discussie 4maand en vermoeidheid

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door janna76, 9 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. weethetwel

weethetwel Bekend lid

20 mrt 2007
    955
    0
    0
    Enschede
    Met 3,5 maand begonnen met bijvoeden... ging prima en geen klachten gehad van mensen om me heen. Ook zelfs niet van het cb...

Met 6 maand begonnen met brood.. tja op advies van cb zelfs. En heb gewoon een gezond, vrolijk en lief kind in huis.

Ik denk ook wel dat het per ouder verschild en ook per kind verschild. ff iets geks.. onze ouders zijn toch ook groot geworden en als ik mensen hoor hoe het er toen aan toe ging.. tja dan zijn we nu wel anders.

Over het slapen gaan... ik vind het persoonlijk niet een fout iets om je kleine af en toe uit logeren te doen. Ze kunnen daar ook aan wennen en krijg je er later geen problemen mee. Mijn ukkie is een keer wezen logeren bij opa en oma. Niet om bij te tanken maar omdat wij feest hadden waar we echt naar toe moesten. En binnen kort gaat ze weer daar een keer logeren omdat wij dan een avond samen op stap gaan. Even er lekker samen uit kan ook erg lekker zijn mensen. En het is geen schande je kind even lekker bij oma en opa afteleveren zodat ook hun erg kunnen genieten van hun klein kind en een band er mee kunnen opbouwen. Hoe klein ze hier is maar oma is der alles als ze haar hoord dan doe maar oordopjes in. Dan giert ze het uit...

Maar mensen... discussie's kan je houden.. maar volg toch lekker je eigen gevoel bij dingen.

2. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ahum..zou hetzelfde niet voor jou moeten gelden? Ik denk dat de meeste die besluiten om een kind wel of geen bijvoeding te geven of wat dan ook dat prima voor zichzelf kunnen bepalen?

Dus jouw opmerkingen met: "kom niet aan met" klopt ook niet of wel?
    Iemand die vindt dat ie haar kindje bijvoeding omdat het kindje t eten uit haar handen zou kijken moet je ook in haar waarde laten. Dat is idd haar mening op dat moment, of zie ik dat verkeerd?

Aangezien ik degen ben die over het CB begon wil ik hier op reageren :)
    Het CB heeft het mij aangeraden ja, of ze nou achterlopen of omdat ze niet weten wat ze roepen..dat doet het er niet toe. Als ík het niet met ze eens was geweest dan had ik dit ook niet gedaan. Dat mijn dochtertje uiteindelijk wél bijvoeding kreeg is omdat ík ervoor gekozen heb om het gewoon te doen. Dus ja, ik heb helemaal ZELF mn hersentjes laten werken en dat besluit genomen, zoald denk ik alle moeders dat verder doen :D

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Hier ook een kleine meid die 1x per maand een oppas krijgt. Ene maand slaapt de ene oma bij ons en is zij gewoon thuis, andere maand slaapt ze bij andere opa & oma. Ik ben niet alleen mama maar ik ben ook nog IK.
    Manlief en ik doen 1x per maand iets leuks samen en ik ga ook minimaal 1x per maand met mijn vriendinnen iets leuks doen. Hoeveel ik ook van mijn meisje hou en van haar geniet, ik heb ook nog een eigen leven en dat hou ik graag zo.
    Bovendien vind ik uit logeren gaan alleen maar erg gezond om aan te laten wennen. Als de nood een keer hoog is kan kindlief met gemak ergens anders slapen.
    Bijvoeden is hier nu langzaam aan het starten op advies van CB en HA. Mijn meisje heeft heel erg last van waterige ontlasting en de hoop is er dat het met bijvoeding wat vaster word.

4. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Dat jij zelf hebt besloten om met vier maanden te gaan bijvoeden is toch je eigen keuze? Waarom moet ik daar dan over oordelen? Ik heb een mening maar dat wil niet zeggen dat een ander geen andere mening mag hebben.

Ik hoor van de meeste moeders die rond de 4 maanden gaan bijvoeden eigenlijk alleen maar het argument: ja maar hij kijkt me het eten uit de mond, of hij stopt alles in zijn mond. Ik kan daar werkelijk niet bij dat dat echt de reden is om te gaan bijvoeden. Wil je het zelf graag, heeft je kind niet genoeg aan zijn flessen, last van relfux? Kijk daar kan ik wat mee.
    Zeg gewoon eerlijk dat je zelf graag wilt beginnen met bijvoeden en verschuil je niet achter je kind.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    BIJVOEDEN >> vanaf 6 maanden. Wegens redenen die al goed zijn verwoord door Jingles, Nynke e.a.

UIT LOGEREN >> als Mirre daar zelf om vraagt en er ook echt lol aan beleeft. Niet dat ik mensen slechte ouders vind als ze een andere keuze maken, maar dit is de mijne ;).

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Nog even een aanvulling: er zijn iemand " hoe leg je later aan je kindje uit dat je haar uit logeren hebt gedaan uit vermoeidheid". Ik snap dat niet zo goed.

Mijn moeder had vroeger geen mogelijkheid om ons een nachtje uit logeren te doen. En ze heeft laatst gezegd dat ze soms zo erg moe was dat ze graag had gewild om een dagje lekker bij te slapen maar dat die mogelijkheid er niet was. Ik begreep het volkomen! Ik had graag gewild dat die mogelijkheid er was en dat ze lekker even tijd voor zichzelf had. Ik kan mij niet voorstellen dat je kind je later kwalijk zal nemen dat hij even ergens anders heeft geslapen.
    Kijk, als je kind het vervelend vindt om bij opa en oma logeren, dan is het een heel ander verhaal. Maar als het daar naar zijn zin heeft, dan zie ik persoonlijk geen beren op de weg.

7. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ja dat bedoelde ik te zeggen. Dus snap jouw opmerking niet.."gooi t niet op wat het CB zegt".

Verder zeg je dat iedereen een andere mening mag hebben en dat je ze daarom ook in hun waarde moetr laten.
    Maar ik zie niet hoe jij iemand die het een goede reden vind om bij te voeden omdat haar kind t eten uit haar handen zou kijken, in haar waarde laat? want dit:

"Zeg gewoon eerlijk dat je zelf graag wilt beginnen met bijvoeden en verschuil je niet achter je kind."

Vind ik persoonlijk niet getuigen van respect voor iemands zn mening maar vind het meer als een "beschuldiging" overkomen.

Dat is waarschijnlijk háár mening op dat moment. En daar hoef je t idd niet mee eens te zijn, maar als je roept dat je iedereen in hun waarde moet laten ongeacht haar mening dan vind ik (na aanleiding van je opmerkingen) dat je je eigen advies mag opvolgen :)

8. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben zo rond de 5,5 maanden begonnen met een paar hapjes bijvoeding.
    Simpelweg omdat het eerder werd afgeraden.
    Ook vind ik het zielig dat kindjes van 4 (soms zelfs nog maar 3) maanden oud al groenten en fruit moeten eten.
    Wat is er mis met melk? Niks.
    Bijvoeden gebeurt vaak omdat ouders het zo leuk vinden en dan wordt er al snel geroepen dat het kind 'eraan toe' is, persoonlijk vind ik dit grote onzin.

Logeren gebeurt hier af en toe, alleen als het niet anders kan.
    Ik heb mijn kind het liefste lekker thuis.
    Maar ik heb een goede slaper, dus ik kom dan ook aan mijn nachtrust toe.

9. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Jessy: ik bedoelde met het cb zeker niet jou opmerking. Ik hoor vaak dat mensen maar doen wat het cb zegt terwijl ze eigenlijk twijfelen. Het cb heeft echt wel goede adviezen daar twijfel ik niet aan. Maar om dan alle adviezen maar op te volgen zonder zelf na te denken, daar heb ik moeite mee.

Vind ik persoonlijk niet getuigen van respect voor iemands zn mening maar vind het meer als een "beschuldiging" overkomen.

Dat is waarschijnlijk háár mening op dat moment. En daar hoef je t idd niet mee eens te zijn, maar als je roept dat je iedereen in hun waarde moet laten ongeacht haar mening dan vind ik (na aanleiding van je opmerkingen) dat je je eigen advies mag opvolgen

Mss heb je gelijk. Ik zie liever dat mensen eerlijk zeggen wat ze vinden of waarom ze iets doen dan dat men zich verschuilt achter een ander. Maar je hebt zeker een punt Jessy. :)

10. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    6 maanden en niet eerder. Eerder is totaal niet nodig. Onzin om te zeggen dat het kind eraan toe is, waarschijnlijk de ouders :rolleyes:. Ik vind het jammer dat er dan altijd wordt gezegd dat je maar moet kijken hoe je kind erop reageert. Lullig dan als het er slecht op reageert; darmen zijn gelijk van slag en allergieën worden getriggerd. En je kan het niet terugdraaien. Zit je dan omdat je zo nodig moest.

Laten slapen elders zo vroeg? Tsja, ik doe het zelf niet. Feestjes geef ik dan wel hier thuis. Ik wil mijn kind veilig bij ons thuis. En uit vermoeidheid? Ach, ik slaap met mijn dochter als zij slaapt. Zo kom ik er wel weer.

11. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Oh nee ok, ik voelde me idd wat aangesproken :p.

Maar ik snap jouw punt ook wel hoor Nynke, en ben het zelf wel gedeeltelijk met je eens. ;) Ook ik vind dat iedereen voor zichzelf moet nadenken maar ben er ook van overtuigd dat bijna elke moeder haar intuitie wel gebruikt :). Denk dat elke moeder juist handeld naar wat zij het beste voor haar kindje vind.

We doen het nou eenmaal allemaal op onze eigen manier en dat is misschien maar goed ook want anders zou t maar een saaie boel worden. Vind elkaars ervaringen delen en zulke discussies altijd wel gezellig juist :D

12. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Goed zo! Een discussie is idd meestal wel gezellig maar wel als iedereen elkaar in zijn/haar waarde laat.

Het zou toch saai zijn al iedereen het zelfde dacht over alles.

13. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Wij zijn met 4,5 langzaam begonnen met bijvoeden. Eerst fruit en daarna groente. Dit allemaal op advies van het CB, een organisatie waarvan je mag verwachten dat ze correct advies geven :)

Wat logeren betreft..Dana is nog nooit een nachtje van huis geweest (op de nachten in het ziekenhuis in de 3e en 4e week na) Oma heeft het werl al regelmatig aangeboden, maar dat heb ik nog even liever niet, gewoon omdat ik haar dan mis en dus niet omdat ik het niet vind kunnen :)

14. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe

15. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Bijvoeden onder de 6 maanden hebben wij niet gedaan en wel om de redenen die Jingles zo mooi noemde.

Uit logeren 1 keer omdat mijn beste vriendin ging trouwen en dat ging niet van harte. Van mij hoefde dat nog helemaal niet. Zoals ik al meer heb gelezen....als ze er zelf om vraagt en er plezier aan beleeft vind ik het snel genoeg eigenlijk. En Merel beleeft er geen plezier aan dus gaat ze niet uit logeren. Moeheid....tja, dat hoort er nou eenmaal bij en hier is dat prima op te lossen iom. mijn man.

Ik vraag me dan af hoe ik dat Merel zou moeten uitleggen als ik haar uit logeren zou brengen omdat ik zo moe was. Wij hebben heel bewust gekozen voor een kindje en ik zie dan ook niet in waarom ik haar weg zou brengen om zelf te kunnen opladen.

16. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Bijvoeden: groenten vanaf 6 maanden en fruit vanaf 7,5 maanden. Vanwege de redenen die o.a. Jingles al gegeven heeft. Het relatief laat starten met fruit was overigens in overleg met de arts, aangezien mijn man voor veel fruit allergisch is (en daar o.a. dikke lippen en een opgezette keel van krijgt), hebben we eerst groenten gedaan en later pas fruit erbij.

Logeren: hij gaat vannacht voor het eerst een nachtje logeren, bij vrienden waar hij al veel met de kindjes speelt. We hebben het idee dat hij er nu aan toe is, hij vindt het nu ook niet meer erg als ik wegga daar en hij er blijft spelen. Eerder was het dan altijd huilen en dan ga ik hem zeker niet laten logeren. Nu is hij daarin een stuk veranderd en durf ik het wel aan. Maar: gaat het niet, dan gaat mijn man van zijn vergadering weg en haalt hem meteen op.

17. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik vind dit wel een erg harde reactie, dat het toevallig past bij jouw kindje is prima maar je kan niet oordelen over andere kindjes en hun ontwikkeling, die van mij zat al zelf met 4 maanden die was ook al veel actiever dan andere beebs en dan hebben ze toch andere behoeftes als je dan met de maximale hoeveelheid forteflessen met rijstebloem niets meer uithaalt moet je wat, vast eten was hier zeer welkom, geen gespuug meer, normale hoeveelheid flessen. Je moet dit per kind apart bekijken het ene kindje is gewoon wat sneller dan de andere (die van mij draaide zich bv ook al om met 5 weken, en liep met 6-7 maanden langs alles, en kroop al eerder.. gewoon een snelle jelle) je past je daarop aan.

Ik had ook liever een kindje gehad die "normaal" ontwikkelde en dat je alle richtlijnen kan volgen maar zo werkt een kind nou eenmaal niet.. elk kind is een apart verhaal.

QUa uit logeren / slapen ben ik her wel helemaal met je eens, vind het niet nodig, zoiezo slapen kindjes als ze zo klein zijn nog zo erg veel en kan je genoeg rustmomenten voor jezelf creeeren, mijn man werkt 60-90 uur per week dus doe het voornamelijk alleen maar dan nog heb ik genoeg "rust" hoor, maar zelfs als ie in de box aan het spelen was en ik op de bank zat en naar hem zat te staren zag ik dat ook als rustmomentje.
    Ik werk trouwens ook nog aan huis 20 uur (terwijl hij altijd naast mijn bureau lag in de box) dus was soms echt wel pittig maar zo'n kleintje is het helemaal waard je moet echt in de kleinere dingen rust/pleziermomentjes halen en je prioriteiten aanpassen, je kan in het leven niet altijd alles op jouw manier willen het draait niet alleen meer om jou.

Pas toen ie een jaar was ben ik hem 2 middagen naar KDV gaan brengen (voor een stukje socialiteit toen ik zag dat ie niet altijd leuk reageerde op andere kindjes) dat voelt zoiezo al als vakantie als ik alleen maar hoeft te werken. Voelt soms echt als niets doen (en heb eigen zaak dus ben druk zat hoor hihi)

Ik ben ook nog eens chronisch ziek dus heb minimaal 14 uur slaap nodig en ook dat haal ik makkelijk.. (goed nu heb ik misschien wel mazzel met een goede slaper maar de meeste mensen zijn niet chronisch ziek dus kunnen met wat minder volstaan neem ik aan)

En qua romantiek ja na 19-20 uur als je kindje op bed ligt kan je ook thuis gewoon creatief zijn hoor (hoef je niet voor buiten de deur) kaarsjes aan en romantisch filmpje, lekker eten, samen in bad noem maar op..
    Mensen die altijd perse weg willen om het "gezellig" te hebben snap ik nooit zo goed, ik kan mama zijn en mezelf tegelijk... ik heb weleens een half uurtje nodig om effe op te laden dan ga ik effe lekker in bed als hij toch op bed ligt ofzo, je moet wat beter je tijd in leren delen en erachter komen wat ECHT belangrijk is in het leven..

18. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Dit vind ik wel kort door de bocht. Ik kan zo wel een paar situaties bedenken (bedenken, geen ervaring persoonlijk) waarin het nodig kan zijn om even bij te tanken. Dat heeft niets te maken met kiezen voor een kindje maar met omstandigheden die er kunnen zijn.

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    als het echt tever gaat JA dan vind ik het een oplossing (bv bij ernstige huilbabies e.d.) dan kan je beter bijtanken als tever gaan ermee, maar puur voor even je "eigen ik" te kunnen zijn dat vind ik ook niet kunnen en zou ik ook niet willen uitleggen aan mijn kindje.

Wij zijn pas voor het eerst een avond weggegaan toen onze zoon een jaar was, en dat was gewoon omdat ie niet meekon (musical Tarzan) ik vond de avond wel leuk maar hij was niet compleet.

Mijn man en ik reden de volgende dag heel vroeg weer naar huis en spraken of om niet meer zonder hem weg te gaan dan maar geen musical, we voelen ons niet compleet als we uit elkaar zijn..

20. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Is inderdaad hard hoe ik het zeg. Maar zo zie ik het.
    Ook ik heb hier met een uiterst actieve tante te maken; vanaf het begin slaapt ze heel erg weinig (halve uurtjes), wil alles meemaken, heeft maanden gehad dat ze meer dan 15-20 keer per dag aan de borst wilde. Ook al gaf ik er afgekolfd bij. Volgens velen was ze de melk zat en was ze toe aan wat anders, maar nee, ik heb het niet gedaan.

Je kan wel zeggen dat je kindje moet kijken of dat het CB echt wel weet hoe of wat, maar volgens mij is prikken zetten het enige wat het CB op medisch gebied doet, een maagdarm-onderzoek zullen ze vast niet uitvoeren.

Deel Deze Pagina