Serieus, elke week friet? Dat zou ik dus echt niet doen met kleine kinderen in huis. Dan snap ik de kritische houding van je man wel beter.
Ik voel me een ontaarde moeder... mijne krijgt ook friet als we friet eten (niet vaak, en als we eten is t oven friet)... en pizza... en af en toe een nibbit op een verjaardag... en poffertjes... en yogi ipv melk (lust hij niet) maar aan de andere kant heeft hij tot paar weken terug wel borstvoeding gekregen, kook ik elke dag vers, eet hij goed groenten, snoept hij liever fruit, heeft hij t liefst volkorenbrood en elke dag griekse yoghurt als toetje. Volgens mij gaat het om balans vinden net als bij je eigen (eet) gewoonten.
Ja ik vind ook dat het om de balans gaat. Wij eten eigenlijk iedere dag gezond en 1x per week eten we ongezond. Mijn man en ik zijn beide erg slank en voor de rest ook helemaal gezond (laat op mijn werk regelmatig bloedwaardes testen en Health check). Als dat mijn enige zonde is dan vind ik dat geen probleem
Ik geef mijn peuterdochter ook gewoon pizza of friet als wij dat eten. Toen ze iets kleiner was gaf ik haar eerst haar eigen eten (ei, pasta, erwtjes - zoiets makkelijks) voor wij iets ongezonds gingen eten. Dan zat ze al redelijk vol en als wij dan gingen eten mocht ze heus ook wel een hapje pizza of friet nog mee-eten, dan zaten de goede voedingsstoffen er tenminste vast in . Nu ze ruim 2.5 is, in de zomer 3 wordt, krijgt ze gewoon wat wij ook eten. Ook als dat pizza is. Ik geef er als het even kan wel wat rauwkost of fruit bij ofzo, krijgt ze toch nog wat vitaminen binnen. Ze is eerder dun dan dik, dus over overgewicht maak ik me niet zo'n zorgen. En we eten bijna altijd gezond. Ik denk 1x per week iets wat niet zo gezond is (pizza vaak, soms patat, pannenkoeken, of shoarma, of zoiets).
Je hebt over kinderen/baby's die elke dag veel ongezonde snacks krijgen. Daar gaat het hier niet over. Als een peuter 1 keer per week een stukje pizza en patat eet buiten zijn/haar gezonde hap, doen we ook nog 2 keer per maand een verjaardag bij, met lekker worst,chips en kaas is niet rampzalig. Ik neem aan dat iemand dit niet geeft aan een baby van bv. 6 maanden.
Ach, weet je.. als je iets op een forum vraagt krijg je altijd reacties van alle kanten. De een vind elke week patat prima, een ander vindt het ongelofelijk dat je die keuze maakt. Maar het kan wel zijn dat diegene die zegt dat patat heeeel slecht is en je niet vaker dan eens per maand moet eten wel elke dag roosvicee in de drinkbeker doet. En dat vind ik dan weer ongezond. Ach, doe gewoon wat je goed lijkt. Maar ik geloof wel in voorleven. Als je niet wilt dat je kindje patat eet, doe dat dan zelf ook niet als hij/zij erbij is.
Hier is het elke vrijdag patat dag, en soms eten we ook nog een keer pizza Verder eten we normaal, Yinthe is nog te jong voor dit voedsel maar zolang het nu kan doen we het lekker
Wij eten ook wel elke week een keer patat. Maar dan kook ik dan wel gewoon groentes bij en daar eten ze uiteindelijk meer van dan van de patat. Zolang je het als bijgerecht eet en dus niet alleen patat met frikadel, dan is dat toch niet zo schokkend?
Ja, nou, dat dus vooral. Moet er ook niet aan denken. Af en toe een frietje is lekker, maar elke week, dan zou het me snel de keel uithangen. Naast dat ik dat echt geen gezonde keuze vind.
Wat is er mis met 1 keer in de week een frietje? Daar word je echt niet dikker of ongezonder van hoor. Alles met mate.
Nee hoor, ook veel gewone producten uit de supermarkt bevatten veel te veel zout. Ook voor volwassenen trouwens.
Ik denk dat het uitmaakt of je een frietje uit de oven zonder zout voorschotelt of een gefrituurde met een bak zout. Dat laatste zou ik niet elke week geven maar zo uit de oven vind ik eens per week geen probleem.
Ik vind dat jullie allebei gelijk hebben. Jij omdat het zielig is om niks te geven, dn hij omdat hij eigenlijk 2 x warm eet en dat ongezond is. Ik zou zoals hierboven werd gezegd tegelijkertijd eten en dan wat patatjes of pizza er bij doen. Mijn dochter at voor t eerst patat toen ze 2,5 was ( mijn verjaardag) en heeft t nooit gemist omdat ze altijd ander eten had en dat erg lekker vond. Op verjaardagen mag ze lekker mee eten, maar ik ben heel blij dat ze net zo graag de paprika reepjes pakt en ook lekker een spekkie
Dan verschilt onze opvatting over 'met mate'. Eens per week vind ik niet met mate. Dat vind ik echt veel te veel. Dan is 14% van je warme maaltijden een ongezonde maaltijd, (even ervan uitgaand dat de rest dan wel gezond is). Dat vind ik nogal een groot aandeel ongezonde maaltijden...
Hier ook. Ik vind het persoonlijk onjuist dat het dan meteen superongezond is. Het is maar net hoe je het eet, waar je in bakt, etc. Als je verder gezond en afwisselend eet is er echt geen probleem. Een gemiddelde lepel jus over de aardappels is een stuk vetter. Vroeger thuis was elke vrijdag patatdag en mijn man en ik hebben nu zondag als patatdag. Gewoon met groente of salade erbij. Of soms toch een kroket erbij, heerlijk.
Maar denk je dat een kind of volwassene door 1 keer in de week een ongezonde maaltijd te eten daardoor overgewicht krijgt, of ongezonder is?
Ja, en volgens mij wordt dat ook aangetoond in onderzoeken. Het ongezonde dan dus. Niet iedereen ontwikkelt daar direct overgewicht uit, de een is daar gevoeliger voor dan de ander. Maar uit onderzoek heb ik al vaak genoeg gelezen dat kinderen die eens per week fastfood krijgen, op latere leeftijd significant vaker kampen met overgewicht.
Heb je daar een linkje van? En dan heb ik het over 1x in de week een ongezonde maaltijd nuttigen en dus niet over een ongezond eetpatroon. Ik val namelijk af terwijl ik gewoon nog steeds 1 keer in de week een ongezonde maaltijd eet.