Wat goed dat de school daar zo actief op let! Als jij foto's plaatst heb je geen idee welke kinderen wel en niet op de foto / film etc mogen. Als het goed is, heeft school hier wel inzicht in (ouders geven het aan op het aanmeldformulier en bij ons hebben we iedere ouder een formulier 'privacy' laten invullen). Voor sommige kinderen kan een foto plaatsen op bijv FB heel gevaarlijk zijn. Hier heb je, begrijpelijk, geen inzicht in maar school wel.
Bij ons oo school moet je toestemming geven of jouw kind wel of niet "gebruikt" mag worden op foto's en filmpjes. Kinderen waarbij geen toestemming geven is komen dus ook echt niet op internet. Misschien stond er een kindje op waarvan ouders geen toestemming hebben gegeven?
Het gaat helemaal niet om een prive feestje in de prive sfeer. Het gaat om een gebeurtenis op school, in de klas, tijdens schooltijd. Onder de verantwoordelijkheid van de juf dus.
We moesten op het kdv van onze zoon een formulier invullen of foto's waar hij op staat op Facebook mogen. We hebben aangegeven dit niet te willen omdat dit een openbare site is. Toen onze zoon jarig was en ging trakteren mocht ik komen om foto's te maken, maar werden kindjes die wel van hun ouders op de foto mochten naast onze zoon geplaatst zodat ik daar foto's van kon maken. Toen ik de hele groep op de foto wilde zetten werd ik hier ook op aangesproken omdat daar kindjes tussen zaten waarvan ouders aangegeven hebben dat ze dit niet willen. Ik snapte dat volkomen. Ik heb dan ook alleen een foto op Facebook gezet waarop m'n zoon te zien was, uit respect voor de wens van de ouders, want dat zou ik andersom ook graag willen. Misschien had de juf in jouw geval je daar op een andere manier (persoonlijk of privé) op kunnen aanspreken, maar ik snap het wel...
De reactie van de juf kan wellicht diplomatieker, maar ik ben het wel met haar eens. En het feit dat de school fouten maakt met het youtube-kanaal betekent niet dat zij geen reactie mag geven. De foto's waar mijn kind op staan mogen best in een eigen fotoalbum komen, maar facebook vind ik absoluut niet prettig. Zelfs als het voor een besloten groep is. (daarbij kan Facebook ook bij die foto's en dat bedrijf heeft zeer slechte privacyregels!) Je kan ook foto's op facebook plaatsen waar de andere kinderen niet op staan en erbij schrijven dat het een fantastisch kinderfeestje was. (foto van de feesttafel met kadootjes, je kindje helemaal happy, de taart, de slingers, een heleboel handjes in de lucht (hieperdepiep). Een sfeerimpressie dus waar geen andere kinderen dan jouw kindje op staan. Dat de school een youtube-kanaal heeft waar ze filmpjes plaatst zonder censuur is heel vreemd. Daar zou ik dus een klacht over indienen. Het maakt me niet uit wie de filmpjes maakt, ze worden op het schoolterrein gemaakt en dan gaat de school dus over wie er wel en niet in beeld mag.
Je kunt aangeven dat je het idee hebt dat er met twee maten gemeten wordt, aangezien er wel een openbaar YouTube-kanaal en een Facebook pagina is, maar je moet je wel realiseren dat de kinderen die daar op te zien zijn misschien van ouders zijn die daar toestemming voor gegeven hebben. Als juf er zo achteraan zit, lijkt mij dit laatste erg aannemelijk. Ik weet niet hoe zij jou hier precies op aangesproken heeft, maar het kan ook zijn dat jij je dit heel erg aantrekt en daardoor de reactie van de juf onredelijk vond, terwijl ze het gewoon op een normale manier vroeg. Mocht je het echt heel erg vervelend vinden, zou ik dit nogmaals, in het echt, bij haar aankaarten. Ik las trouwens ergens dat iemand iets zei in de trant van 'als ouders daar zo spastisch mee doen', maar ik vind het niets meer en minder dan je kind beschermen en ervoor zorgen dat er niet overal foto's te vinden zijn. Nog even los van de kinderen met vervelende thuissituatie's waarbij de noodzaak van online geen foto's nog belangrijker is.
ik snap haar aan de ene kant wel maar aan de andere kant denk ik waar bemoeit ze zich mee doet ze dit omdat het kinderen van school zijn of zou ze dit ook doen bij wildvreemden? ik kwam laatst ook bij toeval mijn zoontje tegen op sinterklaas foto's van iemand die toevallig vrienden was met mijn schoonzus tja ik maak daar niet een probleem van hoor
Trakteren op school gaat het toch over? Daar heeft de juf dis zeker mee te maken. Hier moet je ook toestemming geven voor gebruik van foto's op social media en de website, dus ik snap de juf wel.
Dit zijn foto's gemaakt op school, van kinderen in de klas; daarom reageert de juf erop. En dat jij het geen probleem vindt, betekent niet dat anderen het ook ok moeten vinden, daarin mag iedereen zelf een beslissing maken.
Kijk... officieel valt dit onder het portretrecht. Je mag dus volgens de wet geen foto's plaatsen van anderen zonder toestemming, dat is strafbaar. Goed dus dat er op gelet wordt. Er zijn genoeg mensen die er bewust voor kiezen geen herkenbare foto's van hun kinderen op Facebook te zetten.
Tja.. Als je de gezichten nu had geblurt, dan vind ik dat het prima kan. Maar dat heb je niet gedaan. En ik zou dat als moeder niet accepteren. Ik wil onder geen enkele voorwaarde fotos van mijn kind online. Dus ook niet op jouw facebook. Dus ja, ik snap best dat de juf dan vraagt om ze te verwijderen. Als ik dr als moeder achter zou komen zou ik je ook met klem verzoeken mn kind van jouw Facebook te haleb..
Dit. Ik heb geen toestemming gegeven, ook voor school niet, dus zou ook niet willen dat mijn kind op jouw Facebook staat, afgeschermd of niet.
Ik wil mijn kind ook niet op Facebook dus ik zou blij geweest met zo'n berichtje. Maar, ik wil ook niets op andere kanalen ookal zijn die van school. In jouw geval snap ik dat je de foto's dan plaatst.
Ik zou het absoluut niet leuk vinden als mijn kind op Facebook/internet zou komen te staan, afgeschermd profiel of niet. Vind het dus heel goed dat de juf hier op let. Overigens zal de school vast ook foto's online zetten, maar als het goed is hebben de ouders daar wel toestemming voor gegeven en zetten ze niet kindjes online van ouders waar ze geen toestemming van hebben.
Ik zorg dat foto's van andere kinderen erbij, de kindjes geblurred zijn of ik haal hun hoofden eraf ( ) bij het maken van foto's zorg ik er ook voor dat ik zoveel mogelijk alleen dochter heb, of de foto zo maak dat er hooguit een rug in beeld is. Mochten er onverhoopt toch andere kindjes op staan, blur ik ze dus.