Ik ga sowieso niets forceren. Ik ga namelijk ook niet forceren wat ik zelf wél lekker vind. Iedereen hier mag zn eigen smaak ontwikkelen. Maar je moet eerst iets proberen voor je weet of je het lust of niet. En 'proeven' is leuk, ook als je constateert dat je niet enthousiast van iets wordt. Maar je moet dus juíst alles wel op tafel zetten, ongeacht wat jij wel of niet lust.
Ik zou hem gewoon met de pot mee laten eten. Ook als jullie friet eten dus. Ik snap die hele heisa nooit zo.... Je eet toch niet elke week friet, mag ik aannemen? Dan kan je kind die enkele keer thuis of op een feestje toch gewoon mee eten? Op een feestje mag een kind echt leren dat het niet eindeloos van de hapjes en snacks hoeft te eten, maar niks eten als je als ouder zelf er wel van eet, is een onhoudbare boodschap natuurlijk... Als je vindt dat je kind het niet mag hebben omdat het ongezond is, moet je het zelf ook niet eten. Eet je het zelf wel, dan mag je kind het dus gewoon ook.
Haha ik snap dat soms niet zo... Mama propt lekker chocolade naar binnen, maar het kind mag dat niet omdat ongezond zou zijn? Als het zo ongezond is dan eet je het zelf toch ook niet, vooral niet voor de ogen van je kind en helemaal niet als je echt niet wil dat hij, of zij zoiets binnenkrijgt. Ergens is het een beetje hypocriet eigenlijk. Zelf met volle teugen kunnen genieten van een patatje, of snoepje. Maar je kind het ontzeggen, want tsja... anders... Kijk, dat je een kind geen wijn geeft op een verjaardag. Daar kan ik inkomen. Dat zijn inderdaad guilty pleasures voor volwassenen, maar zoiets onschuldigs als een snoepje afdoen als 'de duivel' voor kinderen om vervolgens zelf een bak met Ben&Jerry's naar binnen te proppen ?Dat gaat er bij mij niet in.
Nou, bijvoorbeeld omdat alles aan een kind nog in ontwikkeling is en ze goede bouwstoffen nodig hebben? Ik roep maar wat hoor 😉
Laat je kind gewoon een patatje mee-eten of ga pas eten als hij op bed ligt. Vind het zo lullig om je kind eerst te laten eten en vervolgens zelf gaan zitten eten en dan het kind verbieden om mee te eten. Die paar patatjes die ze eten kan toch geen kwaad. Verjaardagen hetzelfde... Laat het kind wat mee eten en geef duidelijk aan dat het op den duur klaar is. Ik heb liever dat mijn kind wat extra chips pakt ipv plakken worst en bonken kaas. Hier at dochter met eerste verjaardag haar eerste frietjes zonder zout en nu mag ze gewoon mee-eten maar dat is hooguit 1x per mnd. Ze eet alles mee,nasi,macaronie, bami, couscous, groenten met aardappelen en vlees dus een patatje op zijn tijd kan best een keertje.
Die goede bouwstoffen krijgen ze toch evengoed binnen met een snoepje, koekje of chocolaatje op zijn tijd? Ik roep maar wat hoor...
Ik vind ook dat jij gelijk hebt, ik denk niet dat hij na zijn groente nog veel trek heeft. Een frietje voor het idee kan echt geen kwaad. En anders pas eten als hij slaapt. Hier lust de oudste van ruim 3,5 pas een half jaar friet, terwijl ze het om de 2/3 weken bij opa voor haar neus kreeg vanaf 1,5 (voor het idee een paar op haar bordje, moest ze niets van hebben verder). Met verjaardagen ben ik ook makkelijk hoor, ze vraagt het altijd netjes of ze iets mag. Ze is gek op olijven, kaas, tomaten, toastjes met van alles etc. Dat eet ze liever dan ships of een snoepje. En wij eten er immers ook van. De jongste van 1,5 toont nog weinig interesse in wat op tafel staat. Een toastje kruidenkaas mag ze wel van mij hoor, en stukjes kaas, olijf etc komt ze bij mij halen. We eten hier regelmatig soep met stokbrood en dan eet ze ook gewoon mee met wat er staat.
Ben het helemaal met je eens hoor warboel. Was even advocaat van de duivel. Zelf heb ik wel een grens overigens. Ze hoeven niet alles hetzelfde en in dezelfde hoeveelheid als wat ik heb/krijg. Snoepen gaat hier namelijk gelijk ten koste van het normale eten en dan ben ik wel van mening dat goede voedingsstoffen voor gaan.
O daar sluit ik me helemaal bij aan. Ook al gaat dit op bepaalde dagen ook niet altijd op (verjaardagen, dagjes uit e.d.), maar goed. Deze dagen komen weinig voor, gelukkig .
Ik snap het probleem niet. Hij heeft eerst zijn normale en gezonde eten op, en daarna mag hij niet een frietje of 2? Of een stukje pizza? Mijn dochter is nog een stuk jonger en hier geef ik ook dingen te proeven, ook ongezonde dingen. Maar niet ten kosten van haar goede maaltijd. En dat is ook niet heel vaak, want wij eten dat niet zo vaak. Op verjaardagen vind ik het absoluut niet nodig dat ze alles van tafel kunnen pakken en mee eten. Dat is hier nog niet voorgekomen en dat gaat ook zeker niet gebeuren. Een shipje ofzo prima, maar niet net zo veel als zij wil. Maar uiteindelijk kiest iedereen wat hij/zij ok vind en zul je met je man een weg moeten vinden om 1 lijn te trekken. Dat lijkt me het belangrijkste. Om de tafel dus en afspraken maken.
Uiteraard. Maar als het dan voor je kind zo ontzettend slecht is, is het natuurlijk heel vreemd als je jezelf er wel aan te buiten gaat en ondertussen tegen je kind roept dat het niet mag.... Denken die ouders dan echt dat ze daarmee hun kind leren gezond te eten? Je kind doet na wat het je ziet doen, niet wat het je hoort zeggen....
Ik vind het sneu voor je kind. Je man moet het dan zelf ook niet eten. Het is toch ook geen logica...als je volwassen bent mag je wel ongezonde dingen en als kind niet. Zo leert je kind ook geen balans te vinden tussen ongezond/gezond eten en om daar mee om te gaan. En wat is ongezond? Elke dag friet, chip en koek etc. eten. Van lekker snaaien op een feestje of af en toe patat en pizza thuis is NIET ongezond. Het is tegenwoordig bij een hoop ouders zo overdreven.
Goh koraal, heb je nog wat aan de reacties hier? Wellicht ben je het topic uit het oog verloren, geen idee. Maar ik merk dat ik het raar vind als mensen gewoon helemaal niet meer reageren.
Sorry mensen, maar je kind mag echt niet alles wat jijzelf eet/drinkt. Veel snacks zijn veel te zout. De nieren van babys en kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Als kinderen te veel zout binnenkrijgen, kunnen ze op latere leeftijd last krijgen van hun nieren. En, iemand zei het eerder al, alcohol mogen ze ook niet. Dus je moet ze hoe dan ook leren dat ze niet alles mogen wat papa/mama eten.
Waarom mag hij niet gewoon patat mee eten? Die ene keer maakt toch niks uit? Snap dat nooit zo goed hoor, vind het een beetje bekrompen allemaal. Op verjaardagen mogen ze hier ook gewoon mee eten, maar wel vragen van te voren en niet alles van de tafel afpakken
Hier eet mijn zoontje ook gewoon met de pot mee, ook als dat dus betekend als we patat of pizza ofzo eten. Ik zou zelf ook niet eens genieten van m'n eten als ik m'n zoontje moet weigeren. (natuurlijk zijn er grenzen, maar ik maak het daarmee niet al te moeilijk) Met verjaardagen weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik dan zou doen, want dat is tot zover gelukkig nog niet voorgekomen.
Wij doen er ook niet zo moeilijk over. Friet is helemaal zo ongezond niet, de sau, dat is het onongezonde. Mensen denken soms dat ze hun kinderen gezonde dingen geven maar al die voorverpakte babysnacks zijn ook verre van gezond. En smeerkaas, het meest gekozen broodbeleg, daar zit pas troep in. We worden helemaal gek gemaakt in supermarkten dus over een frietje moet je zeker niet moeilijk doen! En anders zelf ook stoppen met friet eten dan geef je het goede voorbeeld!
Jawel volg het topic zeker nog maar had een drukke werkweek en had via mijn mobiel geprobeerd te reageren maar dat mislukte. Heb mijn man al de reacties laten lezen en heb hem nu wel kunnen overtuigen. Sommige mensen namen overigens aan dat je echt niet iedere week friet eet maar uhm wij wel hoor! Ik vind het super lekker en kan me er de hele week op verheugen . In ieder geval mag ie voortaan gewoon mee eten. Ga zo naar een verjaardag en dan mag ie van mij ook gewoon dingen pakken. Als ie iets ouder is ga ik het invoeren dat ie zijn eigen bakje krijgt.