Ik ben vorige week begonnen met fruit en groente hapjes wij doen 3 dagen 1 smaak kijken hoe dat gaat, dan een dag niks en dan een volgende smaak.Groente en fruit door elkaar, en het gaat tot nu toe goed... En ik heb ook wel eens een dagje voor mezelf nodig, maar dan vind ik van 11 tot 4 lang genoeg om bij opa en oma te zijn wel gaat ollyvier 1 nachtje per maand logeren, gaan wij lekker uit eten.
ja als ik het over actief heb heb ik eigenlijk over al veel kunnen, ik las ergens dat jouw meiske pas met 11 maanden ofzo ging zitten, die van mij liep al maanden met 11 maanden daar gaat heel wat meer energie inzitten (daarvoor eet ie ook meer en slaapt ie meer) lijkt me logisch gevolg, jouw meiske was bv weer verder en sneller met praten ed. (daar is ie weer veeeeeeel langzamer mee) zo hebben ze allemaal hun eigen ding en moet je ook echt naar het kindje ZELF kijken en niet "eigenwijs" een bepaald schema willen volgen.. En het CB ja daar kijk ik zelf ook niet zo naar, maar wel naar een kinderarts, zoiezo loopt die bij het CB ook rond en die werkt normaal gewoon in het ziekenhuis. (dus kennis genoeg lijkt me) Maar ga op mijn eigen gevoel af en op basis van een mening van een kinderarts die zegt dat mijn kindje qua ontwikkeling tever vooruit loopt (alhoewel dat gelukkig is bijgetrokken hoor, hij loopt nu weer normaal zelfs qua sommige dingen achter)
vind dat bijvoeden een moeilijk onderwerp...en denk dat ik ook het nodige commentaar erop zou krijgen en zeg bijvoorbaad dan ook maar dat ik me niet ga verdedigen, ik heb dingen gedaan zoals ik en de kinderarts dat het beste vonden. Mijn dochter heeft vanaf ongeveer 10 maanden bijvoeding gekregen, is vanaf haar geboorte al allergies voor koemelk en ook voor kippeneieiwit. ik weet niet beter, overal voorzichtig mee geweest beetje bij beetje uitproberen. ze heeft er nu nog last van...niet zo erg maar er zijn dagen(ze is nu 10) dat ze onder het eczeem zit en toch wel pijn in dr buik heeft door het "te veel"aan melk en ei....maar soms neemt ze het risico en ik vind het ok...en ga dr ook niet verbieden op een verjaardag dat overheerlijke stukje slagroomtaart te laten staan. Mijn zoon 8 maanden is ook allergies voor koemelk...ben meteen begonnen met hypoallergene melk, maar dat werkte niet....hij kreeg gigantische reflux klachten door zn allergie....ben toen met 4 maanden begonnen met bijvoeden op advies van de KA (geef alleen geen ei want dat vind ik dood eng) en dat werkte geweldig maar weet nou niet wat ik moet geloven...heb het dus allebei gedaan, en heb niet het idee dat de bijvoeding van mijn zoon iets getriggerd heeft...hij was al allergisch, mijn dochter ook. over logeren...hmmmm..moeilijk...ik heb van de week voor het eerst mn zoon een avondje bij mn moeder gelaten samen met mn dochter maar ben toen om precies te zijn 3 uur weg geweest en ben daarna bij hun blijven slapen met man. Ik kan het niet over mn hart verkrijgen om de hele nacht zonder mn kleine man te zijn..en zie het nut er gewoon niet van in eigenlijk...wel ben ik totaal volledig gesloopt, maar probeer zo positief mogenlijk te blijven...ze worden een keer groot en dan heb ik de tijd niet meer met m die ik nu heb dat zie ik aan mn dochter...die wil het liefst ieder weekend bij oma logeren...
Maar mag je als mama dan ineens niet meer aan "je eigen ik" denken omdat dat egoistisch is? Het feit dat je kiest voor een kindje wil toch niet zeggen dat je eigen IK er niet meer is/mag zijn? Ik kies nog regelmatig voor mijn eigen IK en daar word ik een hele leuke en gelukkige mama van. Ik vind het eerlijk gezegt nogal ongezond als mama's niks leuks kunnen doen zonder hun kind omdat ze hem/haar te veel zouden mis. Tuurlijk mis ik mijn kind ook als ik alleen weg ben, maar ik geniet er tegelijke tijd ook volop van.
Mijn zoontje krijgt sinds een paar weken ook fruit en met groente wil ik ook binnenkort gaan beginnen. Mijn zoontje vind het heerlijk en heeft nergens last van. Maar ja dat moet ieder voor zich weten, ik ben begonnen met 4 maanden en een ander begint met 6 maanden! We zijn allemaal moeder dus weten zelf heus wel wat goed is voor je kindje. En er zijn altijd moeders die wat te zeiken hebben of die alleen maar opscheppen over wat hun kindje allemaal kan. Nou dat gaat het ene oor in en het andere oor uit! Ik kijk naar mijn eigen kindje en niet naar die van andere. Logeren vind ik niet nodig als ik er geen speciale reden voor hebt. Alleen als mijn vriend en ik bv een avondje samen willen plannen dan zal ik hem evt. wel laten slapen maar dat is nu nog niet gebeurt. Ik ga regelmatig stappen maar dan is mijn vriend altijd thuis want ik ga met mijn vriendinnen de hort op en andersom doet mijn vriend dat ook met zijn vrienden. Heerlijk die vrijheid en niet alleen maar mama zijn! En vermoeidheid heb ik geen last van want mijn zoontje slaapt gewoon goed en ook al word hij weleens 's nachts wakker dan kan ik vaak wel verder slapen tot later in de ochtend.
Ben ik helemaal met je eens! Vind het eigenlijk ook irritant van moeders die alleen maar over hun kinderen kunnen praten. Als ik aan het stappen ben dan ben ik lekker mezelf en niet alleen maar mama! Ik ben dol op mijn zoontje en hij is mijn alles maar ik ben ook nog steeds die 24-jarige meid die een eigen leven heeft.
met bijvoeding ben ik begonnen met bijna 4 maanden, dus fruithapjes dit omdat mijn meisje niet kon poepen.en omdat zei zo ontzettend bleef spugen. zij heeft 4 maanden lang aan de laxeermiddel gezeten en dan nog ging het meestal niet toen wij begonnen zijn met fruit wel langzaam opgebouwd natuurlijk en vanaf toen ging het als een speer kon daarna gaan afbouwen met laxeermiddel en na 3 weken stoppen en ze kon gewoon poepen zoals andere kindjes dus ik zeg ja tegen bijvoeding voor de 6 maanden en over het logeren zeg ik ook ja mijn dochter heeft al een paar keer bij opa en oma gelogeerd omdat wij een feestje hadden ofzoiets mijn dochter vind het geweldig en oma en opa vinden het ook geweldig mijn moeder past wel ook 2x per week op bij mij komt eigenlijk ook alles op mijn schouders ik werk ook 3 dagen in de week en vind het idd best zwaar mijn moeder zegt zelf ook als je wilt mag ze altijd blijven slapen hoor dit heb ik even gekopieerd want vind dit een beetje een moelijke uitspraak mijn dochter is zo ontzettend druk ze moet de hele dag vermaakt worden want zelf kan ze het niet in de box liggen vind ze niks aan en begint gelijk te gillen dan kan je wel zeggen laat haar gillen maar mijn dochter heeft net als ik last van hypervantilatie en als ze te lang huilt krijgt ze dit ! en dan is het heel moeilijk om haar weer rustig te krijgen bovendien slaapt ze maar iedere x een kwartiertje en dan ben ik bezig met het huishouden zo dit was mijn verhaal hihi [/quote]
ik vind het erg als je zegt dat je jezelf niet bent of kan zijn in je moederrol dat je daar perse voor weg moet...of dingen moet ondernemen. Ik ben 200% mijn eigen ik hoor als ik voor mijn zoon zorg... Je kan toch ook even je eigen ik "vinden" als je savonds niets te doen hebt of als ie slaapt...? Ik vind dat je een probleem hebt als je thuis je eigen ik niet kunt vinden.. En je perse hiervoor uithuis moet gaan zoeken... En ik kan prima praten over andere dingen als mijn kids hoor, graag zelfs maar hoef ik ook niet voor mijn zoon alleen te laten bij iemand of te laten logeren e.d.
Jij hebt niet naar anderen geluisterd en je eigen gevoel gevolgd, en dat is natuurlijk prima. Maar mischien volgen de moeders die wel al eerder zij begonnen met bijvoeden ook hun gevoel...en mischien moet je dan accepteren dat ook dat prima is. Ik denk dat een moeder heel goed weet wat het beste is voor haar kindje. En als je al niet naar het CB kunt luisteren en advies van hun in twijfel moet trekken, van wie kun je dan wel nog advies aannemen? Elke zoveel jaar komen ze met andere adviezen als het om de opvoeding van babytjes gaat, dan is flesvoeding het beste, dan is borstvoeding het beste, dan wel op tijd bijvoeden, dan weer niet.... Je kunt niet zeggen dat alleen de ideen die jij volgt goed zijn en andere mensen die iets anders doen daar keihard op veroordelen. Want ook jij gaat uit van wat iemand jou adviseerd.
Ik vind dat je erg vanuit jezelf praat en niet een open blik hebt. Ik heb in een ander topic op je post gereageerd door te zeggen dat elk mens anders in elkaar zit. Behoeften die jij niet hebt, kan een ander wel hebben. Prima dat jij je mening hier neerzet, daar is het forum ook voor, maar klinkt erg veroordelend. Alsof iedereen maar dezelfde gedachten en wensen heeft. Wat jij niet normaal vindt, is voor een ander hartstikke normaal en andersom. Het is fijn dat jij niets meer nodig hebt om gelukkig te zijn, maar er zijn genoeg anderen, onder andere ik, die wel met enig regelmaat buiten deur willen komen en dat doet niets af aan goede moeder zijn. Ik combineer, werken, moederschap en tijd voor mijzelf prima, zonder mijn kind daar te kort mee te doen en daar gaat het uiteindelijk om. En daar voelt mijn gezin zich er gelukkig bij. En jij doet het op jou manier. Prima toch? Discussiëren is leuk, maar het is blijft leuk als het veroordelen niet zo van het scherm spat.
Ik kan prima mijn eigen ik zijn thuis ben en ben ook mijn eigen ik als ik voor mijn kind zorgt. Maar voordat ik mama werd ging ik lekker regelmatig op stap, weekendjes weg, filmpjes pakken, naar feestjes, sporten etc. Dat ben ik nu, hetzij in mindere mate, nog steeds aan het doen. Als je leven zich alleen thuis afspeelt en volledig om j ekind draait is in mijn ogen je leven zeer beperkt. Maar ik denk dus dat het eraan ligt hoe je sociale leven ingedeeld was voordat je een kindje kreeg en wat je behoeftes zijn. Dat is in zeker mate hetzelfde als wel/niet werken als moeder. Een ieder moet doen waar hij/zij gelukkig mee is en ik denk dat we daarbij allemaal het best voor ons kind beoogen
Tuurlijk kan dat...maar je hebt toch ook nog een sociaal leven buiten je eigen huis? alleen maar thuis zitten zou ik gek van worden ook al slaapt mijn zoontje en ik mijn eigen "ding" kan doen. Maar thuis zijn is toch anders dan even op stap. Thuis ben je vaak toch nog bezig met de dagelijkse dingen zoals huishouden, tv kijken dus wat je ook doet als je kindje wel wakker is! Ik vermaak me prima thuis maar daarintegen vind ik het heerlijk om nog regelmatig te stappen en er 's ochtends gewoon weer voor mijn zoontje te zijn, hij merkt tenslotte niet eens dat ik weg ben want hij slaapt gewoon. En anders is mijn vriend er gewoon dus niks mis mee!
Ik heb maar een enkele reactie gelezen, dus wie weet is het al tig keer geschreven. Wij zijn met 4 maanden begonnen met fruithap i.v.m. reflux en omdat ze constant verstopt zat, anders had ik waarschijnlijk nog wel even gewacht. Bij mijn kindje straks wacht ik waarschijnlijk ook nog wel een maandje langer of 2 maanden. Over uit logeren gaan, hier is het nog niet voorgekomen. Door scheidingen heeft ze meerdere opa's en oma's, als ik haar ergens laat logeren, kan ik er op wachten dat ze aan alle kanten gaan lopen trekken om haar ook daar te laten logeren. Daar heb ik gewoon geen zin in, dus dan maar helemaal niet. Al heb ik er zelf ook weinig behoefte aan. Maar als een ander dat doet, prima, als dat voor jullie werkt, vooral doen.
Lekkere discussie! Ik ben Senna met 6 maanden bijvoeding gaan geven. Uit logeren gaat ze absoluut nog niet... daar is MAMMA ABSOLUUT NOG NIET AAN TOE! Ik blijf zeggen: het lijkt me zo raar voor haar, altijd is mamma er 's nachts als ze roept en dan opeens staat er een ander? Nee hoor, zodra Senna kan zeggen dat ze uit logeren wil dan vind ik het een ander verhaal maar voorlopig nog niet. En ja moe, dat ben ik en dat zal ik ook nog wel even blijven. Senna heeft nog geen nacht doorgeslapen en krijgt nog steeds een voeding omdat ze daarom vraagt. Ik weet dat veel mensen dat vreemd vinden, nou prima. Ik ga in op wat mijn kind nodig heeft en ik voel mij daar het beste bij. Als een moeder er behoefte aan heeft om ook tijd voor zichzelf te hebben of om aan haar carrière te werken, prima. Dit geldt niet voor mij. Ik geniet nog volop van Senna thuis, werken aan mijn carrière komt over een tijdje wel weer.
Over punt 1 heb ik nog geen mening. Bijvoeden voor of na 6 maanden. Wist niet eens dat het schadelijk was. Ik leer nog, en lees aandachtig over de voor- en nadelen Punt 2: Logeren hebben we nog niet gedaan. We hebben oma wel een avondje laten oppassen voor 4 uurtjes. Zodat wij een avondje voor onszelf hadden en naar de bioscoop zijn geweest. Natuurlijk heb je zelf voor een kind gekozen en ben je als ouders verantwoordelijk om ervoor te zorgen. Maar ik vind dat je ook af en toe dingen moet doen (met je partner) die je leuk vind. Zolang je kind het leuk vind om uit logeren te gaan, snap ik niet dat je je daar schuldig over zou moeten voelen. Elk weekend dumpen om zelf uit te gaan ofzo is natuurlijk belachelijk. Maar af en toe een keertje logeren kan best vind ik.
Ik vind het altijd vreemd als moeders heel fanatiek zeggen dat ze al bij voorbaat besluiten tot 6 maanden te wachten. Het is maar een arbitraire grens, elk kind is anders en is er op een bepaald moment aan toe of heeft het nodig. Net als ze een gaat lopen met 10 maanden de ander met anderhalf... Het is het beste op de signalen van je kind te letten. Ik had altijd de insteek om vrij lang te wachten. Maar met 4 en een halve maand werd mijn zoontje heel ongedurig, sliep niet meer door, wilde om de twee uur aan de borst overdag. Het ging duidelijk niet lekker en was anders dan bij de regeldagen. Ik ben toen begonnen met bijvoeden met rijstepap, fruit en groente en dat was meteen een succes. Hij was weer happy, sliep goed... Borstvoeding bleef de belangijkste voeding, maar met af en toe een hapje erbij waren hij & dus ik veel gelukkiger. Ik zou dus zeggen: kijk naar je kind! Overigens, dat het slecht is voor de onwikkeling van de darmen is tegenwoordig weer omstreden. Ik heb zelf coeliakie (glutenintolerantie) en heb hem de eerste 9 maanden geen gluten gegeven daarom. Totdat ik een artikel tegenkwam over een recent onderzoek waaruit bleek dat als kinderen juist vanaf 4 maanden gluten kregen er juist minder vaak coeliakie ontstond dan als gewacht werd tot na 6 maanden. Door de darmen vroeg te laten wennen aan de gluten werden ze beter resistent.... Ik weet dat er geheid ook onderzoeken zijn die het tegendeel beweren, maar het geeft maar aan dat dit gewoon niet bekend is bij de wetenschap. Ik vind het dus het beste om hier je gezond verstand te gebruiken en te kijken wat het beste werkt voor jou en je kind.
Wat ik me dan afvraag, waarom zou olvarit dan hapjes vanaf 4 maanden hebben? En ik zou dat wel vertrouwen want ik neem aan dat ze bij olvarit(nutricia) hun producten streng controleren. Ik heb zelf het idee dat Isa zat is van de melk, ze drinkt geen fles meer leeg. Ik wacht even vrijdag af bij het cb.
Ik ben ook begonnen met bijvoeding te geven met 4 maanden ivm reflux. Begon met 1soort fruit per keer 4 dagen en langzaam over op andere soorten. Met 4.5 maanden ook aan de groentes gegaan ook via dezelfde handelswijze en op advies van de kinderarts omdat Anthony echt veel baat zou hebben aan vaste voeding mbt zijn reflux (het spugen is nu zo goed als over!) in combinatie met nutrilon AR. Ik vind dat iedere ouder zelf wel weet wat hun kinderen al wel en niet kunnen verdragen qua voeding de een is er gewoon sneller aan toe als de ander is mijn mening. Over het logeren ... Ik ben een alleenstaande moeder dus geen partner met wie ik om en om de taken kan uitvoeren of uitslapen. En ik geef eerlijk toe dat ik het fijn vind dat Anthony eens in de maand een nachtje + dagje bij opa en oma is zodat ik zelf ook weer op kan laden, kan er dan weer met volle moed tegenaan waar ook hij weer gebaad bij is... Groetjes Bizzy
Bijvoeden: Ik denk dat ik met 4 maanden begin met het geven van een papfles s'avonds. En dan kijk ik wel wanneer ze toe is aan een fruithapje. Ligt er net aan of ze eerst nog voldoende heeft aan haar melk of niet. Logeren: mijn dochter gaat aanstaande vrijdag voor het eerst een nachtje logeren bij mijn moeder. Vrijdagavond hebben wij een verjaardagsfeestje en zaterdagochtend om 9 uur gaan we een woning bezichtigen. Dus tja dan is het wel handig als ze gaat logeren, anders was 1 van ons naar de verjaardag gegaan. Ik vertrouw me moeder helemaal, ze zou absoluut geen dingen doen die ik niet wil. En ik kan echt wel een paar uurtjes zonder mijn dochter, tuurlijk hou ik ontzettend van haar. Maar ik gun mijn moeder ook een leuke logeerpartij. Helemaal nu mijn vader nog niet zo lang geleden is overleden, dan heeft ze toch weer iets om naar uit te kijken.