Discussie met man - WW uitkering

Discussie in 'De lounge' gestart door MadeInUSA, 2 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Wat een oordelen. Zoals hierboven ook al gezegd meer dan 95% krijgt de ww gewoon op tijd binnen. Als het langer duurt komt dat vaak omdat mensen niet op tijd zijn met het aanvragen of niet de juiste gegevens invullen.
     
    GossipGirlxoxo en luca75 vinden dit leuk.
  2. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.286
    4.154
    113
    Hier ook altijd alleen maar gezeur gehad met het UWV, als je ze niet perse nodig bent zou ik er niet aan beginnen.
     
    Lexie74 en Butchke vinden dit leuk.
  3. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb in dezelfde situatie gezeten, ik vond ww aanvragen voor zo'n korte periode echt teveel gedoe. Dat aanvragen en de toekenning duurt even en dan moet je verplicht solliciteren terwijl je al een baan hebt eigenlijk.
    Tenzij je het geld hard nodig hebt zou ik het niet doen.
     
    Butchke vindt dit leuk.
  4. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    hier helaas ook een andere ervaring. Vriendlief na 10 jaar werk kwijt, 6mnd betaald doorgekregen omdat we in beroep gingen en bleek onrechtmatig ontslag omdat ze de economische redenen niet hard konden maken. Toen al ww aangevraagd alles in orde, wel zelf aan het solliciteren gegaan. En op moment dat het inging heeft het 6 weken geduurd voordat z’n eerste deel kwam van wel 2 hele weken. 3mnd na ingang ww gelukkig baan gevonden en toen heeft hij serieus nog 1,5 mnd door betaald gekregen van uwv omdat ze dus gewoon achterliepen. Ik heb toen echt wel paniek gehad met onze hypotheek etc hoor, gelukkig redden we het net aan met 1 salaris. En m’n moeder die ook altijd heel precies is en op tijd en alle regeltjes kent precies hetzelfde. Dus snap de hesitatie van vele wel dat men zegt ga het niet aan voor de ene maand.
     
    Butchke vindt dit leuk.
  5. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Ik heb voor 1 of 2 maand WW gehad.
    Ik had een nieuwe baan daar begon ik per augustus, maar sinds begin juni zat ik in de ziektewet. Half juni werd ik geopereerd en telefonisch contact gehad met UWV zonder problemen, ik hoefde niet te solliciteren omdat het ik een andere baan in het verschiet had.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ik zou het aanvragen :)
     
  7. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Misschien het UWV zelf bellen? Als je er recht op hebt die ene maand? Of zeg ik nu iets heeeel doms?
     
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.534
    113
    Als het consequenties kan hebben dat je uiteindelijk geen uitkering krijgt in bepaalde situaties, dan zou ik het aanvragen.

    Het is wel even gedoe, maar mijn ervaring (van mijn man) is dat het goed geregeld is. Bij ons hem was het ook maar voor 2 maanden, maar dat weet je van te voren niet zeker. Als je niet tijdig aanvraagt en je nieuwe baan gaat onverhoopt niet door, dan ben je blij dat je het in gang hebt gezet. En qua sollicitatieplicht, op het moment dat jij kunt aantonen dat je een nieuwe baan hebt, hoef je niet meer te solliciteren.
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Heel praktisch, ik heb het ooit gedaan voor 1 maand. Eerst heb ik hem niet aangevraagd maar toen kreeg ik 2 maanden later een boete omdat mijn werkgeversdeel ZVW niet betaald was. Dus met terugwerkende kracht WW aangevraagd, daar een boete op en ook gekort. Maar dat maakte me niet uit, ik had die ene maand WW niet nodig maar wilde ook geen boete voor de werkgevers lasten.

    Dus doen. Alleen al omdat er van je normale loon een behoorlijk deel door de werkgever aan premies betaald wordt en je anders een maand geen premie betaalt en daar kun je voor beboet worden. Krom, maar waar. Als je een uitkering hebt wordt vanuit de uitkeringsinstantie het werkgeversdeel overgenomen.
     
  10. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mooie is.de ww wordt tegenwoordig achteraf betaald. Jij krijgt dus 1 augustus een bericht in je werkmap waarin je moet aangeven dat je in juli geen inkomen hebt gehad. Dat vul je in en dan krijg je 2 weken later je geld.

    Heeft echt geen zin dus als je het geld nodig hebt om rond te komen die maand...
     
    Butchke vindt dit leuk.
  11. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Ik snap jou erg goed. Dit heb ik jaren geleden ook eens gehad, zat zo'n 3 weken tussen en geen WW aangevraagd.

    Nu had ik wederom de zelfde situatie. Nieuw aanbod op tafel, maar door het hele corona gebeuren is alles on-hold gezet. Heel blij dat ik toch WW had aangevraagd, want zit nog steeds thuis ondanks verschillende andere procedures die lopen, alles verloopt nu langzamer met corona.

    De sollicitatieplicht bestaat meer uit dan alleen solliciteren. Een netwerk gesprek of inschrijven bij een uitzendbureau is ook een sollicitatieplicht. Ook het aanvragen ging bij mij mega snel, binnen 3 dagen had ik al bericht dat alles was goed gekeurd.
     
  12. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Hier ging het echt snel. Rond 25 maart aangevraagd en zo'n 3 dagen later al goedkeuring. Vervolgens op 1 mei het inkomensformulier ingevuld en zo'n 5/6 dagen later de uitbetaling. Deze maand voor de 2e keer ingevuld op 1 juni en 2 juni al bericht dat het wordt overgemaakt. Zal dus vandaag of morgen binnen moeten zijn.

    Ik had ook verwacht dat het erg lang zou duren, nog nooit WW gehad, maar dit gaat echt soepel.
     
    Cindy1977 en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Behalve wat al genoemd is moet je ook nog twee maanden de gewerkte uren doorgeven. Als de inkomsten die twee maanden achter elkaar hoog genoeg zijn dan wordt de ww gestopt.
     
  14. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Grappig, ik heb met mijn man ooit precies dezelfde discussie gehad! Ik ben het volledig eens met jouw argumenten en mijn man kwam met dezelfde tegenargumenten als jouw man.

    Ik heb het niet gedaan, maar ben ook geen kostwinner. Gezien je toevoeging over evt langdurig ziek worden in die periode snap ik dat je dat risico niet kan lopen.
     
  15. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik heb het ook eens voor 2 maanden aangevraagd. Ook in het onderwijs. (Tijdelijk) contract stopte per 1 juli, nieuwe contract ging in op 1 september. Ook aangevraagd en gekregen, geen problemen gehad. Sollicitatieplicht gedaan, maar netwerkgesprek, linked in maken, aanmelden op nationale vacaturebank, cursus volgen, alles viel al onder sollicitatieplicht. Je maakt je een uurtje druk en je vult ze per week in.
    Solliciteren voor het onderwijs wilde ik uiteraard ook niet, had al een baan en er waren toen weinig tot geen vacatures in de zomervakantie.
    Nooit last van het UWV gehad, nooit op gesprek oid geweest, alleen een kort telefoontje gehad. En wij zijn die zomer ook gewoon op vakantie geweest, maar dat had ik ze ook niet gemeld.
     
  16. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Eens, je bent er misschien 4, 5, 6 uur of zelfs een hele dag mee bezig en je krijg vervolgens een maandsalaris. Makkelijk verdient toch?

    Weet alleen ook niet hoe ze om gaan met die afrekeningen die je in die maand betaald krijgt. Dat zou eraf getrokken kunnen worden en dan hou je misschien niet zoveel over ;).
     
  17. linnim

    linnim Fanatiek lid

    24 mrt 2009
    2.012
    360
    83
    in nederland

    Denk ook aan de transitie vergoeding. Weet niet hoe lang je daar heb gewerkt. Maar ook al loopt je contract rechtsgeldig af heb je daar recht op.
    Zelfs al heb je maar een dag gewerkt

    Voor beide valt wat te zeggen. Als je het kan overbruggen zal ik de "stress" niet aangaan.
     
  18. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.286
    4.154
    113
    Mijn man moest zolang zijn inkomen bij zijn nieuwe baan nog niet hoog genoeg was gewoon blijven solliciteren naar functies zodat hij wel aan dat bedrag zou komen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  19. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Ja dat probleem hadden wij ook even. Terwijl mijn vriend een opleiding had gedaan bij het uzb en dus ook moest werken voor hun.
     
  20. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik denk het niet, ik wilde ook zeggen: naar het uwv bellen. Al is het maar om te vragen wat er gebeurt als je net die maand ziek zou worden en je geen WW hebt aangevraagd. En hoe het precies zit met sollicitatieplicht als je al een nieuwe baan hebt die een maand later start.
    Mijn eerste gedachte zou trouwens hetzelfde zijn als die van jou, het is maar een maandje. Maar ik snap je man op zich ook wel. Ik zou het dus af laten hangen van wat het UWV zegt over de ziektewet en het solliciteren.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina