Ik snap eigenlijk ook niet dat men het zo belangrijk vindt hoeveel procent autochtone en hoeveel procent allochtone kids er zitten. Ik heb daar niet naar gekeken bij het uitzoeken van een school, wij hebben in onze buurt gekeken naar de sfeer, uitstroomgegevens, beoordelingen van de inspectie en hoeveel kinderen max in de klas in kleuter-midden en bovenbouw
Nou precies! Vooral de sfeer vond ik heel erg belangrijk. Laat dat nu onderling goed zitten. Het is een prima school. Ik ga geen kleurtjes tellen. Denk je dat mijn zoon 'kleur' ziet? Denk dat wij daar als volwassenen nog wat van kunnen leren om eerlijk te zijn.
Pff wil het eigenlijk verduidelijken met een voorbeeld maar ben bang dat ik veel ye generaliserend overkom terwijl dit niet mn bedoeling is.
Op mijn (grotendeels) gekleurde middelbare school in Rotterdam is dit wel hoor, max 24 per klas, maar de klassen die zo vol zitten, zijn bijna onhandelbaar... Mijn kleinste klas is 12... De school in het westland waar ik werkte was mijn grootste klas 30, dat was druk maar nog prima te doen. (is ook wel weer een verschil tussen de stad en een dorp) Waarom willen sommigen toch zo hard ontkennen dat er op de "zwarte scholen" veel problemen zijn? Dat begrijp ik niet... Ik vind het heerlijk op deze school, maar heb per week een vechtpartij, amk-melding, leerplicht perikelen, veel spijbelproblemen, huilende leerlingen omdat ze bedreigt worden erc...
Nou dan lezen jullie het inderdaad verkeerd Of ik zet het verkeerd neer, kan ook. De school die wij hebben gekozen voor onze kinderen, is op papier de best scorende school. Deze school staat in de buurt met hogere inkomens en is het opleidingsniveau hoger. Deze school is overwegend wit... Verderop staat een school die meer gemengd is, maar staat in het mindere gedeelte van de wijk en heeft een slechtere score. Wij hebben voor de in onze ogen beste school gekozen en deze is puur toeval overwegend wit. We hadden er ook voor kunnen kiezen om voor de gemengde school te gaan, maar dit hebben wij bewust dus niet gedaan. Ik wil het beste voor mijn kind en als dat betekend dat ze op een overwegend witte school komt, dan is dat mijn keuze. Dus aanhakend op het stukje over de slecht Nederlands sprekende juf, daar zou ik dus ook niet voor kiezen. Ik vind niet dat iemand die de basistaal al niet eens beheerst, er voor kan zorgen dat mijn kind het beste onderwijs krijgt.....
Wij dus ook.....en nou blijkt dit een witte school te zijn. Ik bedoel dus dat ik van mijn kind geen sociaal project maak, door hun dan maar op een mindere school te doen, omdat ze dan meer in aanraking komen met andere culturen....
Ik ontken het niet hoor, helemaal niet.. Al schat ik in dat bovenstaande problemen nog niet echt spelen op een basisschool. Overigens zat ik zelf op een gemengde middelbare school in een stad en daar speelde ook zat problemen.
Buiten dat ik het er mee eens een dat bovenstaande echt niet kan.... Wil je niet de mening horen van de diverse Medelanders in mijn omgeving. Die is over Nederlanders of andere medelanders echt minstens zo erg als sommige Nederlanders zijn. Maar daar hoor je niemand. Oh en ja, ik zeg medelanders... Daarmee bedoel ik "geboren Nederlanders van buitenlandse afkomst" dus.
Tja, als er had gestaan "die boer uit Limburg" had niemand er wat om gegeven Beledigend; absoluut! Discriminatie; nee.
Ik heb het gelukkig over een basisschool. Moet wel heel erg fout gaan als het daar om bedreigingen e.d. gaat.
Mijn zeer blanke dochter zit ook op een gekleurde school. Voor Rotterdam niet echt heel bijzonder. Witte scholen vind je hier nauwelijks. Maar wat je soms hoort is gewoon bizar... Vorig jaar zat er een jongetje in onze klas, bedreigd door 3 klasgenootjes. Als hij niet deed wat zij zeiden zouden ze zijn moeder wel even doodsteken. Kinderen waren 5....... Vanmiddag sms van vriendin: er speelt hier een jongetje die speelt met de barbies. Ken ligt met 2 vrouwen en dan komt ken2 en slaat ken1 het huis uit. Kinderen die niet opgehaald worden van de creche... Waarvan de ouders gewoon doodleuk zeggen: ik heb geen zin, zoek het maar uit. Waarna uiteindelijk het jongetje opgehaald moet worden door de politie. Kinderen van een jaar of 8... Die de hele dag met het kleine broertje of zusje in de kinderwagen rondlopen omdat moeders ze gewoon de deur uit zet "ga maar buiten spelen en neem je broertje mee. Oh hier heb je de hond ook nog" En die zitten dan niet in hun upje in de speeltuin hoor... Nee gewoon met z'n 4en. Met kleine babybroertjes/zusjes die nog uit de fles drinken en er een zak chips bij krijgen Ik zal niet zeggen dat het aan de kleur van de mensen ligt... Begrijp me niet verkeerd. Maar ik zie wel een zeker verband tussen opleidingsniveau, kansen en demotivatie om ooit nog wat van het leven te maken voor zichzelf danwel hun kroost. Waardoor hun kinderen in dezelfde negatieve spiraal blijven hangen. Kinderen van 3 die alleen in de speeltuin zijn... Hoogzomer, maillot, tshirt en bergschoenen. Speeltuin is omringt door drukke wegen en niemand weet waar het kind vandaan komt, wie z'n ouders zijn of maken zich er een seconde druk om. Oh en het hoogtepunt.. Mijn dochter die in de speeltuin gekeeld word door een andere peuter. En als ik er wat van zeg.... Komt mams dochterlief redden (niet toen ze met 2 handen de keel van mijn kind dicht kneep... Dat was blijkbaar niet interessant) waarna ze d'r kind optilt, troost.. En tegen oma zegt: tja, dat heeft ze van d'r vader he... Die heeft ook dat temperament..... Spaans bloed, dam krijg je dat. Gelukkig heeft het ook een andere kant.. Mijn zeer blanke dochter is gek op de roti van de moeder van haar vriendje. Ze komt in aanraking met etenswaren en gewoontes waar ik nauwelijks aan zou denken. Ze leert dat er verschillen zijn tussen wat ik normaal vind en wat een ander normaal vindt. Ze leert dat dat niet perse slecht is maar ook z'n voordelen heeft. Al met al is het een verrijking... Maar ik heb wel het idee dat ik een heel stuk beter op mijn moppie moet passen dan mijn moeder op mij moest passen toen wij in een keurige marinierswijk woonden. Met mensen die er tot op zekere hoogte redelijk hetzelfde dachten over normen en waarden en iedereen elkaar kende.
Maar alle voorbeelden..zijn die dan typerend voor zwarte scholen..of beter gezegd: komen die peoblemen dan door de gekleurde kinderen?? Want van veel voorbeelden hier zie ik soortgelijke voorbeelden voorbij komen van de "kamp" en kermiskinderen hier..allemaal blonde hollandse koppies..
Maar nou vraag ik me af...waarom wil jij niet lezen dat er meer problemen zijn op zwarte scholen? Je bent dit hele topic al bezig om het tegendeel aan te voeren....
Ik ben geen tegendeel aan het bewijzen..ik weet wel zeker dat er problemen op zwarte scholen zijn, dat ga ik niet ontkennen...... net zo goed als dat er problemen zijn op gemengde en op witte scholen...hoe dat komt?? Omdat er in elke laag van onze bevolking gajes zit...onopgevoede aso's die alle regels en normen en waarden aan hun laars lappen. Die kunnen wit, geel, groen of zwart zijn...ze kynnen werkeloos of bankdirecteur zijn...
Ik zei dus: Ik zal niet zeggen dat het aan de kleur van de mensen ligt... Begrijp me niet verkeerd. Maar ik zie wel een zeker verband tussen opleidingsniveau, kansen en demotivatie om ooit nog wat van het leven te maken voor zichzelf danwel hun kroost. Waardoor hun kinderen in dezelfde negatieve spiraal blijven hangen. En natuurlijk kent iedereen wel EEN voorbeeld. Het verschil is dat hier (in onze kansenwijk met veel gastarbeiders die nauwelijks NLs spreken, 1e tot 3e generatie buitenlanders en vooral HEEL veel lageropgeleiden en werkelozen.. Zwart EN blank) aan de orde van de dag is en geen incident. Oh en BIJNA ALLE scholen in Rotterdam scoren qua Cito scores onder het landelijk gemiddelde.
Zo vreselijk veel minder! Bv een geschorste leerling zo'n 5 per jaar, een leerling verwijderen hooguit 1 per jaar. Mijn school nu; afgelopen week 4 geschorste leerlingen, waarvan er zeker 1 permanent verwijdert gaat worden. Problemen per klas is hoog. Qua aantallen in leerlingen zijn deze scholen vergelijkbaar.
Mijn dochter gaat naar een gemixte school waar veel kinderen uit verschillende culturen op zitten. Vind het geweldig, de ouders van de " buitenlandse kinderen" (in mijn ogen zijn het gewoon Nederlandse kinderen)zijn gewoon goed opgeleid hebben allemaal een baan spreken vloeiend NL en voeden hun kinderen op met goede normen en waarden. Daarin tegen zijn er best wel wat blanke kinderen met ouders die van een uitkering leven en laag opgeleid zijn en waarvan ik uit de mond van de ouders een taal hoor waar ik niet vrolijk van word. Dit is wel weer heel anders dan boven genoemde situaties namelijk andersom.
Ik vind boer of boef toch wel een heel verschil. Iedereen mag mij boers/boerin noemen (ik kom immers uit een klein dorpje in Zeeland ), maar met boef heb ik toch echt een probleem!