Zal het dinsdagmiddag aankaarten bij de juf (in de ochtend is het geen doen met alle drukte in de gangen, en als school uit is ben ik nog aan het werk). Want ik vind inderdaad dat hier wel op gelet moet worden. Vriendinnetje van dochter heeft laatst al een keer straf gekregen van de juf omdat het andere meisje niet mee mocht spelen en vriendinnetje gemeen ging doen. Dochter is niet zo heel assertief, maar juist rustig en meegaand (tegenovergestelde van mij). Uitnodigen zullen we dan in eerste instantie (nog) niet doen, maar misschien wel proberen dochter een beetje te stimuleren om met het meisje te spelen. Of dat nou tijdens school is, of na school. Het lijkt me niet dat dochter zelf zomaar zoiets verzint, maar van ons heeft ze het zeker weten niet. Vandaar ook dat ik best wel geschrokken ben van die opmerking Ga ook zeker even bij de bieb kijken of ik een boekje kan vinden wat hier een beetje mee te maken heeft. Als iemand tips heeft? In ieder geval allemaal al heel erg bedankt voor jullie kijk op mijn issue . Vind het toch wel heel fijn om een ander klankbord te hebben dan alleen mijn man in zo'n situatie
Ik zou er niet zo van schrikken bij een kind in die zin dat het zou discrimineren. Zoals je zelf al aangeeft hebben jullie weinig gekleurde mensen in je omgeving. Onbekend maakt onbemind. Ik ben in Friesland geboren en daar hadden we gewoon ook geen gekleurde mensen in de buurt of op school. Ik vond ze 'anders' en daarom een beetje eng. Het is goed dat je uitlegt dat een ander kleurtje verder niets uitmaakt, dat ze net zo is als de rest. Inderdaad even contact opnemen met de juf, dan kan zij het in de gaten houden en er op hun niveau aandacht aan besteden. Mijn zoontje dacht eerst dat bruine kindjes afgaven, omdat hij er eens samen mee buiten had gespeeld en onder zijn handen daarna bruin waren van de kleizand...tja, kinderen kunnen zelf zulke dingen bedenken of invullen, hij speelde trouwens genoeg met donkere kindjes, nog steeds, want op school, sport etc., zit vanalles wat. Soms kun je het zelf ook dingen verkeerd zien. Mijn zoontje zei dat hij nooit met ..... speelde, omdat ze een brilletje had. Het eerste wat ik dacht, is, dat is ook niet aardig, maar toen ik vroeg waarom niet, zei hij dat hij bang was dat haar brilletje kapot kon gaan tijdens het spelen. Volwassenen moeten beter weten, kinderen reageren gewoon vaak nog wat simpeler, ondanks dat is het goed om ze te begeleiden en uit te leggen hoe het zit. Verder, misschien wat vaker een uitje maken naar plaatsen waar een bonte verzameling van mensen te zien is, dat helpt snel wennen kan ik uit ervaring zeggen .