Ik heb een discussie met mijn man en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Mijn zoontje wordt in augustus 2 en eet in principe gewoon met de pot mee. Als we ongezonde dingen eten (friet, pizza) dan geef ik hem meestal van te voren eten (of terwijl mijn man het gaat halen) zodat hij in ieder geval een gezond maaltje heeft gehad. Nadat hij gegeten heeft gaan we meestal zelf eten. Als hij dan ons eten ziet dan wilt hij (uiteraard) ook daar iets van hebben. Omdat hij zijn bordje netjes heeft leeg gegeten vind ik het geen probleem als hij nog wat mee eet. Mijn man vindt daarentegen dat hij al eten heeft gehad en dat hij niks meer mag krijgen omdat hij ook moet leren dat hij niet alles krijgt wat wij krijgen (en hij vindt het ook ongezond om te geven). Maar ja ik vind het een beetje zielig om voor zijn neus een dikke friet te gaan eten en om hem niks te geven. Ik denk ook dat hij dat nog niet echt begrijpt. We hebben wel geprobeerd om hem bijv wat tv te laten kijken zodat hij ons eten niet wilt maar ja daar trapt hij dus niet in. Zo een zelfde discussie hebben we ook als we op een feestje zijn. Als op tafel van alles staat mag hij van mij gewoon mee snoepen want ik eet er zelf ook van. Ik ga niet zeggen dat hij niks mag als ik zelf vervolgens ook af en toe een chipje pak. Maar ook hier vindt mijn man dus dat hij maar moet leren dat hij niet alles mag hebben wat wij hebben. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Wij zorgen dat we groente eten bij de friet. Groente die dochter echt heel lekker vindt dan krijgt ze 3 frietjes op haar bord. Die eet ze op, dan wil ze maar wat graag meer. Prima maar eerst groente. Werkt hier prima. We eten dan ook standaard rode kool bij de friet... en meestal kan ik dan ook nog de helft van mijn rode kool inleveren bij dochter. Pizza maken we zelf. Met veel groente erop. En bij dit soort gerechten standaard fruit als toetje. En meestal ovenfrites ipv snackbar. En altijd zonder zout trouwens.
Ik ben het gedeeltelijk met je man eens. Onze dochter krijgt ook absoluut nog geen ongezonde dingen. Als wij friet oid eten krijgt ze gewoon tegelijk met ons een gezonde hap. Ook op verjaardagen krijgt ze een eigen schaaltje met goodies chips/koekjes of gewoon komkommertjes enz. Wij zeggen altijd: dat is eten voor papa en mama en dit is eten voor Féline. Dit hebben wij altijd gedaan en bij ons levert het bijna nooit een probleem op. Ze weet dat papa's en mama's soms ander eten hebben. Omdat ze nog nooit snoep, chips, friet enz op heeft, weet ze ook niet wat ze mist. Ik vind het niet nodig om een kind van 1 al ongezond eten te geven...Die tijd komt nog wel.
Ik vind het inderdaad nogal sneu om voor de ogen van je kind te gaan snacken. Op een verjaardag mogen ze ook gewoon af en toe wat lekkers pakken. Dus ik ben het met jou eens.
Waarom geef je het niet tegelijkertijd? Dus jullie aan de friet, terwijl je tussendoor je zoontje zijn gezonde maaltijd geeft? Zo doe ik het. En als ze eenmaal de leeftijd heeft dat ze dat van ons wil en niet haar eten, dan geef ik haar gewoon haar een eigen bakje patat (kan voor een keer echt geen kwaad hoor, zolang t maar niet te vaak voorkomt). Wat chips op tafel betreft, niet iedereen vind het prettig als er kinderhandjes in gezamenlijke bakjes chips zitten. Ik zou zoontje zijn eigen bakje geven en op is op.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje sneu zoals je man redeneert. Als hij al een heel verantwoord maal op zou hebben en jij gaat friet eten waar hij bij zit dan wil hij vast ook graag een paar frites Gewoon niet te vaak doen, dan is het echt geen ramp hoor. Natuurlijk zijn er dingen die je kind niet krijgt, logisch, maar in dit geval vind ik dat niet gelden. Is toch ook fijn om af en toe samen te smullen? Dochter is maar wat blij met die paar ovenfrites en dipt er lustig op los in de rode kool. Of in het dotje ketchup ter grootte van een euro cent. De koning te rijk
augustus 2 vind ik persoonlijk nog wat te jong voor junkfood maar ik weet dat velen er anders over denken. Hier kregen ze dat nog niet iig. Zoontje geeft/gaf daar ook niks om. Bij dochter aten wij bv een soepje mee met haar groenten en dan aten we de rest als ze op bed lag. Vanaf een jaar of 2/2,5 vind ik dat ze best mee mogen " snoepen" na de groenten. Met de feestjes ben ik het met je man eens. Ik vind niet dat kleine kindjes alles hetzelfde hoeven als grote mensen. Maar ik weet niet om wat voor dingen het dan gaat. Rauwkost en kaas/worst mogen ze rustig mee eten van mij.
Ik zie nu de leeftijd van je kindje en dat was ongeveer de leeftijd waarop wij er wat soepeler in werden. Eerder kreeg dochter het niet moet ik zeggen.
Oei zo te lezen ben ik nogal gemakzuchtig. Ons zoontje eet gewoon wat wij eten dus ook weleens patat of pizza. Nu komt dat zelden voor, maar zie niet echt het verschil tussen een gebakken aardappel en een frietje. Maar goed in jou geval kan je toch gewoon samen eten en dan je zoontje een gezondere versie geven? Om zo onder zijn gezicht lekker te eten en hij mag niet dat vind ik wel zielig.
Ik vind dat jij gelijk hebt en ik vind ook dat je het anders maar moet eten als hij op bed ligt. Maar zo erg zijn een paar patatjes (zonder saus) niet.
Nou we geven hem meestal eerder eten omdat hij anders zijn 'gezonde eten' niet meer wilt zodra hij ons eten ziet. Hij ziet nu gewoon het verschil tussen eten. Als ik iets anders eet dan hem (kan evt ook iets gezonds zijn) dan wilt hij ook graag proeven. En tja als het dan lekkerder is dan wat hij heeft dan heeft hij liever dat. Zuurkool vindt hij bijvoorbeeld ook super lekker en dan wilt hij zijn andere eten niet meer. Mijn man en ik eten 1x per week friet of pizza (meestal friet) dus het komt wel wekelijks voor.
Ik snap iets niet, als je man het zo ongezond vindt voor de kleine, waarom het zeld dan wel elke week eten?
dan zou ik het zelf wat minder vaak gaan eten, of op andere manieren. Zelf gesneden frietjes in de oven bv en met een volwaardige groente maaltijd erbij. En pizza zelf maken met een bult groente erop.
Ik ben het met beide wel eens. Ik vind het totaal nog niet nodig voor kleine kinderen, maar ik vind het ook sneu om iets lekkers voor hun neus te gaan eten en zij mogen het niet. Patat etc eten wij als ze in bed liggen. Dan eten ze apart wat eerder. Op feestjes ben ik wat minder moeilijk, maar ga zelf dan ook niet heel erg snaaien.
Dit inderdaad. Hoe beredeneer je dat als ze ouder zijn? Voor jou is het ongezond, maar voor ons niet? Ik zou óf allemaal gezond eten of pas snacken als hij op bed ligt. Maar een keer een frietje (keertje per maand) moet kunnen.
Ik kan me gedeeltelijk in jou vinden en gedeeltelijk in je man. Hier krijgt hij als wij patat eten ook eerst een potje vooraf, maar dan mag hij nog wel en paar patatjes (zonder zout e.d.) mee eten, ik zie daar niet zoveel kwaad in. Hier eet zoontje nog geen chips o.i.d. maar op een verjaardag geef ik de kinderen altijd een eigen bakje/ zakje en wat op tafel staat is voor de grote mensen (al ben ik niet degene die andermans kinderen gaat corrigeren). Maar zo zal ik het later ook doen bij mijn zoontje, in een bakje een hoeveelheid die ik acceptabel vind en op is op
Ik ben daar niet zo moeilijk in hoor, als wij patatjes eten dan eet mijn dochter ook wat patatjes mee en daarnaast gewoon lekker wat groente, wel tegelijk eten dus.
Ik vind in principe dat kinderen moeten leren dat er dingen zijn die volwassenen wel mogen en zij niet. Maar nou frietjes te gaan zitten eten waar ze bij zijn en dan zeggen: mag jij niet, dat vind ik weer wat anders... Als je zoontje gegeten heeft, dan kan hij toch naar bed?
Helemaal met je eens. Als het niet te vaak is zie ik het probleem niet. Als ze voor de rest gewoon goed en gezond eten.
Als wij wel eens iets eten wat dochter nog niet ''mag'' dan eten wij later. Of ze eet iets wat ze zeker weten super lekker vind en dan niet perse door heeft dat er iets anders op onze bord ligt. Je zou ook aardappeltje kunnen koken in de vorm van frietjes, dan lijkt het net alsof hij dat ook eet. Maar persoonlijk zou ik als je toch frietjes wilt eten dit doen als hij op bed ligt. Kan je ook ongestoord eten. Wij halen wel eens Indisch maar eten dit als dochter op bed ligt.