Discussie: Iedereen moet verplicht donor worden

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 30 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik vind het best heftig om te zeggen als je zelf geen donor bent dat je ook niks mag ontvangen... ik denk eigenlijk alleen aan de mensen die ik achter moet laten als ik dood ben... willen zij mij bv met 1 oog zien? of andere enge dingen die kunnen worden weggehaald? ik laat het hun beslissen.... zelf zou ik er geen problemen mee hebben... maar wel als bv een of andere junk mijn organen zou krijgen zodat hij weer verder kan met zn lichaam kapot te maken... of een alcoholist met mijn lever... nee daarom teken ik nergens voor....

2. Aviya

Aviya Niet meer actief

Uhm en uitzonderigen zoals ik??? ik mag ABSOLUUT NIET donor zijn, door bepaalde (erfelijke) ziekte, dus dat betekent omdat ik geen donor mag zijn, dat ik anderen die dit wel MOGEN zijn, voorrang krijgen???

Ok, ik wil donor zijn, ik mag zelfs niet bloeddonor zijn, weet je hoe hard dat is, ik had dit altijd graag willen doen en dan mag je niet, maar ben door de test voor bloeddonor er wel achter gekomen van mn erfelijke ziekte (en zo zijn een paar anderen in de familie ook veel leed bespaard geworden!).

Dus nee ik ben het hier niet mee eens!

3. Triskele

Triskele Niet meer actief

dan kan je toch net zo goed meteen gewoon voor JA, ik doneer kiezen??

4. Petra83

Petra83 Bekend lid

3 jan 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    Eens! Als donor word je trouwens na je dood erg respectvol behandeld, je familie krijgt je echt niet te zien met 1 oog bv.
    Ook komen alcoholisten niet op de donorlijst als ze een nieuwe lever nodig hebben, je wordt echt heel goed gescreendvoor je op de acceptatie lijst komt.

Ik mag ook geen organen donoren door een ziekte,maar bv huid en gehoorbeentjes kunnen ze wel gebruiken dus ik ben ook donor

5. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.867
    5.139
    113
    Home
    ik ben geen donor door geloofsovertuiging en nee wil ook niet iets van een ander.

en als je er geen recht op hebt door te roken/drinken
    dan heb je er ook geen recht op als je ongezond je zit vol te proppen en je overgewicht hebt.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nee, waarom? Wellicht weet mijn man tzt dat ik absoluut niet wil doneren. Of juist wel.

7. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Tja veel mensen vergeten het om zich te registreren en dan is het zonde als er iemand hierom moet sterven...maar ja dan toch he.......moeilijk hoor.

Ik ben trouwens donor sinds mijn 14de.

8. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik ben wel donor.

Was zelf ook te laks om te regelen, totdat een kennis bijna haar man verloor, papa van een jochie van 5 en een meiske van 1,5.
    Zijn lever hield er zonder duidelijke reden gewoon mee op en hij ging zo snel achteruit.. met vreselijke stress wachtten ze op een donor, die gelukkig kwam!

Ik ben daar over gaan nadenken, wat als het de papa van jouw kindje was??

Dus ik ben het met de stelling van TS eens.

9. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    ik dat degene die zeggen die roken enzo niet mogrn ontvangen , dat hun wel heeeeeel gezond leven dat ze dit durven te zeggen! heel oneerlijk om andere voorrang te geven omdat ze op een andere manier dan jou vsn het leven genieten

10. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben geen donor en wil het ook niet zijn. Ik vind dus niet dat het verplicht moet worden.

Uiteraard accepteer ik daarbij dat ikzelf ook geen recht heb op een donororgaan.

Overigens zou ik voor een aantal familieleden zo een nier afstaan maar donor worden nee.

11. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Ik ben geen donor en laat de beslissing aan mijn man en kinderen over. Op zich heb ik er zelf geen problemen mee maar:

Ik zou het bijvoorbeeld vreselijk vinden als mijn man (of kind) overlijdt en hij donor is en hij wordt kunstmatig in leven gehouden omdat zijn organen naar iemand anders gaan.

Iemand anders die met een deel van mijn man (of kind) loopt. Ik zou die gedachten nooit los kunnen laten denk ik.

12. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Ik ben geen donor en heb daar mijn redenen voor.

Ik vind het nogal cru om te zeggen dat als mensen niet doneren, ze ook niet mogen ontvangen.

Stel je man is geen donor. Heeft met spoed een nieuwe nier oid nodig ivm een zwaar ongeluk, anders overleeft hij het niet. Ga je dan tegen de artsen zeggen 'Joh, laat maar gaan. Hij is geen donor, dus wat mij betreft gaan anderen voor.'

Ik denk dat er niemand is die bovenstaande zou zeggen..

13. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    +1 !!!!

14. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

8 mei 2010
    717
    0
    0
    Idd! Ik zelf ben geen donor .. heb weleens lopen roepen van als je geen donor bent ook niet verdient..

Maar als je even realist nadenkt ..stel je voor als je in zoiets situatie zit dan is het echt totaal andere verhaal!

15. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    Ik ben donor en ze mogen me overal voor gebruiken. Ook wetenschappelijke onderzoeken als ze dit willen. Als ik daarmee anderen kan helpen... Mijn man laat het aan de nabestaanden over maar dat vind ik lastig. Ik wil mijn nabestaanden niet met moeilijke keuzes opzadelen na mijn dood, dus heb ik de keus vast voor hun gemaakt (en ook verteld aan mijn omgeving).

Ik zou het wel makkelijker vinden als je automatisch donor bent en je moet afmelden als je dit niet wilt... Het is namelijk puur uit luiheid dat ik me slechts 2 jaar geleden heb laten registreren...

16. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik ben geen donor en ga het ook niet worden. Wellicht verander ik van mening in de toekomst maar nu zeg ik al jaren dat ik het echt niet wil.

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Dat is voor mij dan juist wel een geruststellende gedachte (al hoop ik het uiteraard nooit mee te maken), dat ze voortleven voor een deel, niet alleen in mn hart, maar ook op aarde. :)

18. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    Ik heb jaren geleden een bronnenstudie van Dar-al-ilm gevolgt die werd gegeven door souad kadje en remy soukirman en daar werd verteld dat donor zijn wel degelijk mag omdat leven boven de dood gaat en je er altijd alles aan moet doen om in leven te blijven, maar ik moet eerlijk zeggen dat volgens mij de meningen daarover heel erg verdeelt zijn. Ik ben zelf wel donor om de reden dat als er met mij iets zou gebeuren ik ook graag een donor zou wil ontvangen.

19. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Ik ben het met de stelling eens.
    Ben zelf al donor sinds mijn 16de, toen je nog zo'n papiertje in moest vullen en bij je moest dragen.
    Toen dat via internet ging heb ik het ook zsm geregeld.
    Ik wil niet dat mijn nabestaanden die keuze moeten maken maar ik wil (als het kan) wel andere mensen kunnen helpen met mijn organen. Dat vind ik een mooie gedachte.
    Ook denk ik dat als het gewoon verplicht was, dat er dan veel meer donors zouden zijn en mensen er bewuster mee bezig zouden zijn.
    Nu hoor/lees je vaak, oh ja, dat moet/wil ik ook nog doen en daar blijft het bij, toch zonde...

20. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

ik dacht zelf ook al dat het wel mocht ( zie mijn andere reactie) maar op het internet staat dat het dan niet naar een niet-moslim mag gaan en dan mag je natuurlijk ook niet van een niet-moslim een orgaan ontvangen. heb jij enig idee of dit klopt?

Deel Deze Pagina