Nee hoor. Je moet eens weten hoeveel problemen er kunnen ontstaan van een hand weigeren (wel vreemd dat ik al meerdere malen alleen iets lees over mannen die een vrouw geen hand geven; er zijn net zo vrouwen die een man geen hand geven). Ben daardoor zelfs eens betast, door een arts. Hoewel joden dit ook niet mogen, zullen de meesten daar wel minder problemen mee hebben, anders is het weer antisemitisme..
Net zoals het een feit is dat het altijd de Nederlanders zijn die mij dingen toeroepen als 'bin laden', 'taliban', 'landverrader' e.d. Het komt helaas onder alle bevolkingsgroepen voor.
Ik lees veel die zeggen dat mensen het zich teveel aantrekken enz. en er al snel zelf discriminatie van maken. Zoals het voorbeeld die ik gaf over mijn man waar letterlijk tegen is gezegd dat hij wel een uitkering zou hebben net zoals alle andere buitenlanders. Hoe kun je dit niet opvatten als discriminatie? Moet het maar gezien worden als een misplaatste grap?
Ik geloof absoluut niet dat dit een grapje was, mensen zeggen dat wat ze denken. Dus het eerste dat eruit komt klopt, als ze zich bedenken dan is dat om het maatschappelijk verantwoorder te maken. Discriminatie zal er vast zijn.... ik merk er eigenlijk niets van. Wel vind ik dat klopt wat er algemeen gezegd wordt: veel criminelen zijn van buitenlandse identiteit. Het mag niet gezegd woorden, maar lees de kranten en bekijk de tv... meestal is het geen blanke Nederlander. In Nederland kun je overigens geen scheet meer laten zonder dat het meteen verwoord wordt als discriminatie. Hierin wordt doorgeslagen... de 'buitenlander' zelf heeft zeer korte teentjes en duwt alles onder het mom van discriminatie om dat te krijgen wat ze hebben willen. Als een persoon ergens niet binnengelaten wordt (puur om het feit dat hij zich zo grof schandalig gedraagt), roepen ze al meteen dat woord! En ja.... Nederlanders zijn beschaafder qua gedrag, het zijn met name de mensen met een buitenlandse ID die zich grof gedragen (snel een brutale/grote mond opzetten en dreigen en bedreigen e.d.). Blijkbaar is dat cultuur of zo.
Dat is ook wel waar hoor. Ik heb op een zwarte school gewerkt. En als je dan een kind straf gaf omdat hij de regels brak, waren er soms wel kinderen die mij racist durfden te noemen. Ja... Daarom werk ik hier ook, omdat ik zo'n hekel heb aan Marokkanen (Straf verdubbeld) Maar er zijn ook wek situaties waar ik gewoon erg van baal. Ik werk nu op een gemengde school en eerst dus op een vrijwel volledig 'zwarte' school. En daar heb ik heus wel eens enorme etters in de klas gehad,maar die waren van alle nationaliteiten inclusief NL. Maar ik heb vooral veel hele leuke kinderen in de klas gehad. Ook van alle nationaliteiten. Ik vind het dan ook heel erg om te weten dat sommige kinderen straks alleen al op basis van de naam onderaan hun sollicitatiebrief afgewezen zullen worden. En ja: voor een deel is het begrijpelijk dat er angst bestaat bij werkgevers. Feit is dat de criminaliteitscijfers een stuk hoger liggen bij de (met name niet-westers) allochtonen. Maar dat is een stuk statistiek waar Rachid Melouk* die gewoon goed zijn best doet op school en zich keurig gedraagt op straat ook niks aan kan doen. Maar hij heeft er wel last van. En laat Rachid nu een hele leuke knul zijn waar ik als juf een goed band mee heb en die ik een goede toekomst gun. Net zo'n goede toekomst als Thomas Jansen* die ook altijd vriendelijk is en hard werkt. En die krijgt wel een stageplek en baan, maar Rachid niet. (*Verzonnen namen) Overigens probeer ik kinderen van buitenlandse afkomst die zich op een bepaalde manier gedragen wel altijd te wijzen op de gevolgen van hun gedrag. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen. Het is niet eerlijk dat zij zich altijd dubbel moeten bewijzen. Maar ik probeer ze toch vaak zover te krijgen om dat wel te doen. Meestal spreekt het ze wel aan als ik zeg dat ze daarmee die racisten toch mooi voor schut zetten door hun ongelijk te bewijzen. Maar ik snap ook best dat als je toch altijd negatief aangekeken wordt, dat je er dan op een gegeven moment poep aan hebt en ook gaat denken "als ze toch zo over me praten, ook als ik het wel goed doe, kan ik net zo goed mijn best niet meer doen.
Dat is een vooroordeel, net zoals "alle" Nederlanders als gierig worden bestempeld in het buitenland.
Dit is ook allemaal waar hoor wat je zegt, maar van de andere kant ervaar jij het denk ik niet wat er gebeurt aangezien je zelf Nederlandse bent?
Overigens geef ik mannen ook geen hand, maar dat vind ik totaal iets anders dan een Nl'er die niet geholpen wil worden door iemand van een andere afkomst. Het is namelijk puur een manier van groeten die ik persoonlijk niet fijn vind met iemand van het andere geslacht, dat heeft niks met die persoon te maken maar met mijn manier van omgang. Het aanraken van elkaar heeft voor mij verder niks van doen in hoevere je met elkaar een gesprek kunt voeren of elkaar kunt helpen of geholpen kan worden. Snap ook niet waarom een moslimman een vrouw geen hand geeft dit meteen als discriminatie wordt gezien, hij zal namelijk dezelfde reden als mij hebben.. Maar dan heerst een vooroordeel dat hij vrouwen als minder zal zien oid, wat totaal niet het geval is. Het is juist een vorm van respect door een onbekende vrouw niet onnodig aan te raken op deze wijze.
Anyway, aan beide kanten zitten rotte appels. Mensen roepen gediscrimineerd te worden terwijl dit helemaal niet het geval is maar zo zijn er ook mensen die discrimineren en zeggen dat de ander zich aanstelt.
Goed verwoord, zo ervaar ik het ook. Snap ook niet dat het als discriminerend wordt opgevat. Maar zowel mijn man als ik (beide leggen we altijd netjes uit waarom we geen hand geven) hebben al heel wat vervelend commentaar hierover gehad. Een beetje wederzijds respect zou wel op z'n plaats zijn.
Een vooroordeel is het zeker, maar ik vind het ook tot bepaalde hoogte discriminatie omdat doordat iemand zo'n opmerking al maakt er onderscheidt word gemaakt. Je bent buitenlander dus je zal wel een uitkering hebben, want Nederlanders maken nooit gebruik van een uitkering. Hoe dan ook het is niet gepast dat iemand in hoge functie bij de gemeente zo iets zomaar tegen iemand kan zeggen. Zelfde had ik gevonden als hij een dikke blanke vrouw had gezegd dat ze vast niet naar de sportschool zou gaan omdat ze zo dik is.
Klopt en dat hoort zich ook absoluut niet! Wat ik alleen probeer aan te geven is dat een select groepje het verpest voor een hele grote groep. Mensen gaan namelijk nogal snel een oordeel vellen. Vind het echt nergens op slaan en helemaal nergens voor nodig als ze naar jou zulke dingen roepen.
ja ik ook natuurlijk vanaf de andere kant Ik heb vaak het idee dat Nederlanders (ik schaar maar even iedereen onder 1 groep hoor) denken dat het geschreeuw van (bijv) Marokkaanse jochies een veel groter en vaker voorkomend probleem is als wat er uit een stel achterlijke Nederlanders zelf voortkomt.
Wat mij opvalt is dat er niemand valt over de discriminatie van nederlanders/ blanken. Zoals in het bericht hierboven "achterlijke nederlanders " wordt gezegr. Maar wanneer iemand achterlijke tuken/marokanen of weet ik wat zegt is het hommels.
Nou als je op alle slakken zout wilt leggen, dan mag achterlijke Marokkaanse jochies ook hoor. Ik wilde alleen duidelijk maken dat de Nederlanders die dit doen niet als doorsnee Nederlander zie. Net als dat het over het algemeen geen volwassen Marokkaanse personen zijn die zulke dingen roepen maar dus Marokkaanse jochies. Onder Nederlanders gaat het wel meestal om volwassenen. Ben trouwens zelf ook Nederlands.
Niemand is perfect, maar gelukkig hebben we het over rotte appels die bij ELKE bevolkingsgroep wel voorkomen. Leuk voorbeeld; Zag vanmiddag twee Marokkaanse hangjongeren op een soort van rare motor, een gezellig praatje maken met twee oudere oerhollandse dames! Twee jongens waar normaal gesproken iedereen met een boog om heen zou lopen. En waarom? Omdat we (en soms ik ook nog wel hoor) er een bepaald beeld bij hebben wat het gros van de tijd niet eens klopt.
Tja en zo word ik voor terrorist, ninja en zelfs pinguïn uitgemaakt door 'Nederlanders' en nooit door een 'buitenlander'.