblijfsvergunning.
    En ik mag er toch vanuit gaan dat de generatie "allochtonen " die in Nederland geboren zijn zich meer " Nederlands " en met Nederland verbonden voelen dan met de cultuur en het land van herkomst van hun ouders en waar ze misschien maar 1 keer per jaar op vakantie gaan.

Linda

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar je kunt toch ook heel erg Hollands zijn, maar wel moslim?

Deel Deze Pagina