Ik heb 2 zoons van 13 en 16 jaar. Door de week gaat die van 13 jaar om 22.00 naar boven en slaapt rond 22.30 Die van 16 jaar gaat rond 23.00 uur slapen. De meeste dagen moeten ze rond 7.00 uur opstaan en dat gaat altijd met veel tegenzin. In het weekend willen ze dus veeeeeeel later slapen. Mijn oudste is vaak met vrienden, als hij niet weg is, aan het gamen en dan kan het rustig 03.00 ‘s nachts worden. Mijn jongste heeft daar nog niet zoveel behoefte aan maar zit wel graag op de tablet in bed. Afgelopen nacht was hij dus nog om 01.00 wakker. Als het aan hem ligt bepaalt hij dit dus zelf. Mijn man vind dit dus allemaal veel te laat en ik weet het niet zo goed. Hoe gaat dat bij jullie met de bedtijden door de week en in het weekend met pubers? Ik hoor het graag.
Door de week gaat die van 18 vaak rond 23 uur (uit zichzelf ) naar bed. Op de avonden dat hij tot sluit moet werken (werkt in de horeca) is hij om 24 uur klaar en ligt er dan wel rond 1 uur in. In het weekend is dat vaak ook rond 1.30 omdat hij dan altijd standaard werkt. Die van 15 sporen we door de week wel aan om rond 22 uur naar boven te gaan meestal ligt ze dan rond 22:30 uur in bed en gaat meteen slapen of leest nog wat. In het weekend bepaald ze dat geheel zelf, op vrijdag is het vaak rond 23 uur omdat ze zaterdags moet werken Op zaterdag kan het later zijn maar vaak ligt ze rond 24 uur echt wel in bed. Telefoons, tablets, laptops liggen snachts allemaal beneden, we hebben geen tv's boven en ik denk dat dat ook wel scheelt want ik denk dat , wanneer de verleiding er is ze dan ook wel later gaan slapen. Maar we hebben hierin wel het geluk dat dit nooit een strijd is geweest om dit zo te krijgen, ze zijn niet anders gewend dat dat alles (ook die van ons) beneden blijft. Op zondag maak ik ze ook niet wakker en slapen ze zo lang ze willen (tenzij we , zoals as zondag, op visite moeten of een verjaardag hebben) Zoon is door de week vaak rond 9/10 uur er wel uit. Dochter moet de meeste dagen het eerste uur beginnen en gaat er rond 7 uur uit, ze zet altijd haar wekker en is er ook altijd uit, heel af en toe (zo'n 2 tot 3 keer per jaar) roepen we om 7:15 naar boven van Goh moest jij er niet uit.
Onze dochters zijn 16 en 14 en ook hier nog wel eens wat strubbels. Door de week gaat de wekker in principe om 6 uur, hebben ze het eerste uur vrij dan rond 7 uur opstaan (ivm bustijden) De oudste regelt het zelf, die hoeven we eigenlijk niet te "sturen". Die slaapt meestal rond 21.30 al. De jongste moeten we echt heel duidelijk zeggen dat het "bedtijd" is, we willen graag dat ze rond 21.00 in bed ligt. Maar wanneer we er zelf niet op letten omdat we nog buiten bezig zijn in de tuin of kooravond hebben, dan blijft ze gerust tot 22 uur of nog later wakker. En bij haar moeten we ook vaak nog een keer zeggen het het licht uit moet. In het weekend willen we de jongste eigenlijk tussen 22 en 22.30 wel slapend hebben, en de oudste gaat dan meestal tussen 22.30 en 23.00 ook plat. Vaak al eerder omdat ze een bijbaantje heeft en dan al om 8 uur moet beginnen. Hier is het simpel, ga je niet op tijd slapen en is het licht na de eerste waarschuwing niet uit, dan worden ipad en telefoon afgepakt. Krijgen ze dan de volgende dag weer.
Hier door de week ook geen telefoon of tablet mee naar boven maar sinds de jongste 13 is geworden mag het wel op vrijdag en zaterdag en daarom ontstaat er dus nu discussie.
Mijn dertienjarige dochter gaat in het weekend tussen 21.30u/22.00u naar bed, soms later, als ze rond 22.00u in bed ligt, slaapt ze meestal rond 23.00u/23.30u. Die van bijna 16 gaat meestal tegelijk met ons naar boven, rond 23.00u, maar die slaapt heel vaak pas ruim na 0.00u. Telefoons gaan wel mee naar boven, ook als wekker, maar zit een tijdslimiet en nachtgebeuren op, dus daar kunnen ze ‘s nachts niets op (behalve de oudste spotify). Ik houd aan dat ze ‘s ochtends zelf op tijd hun bed uit moeten komen als ze/we ergens heen moeten. De jongste is altijd op tijd wakker, de oudste slaapt geregeld door haar wekker heen. Bij de oudste heb ik nu gezegd dat ik niet meer ziek meldt als ze niet op normale tijd (ook concreet tijdstip genoemd ) gaat slapen. Als ze zich dan niet lekker voelt, dan heeft ze pech, dan ga ik geen discussie voeren over of ze wel of niet echt ziek is oid, ik meld haar dan niet ziek (tenzij ze 40+ graden koorts heeft ofzo natuurlijk).
Dat snap ik helemaal, want er wordt een grens gesteld en daar moet even flink aan geduwd worden om te kijken of die opgerekt kan worden.
Wij hebben allemaal zo'n smart clock wekker, daar kan ook spotify op geluisterd worden, en ze kunnen google alles vragen en meerdere wekkers op instellen. Ik kom uit het stenentijdperk maar sliep ook altijd met muziek aan (toen nog radio met cassettebandjes)
Onze 13 jarige gaat rond 21 uur naar boven. Ook in het weekend. Onze 17 jarige gaat doordeweeks rond 21:30/22:00 naar boven. In het weekend wordt het wel eens later. En als hij met vrienden op pad is wordt het tot nog toe nooit later dan 12:00/01:00 uur. De telefoons worden hier gebruikt als wekker, dus die gaan mee naar boven. Zoon van 17 slaapt weinig uit. Op zaterdag staat hij om 7 uur in de plaatselijke supermarkt en op zondag staan we ook bijtijds op voor de kerk. Hier eigenlijk nooit problemen met bedtijd. Zoon van 13 kwam er zelf achter sat lang op he telefoon zitten 's avonds gevolgen had: hij was extreem moe en vond dat zelf niet fijn. Daarom liet hij een tijdlang wel zijn telefoon beneden. Maar inmiddels gaat hij weer mee naar boven. Ik ben er (na allerlei verhalen hier op zp) inmiddels wel achter dat wij geen lastige kinderen hebben.