Andersom is ook niet fijn, hoor. Bij mijn kinderen op school zitten ongeveer 300 leerlingen, waarvan er 4 van buitenlandse afkomst zijn. 3 meiden uit een Afgaans (dacht ik) gezin en 1 jongetje van Chinese afkomst. Ook niet echt een representatieve voorstelling van de Nederlandse samenleving. Wij wonen in een dorp dat zo wit als sneeuw is... Jelle en Jitte kijken hun ogen uit als ze eens een keer iemand zien met een hele donkere huid... Dan zitten ze echt te staren en zijn ze heel verbaasd dat dat kan. En eerlijk gezegd schaam ik me dan wel eens, maar ja, ik kan er ook weinig aan veranderen... Ik kan moeilijk rondjes gaan lopen in de dichtstbijzijnde grote stad en aan donkere mensen vragen of mijn kinderen even aan ze mogen wennen...
Als de klas voor 90% uit tokkie kinderen bestaat ... ja, dan pas ik daar ook voor en ga ik ook op zoek naar een andere school ...
Dat is anno 2014 inderdaad een vooroordeel wat heerst en dat zou ik eerst onderzoeken. Een school hier vlakbij bestaat voor 70% uit leerlingen van een niet-Nederlandse afkomst en die staat in de top 10 van cito-uitslagen.
Mijn ouders deden dat vroeger bewust wel. Wij woonden ook in een megaklein dorp en wij gingen dus vaak naar Rotterdam naar familie en om te winkelen. Maar OOK om te ervaren dat het niet overal zo is als in een klein dorp in Zeeland. Je kunt toch gewoon lekker gaan winkelen in een grote stad? Is toch niet raar?
Ik zeg toch ook niet dat er per definitie een ander taalniveau is! Ik heb alleen wel meegemaakt, uit eigen ervaring, dat dit wel vaak voorkomt. Dat maakt ook totaal niet uit, als de verhoudingen maar in balans zijn. Helaas is dat vaak niet zo, als de klassen grotendeels uit buitenlandse kinderen bestaat. Het is logisch dat deze kinderen dan extra aandacht behoeven, maar als een groot gedeelte van de klas die extra aandacht behoeft, dan wordt de druk van een leraar wel groter waardoor er minder aandacht overblijft voor de rest van de kinderen (buitenlands of Nederlands).
Ik zoek een school waarbij de normen en waarden overeenkomen met die van ons. Daarom zou ik inderdaad ook niet kiezen voor een school waar veel "tokkie kinderen" zouden zitten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een school dan bijvoorbaat slecht is, maar ik zoek gewoon een beetje de gulden middenweg. Een school waar tokkie kindjes, buitenlandse kindjes, Nederlandse kindjes gewoon leuk en gezellig met elkaar overweg kunnen.
Daarom krijgen scholen per leerling met een ouder met een laag opleidingsniveau ook meer geld van de overheid om zulke dingen te voorkomen.
Hier een mini stadje a 4000 inwoners, maar gelukkig genoeg mixjes haha. Mijn beste vriendin komt uit Bangladesh, en donkerder krijg je ze bijna niet hehe Met 2 halfbloedjes waar ik elke week op pas. Daarnaast chinezen in de klas die hier vorig jaar zijn komen wonen en amper Nederlands kunnen, tegenover hem zit een Surinaams meisje en naast hem een Duits jongetje. En mijn oudste ziet er ook uit als een pinda. Als ik een school zou bellen, en die zou in gebrekkig Nederlands antwoorden, dan was ik er ook wel klaar mee. En of dat nu een Fries, Duitser of Turk is, dat interesseert mij niet. Net als een sollicitant. Als deze amper fatsoenlijk Nederlands kan praten, dan hoeft het van mij ook niet. Nu kunnen mensen dat discriminatie noemen, maar ik wil dat onze investeerders de buitendienstmedewerker kan verstaan. Ongeacht in welk deel hij van NL komt. Ik noem dat gewoon, normaal Nederlands praten. Accentloos lukt natuurlijk niet, maar geen watwatwat jij mij zegge, of ik verstieee dr neet fan. Nee dank u
Helaas kan het niet altijd voorkomen worden. Als klassen uit meer dan 30 leerlingen bestaan met maar 1 leraar, dan wordt het wel erg lastig.
Ja dan ligt het dus gewoon aan de school lijkt mij. Naar mijn idee gaat er iets niet helemaal goed wanneer er meer dan 30 leerlingen in een klas zitten met 1 leraar.
Ik dacht dat er een max leerlingenaantal was van 23? Of is dat nog niet landelijk ingvoerd? edit, lees op internet van niet dus. Er staat wel dat scholen voldoende geld krijgen om klassen van ' acceptabele omgvang' te kunnen samenstellen maar dat het vaak aan de keuzes ligt van het schoolbestuur. Hier btw 5 kleuterklasseen van max 23 leerlingen op 1 juf, 1 klassenassistent en vaak 1 stagiaire.
Mijn broertje zat op een school waar 98% geen Nederlandse ouders had. In de klas van mijn broertje zaten 3 blanke kindjes, en de rest was dacht ik Marokkaans, Surinaams of Indiaas. Van die 3 blanke kindjes waren er 2 Pools en de andere was mijn broertje; vol Nederlands De klas scoorde hoog boven het gemiddelde qua cito scoren en er is een groot deel naar Havo en Vwo gegaan.
Nee was het maar zo. Maar dat is echt goed geregeld dan bij jullie. Hier zie ik heel veel klassen met 30+. Dat vind ik een heel groot nadeel, 1 leraar op 30 kinderen is echt te weinig.
Wij wonen in een overwegend witte wijk....wij hebben 1 vietnameze familie in de straat wonen. Om ons heen kan ik zo ook niet bedenken dat er mensen wonen met een andere afkomst.... Ik sta er eigenlijk ook gewoon niet bij stil. Maar verder op is het overwegend anders, het toeval wil dat daar sociale huurwoningen staan en een openbare school. Het inkomens én opleidingsniveau ligt daar ook een stuk lager dan bij ons. Wij hebben 3 scholen in onze buurt.....de openbare staat in de "mindere" wijk. Ik vind het prima dat ze daar de multiculturele verdeling hoog in het vaandel hebben staan, maar mijn kind is voor mij geen sociaal project. Ik wil dat zij het beste, passende onderwijs krijgen. En dat is een "witte" school geworden. Ik snap niet dat dat discrimineren is?
Als je die school kiest met als enige/voornaamste reden dat het een niet multiculturele (witte) school is, dan kies je toch op basis van uiterlijk? Lijkt me vrij duidelijk discriminerend.
Vind het eigenlijk best wel triest als je het zo bekijkt. Als pro-zwarte pieter ben ik echt voor alles uitgemaakt hoor (racist, egoïst en ga zo maar door), maar door dit soort dingen begin ik toch heel erg te begrijpen waar iedereen het steeds over heeft. Echt het zal mij een biet wezen wat het 'kleurpercentage' is in zijn klas. Uiteindelijk staat de school nog steeds op nummer 3 met citoscores. Dus er zal wel iets heel goed gedaan worden. Ondanks dat het geen ''witte'' school is.