in de islam zijn er veel verschillende meningen over. de koran is bestudeerd door vele geleerden alleen is er nog veel onenigheid over. volgens mij mag een moslim wel organen afstaan mits het geen schade toe brengt aan de donor zelf en volgens bronnen op het internet mag het ook niet aan een niet-moslim. is dus niet iets rasictisch maar om geloofsredenen. andere bronnen zeggen juist dat het niet mag omdat je alle organen mee moet nemen. ik doe het liever dus niet omdat ik niet zeker weet of het mag van het geloof. weet een ander moslim hier toevallig meer van?
helemaal eens met de stelling. Grappig om te zien dat bijna iedereen het ermee eens is, maar dat het nog steeds niet ingevoerd is. Terwijl deze discussie landelijk toch al een aantal keer is opgelaaid. Ik vind ook dat mensen die geen donor zijn onderaan de wachtlijst moeten komen.
Tja lastig. Heb met vrienden wel eens vaker een discussie hier over gehad. Zelf ben ik sinds mijn 18 orgaan- en bloeddonor. Als ik de pijp uit ben heb ik het niet meer nodig, misschien heeft iemand anders er wel iets aan. En bloed geven vind ik kleine moeite. Op zich vind ik deel 1 van de stelling wel ok. Als alternatief zou je een manier kunnen bedenken dat mensen meer 'gedwongen'* worden om een keuze te maken. Dus je moet antwoord geven en daarom er even over nadenken, maar zo is iemand niet donor omdat ie vergeet zich af te melden. Deel 2 van de stelling. Ik heb er wel moeite mee als iemand niet zijn organen wil doneren, maar als het dan zo ff uitkomt wel van iemand anders zijn organen gebruik wil maken. Dus ja dan vind ik dat mensen die donor zijn voorrang moeten krijgen bij het ontvangen ervan. Echter zoals tricie83 al aanstipte, wat als je het wel wilt maar je mag niet?! Moeten die mensen dan ook onderaan de wachtlijst... *Eens zitten denken met mensen hoe je dit kan doen: bijv bij vernieuwen paspoort/ rijbewijs moet je bij het afhalen een keuze opgeven anders krijg je m niet mee. Of is dat heel lomp?
Ik ben het met de stelling eens! Ik ben al sinds mijn 18e donor en hoop dat ik ooit iemand blij mag maken met mijn organen als ik er niet meer ben.
Automatisch donor ben ik het mee eens, mits je zelf niks regelt. Ik doneer zelf wel, maar niet alles.
Nav dit topic heb ik mijn keuze direct gewijzigd (kan online via DigiD!!!) Ik had mijn keuze staan op: 1 bepaald persoon beslist, en die persoon is nu dus mijn ex. Verder niet meer aangedacht, maar door dit topic wel, nu gelijk gewijzigd!
o ja dat kan ook nog natuurlijk. Degene die ik bedoelde gelooft nergens in en dat was echt wel racistisch, zal hem maar niet letterlijk quoten.
Ik laat de beslissing aan mijn nabestaanden over. Mijn man weet hoe ik over doneren ( en ontvangen denk ). Maar ik vind het een goed idee dat iedereen verplicht donor is, vanaf 18 jaar tenminste.
Eens Iedereen is automatisch donor, tenzij je niet wilt/mag/kunt. De niet-donoren onderaan de lijst, behalve de niet-kunners (op medische grond), zij niet automatisch onderaan de lijst. Zoiets had ik bedacht... Ben vanaf mn 18e jaar donor.
Vind je dat dan niet ontzettend "egoïstisch" van jezelf, je kan zelf geen keuze maken dus laat je het aan iemand over die in de moeilijkste tijd van zijn leven zit en daar helemaal niet op zit te wachten, dat is het moeilijkste wat je kan vragen op zo'n moment kan ik je vertellen en vind het zo "makkelijk" om dan maar aan iemand anders over te laten omdat je zelf niet durft vast te stellen, ja of nee is een antwoord, laat maar aan iemand anders over is geen beslissing durven nemen (zo voelt dat voor mij in elk geval) en kan je uit ervaring ook vertellen dat het niet prettig is voor de nabestaande..
Ik ben opgegroeid met deze woorden.. Wist niet eens dat onenigheid over was.. In iedergeval zou ik dus niet mijn organen afstaan door het bovenstaande Moet er wel heel eerlijk bij zeggen dat als er ooit iets met mijn man, kind(eren), vader of broertje zou zijn dat ik het dan wel aan hun wil afstaan.. Misschien niet helemaal eerlijk maar wel de waarheid. Als deze keus er ook zou zijn dan zou ik me hiervoor wel aanmelden..
Oneens. Je kunt mensen niet verplichten om donor te zijn, en het mensen ook niet opdringen. Het moet een vrijwillige keuze blijven.
Maar op die manier blijft het toch ook vrijwillig. Je bent standaard donor tenzij je aangeeft dit niet te willen. Is dus nog steeds vrijwillig want je kan er voor kiezen om het niet te doen.
Ja, maar je wordt dus in eerste instantie standaard als donor geregistreerd. Oftewel, je wordt het, zonder zelf de keuze te maken. Dat je het daarna kunt wijzigen, a la, maar dan kunnen ze beter het huidige systeem houden vind ik. En ja, ik heb toen ik 18 was mijn keuze al aangegeven.
Precies! Ben het ook helemaal mee eens! Hoevaak ik niet dacht oow jaa dat moet ik nog eens regelen, want wilde best donor zijn, maar het kwam er steeds niet van.. Nu ben ik het wel hoor Plus als je het echt NIET wilt dan ga je het wel regelen Dan stel je het denk ik minder makkelijk uit
Ja alleen nu zitten ze dus met een te kort omdat of mensen het vergeten in te vullen en het wel willen. Of mensen denken er gewoon helemaal niet over na. Als het omgedraaid word moet je er over na denken en kan je niet vergeten het niet in te vullen want als je iets echt niet wil dan regel je het wel.
mee eens dat het ook moet kunnen dat je bezwaar aantekent als je het niet wil ipv andersom niet eens met wie geeft mag sneller ontvangen. ik ben zelf geen donor, met een hele goede reden: ik ben chronisch ziek, en het betreft een ziekte waarvan weinig bekend is. in theorie mag ik bloeddonor zijn, maar er gaan in het buitenland al veel berichten rond dat het wel degelijk schadelijk kan zijn voor de ontvanger wanneer ik (bloed)donor zou zijn. ik zou het niet eerlijk vinden als dit zou betekenen dat ik minder snel een donororgaan zou krijgen omdat ik zelf een ander beschermen wil tegen mijn aandoening
Mijn man en ik zijn geen donor, het zijn geen zaken waar we veel aan denken of regelmatig bij stil staan Ik vind het ook geen leuk onderwerp maar ja, soms moet je het over dit soort dingen wel hebben. Maar met dit soort dingen ben ik (wij) een kei in uitstellen