En een paar jaar geleden nog werd er tegen mijn moeder gezegd dat ze niet echt opa&oma waren omdat wij niet 'echt' hun kinderen waren. Het is maar goed dat ik en mijn vriend er niet bij waren..Het schijnt dat 1 van mn tantes uit dr stekker is gegaan (moeder was verbouwereerd en kon niets uit brengen) Dus ja, ik zou er zeker wat van zeggen. Heb genoeg discriminatie mee gemaakt in mijn leven en juist in je familie vind ik dat je ongeacht je huidskleur gerespecteerd moet worden. Of je nou aangetrouwd bent of niet. Ik verbaas me erover hoeveel mensen er eigenlijk nog steeds moeite hebben met getinte mensen in hun families. Jammer eigenlijk ook, neem de tijd om iemand te leren kennen. Oordeel niet meteen op wat je ziet, want misschien gedraagd iemand zich wel op een bepaalde manier omdat diegene al veel mee heeft gemaakt. Maar andersom trouwens ook hoor. Ik heb bij genoeg hindoestanen/surinamers gewerkt (thuiszorg) waar er net zo goed gediscrimineerd werd naar blanken toe. Waarvan ik dacht, waar is dat goed voor?
ja dan zeg ik er gelijk wat van, wij hebben veel mensen in de familie die nogal wereldvreemd zijn, dan krijg je dat soort kortzichtigheid al gauw. ik trek mijn mond wel open.
Ik ben echt nog nooit gediscrimineerd door niet-Nederlanders. En ik geef notabene bijles aan anderstaligen. Mijn vriend geeft pianoles aan een dochtertje van een turkse familie. Nog veel geweldiger is dat mijn vriend Grieks is. En zoals velen weten zouden Grieken en Turken niet aardig tegen elkaar zijn. Nou, wij merken daar helemaal niets aan. Superlieve mensen. Afgelopen zondag kwamen zelfs nog haar opa en oma (moslim) binnen. Ook hele lieve en beleefde mensen. In Griekenland ben ik ook nog nooit gediscrimineerd geweest. Ik wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Het zal absoluut gebeuren. EN dat veracht ik ook. Ik veracht alle discriminatie. Maar zelf ben ik nog nooit gediscrimineerd.
Van Denemarken heb ik geen verstand Hoe het komt dat je in Nederland niet trots de vlag kunt dragen? Dat komt omdat voorgangers het verpest hebben.
Ik zal mijn kinderen altijd met klem leren: Kijk naar het individu. Leer iemand kennen en geef dan pas een oordeel. Maar ga niet hele culturen veroordelen omdat je toevallig hoort dat de rest dat ook doet. Het is makkelijk om achter de kudde aan te lopen. Maar het vergt moed om tegen de kudde in te gaan. Je kunt pas oordelen als je iemand kent. Niet omdat je de rest iets hoort zeggen. Daar is Wilders groot mee geworden. Een hoop geblaat, maar weinig oplossingen. En vooral veel beloften die meteen overboord gegooid werden toen meneer in de gedoogconstructie zat. Helaas zijn er nog steeds heel veel mensen die achter hem staan. Dat is ook hun goed recht. Ik vind het alleen jammer dat heel vaak (let wel: niet altijd dus) men gewoon afgaat op geroeptoeter en niet om hun eigen mening daarvoor kiest.
Ja ik ben daar heel fel op, kom zeg, doe even normaal. Maar gelukkig is mijn man (Turks) nooit gediscrimineerd door mijn familie. Als ik wel merk dat het gebeurt ben ik de eerste om daar bovenop te springen. Het gaat niet om waar hij (of wie dan ook!) vandaan komt, het gaat erom wat voor persoon iemand is.
mijn ouders en vooral het zusje onder mijn zijn niet zo fan van buitenlanders. mijn ouders maken voornamelijk grapjes maar zijn ook wel erg streng in bijv relaties met buitenlanders. mijn vriend werd ook echt niet meteen geaccepteerd maar nu zijn ze dol op hem. ik houdt het toch goed uit met mijn lekkere turk ondanks afraden en tegenspraak van mijn ouders. hij is een halve turk half nederlands dus hij kreeg een kans maar mijn had hij al gewonnen . nu ben ik heel nuchter en vertel ze ook wel is dat als nando of alicia met een donkere of weet ik veel wat voor ras thuis komt dat ik dat volledig zou accepteren. het is gewoon een man/vrouw en buitenkant is buitenkant en zegt niks over hun innerlijk. mijn vriend is half turks maar wij hebben samen het meeste bereikt van alle dochters. hij werkt altijd, hebben een koophuisje, zijn verloofd en hebben alles goed goed geregeld zoals het hoort en ook nog 2 prachtige kids in een stabiele omgeving. dat kan ik van mijn zusjes niet zeggen. die treffen altijd de verkeerde of liever lui dan moe BLANKE jongens. hier spelen regelmatig donkere kindjes van de buren en het zijn 2 schatten van kids. hebben zelfs al een keer gelogeerd. mijn zusje maakt dan grappen als hebt toch wel bananen in huis he voor die apen of lijtk wel een asielzoekerscentrum etc. ben daar niet van gedient. voor mijn zijn alle mensen gelijk en als en marokaan wat uithaald zal ik mijn marokaanse vrienden er niet op na kijken etc. Ik laat mensen hun mening zeggen maar ga er wel tegen in en geef mijn mening. verder wil ik niet dat er kwetsend gesproken wordt over buitenlanders in mijn huis.
Ik blijf het een raar iets vinden, een gehele bevolkigsgroep of geloof met 1 mening te kunnen beoordelen. Op de eerste plaats omdat niemand alle mensen kent van 1 afkomst/cultuur/geloof. Dus er ook niet over kan oordelen in zijn algemeenheid over de(het) afkomst/cultuur/geloof. En laten we helemaal niet beginnen over oordelen over gelovigen, want mensen met kennis zijn er maar weinig.
Met Nederland hebben we te maken met teveel culturen dat soms botsen en niet met elkaar eens zijn. Dat is niet de sleutel, we moeten juist een eenheid vormen en elkaar accepteren. Nederland is een heel kleine landje met bijna 17 miljoen inwoners. Denemarken is evengroot als Nederland en heeft 6 miljoen inwoners. DK heeft buitenlanders nodig omdat "buitenlandse gezinnen" meer dan 2 kinderen nemen. Een moderne deens gezin neemt 1 of 2 kinderen. Ze willen vergrijzing voorkomen. In Nederland is het eigenlijk "vol" en willen juist een soort van emigratiestop, maar dat is niet de oplossing maar het wekt wel problemen.
o en dat van " maar ferdi is anders "pffff. om moe van te worden. of dat de enige is met turks bloed die dan net wel gewoon werkt en geen socialedienst heeft en wel gewoon een vrouw heeft en geen tien.
Ik wou nog een aanvulling geven op wat ik eerder zei, dat ik er altijd iets van zou zeggen. Ik wil daarmee helemaal niet een discussie aangaan met mensen die discrimineren, ik wil alleen aangeven dat IK er niet van gediend ben en dat ze ermee moeten stoppen of dat ik anders zelf vertrek. Ze hoeven mijn mening niet te delen, maar ze moeten wel respect hebben voor mijn gevoelens. Ik ben zelf een mengelmoesje van nationaliteiten, mijn moeder bijvoorbeeld is Europees. Nou, wat die al haar hele leven hier te horen krijgt. "Neeeeee, maar JIJ bent anders natuurlijk!" Ja, mijn moeder is blond en heeft groene ogen, verder is (was) ze net zo vreemd in ons land als iemand die bijvoorbeeld uit Turkije komt. Ze is prima geïntegreerd maar dat ging echt niet over rozen. En mijn schoonmoeder, aiaiai.... Die komen uit Engeland, schoonvader is Indiaas en toen zij gingen trouwen was dat niet heel makkelijk voor ze in Engeland. Ze zijn door werk van schoonvader in NL terecht gekomen (hij had een hoge functie trouwens), spreken na bijna 35 jaar hier erg slecht Nederlands en mijn schoonmoeder wilde serieus GW gaan stemmen en zegt allemaal rare dingen over Marokkanen. Nou, en OF ik daar wat van heb gezegd, daar ben ik absoluut niet van gediend en getuigt bovendien van een hypocrisie die mijn pet echt te boven gaat. En ook mijn neef heeft er een handje van, die weet inmiddels ook wel hoe ik erover denk en houdt tegenwoordig zijn mond ook wel gelukkig.
hahaha ja heerlijk. Mijn man hoort dat ook altijd op z'n werk 'ja maar jij bent anders' En wat je zei over het meest bereikt hebben komt me ook zo bekend voor. Mijn hele familie heeft wel psychische problemen, ik GELUKKIG niet! het feit dat ik met een Turkse man getrouwd ben werd bijna gebruikt als reden van depressie bij mijn vader. Ik kom niet zoveel meer thuis met mijn man +kids en dan is het van 'Wil je man dat dan niet? of wil hij het niet hebben?'etc etc (lees: onderdrukt die Turk je? haha) En het feit dat mijn Nederlandse zwager ook bijna nooit komt wordt neergezet als 'ach, hij is gewoon niet zo van familiebezoekjes, laat die jongen lekker'.
Vergrijzing is/wordt in NL ook een heel reëel probleem hoor Mompelientje! En ook NL gezinnen krijgen weinig kinderen gemiddeld. LadyX heeft gelijk: door het verleden heeft nationalisme in NL een nare bijsmaak gekregen, heel anders dan in heel veel andere landen om ons heen. Maar ook omdat in NL mensen weinig historisch besef hebben. Als je bijvoorbeeld in Schotland komt, waar mensen ook erg chauvinistisch/nationalistisch zijn, kent de meerderheid van de bevolking hun geschiedenis door en door. In NL mag je blij zijn als mensen weten in welke EEUW Willem van Oranje leefde. Of als mense weten dat NL van oudsher een immigratieland is die haar rijkdom te danken heeft aan open grenzen...
Mijn schoonbroertje kan ook nog wel eens vervelende opmerkingen maken. Hij weet dat ik er een hekel aan heb. Soms ga ik er nog wel met hem over in gesprek of zeg ik er wat van. Meestal kijk ik alleen maar en dan weet hij dat hij zijn mond verder moet houden. (Ik ben echt de grote zus ) Maar ik blijf er niet elke keer over doorgaan, ik krijg het toch niet uit zijn hoofd. Uiteindelijk heeft hij ook recht op zijn mening, ook al ben ik het er niet mee eens. Ik weet dat hij de allochtone werknemers in zijn winkel wel goed behandeld verder. Hij zal ze daarom niet meer afbeulen dan een ander of rotdiensten geven ofzo. Dan beoordeelt hij elke werknemer gewoon op het werk dat hij levert, zonder op afkomst te letten.