we hebben een russische dwerghamster gekocht,daarbij 10 kilo aan zaagsel en 1 kilo voer gekocht. hoelang doe je hier ongeveer mee? en hoevaak maken jullie het hok schoon?
Ik heb de kooi 1 keer per week schoongemaakt maar geen zaagsel gebruikt vanwege het stof wat er uit komt,er zijn hele goed en stofvrije alternativen.Op de bodem van de kooi deed ik eerst keukenpapier,1 laagje ,dan stinkt het niet zo snel en is makkelijker met schoonmaken. Hoelang je er mee doet is afhankelijk van de grote van de kooi en hoeveel je gebruikt. ik deed er altijd een flinke laag ( +/- 4cm) in zodat mijn hamster lekker kon graven en er zijn nest mee kon maken. Op dehamster.nl staat ook veel info.
Zaagsel stoft vrij veel dus zou persoonlijk voor wat anders kiezen. Ik heb altijd voor mijn hamsters vlas gebruikt en dat beviel mij goed.. Daar haalde ze ook hun materiaal uit om zelf een nest mee te bouwen. Verschonen gebeurde hier eens in de 2/3 weken maar had dan ook grote verblijven (100x40x40). En kregen een laag van zo'n 5 cm. Hoeveel jij zult verbruiken ligt totaal aan de laag die je erin gooit en de grootte van je verblijf. Qua voeding zou ik uit gaan van 1 lepel met dag ongeveer, dus met een kilo kun je vrij lang mee doen Als je die complete brokken geeft van bijvoorbeeld hope farms dan heeft een rus meer dan genoeg aan 5 brokken met dag.
Wij gebruikten wel zaagsel. Een cm of 5. Onderop wel eerst een krant om eventueel plasvocht op te vangen. (Zodra de hamster dat door had ging hij na het verschonen meteen een half uur fanatiek krant scheuren ). Hij kreeg ook nog nestspul om zijn huisje mee te vullen. Eens in de twee weken verschonen was bij ons voldoende. En met een kilo voer hoef je voorlopig niks bij te halen. Wel is het een goed idee om een knabbelstaaf in huis te halen. Dan kan het beestje zijn tandjes daaraan "slijpen".
Ik heb ook een Russische dwerghamster en die doet dus gemiddeld 1 jaar met 1 kg voer, zij heeft echt maar weinig nodig en zeker als je nog zo'n lekker knabbelstaafje in de kooi hangt en nog af en toe iets lekkers geeft. Hoe vaak je moet verschonen ligt aan je hamster en hoe groot de kooi is. Die van mij is zindelijk en heeft een hamstertoiletje staan, dus ik verschoon de kooi 1 keer in de maand en dan meer voor het idee want je ruikt het nooit! Haar toiletje verschoon ik 1 keer in de week en vis elke dag de plasjes eruit. Ik heb trouwens ook gewoon zaagsel en dat bevalt me prima, Dotty graaft er graag in en vindt het wel prima.
Wij hadden "gewone" hamsters en een normaal formaat kooitje, dus niet mega groot. Verschoonden 1 a 2 keer per week. Krant onderop en daarop een laagje zaagsel van een centimeter of 4-5. Voer weet ik eigenlijk niet meer. Volgens mij kreeg het beestje per verschoning een vol bakje en het restant gooiden we weg bij de volgende verschoning. Tussendoor checkten we of hij/zij het bakje leeg had.