Ik ben 'gewoon' Nederlandse en woon in een multiculti wijk. Ik word vaak gediscrimineerd. Als ik bij de Turkse bakker kom word een bekende (turks) altijd eerst geholpen. Met mijn zoontje bij een Turkse kapper geweest. We waren aan de beurt toen een van zijn maten onverwachts langs kwam voor een gezichtsbehandeling/scheer/knipbeurt. Maar mijn 4 jarige kon dus mooi wachten. Hebben we niet gedaan overigens, ik ben weg gegaan. Er lopen hier groepjes rond die in de zomer zo'n beetje iedereen tussen de 12-30 in een jurk/rok uitschelden voor hoer. Maar zodra ik ergens iets van zeg ben ik 'die Nederlander die altijd discrimineert.' Daar kan ik niet zo goed tegen.. Met een groepje schoolmoeders spreken we eens in de paar weken af. We zijn met drie Nederlandse, 1 Maleisische, 1 Turkse en 1 Afgaanse. Supervrouwen, die allemaal een andere achtergrond hebben. Hier uit blijkt dat sommige dingen universeel zijn. Gezelligheid, warmte, liefde voor kinderen, samen eten, lachen. Discriminatie/racisme is voor domme mensen
Nou inderdaad. Zo was ik gisteren nog een "k*ankerHollander, een T*fus kaaskop en achterlijke blanke kassatrut". Joh, dat zou ik eens andersom moeten zeggen.
Heb wel eens het idee dat mensen met een buitenlands uiterlijk zichzelf ook graag discrimineren. laatst een jochie van een jaar of 12/13. Springt bovenop mn auto, terwijl ik toevallig aan kom lopen. ik spreek hem daar (natuurlijk) op aan, met de vraag of hij dat normaal vindt. hij begint te tieren dat ik hem discrimineer omdat hij een tintje heeft... eh... sorry?! Volgens mij discrimineert hij zichzelf!
Ik denk dat tegenwoordig veels te snel de discriminatie-kaart wordt getrokken. Omdat het zo makkelijk is om je gelijk te krijgen omdat mensen heel hard schrikken en vaak overstag gaan om maar niet te kijk te worden gezet. En in 8 van de 10 keer is het totaal ongegrond en is er helemaal geen sprake van discriminatie. Maar goed, dat is mijn mening ....
Ik moet trouwens ook zeggen dat veel buitenlanders het er zelf naar maken hoor. Wij hadden hier in de flat bijvoorbeeld een (of meerdere gezinnen in 1 huis??) Somalisch gezin. Zij gooiden altijd hun vuilniszakken en luiers van 6 hoog naar beneden en zijn extreem luidruchtig en maken continu ruzie met de buren. Zij zijn dan ook mensen die het hardst janken omdat ze gediscrimineerd worden als de andere buren hún troep op moeten ruimen omdat mensen niet eens meer met kleine kinderen of hondjes om de flat kunnen lopen door alle flessen en glasscherven.
'discriminatie' en 'racist' , zijn een beetje toverwoorden. Je spreekt iemand (maakt niet uit wat voor kleurtje hij/zij heeft) ergens op aan, die geeft als repliek dat je racist bent... Niemand wil schijnbaar uitgemaakt worden voor racist. Levert gelijk een stempel op ofzo, geen idee. Wat mij dwars zit, is de hypocrisie van de mensen die het hardst roepen dat een ander racist is, maar vervolgens wel een stevig kleurrijk woordenboek hebben voor alle andere mensen. Ik heb ze genoeg meegemaakt in de nachtdienst bij het tankstation. Tis de bedoeling voor alle scooterrijders, dat ze hun helm binnen komen leggen voor ze mogen tanken. Eerder gaat de pomp niet open. Dat geldt voor alle scooterrijders. Staat ook op iedere pomp aangegeven. Maar de turkse/marokkaanse bestuurders schijnen ofwel niet te kunnen lezen, of ze willen niet lezen, of ze verwachten dat ze een uitzonderingspositie hebben, either way, ik heb nog nooit zo vaak racist naar me hoofd gehad als daar. Prima, dan ben ik toch racist, heb je me niet mee. Regels zijn er voor iedereen.
Dit vind ik ook.. Tegenwoordig is alles discriminerend en ben je een racist. Wij als 'blanke' zijn altijd de racist. Overigens echt niet door iedereen hoor! Ik woon in een straat waar wij met 2 blanke gezinnen wonen. De rest is Marokkaan of Turk. Helemaal geen problemen mee.. Nu komen er nieuwe Marokkanen wonen, en ik had m'n muziek aanstaan. (Mental Theo) en ja hoor werd gelijk uit gemaakt voor racist Gelukkig dacht de Marokkaanse buurman daar anders over en heeft er dus wat van gezegd!
Zeker niet netjes wat hier gebeurd welke huidskleur je dan ook hebt je wordt geacht mensen met respect te behandelen. Gelukkig woon ik niet meer in NL ik wordt er misselijk van hoe Nederlanders andere afsnauwen de grond in stampen en wat dan ook nog meer omdat ze zichzelf zo groot voelen. Vorig jaar hier vlakbij een Nederlander die vond dat die het recht had om op zijn dooie gemak een hele stoet vakantiegangers mocht blokkeren. Ik draai mijn raampje open en denk ik help hem om hem vriendelijk te vragen of hij wat op kon schuiven ... Blijkbaar verstaat hij me niet en begint me de huid vol te schelden van K*t fransen met zijn stokbrood en brie en wat dan ook ... de honden luste er geen brood van. Ik ben uitgestapt en heb in ABN dat hij zijn grote mond moest houden en duidelijk aan vakantie toe was. En dat als hij om zou kijken zou zien dat hij veel mensen blokkeerde. Nou toen ik weg liep was ik een tiefus hoer en wat dan nog niet meer. Kortom het is wat voor huidskleur je hebt nooit goed. Mensen zouden eens wat meer in de ander moeten verdiepen ... alle huidskleuren .... Het is in NL nooit goed en zal ik je vertellen hier in Frankrijk gebeurd het ook gelukkig minder vaak! Lang leve de mensheid.
Helemaal mee eens. Discriminatie is achterlijk en dom, maar het wordt beide kanten op gedaan. Ik ben als Nederlandse ook wel gediscrimineerd door een Turk. En ook wel op het werk. Maar ik heb dan niet echt de behoefte om dit in de media uit te gaan brengen of zo. Ik denk alleen maar ´wat een dom figuur, zielig dat die zo denkt´ en thats it.
Discriminatie komt bij iedereen voor. Of je nu dik of dun bent, oud of jong, invalide of ziek, praat met een accent of niet... dat is iets voor alle lagen van de bevolking. Racisme echter is van een andere orde. Daar horen dit soort 'grapjes' bij met een ondertoon. Daarom zijn ze zo schadelijk. En ik vind het eerlijk gezegd belachelijk en getuigen van weinig historisch besef om te zeggen dat ik daar als blanke Nederlandse ook last van zou hebben, want dat is gewoon niet zo. Ik krijg nu veel meer deuren open dan als ik Aicha had geheten en mijn vader in Marokko geboren zou zijn. En zolang dat zo is, moet dit aan de kaak gesteld worden en moet men niet gaan praten over 'twee kanten'. Die zijn er namelijk niet.
Ik vind ook dat Nederland als land weleens het imago heeft van een puberend kind. "Wij zeggen wat niet mag, ohoh kijk ons stout zijn." Jammer.
Als jij als blanke Nederlandse in bijvoorbeeld Marokko zou wonen, dan zouden veel deuren ook gesloten blijven. Dat heeft niets met rascisme of Nederland te maken. Ik vind Nederland juist erg open minded en multicultureel.
Ik vraag me af he...als er nou gestaan had 'die boef uit Twente' of 'die boef uit Limburg', zou hij dan ook de media opgezocht hebben? Zou het dan ook discriminatie geweest zijn? Of was het dan 'gewoon een domme opmerking'?
Wahaha ja, of die domme Friezen zijn allemaal domme boeren. Of die Hoooollander met hun oplichtingspraktijken. Hoe vaak ik bovenstaande heb gehoord. De eerste hoorde ik regelmatig toen ik naar Gelderland verhuisde, en de tweede toen mijn man en ik hier kwamen wonen. En Nescio, wie ben jij om te zeggen dat jij het belachelijk vind dat ik mij gediscrimineerd voel? Hoe weet jij hoe ik mij daar onder voel? En wie ben jij om daar over te oordelen?
Zoals het er staat klinkt/is het natuurlijk discriminerend; aan de andere kant geloof ik ook wel dat het een (misplaatste) onderlinge grap tussen collega's is. Hij wordt immers wel uitgenodigd om op gesprek te komen, dus in hoeverre wordt er gediscrimineerd? Als 'ie uit Italië was gekomen was het een pastavreter geweest, etc etc.
Ik vind dat als je bedrijf zijnde zoiets gewoon niet kan en mag zetten in een mail. Verder vind ik dat sommige mensen veel te snel naar het kaartje discirminatie of racisme grijpen. Ja, Het kan altijd nog beter. Maar ik ben van mening het begint bij jezelf om daarin verandering te creeeeren. En zolang er mensen zijn die bij het minste en geringste woord discriminatie of racisme gaan roepen heb je daar het grootste probleem in zitten. Soms kan het ook te ver gaan, moet ik mij gediscrimineerd voelen omdat er blanke vla bestaat?? Kom op nou mensen, ik heb wel wat beters te doen.
Ik ben het echt niet eens met wat mensen dan roepen en dan ontbreekt er volgens mij echt iets in je hersenpan als je zulke dingen roept. Maar Anouk heeft er zelf ook een handje van, alleen zij doet het andersom en dat mag wel? Discriminatie zul je altijd hebben, niet alleen met donkere mensen maar ook met dikke mensen, dunne mensen, mensen met een bepaalde achternaam, brilmensen, tattoo's etc. etc. En ik heb ook vaak het idee dat bepaalde mensen zich graag gediscrimineerd voelen, met elk dingetje keihard gillen dat het discriminatie is. Wat in de interne mail stond kan natuurlijk niet, maar was de man blond maar dun geweest had er misschien die magere scharminkel gestaan, of volslank die dikke vetzak. Allemaal niet goed te keuren, maar discrimatie is er niet alleen als je een kleurtje hebt.
Sommige mensen voelen zich te snel aangevallen en voelen zich te snel zielig. Als je alleen al naar ze kijkt of aan spreekt op hun gedrag discrimineer je al.. Als je als NLer geen buitenlander wil helpen discrimineer je en ben je een racist maar als je als Marokkaan (Moslim) een vrouw geen hand geeft of niet eens tegen haar praat moet het allemaal kunnen.
tjah discriminatie wat vind ik ervan.... Ik kan me voorstellen dat de jongen uit die email, ookal was het misschien maar een grapje, zich aangevallen voelt. Dit is natuurlijk niet leuk voor die jongen en niet nodig. Maar ik ben ook van mening dat sommige mensen nogal snel discriminatie roepen of zichzelf gediscrimineerd voelen terwijl dit helemaal niet het geval is. En laten we heel eerlijk wezen, heus niet alle buitenlanders zijn slecht. Ik heb zelf ook buitenlandse vrienden. Maar zelfs mijn buitenlandse vrienden zijn het met mij eens dat vaak (dus niet altijd!) bij opsporing verzocht of bij nieuwsberichten het om een "getinte man/vrouw" gaat. Als ik als vrouw over straat loop en er word gefloten of geroepen (wat meestal begint met "schatje" en al snel verandert in "slet of hoer" als je niet reageert) dan is dat nooit een blanke... en dank heb ik het niet over een enkele keer maar in de zomer gebeurd het meerdere keren per week. Het zijn altijd de buitenlanders even plat gezegt. Ik ben niet rasistisch of discriminerend maar ik geef alleen de feiten aan.
Haha mijn man komt uit Friesland(ik schijn een Leids accent te hebben) en ga regelmatig weekendje weg oid naar Limburg, daar heb ik allemaal geen problemen mee. Wat ik irritant vind aan marrokanen die Nederlands praten, ook al is het gewoon een normaal gesprek(bijvoorbeeld met een klantenservice) is dat het meestal zo verschrikkelijk aggressief klinkt. Heeft vast iets te maken met de zinsbouw in "hun eigen taal" en dan de vertaling naar het nederlands of de uitspraak van bepaalde woorden. Als het een iets minder aardig gesprek is zit er al vaak een erg minachtende toon in, misschien niet de bedoeling maar zo klinkt het. En het verkeerde gebruik van lidwoorden kan ik echt niet tegen, ben zelf ook geen grammar queen maar bijvoorbeeld "die meisje", dat kan echt niet en klinkt voor mij ook weer heel denigrerend. "Gewoon nederlanders" met een accent praten ongeveer wel hetzelfde en kan je beter opmaken hoe ze iets bedoelen. Qua toon enzo. Vlaams vind ik vervelend omdat dat ook weer totaal anders klinkt en er heel veel woorden inkomen die wij nederlanders nooit gebruiken. Iedereen maar U noemen en een jurk is een kleedje en zo zijn er nog veel meer woorden dat ik denk praat normaal, maarja, voor hun is dat normaal . Heb een tijdje terug trouwens Nederland staan praten met een meisje uit Zuid-Afrika, dat was wel erg lachwekkend, dan moet je echt heeeeeel goed luisteren. Maargoed, ik ben vroeger altijd gediscrimineert omdat ik dik was, als ik een ander kindje had uitgescholden om zijn afkomst had ik na moeten blijven. Dat vind ik gewoon krom. Ik ben zelf door een turk kaaskop genoemd, daar moest ik enkel om lachen en m verteld dat ik er trots op was. Laatst ben ik tijdens een discussie met een volwassen blanke man uitgemaakt voor dom blondje, ook discriminatie maar ik moest alleen maar lachen, in dit geval omdat hij dus blijkbaar de discussie niet kon winnen en het dan maar met schelden op moest lossen. Als je iemand beschrijft als bijvoorbeeld die beetje dikke man met kaal hoofd en die bril op is er niets aan de hand. Als je die neger met dat kroeshaar zegt heb je het gelijk gedaan... En inderdaad de turkse en marrokaanse jongeren die ieder meisje waarvan ze geen aandacht krijgen hoer noemen... En als je dan een keer kut marrokaan terug roept ben je gelijk aan het discrimineren... Vind het erg krom allemaal.