discussie 4maand en vermoeidheid

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door janna76, 9 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat betreft onderwerp 1.
    Ik lees veel heel stellige berichten over het feit dat het bewezen zou zijn dat bijvoeden voor 6 maanden zeer schadelijk zou zijn. Ik geloof dat deze moeders de bestaande onderzoeken zeer selectief gelezen of niet gelezen hebben. De heersende mening onder artsen is namelijk dat bijvoeden voor 18 weken risico's met zich mee brengt (dat is dus ongeveer 4 maanden). Tussen 4 maanden en 6 maanden zijn er mogelijk nog kleine risico's en daarom wordt het afgeraden bij kinderen met ouders die allergieën hebben of zelf al allergieën (KMA bijv) hebben. Bijvoeden wordt niet afgeraden tussen 4 en 6 maanden maar wordt aangeraden vanaf 6 maanden (daar zit een verschil tussen).
    Ik kan me voorstellen dat veel mensen het verstandig vinden om dus pas na 6 maanden bij te voeden maar het is dus niet zo dat tussen 4 en 6 maanden het 'slecht' is.
    Is het trouwens niemand opgevallen dat de aangeraden termijn van 6 maanden gelijk is aan de aanbevolen minimale termijn voor borstvoeding?

Oja, mijn zoontje kreeg vaste voeding vanaf bijna 5 maanden. Waarom? Omdat hij steeds eerder wakker werd en omdat hij met zijn tong in de weer was. Een bevriende KA was van mening dat het een goed idee zou zijn om vaste voeding te gaan geven. Er was GEEN medische oorzaak en toch was het een goed idee... ;)

Wat betreft onderwerp 2.
    Wat is nu de discussie? Dat logeren niet goed zou zijn? Of dat je je kind niet uit logeren mag doen om bij te tanken? Hoe zit dit dan om je relatie weer nieuw leven in te blazen of omdat de opa & oma het ontzettend leuk vinden? Ik las ergens dat het kindje 'veilig thuis' was. Is een kind dan niet veilig bij opa's, oma's of andere lieve oppassen? Ik vind dat je bewust kiest voor een kind en dat je dat dus niet even weg kan leggen (lees uit logeren) doen als het je niet uitkomt. Maar het is - naar mijn mening - absoluut niet slecht voor een kindje om een keertje uit logeren te gaan ook wanneer dat is om even bij te tanken of je relatie specifieke aandacht te geven. Ik denk dat het zelfs wel goed is. Het kan goed zijn om meerdere redenen:
    - een beetje uitgeslapen, bijgesexte etc ouders
    - langdurig (en dan hebben we het over één nachtje) contact met anderen dan de hoofdverzorgers
    - wennen aan het slapen op een andere locatie dan in je eigen bed
    Iedereen moet dit natuurlijk voor zichzelf weten. Tot nu toe is mijn zoontje één keertje uit logeren geweest. Ik denk dat hij het leuk heeft gevonden en ik wéét dat mijn schoonouders het geweldig vonden. Heerlijk al die blije mensen.

2. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Ja dat ligt nogal gevoelig bij mij. Ik krijg vaak te horen......ik had vroeger nooit tijd voor mezelf omdat ik jou had....... dat doet pijn en ik wil het Merel gewoon niet aandoen/meegeven dat zij mij eigenlijk wel eens in de weg heeft gezeten, dat ik tijd voor mezelf moest nemen.

Tuurlijk kan ik ook van alles bedenken waardoor je je kindje zou wegbrengen en zelf op zou moeten laden, maar IK wil het niet, kan het niet en doe het niet.

3. luna2005

luna2005 Lid

18 jan 2009
    33
    0
    0
    Hoi,
    Hierbij mijn bijdrage aan de discussie:
    Bijvoeding vanaf vier maanden op aanraden op CB en prima verlopen. We hebben een meisje dat echt alles lust.

Logeren: wij brengen onze meid af en toe naar de opa's en oma's als we een feestje hebben maar ook wel eens om bij te tanken. Onze meid heeft de afgelopen maanden (vanaf oktober) slecht geslapen en na 3 maanden ben je echt moe... Bijslapen overdag lukt niet altijd door werk, dingen in het huis etc. En wij hebben er vorige week weekend echt van genoten uitslapen, samen ontbijten, even bijtanken. Natuurlijk wil je het liefst zelf voor je kleine zorgen, maar af en toe een bijtanken zodat je niet over je eigen grenzen heen gaat is ook belangrijk en daarnaast vind ik aandacht voor je relatie ook van belang.

Daarnaast kan ik zeggen dat als je al maanden slecht slaapt, echt moe word. Dan kun je nog zeggen het hoort erbij, maar de ene kan er beter tegen dan de anderen. Ik moet zeggen dat ons kindje het geweldig vind het logeren en daardoor ook erg makkelijk is en zich zelf snel aanpast. Daar krijg ik zelfs opmerkingen over op kdv. Het zal niet alleen door het logeren komen (ook gedeeltelijk karakter).

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou DAAR kan ik me alles bij voorstellen. Ik hoop dat je dit een plekje weet te geven want WAT een rot opmerking! Zo ga jij het gewoon niet doen..! Sterkte

5. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Die van ons gaat ook af en toe een nachtje of soms zelfs 3 a 4 naar mijn ouders. Ze wonen ook best een eindje weg. Ik kan er echt van genieten als ie weg gaat. Moet van tevoren altijd wel huilen maar daarna is het altijd wel even lekker even niks mee slepen. Nergens rekening mee hoeven houden. Wij gaan volgende week samen 4 daagjes skieeen. Met zo 'n kleine is dat zowiezo niks. Ach en wat andere moeders ervan denken moeten ze zelf weten. Ik doe het voor mezelf en voor opa en oma. En daarna kan ik er weer lekker tegenaan.

6. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Wie zegt dat ik altijd mijn gevoel volg w.b.t. mijn kind? Meestal wel, maar niet met alles. Soms is het beter naar je verstand te luisteren. Als ik dat niet had gedaan, dan had ik waarschijnlijk nooit de borst gegeven.

Waarom zou je het risico nemen? Je kan vooraf niet zien hoe je kind op bijvoeding zal reageren! In negen van de tien gevallen zal het goed gaan, maar jouw kindje zal maar net het tiende geval zijn :cry: .

7. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Mijn gevoel en verstand zijn goed op elkaar afgestemd omdat ik dingen goed overweeg voor ik een beslissing neem.

Aangezien mensen die jarenlang ervaring hebben op het gebied van kleine kinderen mij het advies hebben gegeven vaste voeding te gaan introduceren neem ik hierin geen risico, in elk geval niet meer riscico als alle andere mensen die hun kindje vroeg of laat vast voedsel gaan geven.

Ook jij weet nl niet vantevoren hoe je kindje op vaste voeding gaat reageren, ook al wacht je daarmee tot het 6 of 7 maanden is.

Ik vind het dan ook heel erg vervelend als mensen zoals jij (bedoel het niet zo vingerwijzend als het er staat) het dan over willen laten komen of je willens en wetens risico's neemt die je kindje kunnen schaden, alleen omdat je een eigenwijze moeder bent die het gewoonweg leuk vind om haar kind veel te vroeg dingen voor te schotelen die niet goed zouden zijn.

Dan denk ik altijd: "wie ben jij, dat je zoveel verstand hebt van de werking van darm en maag van kleine kindjes dat je denkt een oordeel te kunnen vellen? Heb je zelf ook onderzoeken gedaan?"

8. Irma1968

Irma1968 Actief lid

12 sep 2008
    145
    0
    0
    Bijvoeding met 6 maanden.
    Logeren.... 2x en wij vinden het nog niks... navelstreng is echt niet lang genoeg hahaha

liever mijn eigen verstand en het advies van een echte kinderarts ( in zh) dan al die adviezen van het cb.

9. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Onze even snelle jelle, Nick geheten, heeft 6 maanden volledige BV gehad en daarna bijvoeding. Ach ieder zijn ding. Ondanks de volledige BV heeft hij toch nog exceem ontwikkeld vanaf een maand of 10, toevallig of niet toevallig, vanaf het moment dat hij de borst niet meer wilde.

Ook Chris heeft 6 maanden volledige BV gehad en wil nu, ruim 7 maanden, nog steeds weinig van bijvoeding weten. Al wil ik het aanbieden...zijn lippen gaan stijf op elkaar als er een lepel aankomt..:) eigenwijs portret. Zelf pakken van groenten hoeft ook niet, dus het zal wel een keer komen.

logeren: Nick met 6 maanden vanwege een bruiloft. Daarna pas weer na het stoppen van de borstvoeding, ergens na de 10 maanden dus. Sindsdien wel meerdere keren bij de opa's en oma's geslapen, omdat zij dat leuk vonden, omdat wij een keer uit wilden slapen, omdat het met mijn werk beter uitkwam en afgelopen week omdat hij bij 'oma blijven' wilde. Chris is nog niet uit logeren geweest, maar dat zal er ook best een keer van gaan komen als de BV gedaan is. Alleen wanneer dat is....HIj is meer borstverslaafd dan Nick dus....
    Overigens vind ik het heerlijk om ook af en toe tijd voor mezelf/onszelf te hebben en ben ik daardoor een veel betere moeder. Ik kies dus soms bewust om overdag een keer te kolven zodat we samen weg kunnen zonder de kids. In de nacht...tja nog effe niet, maar het lijkt er de laatste weken bijna op dat onze jongste uk het doorslapen een beetje in de smiezen heeft.

10. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Oei, dat lijkt me inderdaad heel erg pijnlijk ja. En dat wil je natuurlijk je eigen kind besparen!
    Maar dat vind ik ook iets heel anders dan je kindje uit logeren doen vanwege omstandigheden, omdat je geen keuze hebt en het even niet anders kan...

11. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

15 jan 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    Romy smult al vanaf 3 maanden van de potjes, het was 2 keer even wennen en rare bekken trekken en daarna was het smullen geblazen en vooral veel lol!

ben begonnen met een half potje per 2 dagen, daarna een half potje per dag en sinds 4 maanden 1 potje per dag.

ze heeft nou eenmaal honger, hier gaat nu zo een potje van 200g in. de kruidvat heeft die vanaf 4 maanden 200g. erg handig want ze is echt een potjes monster. en ze vind het zooo geweldig.

als ze het potje ziet begint ze zo te wapperen met haar armen dat het lijkt alsof ze elk moment kan opstijgen hahaha

maarja weetje, dit is romy, misschien krijg ik zometeen een ander kind waaraan je merkt dat hij er niet aan toe is. dan wacht ik idd met potjes tot 6 maanden.

ik vind niet dat je kunt zeggen: met 4 maanden of met 6 maanden. ik denk dat je als moeder best weet wanneer jou kind eraan toe is, of dat nou met 4, 5 of 6 maanden is, jij weet dat als moeder het beste over je kind.

12. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    Ik ben menig keer bij mijn oma of opa te logeren geweest toen ik klein was, maar kan me echt niet indenken dat ik dat mijn ouders zou verwijten hoor, zeker niet nu ik zelf kinderen heb.

Dus waarom in godsnaam zo moeilijk doen? Wat valt er uit te leggen, dat het zwaar is een kind te verzorgen? Is een vaststaand feit toch? Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat mijn kinderen mij dat ooit zouden verwijten hoor :( Ze gaan graag naar opa (is er nu niet meer) en oma, van kinds af aan. Hoe ik dat merkte, aan de manier waarop zij haar handen uitstrekte als we binnen kwamen, aan de manier hoe makkelijk ze bij oma sliep, aan de manier hoe ze wakker werd bij oma en direct weer ging slapen als oma even over haar bol aaide(of zijn bol), simpelweg aan alles kon ik merken dat ze het bij oma naar de zin hadden, zou dat anders zijn geweest, dat ze bij oma zouden huilen, of dat ik zou merken dat ze mij of hun vader zouden missen of what so ever, had ik het nooit never niet gedaan, dus spreek lekker voor jezelf, hier valt er in ieder geval niets uit te leggen hoor, oudste is nu 11, weet dat hij vroeger vaak genoeg bij oma heeft geslapen, heeft er geen trauma’s of wat dan ook aan over gehouden, en is zo ontzettend wijs dat zelfs hij met zijn 11 jaar al snapt dat mama’s en papa’s soms even wat tijd voor zichzelf nodig hebben.

zie mijn reactie op Jingles, ik ben van jou wel benieuwd wat jij in godsnaam nog weet van je allervroegste jeugd (lees tot pakweg 2,5-3 jr) dat jij je ouders ook maar iets kunt verwijten al zouden zij je wel uit logeren hebben gebracht om lekker samen als man en vrouw ipv vader en moeder iets gezelligs zouden hebben gedaan?

Toen ik mijn kind nog de borst gaf en zij net zo vaak kwam als die van jou (15-20x) ging ik vraagtekens zetten bij de voedzaamheid van mijn borstvoeding. En dan kolfde ik er nog niet eens bij.

Hoe sommige van jullie ook kunnen lezen en schrijven met stefan kleintjes en met de andere onderzoeken waarin met zegt dat je altijd genoeg voeding in je bv hebt zitten en je je kindje altijd kunt voeden no matter what, ben ik wat dat betreft een andere mening aangedaan, want ik kijk niet alleen naar het zaligmakend van borstvoeding geven, ik kijk daarentegen ook of het voor mijn kind zaligmakend is, en dat was het zeer zeker niet, dat werd het pas toen het uiteindelijk een flesje met KUNSTvoeding kreeg.

Wat een thuiskomen was dat zeg, een baby voldaan te zien slapen, een baby die eindelijk aan rust toekomt, een baby die gewoonweg vrolijk is en waaraan je kunt zien dat het tevreden is, wat het niet was toen het nog van mijn melk dronk, ik ben zo realistisch om te zeggen dat ik als moeder zijnde misschien gefaald heb en dat mijn melk niet goed genoeg was voor mijn kind, dat er moeders zijn die ondanks alles gewoon borstvoeding blijven geven al zou het 30 keer per dag zijn, prima, ik ben van mening dat het buiten het geven van voeding net zo belangrijk is dat een kind ook aan zijn rust/slaap toekomt, en dat komt het niet als het 15-20x per dat aan de borst hangt, omdat dat zo voedzaam is.

Een reactie op die stomzinnige opmerking over maagdarm-onderzoek laat ik wijselijk achterwege, daar is dit topic niet voor bedoelt. :(

Ik ben sinds ik mijn eerste kind heb op de 1e plaats altijd mama, maar ik vergeet toch echt mijn eigen IK niet hoor, en mijn eigen ik is gewoonweg iemand die haar kinderen echt wel mist als ze weg is, en het heerlijk vindt om even lekker uit haar dak te gaan, maar des te heerlijker vind ik het om al heb ik nog zo’n kater van de volgende dag waarbij andere misschien op hun nest zouden blijven liggen ik zo vroeg mogelijk bij moeders aan de deur sta (eerst te hebben gebeld hoe het is gegaan, elke keer weer) om weer naar de kids toe te gaan.

Dus ben het echt wel volledig met je eens hoor, je bent niet alleen maar mama, jij bent ook nog jij.

Je zal mij nooit horen zeggen dat ik pas mijzelf kan zijn als ik niet af en toe weg zou kunnen, als ik voor mijn kinderen zorg ben ik net als jij 200% mijn eigen ik. En praten doe ik zowel over mijn kinderen, als over de dagelijkse dingen die je elke dag weer op het nieuws ziet of hoort en leest.

Mijn eigen IK is iemand die het heerlijk vindt af en toe lekker even uit haar dak te gaan,en ik zie echt niet hoe ik dat moet doen thuis op de bank. Ik vindt het heerlijk om op de bank te hangen als de kinderen boven zijn, lekker rustig, maar mama-moeders wil toch ook nog steeds af en toe zoals ze altijd deed ff lekker de kroeg induiken (weliswaar geen 3-4 dgn per week meer) maar toch wel zo af en toe als het weer eens begint te kriebelen, daar ben jij niets minder mee hoor, maar ik ben daarmee wel een betere moeder. Waarom? Omdat dat iets is wat ik bij tijd en wijle graag mag doen, net zoals jij je dingen hebt die je soms graag wilt doen, en wat dat ook zijn moge dat is voor ieder verschillend. Dat is maar net hoe jijzelf altijd bent geweest voor er kinderen kwamen en voor je mama werd.

waarom zou je het risico nemen? WELK risico? Leg mij dat eens uit.Er is nagenoeg geen risico aan het bijvoeden van je kind voor de 6 mnd, sterker nog steeds vaker komen er onderzoeken die het tegenovergestelde uitwijzen, dat het juist beter zou zijn om eerder dan die 6 mnd te beginnen met bijvoeden om de kans op allergieën te verkleinen. Dat Stefan Kleintjes (ja daar heb je hem weer) dat niet vermeld kan ik niets aan doen, maar overal staat vermeld dat je kunt beginnen met bijvoeden tussen de 4 en 6 maanden en waar precies, dat is aan jou als ouder zijden om te beslissen tenzij je kinderarts je anders aanraadt.

Dat ze met borstvoeding aanraden om pas met 6 mnd te starten is niets meer en minder dan het feit (wetenschappelijk bewezen) dat als je eerder zou beginnen je niet alle voordelen zou behalen die er te behalen zijn als je borstvoeding geeft.

Er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat je kindje het in PRINCIPE zou kunnen redden op (fv-moeder)melk tot een leeftijd van een jaar, maar andere onderzoeken wijzen weer uit dat het ten eerste eigenlijk best wel noodzakelijk is om toch te starten met bijvoeding vanaf 6 maanden omdat je kindje dan behoefte heeft aan meer vitamines en mineralen etc. en ten tweede voor de ontwikkeling zelfs slecht zou zijn als je je kindje pas op latere leeftijd (zeg 1 jr wat theoretisch zou kunnen) zou laten kennismaken met andere voeding dan moedermelk.

Het was net al eerder gezegd, maarre ben het volledig met diegene eens, mijn gevoel en verstand zijn zover op elkaar afgestemd dat ik alles goed in overweging neem voor ik weet ik veel wat besluit. Ik heb inmiddels 2 kids rondlopen die bijna de pubertijd ingaan en geloof me die zijn totaal niets te kort gekomen hoor, die zijn echt niet meer of minder vaak ziek geweest dan welk ander kind dan ook ongeacht de voeding die ze hebben gekregen, en zo verwacht ik het ook eigenlijk wel met onze jongste. Zou dat onverhoopt anders zijn, dan wijt ik dat echt niet aan een gebrek aan borstvoeding hoor, of aan een te snelle introductie van bijvoeding.want geloof me, ik lees alle onderzoeken, zowel over de voor en nadelen van bv als de voor en nadelen van fv en daar heb ik mijn eigen afweging tussen gemaakt die tot nog toe echt wel goed is geweest.

Wat ik dan wel weer frappant vindt (ik gaf het al eerder aan over jouw bv, en mijn bv) dat ik in de lounge onder het kopje tv e.d. een topic zie waarin salma hayek een afrikaans kindje de borst geeft (prachtig om te zien, alle respect) terwijl er altijd wordt gezegd dat waar ter wereld je ook leeft, de natuur het zo bedoelt heeft dat jij je kindje ten alle tijden kunt voeden, zo blijkt maar weer dat dat blijkbaar/schijnbaar alleen geld voor hen die in de westerse wereld leven, als het zo natuurlijk zou zijn en je gewoonweg altijd voeding zou hebben, zouden er echt niet zoveel babys in afrika dagelijks sterven aan uitdroging/honger e.d. dan zouden de moeders hun kinderen echt wel tot 8 jaar aan de borst houden hoor.

Je kan gewoonweg niet voor en over een ander haar borstvoeding spreken voor je in diegene haar schoenen hebt gestaan, dan kun je nog zo je best doen, jij doet op jouw manier je best, en ik doe op mijn manier mijn best. Maar kom zeg, aub laat die oordelen over hen die een andere mening zijn toegedaan of hun gevoel bij andere onderzoeken hebben neergelegd lekker hun gang gaan zonder betweterig te doen of zonder te doen alsof alleen jij weet hoe het moet, alsof jij(in het algemeen genomen he, dus niet jij persoonlijk) alleen weet wat het beste is voor (anderen) kinderen/baby’s :(

Sow I rest my case, nog even en ik kan beter een uitgever gaan zoeken voor mijn denkwijze ;) maar ja, he, nu mag het een keer, tis dit keer een echt discussie onderwerp waarin een ieder zijn of haar denkwijze mag neerkalken :)

13. ceylon

ceylon Actief lid

19 feb 2008
    314
    0
    0
    beverwijk
    Jemig mamatje24 heb je geen kramp in je vingers nu? Hihihi.....Maar: Amen

14. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    :) nee dat ben ik in mijn dagelijkse leven gewend ;)

15. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
  16. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
  17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Uit logeren: Sta er op zich niet verkeerd tegenover, alleen heb ik hier geen opa's of oma's in de buurt die zouden willen/kunnen oppassen. Daarbij is het slapen vaak nog een ramp dus ga ook niet met dr zeulen.

Bijvoeden: Doe IK vanaf 6 maanden, zeker met de volgende (mochten we die nog krijgen). We hebben met een opgezwollen en rochelende Irem op de spoedeisende hulp gezeten vanwege een flesje Nutrilon, waarschijnlijk vanwege een lichte huisstofmijtallergie (hij heeft nauwelijks klachten, alleen bij het uitkloppen van een deken) van haar vader. Houdt dus overal rekening mee!

18. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Smoekie, ik zal later op je bericht reageren!

19. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    *proest*

20. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

bij voeden heb ik gedaan vanaf 4 maanden en dat beviel goed.
    Eerst nog niet zoveel, maar steeds beetje bij beetje meer.

Uit logeren is ze nog niet geweest, omdat mijn ouders een aantal huizen verderop wonen en met mijn schoonouders gaan we niet om.
    Het is misschien dan een beetje onzin om te vragen of ze bij mijn ouders kan logeren.
    Als ze wat ouder is en ze wil het zelf oke.
    Maar ik ben er niet op tegen, ik zou het zelf ook wel een keer lekker vinden.
    Even jezelf een keer opladen, lekker een keertje uitslapen........heerlijk lijkt me dat.
    Vooral nu ik weer zwanger ben en echt erg moe ben.
    Maar ik ben niet zo'n iemand die snel om hulp vraagt.

Deel Deze Pagina