discussie nav verjaardag met "kinderhapjes"

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 17 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63

Ik ook. :D

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik doe er niet moeilijk over. Als de kids wat laten staan eet mijn vader het wel op :) daarom heb ik ook geen voorgesneden taart.. Snijd ik voor de kids wat minder af, geen probleem.. Voor de rest gaat alles op tafel en laat iedereen maar smullen:) zo eet mijn broer graag spekjes ;)

3. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Misschien minder taart en cupcakes maken als je zo bang bent dat de helft in de kilo zal verdwijnen?
    Ik heb nog nooit een feestje meegemaakt waar men zulk onderscheid in kinder-/volwasseneneten maakt.
    Maar het zal wel iets moderns zijn. Vroeger gebeurde dit ook niet. Niet bij ons of in onze omgeving in ieder geval. Doe maar maar een feestje waar het ook echt een feestje is. En niemand gedwongen wordt iets wel of niet te eten. Ook bij ons een ook als dat betekend dat de helft weg gegooid wordt. l

4. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Hier krijgt iedereen taart. Kinderen krijgen wel een kleinere stuk. Als ze het niet opeten so what. (vaak wordt alleen de binnenkant opgegeten :) )
    Hapjes ook eveneens hetzelfde. Kids krijgen nog wel een zakje met chips, rozijntjes, wicky en een chocolaatje. Kunnen ze allemaal lekker smullen..;)

5. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Hier mogen ze kiezen de kinderen, stukje taart of cakeje. Mij maakt t niet uit of er wat overblijft. De honden hebben dan ook een feestje ;)

6. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Kids mogen hier zelf kiezen. Iedereen maakt zich zo druk als ze t niet opeten. Maar ik vind t heel normaal als ik ergens ben en mijn zoontje eet t niet op, dat ik of mijn man dat dan opeet. Hoeft gastvrouw niks weg te gooien. En als dat altijd t geval zou zijn dan laat ik zoon gewoon eerst van mijn stuk eten zoveel hij wil en eet ik de rest. Hij toch t gevoel van eigen taart, en geen verspilling.
    Dat er zo veel ophef over kan ontstaan...

7. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.826
    3.612
    113
    Nee, hetzelfde zou zijn dat je voor de familie worst en kaas hebt, en voor vrienden chips, en dat als opa vervolgens een chipje wil pakken dat niet mag, want voor hem staat er worst en kaas. Ik vind het gewoon niet gastvrij. Iets aparts voor de kinderen prima, dan zou ik het naar hen toe verpakken als 'ik heb iets lekkers speciaal voor jullie, wil je een lekkere cupcake?'. Maar als dat kindje vervolgens liever een stukje taart heeft, dan krijgt het bij mij een stukje taart.

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.826
    3.612
    113
    Pfff, ik snap in deze hele discussie sowieso het gemeut over stukken taart die niet worden opgegeten niet. Als ik een verjaardag geef en ik deel lekker taart uit, dan hoop ik dat iedereen daar van geniet en klaar. Ik ga niet bij het afruimen in de keuken de bordjes inspecteren in te zien wie er braaf zijn bordje leeg eet. De taart (en ander lekkers) is voor mijn gasten (groot en klein), en als iemand iets uiteindelijk toch niet zo lekker vindt, vol zit of whatever en iets niet helemaal opeet, so be it, daar kan ik niet wakker van liggen hoor. Het is niet alsof er mensen of kinderen bij zitten die van 10 dingen een hapje nemen om te kijken wat ze het liefste hebben.

En idd, als ik ergens ben ik eet ook het stukje taart van mijn zoontje op als hij niet meer wil, maar wat een naar idee om hier te lezen dat het blijkbaar best eens zo kan dat de betreffende gastvrouw om een hoekje vanuit de keuken staat te loeren en zich staat te ergeren aan dit soort onbenulligheden. Ik heb spontaan geen zin meer in verjaardagen, nu ik lees hoe een hoop mensen blijkbaar met feestjes en gastvrijheid om gaan. Gelukkig gaat het er in mijn familie en vriendenkring anders aan toe...

9. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Nou inderdaad!

Ik zou als kind zijnde overigens ook echt 10x liever een stuk taart hebben (helemaal als het zo'n mooie zelfgemaakte taart is) dan een cupcake. En dan eten alle volwassenen lekker van die mooie taart en dan mogen de kinderen die niet omdat er misschien een risico is dat ze het niet helemaal opeten.

Snijd gewoon kleinere stukjes af en hou op te zeuren denk ik dan.;)
    Hollandse gierigherid.

10. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38

helemaal eens!

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Tuurlijk kan dat, het is ook niet zo dat ik het dan zou verbieden. Maar in eerste instantie, dus een cupcake.

Niet dat ik dit thuis doe, er komen hier nog geen kinderen dus ik hoef er geen rekening mee te houden, dit is echter wel hoe ik het zou doen als er veel kinderen over de vloer komen.
    Van mij part geef ik ze allemaal een kale cupcake en richt een tafeltje in waar ze hem kunnen versieren. Zij blij en ik blij.

Mijn kind hoeft later echt geen stuk taart, hij of zij mag best een hapje, tuurlijk.

12. Krissie85

Krissie85 Niet meer actief

Helemaal mee eens hoor. ...

Maar volgens mij gaat hier de discussie toch niet om of jj of ik zou kiezen voor deze manier, maar of je er wat van mag zeggen of niet? !
    Of vat ik m nou niet meer. ...

(Eens met het gedeelte waar men zich druk om maakt als niet alles op gaat en dat ik niet iets aparts xou doen voor de kinderen)

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48

Oké, er zijn een paar verschillende dingen:
    1) De kids kregen gewoon een cupcake en dat was het, of
    2) Het jongetje gaf zelf aan, dat hij liever taart wilde, maar kreeg dat niet, of
    3) De moeder gaf op de verjaardag zelf al aan, dat ze liever had, dat haar zoon taart at i.p.v. cupcakes.

Uit het verhaal maak ik op, dat het om de eerste situatie gaat. Ik sta er in dat geval ook van te kijken. Dat je het vindt, is één ding. Dat je er nog over gaat zeuren vind ik onbeschoft.

Ook op de verjaardag van onze jongste had ik voor de kinderen cupcakes. Er was een kindje, dat graag taart wilde, maar ik had haar zo warm gemaakt voor een cupcake.

In de andere situaties, is het wat anders, maar dan nog niet zo erg, om er op terug te komen. Er zijn in mijn ogen nog een aantal goede redenen om een kindje dan geen taart te geven. Bijvoorbeeld als alles precies afgemeten is en je dan taart tekort zou komen. Kleine kans, lijkt me, maar toch. Maar wat als die andere kindjes dan ook ineens taart willen en geen cupcake? Dan kun je taart tekort komen.

Maar goed, ik vind het normaal, dat de gastvrouw iets aparts bedenkt voor de kinderen en dat dan serveert en niet de kinderen allemaal eerst gaat vragen wat ze willen.

Andersom, als een volwassene zou vragen of hij een cupcake mag i.p.v. taart, dan zou ik aangeven, dat die speciaal voor de kinderen zijn. Als er voldoende cupcakes zijn, dan zou hij/zij er ook wel eentje mogen. Eigenlijk hetzelfde dus. Met volwassenen heb je een kleinere kans, dat de rest dan ook ineens wil en massaal de cupcakes van de kids op eten. En dreigt het toch die kant op te gaan, dan kun je het volwassenen makkelijker duidelijk maken, waarom dat niet de bedoeling is.

14. tuc

tuc Niet meer actief

wat jij zeg klopt helemaal..het eerste idd

15. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

De cupcake en de taart waren dus hetzelfde.. Dus vind ik dat het kind niet moet zeuren, en als ouder hoor je hier iets van te zeggen vind ik..

Als de taart en cupcake verschillend waren was ik het wel met je eens geweest.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Kijk ik snap wat sommigen bedoelen...al vind ik hollandse gierigheid onzin om te zeggen maar goed....

maar ik vind het persoonlijk al vreemd dat er bij wie dan ook een discussie kan komen...dat het door sommigen acceptabel gevonden wordt dat een kind zegt: maar ik heb liever dat of dat. Als mijn kinderen iets aangeboden krijgen hebben ze 2 keuzes:
    1. Ja alsjeblieft
    2. Nee dank je wel

als de gastvrouw een schaal met kaas en worst of tafel zet zeg ik toch ook niet, nou doe mij maar een stokbroodje zalm??
    En bv met een schaal toastjes als iemand rondgaat..liggen dan bv van alles 4 op...kan dus maar net zo zijn als ze bij mij komen dat met de toastjes met ei op zijn ( waar ik gek op ben) maar dat er nog wel met krab of tonijn liggen. Dan zeg ik echt niet: nou heb liever ei net als mn buurman. Nee dan pak ik of een ander toastje of ik sla dit rondje over.

17. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Dit dus!

Als je het wel zou doen, kind of volwassenen, vind ik het ronduit asociaal!
    Dat een kind het nog wel eens wilt zeggen oke maar vind dat zijn/haar ouder er dan wat van moet zeggen!(tegen het kind)

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ja klopt ik kijk er een kind (tot een bepaalde leeftijd) ook niet op aan... verwacht wel een reactie van vader of moeder.

19. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

vind dat raar wat is er mis met een cup cakeje is toch net zo goed
    dat ze daar over moeten vallen
    ik geef de kindjes ook altijd n cup cakeje en andere dingen

20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Totaal mee eens.
    Bij ons thuis werd vroeger het zinnetje 'ik wil' direct gecorrigeerd met 'een klap voor mijn bil'
    Oh ja en wil je liever taart? Nou 'lievere koekjes bakken we niet'

Tevreden zijn met wat je hebt is een grote kunst.
    Daarnaast, ga je toch niet op verjaardag alleen voor het eten?
    Oh wat zijn we blij, oh wat zijn we blij, niet omdat hij jarig is maar om de vreterij..... Zo lijkt het wel tegenwoordig..

Deel Deze Pagina