minder werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door josephinevh, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Ik werk 34 uur per week, 4 dagen van 8,5 uur. Daar bovenop heb ik een reistijd van een uur heen (trein,bus en fietsen) en ook weer een uur terug. Al met al zijn dat hele lange dagen. Ik merk, dat ik last krijg van mijn rug (het is nu nog wel te doen) en ga 's avonds rond 21/21.30 uur al naar bed, omdat ik dan ' op' ben. Dit zijn wellicht nog niet echt redenen om echt minder te werken (tja, moe zijn we allemaal en is niet echt meetbaar), maar ik vraag me echt af hoe dat straks moet als ik met een dikke(re) buik waggel. Vooral het reizen staat mij erg tegen, maar thuiswerken is helaas niet echt mogelijk (werk op secretariaat). Moet ik hiermee toch naar de bedrijfsarts? Wat vinden jullie?

2. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Ik zou hier nu niks mee doen... pas als het echt niet meer gaat.

3. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Ik doe precies hetzelfde als jij, maar ik voel me nog steeds super fit en ga anders inderdaad wat eerder naar bed. Je mag officieel iets korter werken als je zwanger bent, al weet ik niet zeker of dat mijn werkgever is of geregeld via de wet. Of eigenlijk is het dat je wat meer pauze mag nemen. Ik heb een collega die toen met de manager afgesproken had dat ze die pauze aan het einde van de dag nam zodat ze iets eerder weg kon.
    Ik wil persoonlijk niet afgerekend worden op het zwanger zijn maar ik heb makkelijk praten omdat het nog prima gaat... Ik zou echt pas als het niet meer gaat met je manager overleggen. Zeker omdat je nu ook een fase van de zwangerschap ingaat dat Je je vaak juist weer beter voelt. Succes.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Van uit de Arbo-wetgeving heb je als zwangere recht op 1/8 extra pauze tov je werktijd, bij jou zou dat neerkomen op een uur EXTRA pauze boven op je normale pauzetijden. Je zou evt met je werkgever kunnen overleggen dat je die tijd aan het einde van je werkdag kunt opnemen... dus dat je een uur korter werkt. Dit geldt dus niet als ziektewet!

Evt zou je wel een gesprek kunnen aanvragen met de arbo-dienst van je werkgever, al is het alleen maar om te overleggen!

Zelf had ik last van opstartproblemen tijdens de latere fases van mn zwangerschappen en mocht de pauze dus aan het begin van de dag nemen, begon dan een uurtje later op kantoor.

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ben zelfstandig ondernemer, dus als ik niet werk heb ik geen inkomen. Ik herken de lange dagen en ik ben ook gaar en op aan het einde van de werkdag. Maar ja, het is wat het is...

Ik vind zwanger zijn geen 'ziekte' en ik vind het ook nog eens een eigen keuze. Dus tenzij er sprake is van ernstige complicaties, zoals BI of iets anders vind ik niet dat je je ziek kunt melden.

6. lina lina

lina lina Actief lid

3 nov 2012
    164
    0
    0
    Ik heb het wel gedaan. Ik werkte 32 uur per week verdeeld over 4 dagen. Ik had hierbij een reistijd van gemiddeld 3,5 uur per dag. Normaal was dit geen probleem, maar door de zwangerschap viel dit steeds zwaarder. Door het lange autorijden en een kantoorbaan ontwikkelde ik hevige rugklachten. Ik ben toen eerst op eigen initiatief 30 minuten per dag minder gaan werken, geen resultaat. De vk adviseerde me om nog minder te gaan werken. Ik wilde hier nog niet aan toe geven en heb een hele dure rugband gekocht en ben naar de fysio gegaan. De fysio was van mening dat ik de band niet meer om moest doen, dit verslapte de spieren. Hij gaf verder aan dat ik minder moest gaan werken, omdat mijn rug te zwaar belast werd. Hij gaf aan dat ontlasten de enige manier was, masseren zou weinig resultaat hebben. Ik moest meer liggen om mijn rug te ontlasten. Ik dacht toen aan dagen van 6-7 uur. Hij adviseerde mij om na een dag werk een dag rust te pakken, omdat ik anders toch de auto in moest. Ik ben nog 2 weken doorgegaan voor ik me idd voor 50% heb ziek gemeld. Achteraf gezien het beste wat ik had kunnen doen.
    Mijn rugklachten namen enorm af. Ik heb weer energie. Toen ik nog volledig werkte, ging ik op de bank liggen slapen zodra ik thuis was, werd ik wakker gemaakt om te eten, sliep ik verder na het eten en daarna door naar bed. Allemaal om de volgende dag weer te kunnen werken.
    Dus mijn advies: luister naar je lichaam, fysio en verloskundige.

Deel Deze Pagina