Voor degene die vinden dat als je geen donor bent, je ook niet mag ontvangen: hoe zit net dan met die uitzonderingen die je kan/mag maken? Ik heb bijvoorbeeld huid uitgesloten (destijds omdat ik zogenaamd heel mijn kist in wilde, inmiddels wil ik waarschijnlijk gecremeerd worden dus is dat eigenlijk niet meer van toepassing), mag ik dan ook geen huid ontvangen?
eens, ik vind dat iedereen standaard donor moet worden, je moet nog wel de keus houden dat als je het niet wilt dat je je dan uit kan laten schrijven maar standaard iedereen donor. Je wilt niet weten hoeveel mensen er donor willen worden maar het gewoon elke keer vergeten aan te melden, en ik vind ook dat als je geen donor hebt je geen recht hebt op een donor als je die wel nodig hebt.
vind t beetje cru dat als je geen donor bent je ook geen/minder recht hebt op n donor!... :-S "sorry mevrouw maar we laten uw man dood gaan want hij is geen donor" pff wat een onzin
Maar waarom zou je je kind geen donor laten zijn? Als onze dochter ooit onverwachts komt te overlijden en zij kan een ander kind met haar organen redden, waarom zou ik dat dan niet willen? Er zijn wel grenzen, zoals de ogen en huid. Maar hoewel ik helemaal niet over na wil denken, zou ik er dan zelf niet op tegen zijn. Ik denk alleen dat ik dan nog wel de discussie met mijn man aan moet gaan, maar die is makkelijk: Als je voor jouw kind een orgaan nodig hebt omdat het anders overlijdt, dan ben je toch ook intens dankbaar als het door een orgaan gered kan worden. Hoe verdrietig het ook is, want daar ben ik me echt wel heel bewust van.
Altijd een moeilijke stelling, ben benieuwd hoelang het duurt voordat de discussie uit de hand loopt , maar ik vind het inderdaad goed als de regel omgedraaid wordt en je standaard donor bent tenzij je anders aangeeft Ipv zoals nu. Maar vind het te ver gaan om te zeggen als je geen donor bent mag je ook geen donatie krijgen. Die dingen staan in mijn ogen los van elkaar, je weet niet waarom iemand geen donor is, misschien geloofsovertuiging of iets dergelijks en vind dan niet dat zo iemand maar dood moet gaan terwijl ze te redden zijn. Persoonlijk ben ik momenteel geen donor heb dit ook laten registreren, reden voor mij is dat ik lichamelijk al jaren aan het knoeien ben, mankeer van alles enn krijg erg zware medicatie tegen mijn reuma, en er komen steeds meer auto immuumziektes bij, in mijn achterhoofd zit gewoon het stemmetje dat zegt je weet dat je niet oud gaat worden en ik wil dan niet dat mocht er wat met mij gebeuren mijn man en zoontje niet bij me kunnen blijven maar ik direct richting ok ga om er uit te halen wat er uit te halen valt, dat vind ik een naar idee, dus nee ik ben geen donor.
Bij dit systeem sluit je bewust uit dat je donor bent. Neem aan dat je daar dus een reden voor hebt en dus ook niet kan/wil ontvangen.
haha ja dat heb ik dus ook, eigenlijk zou iemand die rookt, drinkt dus eigenlijk geen donormateriaal mogen ontvangen vind ik dan, ik ga niet me aan stukken laten snijden voor een of andere loser die met een gezonder leefgedrag zichzelf al had kunnen helpen. Maarja omdat je daar niets over te zeggen hebt blijft het lastig, mijn moeder was donor maar door chemo, bestralen e.d. was ze toch geen kandidaat. Ik vind het geen fijn idee om als ik dood ben me te laten ontdoen van dingen die bij mij horen zeg maar helemaal al niet mijn oog (hoornvlies e.d.) dat vind ik gewoon vies, ik zou liever compleet willen blijven (is gewoon een gevoel zit geen specifieke redenatie achter) MAAAAAR omdat ik zelf ook graag gebruik zou willen maken ervan ben ik toch donor maar niet omdat ik dit fijn wil puur uit het feit dat ik andersom ook fijn zou willen en dat dan moet opofferen zeg maar maar vind het VRESELIJK!!
Ja ik ben het eens met de stelling dat iedereen (vanaf 18) automatisch donor is tenzij aangegeven niet te willen. Maar onderscheid tussen donor/niet donor zou mij niet uitmaken, iedereen heeft zijn eigen redenen ervoor denk ik maar. Zo ben ik bijv al (orgaan)donor sinds mn 12e, maar ik wil geen bloed geven. Ik ga al een half uur plat als ze 1 buisje nodig hebben, ik voel daar dus weinig voor. Maar als ik dood ben mogen ze alles van me hebben, dan heb ik er toch geen last meer van
Zo mee eens! Had het hier vandeweek nog met mijn man over. Wij zijn ook te lui...erg eigenlijk. Ik vind dat ze het zouden kunnen vragen als je voor een ID/Paspoot?rijbewijs gaat. Donor ja of nee? Hoppa kruisje zetten in het juiste vakje en ze weten het. Of inderdaad automatisch! Oh...en ik zou er niet aan moeten denken dat Finn nu overlijdt, maar ik denk dat we hem zeker wel donor zouden laten zijn. Stel nou dat hij degene is die juist iets nodig heeft...dan hoop je toch ook dat er iemand ies die dat voor je wil doen?
Wat als iemand geen donor kan zijn door bv ziekte of ongeschiktheid. Mag die dan wel donororganen of bloed ontvangen. Ik vind dat je erg voorzichtig moet zijn met bepaalde uitspraken en of recht hebben op wel of geen donor orgaan of bloed.
Ik vind niet dat je verplicht donor moet zijn maar wel automatisch. Oftewel het ligt bij jou om het te veranderen en niet andersom. Ik laat de beslissing aan mijn nabestaanden. Om een goed besluit te nemen over je donorschap moet je je wel even verdiepen over wanneer je donor kunt zijn en wat daarvoor gedaan moet worden. Dat moet jij willen maar vooral ook je nabestaanden. Als mijn kinderen wat ouder zijn dan ga ik het met ze bespreken en wie weet veranderen we het dan. Een kind kan geen donor zijn, altijd moeten de ouders toestemming geven (ik geloof tot 16 jaar of zelfs 18 jaar). Geen idee wat ik zou doen maar ik hoop dat ik onbaatzuchtig kan zijn en de organen ter beschikking kan stellen. Het uitsluiten van ontvangen van donororganen is trouwens een non discussie. Om hier anders mee om te gaan zou de hele medische ethiek veranderd moeten worden waaronder de eed... nee, dat gaat te ver. En zou het niet eerlijker zijn dat iemand die een pakje per dag rookt maar wel zijn of haar (andere) organen ter beschikking stelt uit te sluiten van ontvangst dan iemand die om bijvoorbeeld religieuze redenen geen donor wil of kan zijn?... it's just a thought...
waarom zou een kind geen (automatische) donor kunnen zijn, dan kunnen op dat moment de ouders toch ook beslissen om over hun kind aan te geven dat ze het niet willen? Net zo goed als ze dat over zichzelf doen. Ik ben donor, en ze mogen van mij alles hebben wat ze kunnen gebruiken. Ik ben al donor sinds mijn 12e. Op mijn 18e heb ik dat meteen 'echt' laten registreren, daarvoor ging het nog met zo'n rood codicil.
Ik ben donor. Alleen mijn ogen (hoornvleis etc.) wil ik houden. Misschien een beetje bijgeloof, ik geloof zelf totaal niet, maar ik zie die toch een beetje als de poort naar de ziel (ogen). Is gewoon een gevoel, meer niet. Mijn man is ook donor en ik zou mijn kinderen ook donor laten zijn, als ze onverwachts komen te overlijden (al wil ik daar totaal niet aan denken). Ik heb een vriendin die heel begraven wilt worden, ivm. geloof. Die zou niet geheel naar de hemel gaan, als zij delen 'mist'. Er zijn ook mensen die in reincarnatie geloven en er moeite mee hebben. Of gelovigen die geen bloed willen ontvangen omdat dat niet rein is, die zullen ws. ook geen donor zijn Ik wil wel ontvangen, maar ook geven, voor mij gaat dat wel gelijk op eigenlijk. Ik ben het eens met de stelling dat je automatisch donor bent mits je zelf anders besluit en dit aanpast.
Verplichten lijkt me niet etisch maar voorrang op de wachtlijst voor mensen die zelf donor zijn zal wel stimuleren denk ik. Mensen die geen donor zijn vind ik moeten nog wel recht houden op donororganen omdat wij als maatschappij gewoon menselijk moeten zijn en blijven. Helemaal uitsluiten vind ik dan heel hard. Maar een plekje lager op de wachtlijst lijkt me dan wel eerlijk, tenzij iemand alsnog donor wordt.
Oneens, ik vind niet dat je moet aangeven als je niet wilt dat je organen gebruikt worden, maar dat je het kunt aangeven het wél te willen. Vind het een beetje de omgekeerde wereld, aangeven dat je niet wilt dat er in je gesneden wordt.
Zoiets weet je nooit en kun je ook niet controleren. Je gaat niet iemand alsnog een donororgaan afnemen als hij/zij bv besluit te gaan roken. Maar in de praktijk zal dat denk ik wel meevallen als iemand een heel ziekbed heeft doorstaan zal die echt wel voor zichzelf zorgen.
Mooi gezegt. Ik heb trouwens optie 3 ingevuld toen ik 18 was dat me nabestaanden mogen kiezen. Die zijn trouwens allemaal orgaandonor
Ik zit hier dus al aardig lang wat over af te vragen. Toen ik van mijn eerste in verwachting was wilde ik mee doen met MVM. Dan moet je een checklist invullen en als je ook maar 1 keer ja in vult mag je al niet meedoen. Ik moest dus ja invullen bij de vraag : heb je in of na 1983 bloedtransfusies gehad . Ja dat heb ik 3 keer gehad bij mijn geboorte in 83. Zou ik dan ook uitgesloten zijn voor Donorschap? Ik kan dit nml nergens vinden. verder is het ook nog nooit ter spraken gekomen ofzo, eigenlijk heel stom terwijl ik er geen problemen mee heb. Ik zou alleen geen ogen willen afstaan als dat al zou kunnen. Daar heb ik de wereld mee gezien en mijn kindjes dat mogen ze niet meenemen. ( misschien heel stom maar dat is een gevoel) verder denk ik haal er uit wat er in zit.