Discriminatie op werkvloer

Discussie in 'De lounge' gestart door LolaBloem, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat vind jij van hoofddoekjes op de werkvloer?

Peiling gesloten op 14 sep 2018.
  1. Gepast, we leven in een vrij land.

157 stem(men)
    87,7%
  2. Ongepast, het hoort hier niet.

22 stem(men)
    12,3%
  1. LolaBloem

LolaBloem Niet meer actief

Dit is de mail die ik vannochtend heb ontvangen. Even ter verduidelijking.

Ik heb deze week veel overgewerkt waarmee ik al mijn 38 uur heb, in principe ben ik gewoon 'vrij'
    Omdat het hier vreselijk druk is, ben ik toch gaan werken, maar moest met mijn dochter langs de huisarts om een attest naar de kinderopvang te brengen. Zoals de vele Belgen onderhand al weten... Is het openbaar vervoer hier echt bagger!

Ben op het werk gekomen, een en ander gedaan en doorgegeven aan mijn collega hier dat ik even weg ben naar de huisarts.

Ik krijg dit op de mail, als reactie op mijn verslag van het gesprek die ik heb verzonden

Ik heb u mailtje even doorgenomen, er zijn een paar dingen die ik even wou verduidelijken.
    ***** is geen collega, maar een klant!! En zoals u weet kunnen wij als bedrijf niet verantwoordelijk worden gesteld voor uitspraken van een klant omtrent nationaliteit.
    Heb wel vernomen van collega’s dat U steeds achter problemen blijft zoeken , ik dacht nochtans dat alle “niet” problemen zijn opgelost.
    Het was nochtans op vraag van U met de aangeven familiale problemen, hebben wij u overgezet van het poetsen naar de strijkatelier in Wijnegem.
    Vanmorgen kreeg ik te horen van een collega dat U niet aanwezig was, zonder ons hiervan op e hoogte brengen. Dit kan wel voor de nodige problemen zorgen. Krijg wel meer de indruk dat strijken niet echt jouw ding is ! misschien effe nadenken voor terug te keren naar de Poets.

Diepe diepe zucht..
    Achter problemen zoeken, alsof ik daar zin in heb om me zo ongeaccepteerd te voelen!

Natuurlijk, nou kunnen ze alles gebruiken tegen mij. Ik ga maar gewoon verder met mijn werk.

Heb al gesolliciteerd op verschillende plekken. Ik ga proberen ook via een kennis in een bedrijf te komen, die hadden vacatures open, weet over 2 weken meer. Diepe diepe zucht!!!

2. fanona

fanona Bekend lid

9 dec 2014
    892
    336
    63
    Wat een bekrompen lul van een baas heb je toch, veel sterkte en succes, hopelijk kan je snel een baan vinden waar je je 'thuis' kan voelen en waar je wel geaccepteerd.
    Moet wel zeggen dat ik in Antwerpen vooral poetsvrouwen en winkelbediendes (AH en H&M) zie met een hoofddoek.
    Toen ik daar nog voor een vakbond werkte, was er een collega die buiten wel hoofddoek droeg,maar op het werk moest ze het af doen. Het zal niet makkelijk worden om werk te vinden waar je wel hoofddoek mag dragen (in België), vooral nu dat de Europese Hof van Justitie heeft besloten dat het verbieden van een hoofddoek op de werkvloer geen discriminatie is.

LolaBloem vindt dit leuk.
  3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar waren die vrouwen dan collega's of klanten? Want dat maakt natuurlijk wel uit. Het is sowieso rot dat je zo behandeld wordt, maar aan het gedrag van klanten kan een baas inderdaad niets doen.

Verder is het natuurlijk niet erg handig dat je vandaag net afwezig was. Maar ik zou gewoon rustig terugmailen voor de duidelijkheid, dat je deze week al ruimschoots je uren gedaan had en dat je korte afwezigheid besproken was met een aanwezige collega, die het werk overgenomen heeft. Zorgen dat hij niet het laatste woord heeft op die mail!

DastyQueen en LolaBloem vinden dit leuk.
  4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    Maar als ik mijn overuren wil opnemen overleg ik dat wel met mijn baas.
    Als het druk is dan het lastig als je opeens weg bent.
    Dat je baas hierover valt heeft echt niks met discriminatie te maken.

Om alles buiten je zelf te houden en de schuld bij de ander te leggen veroorzaak je wel irritatie .

Als het inderdaad klanten waren die discriminerende opmerkingen maken dan kan je baas daar niets aan doen.

Dat je een andere werkplek en functie hebt gekregen zodat je dichter bij de opvang dan geeft toch aan dat er met je mee gedacht worden.

Mamaa6, Chocolat en LolaBloem vinden dit leuk.
  5. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    En dit is dus waarom in Belgie er zoveel mensen radicaliseren. Er wordt geen geld en tijd en energie gestoken in het laten integreren en het accepteren van andere culturen.

Dat is zo belangrijk om als land te doen.

Sterkte

6. LolaBloem

Ik mag van de baas als ik mijn uren gewerkt heb gewoon thuis blijven. Ben mijn eigen baas betreft uren. Maar dat ter zijde.

De persoon die de uitspraak gedaan heeft blijkt een klant te zijn. Maar het is iemand waar het bedrijf mee samen werkt. Dus... als dat een klant is, prima. De andere 2 collegas doen om dezelfde reden zo. Dat is wat hij zelf gezegd heeft maar hij wil niet dat ik er verder wat van zeg.

Heb hem net heel boos aan de telefoon gehad, "ik ga niks bevestigen want je wilt een klacht indienen en op die manier ga ik niet met je aan het werk, wat is dat voor een mail! Ga maar poetsen of werk ergens anders zoeken! Ik ga niet meer met jou zwart op wit communiceren"

Wat ik nu ga doen, is het volgende.

Het heeft allemaal geen zin meer. Ik blijf vandaag hier tot het werk allemaal gedaan is. Ben trouwens alleen. En laat het maar zitten. Wil niet dat ik straks zonder werk kom te zitten... ik ga het gewoon hier bij laten.

7. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    :eek: Die heeft zijn taaldiploma ook gratis bij een pakje boter gekregen. Mijn hemel, runt zoiets een bedrijf? Hoe dan?

8. LolaBloem

Heb er 7 manden van deze "klant bijgekregen" genoeg werk.. volgens mijn baas kan ik me ook maar hier beter mee bezig houden dan "problemen zoeken"

9. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik zou niets meer zeggen.... het heeft toch geen zin. Wanneer je wel iets meld raak je alleen maar gefrustreerd door de reactie die je daar vervolgens op krijgt. Dow je ding en verdee niéts. Zou ook niet meer dan de afgesproken 38 uur werken.... hou je tenminste tijd over om te solliciteren
    :thumup:

Sterkte! Hoop dat je snel iets anders hebt!!

10. LolaBloem

Boeit hem niet hoeveel uur ik draai.. als alles maar op tijd af is. Al werk ik 55 uur, het moet af. Anders ben ik niet verantwoordelijk genoeg hiervoor. Ik zwijg gewoon en doe wat me nu gevraagd word. Hoop ook snel op wat beters, maar ga me maar eerst storten op het werk hier.. Zal het maar even gewoon moeten accepteren. Het doet me super veel pijn, heb hier thuis en zelfs op het werk gister om zitten janken..

11. LolaBloem

Ik ga het beste proberen uit te halen. Ik zL me werk voor zover het me lukt gezellig proberen te houden. Ik zeg nergens meer wat van. Ook over de onrechtvaardige "klachten". Uiteindelijk ben ik toch de gene waar het aan ligt.

Ik heb een kind en vaste lasten. Mijn man heeft onregelmatige werk hij kan morgen al geen werk meer hebben ondat geen personeel nodig is. Ik kan niks anders meer dan dit doorslikken. :(

12. LolaBloem

Het feit dat mij deze plek gegeven is ben ik erg blij mee. En de moeite die hij genomen heeft om met mij in gesprek te gaan waardeer ik ook enorm. Tot gister. Hij is ineens 360 graden veranderd. Ik kan er niks meer over zeggen. Dingen die mij toegewezen worden, word ik nu op aangesproken. Bijv dat ik vrij ben in het inplannen van mijn werkuren. Dit vind ik niet vallen onder discriminatie, meer dat mijn plek hier "gevaar" loopt omdat deze "klant" anti-hoofddoek is en dat bij mijn baas neerlegt. Maar goed, het is nu eenmaal zo in een gevallen. En ergens snap ik het heel goed. Als je goede deals hebt met een "klant" en daar je grote inkomen van zijn, dan ga je niet makkelijk toegeven aan een werkster die zo te vervangen is. Maar goed. Het is hoe het is. En niet oplosbaar. Ik houd het blad weer voor mijn mond zoals ik eerst deed, word ik hier weggestuurd, dan heb ik maar pech en kijk ik wel in de poets of ik daar wat in kan vinden.

13. LolaBloem

Ik ben momenteel gewoon dicht geklapt. Hij heeft net aan 1 stuk door zonder adem te halen een heel verhaal vol negativiteit over mij en dat het aan mij ligt allemaal.. hij was echt woest omdat ik alles zwart op wit wil hebben. Weetje, uiteindelijk ben ik maar de dupe. Beter laat ik het gewoon gaan. Moet ik straks ergens anders werk zoeken van hem, in de schoonmaak oid, dan doe ik dat gewoon.

Dit lijkt me gewoon een verloren strijd. Geen zin om die aan te gaan..

14. Zwitsal

Zwitsal Bekend lid

19 mei 2017
    988
    1.449
    93
    Vrouw
    Ik vind het moeilijk, heb het topic al meerdere malen doorgelezen.
    Laat ik voorop stellen dat alle culturen en geloven welkom moeten zijn op de werkvloer en dat de uitspraken van de klant nooit hadden mogen gebeuren.
    Je werkt net twee weken in het strijkatelier, dus het zou best kunnen zijn dat ze echt tegen wat dingen aan lopen die nog niet goed gaan (zoals volgorde van werk, administratie).
    Je geeft zelf aan bang te zijn weg te moeten, maar in je post van gisteren zeg je zelf dat je hebt aangegeven met ontslag te willen.
    We krijgen nu een eenzijdig verhaal van een medewerker die ontzettend verdrietig en boos is over de gang van zaken, maar vaak ben je in zo een situatie niet objectief meer en ga je achter alles iets zoeken, zoals je nu misschien doet.

Misschien haal ik nu de woede van veel mensen op m'n hals, maar ik denk dat het niet zo zwart/wit is als het nu verteld wordt.

15. LolaBloem

Gister zei ik tegen me baas inderdaad van geef me maar me ontslag als ik hier niet geaccepteerd ben, maar toen moest ik het gewoon laten want was opgelost zo.
    Ik snap de dingetjes omheen en zou daar niet gauw zo emotioneel van worden. Maar het is wel zwart wit betreft de discriminatie. De baas heeft dit letterlijk gezegd, geen woord minder of meer.

Maar zelfs dat, probeer het nu gewoon te negeren. Belachelijke situatie. En zal dit nooit vergeten, blijf met verdriet in mijn hart naar het werk. Maar zal het beste van proberen te maken. Zal vast wat beters op me pad komen.

16. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Heb je berichtje net een paar keer gelezen, misschien dat het aan mij ligt maar in die mailwisseling lijk je zelf specifiek onderscheid te maken tussen 'Belgen' en 'niet belgen', misschien onbedoeld maar wanneer je alles zo benaderd nemen mensen dat ook over.

Oftewel als je zelf onderscheid hierin maakt, ook naar anderen toe (bewust danwel onbewust) waarom dan commentaar hebben als anderen dit naar jou doen? Ze doen dan toch exact hetzelfde, mogen zij dan ineens niet dat onderscheid maken? En waarom zou een ander geen onderscheid mogen maken wanneer jij dat zelf wel doet?
    Klinkt misschien heel hard maar weet dat het bij heel veel mensen juist op dat punt in het verkeerde keelgat schiet en hier juist vaak op gedoeld wordt met de slachtofferrol. Het wel zelf onderscheid (mogen) maken, maar wanneer een ander hetzelfde doet roepen dat er sprake is van discriminatie.

En voordat er over mij heen gevallen wordt omdat ik dit aangeef, ik heb geen problemen met hoofddoekjes, andere geloven etc. Ik heb er alleen wel een probleem mee als er ongelijk wordt gehandeld en daar is ook sprake van als je vind dat je zelf wel onderscheid mag maken 'op basis van' en de ander niet.

17. LolaBloem

Hoi hoi,

Zou je me specifiek willen aanwijzen waar ik onderscheid maak van een Belg en niet Belg? Ik heb buiten deze enkeling (zoals ik in een voorgaand bericht aangaf) toffe collega's, ook van Belgsche afkomst. En zelfs al word er niet met respect met mij omgegaan, geef ik deze mensen gewoon wel het respect dat ik ook graag zou willen.

Ben erg benieuwd wat voor uitspraak ik gedaan heb met deze onderscheid.

Edit: denk niet dat je de opmerking bedoeld: Zoals vele belgen weten is het OV bagger.
    Hier bedoel ik gewoon de mensen mee die in België wonen en gebruik maken van het OV. Niks meer.

18. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Dat is eigenlijk juist wel de opmerking die ik bedoelde. Had al een vermoeden dat je het hier niet als dusdanig onderscheid bedoelde maar wanneer je probeert duidelijkheid over discriminatie te krijgen en daar iets aan gedaan wil hebben is het verstandiger om juist bij dat soort opmerkingen neutraal te blijven. ;) bijvoorbeeld door dan als benaming collega's of mensen hier in de omgeving te gebruiken.
    Tussen wat iemand bedoeld en hoe iets overkomt bij een ander, zeker schriftelijk maar net zo goed mondeling, kan een wereld van verschil zitten.

Bedoel het overigens niet aanvallend ofzo, meer om je daar bewust van te laten zijn mochten ze bij Unia je klacht oppakken. Overigens een werkgever heeft in Nederland en volgens mij in België ook de plicht om ingeval van discriminatie actie te ondernemen, ook wanneer het een klant betreft ;) als ik het goed heb staat dit in diverse Europese verdragen.

19. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Het is heel normaal dat je bij het inwerken moet werken zoals de werkgever dat wil.

Zo'n begeleider heeft het ook erg druk en die heeft gewoon niet de tijd om zich bij iedere nieuweling af te vragen of zijn/haar werkwijze ook aan de kwaliteitseisen van het bedrijf voldoet. Die leert je zo snel mogelijk een werkwijze aan waarvan bewezen is dat deze aan de kwaliteitseisen voldoet en kan dan weer snel aan de slag met het eigen werk. Als jij een zeer hoge werkdruk ervaart, dan de begeleider zeer waarschijnlijk ook.

Maar ik vind het wel aan de werkgever om zijn werknemers te beschermen tegen discriminatie. Ook als een klant degene is die discrimineert. Het is aan een werkgever om een veilige omgeving te creëren voor zijn/haar werknemers. Incidenten zijn helaas niet te voorkomen door een werkgever alleen, maar een klant die er keihard voor durft uit te komen dat hij/zij geen mensen met een hoofddoek of andere nationaliteit accepteert, dient op zijn minst vriendelijk doch dringend verzocht te worden die mening voor zich te houden. En eigenlijk nog wel meer dan dat.

Verder zou ik zo snel mogelijk op zoek gaan naar een andere baan en de gang van zaken zeker melden bij de vakbond (of hoe dit dan ook heet in Vlaanderen). Met één zo'n melding kan een vakbond vrij weinig, maar als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat je niet het enige slachtoffer van discriminatie op je werk bent. Misschien is de werkdruk wel zo hoog omdat er continue goede mensen worden weggepest.

20. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Dit vind ik wel een beetje op alle slakken zout leggen hoor...
    Ts kwam te laat op haar werk, oa door het ov. In Nederland is het ov prima geregeld (meestal). Dus als ts dan even met een knipoog zegt: alle Belgen zullen begrijpen waarom, aangezien het ov bagger is; dan is dit gericht aan de Belgische leden op dit forum.
    Zo heb ik het in ieder geval op gevat...
    Ik neem aan dat ts zoiets niet tegen haar collega's heeft gezegd?!

Zelfde geval als dat ik zeg: de trein tussen Arnhem en Winterswijk is bagger, dat zullen achterhoekers (op dit forum) wel begrijpen.
    Dat is toch geen discriminatie? Vind het juist meer een gevoel van saamhorigheid.
    Logischer dat er wordt gereageerd met:
    Achterhoeker: Ja, dat vind ik ook! Vreselijk!
    In plaats van:
    Brabander: ik vind het niet leuk dat je met deze opmerking onderscheid maakt tussen achterhoekers en andere Nederlanders.

Lang verhaal, sorry haha.
    Wou m'n punt even duidelijk maken :p
    En tuurlijk heeft een verhaal altijd twee kanten, maar laten we nou niet elk woord van haar gaan analyseren.

DastyQueen, Marbloempje, Whysteria en 10 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina