Het was bij ons nu 1 keer 3 uur ‘nachts geworden en hij was best stil, ik heb hem in ieder geval niet gehoord. Kwam erachter omdat hij nog tot 3 uur zat te appen. Hij gaat ook vaak naar vrienden of ze komen bij ons en dan gaan ze om 24 uur naar huis. Het zijn geen uitgaan types. Het liefste gamen ze met elkaar. Ze zijn hier allemaal net 16 of nog 15 jaar en helaas nergens een keet. Naar een teenage party willen ze niet.
Voordat we het losgelaten hebben ging de wifi er om 23.00 af dus dan zou je kunnen zeggen dat als ze een potje van maken het weer 23.00 wordt. Ik vind dat nu ook wel vroeg, zou dan eerder 24.00 zeggen
Dat is ook nog jong natuurlijk. Toen mijn zoon die leeftijd had ging hij ook nog niet weg in de avond.
Ik slaap vaak voor de oudste 2 dus heb er weinig zicht op. Gamen is klaar rond 23u. Dit ook omwille van het eeuwige lawaai. Zaterdag en zondag mogen ze uitslapen maar als we de dag erna ergens heen moeten, dan herinner ik hen daar wel nog eens aan. Als we verwachten dat ze vroeg opstaan is dat meestal voor iets leuk dus dat is zo geen probleem Uitgaan is hier eind uur tussen 1u en 2u. Wij zijn vaak degene die taxi zijn voor de heenrit dus hoeven niet meer de weg op zo laat (als dat wel zo is ook geen probleem hoor). Voor ons is het belangrijkste dat ze er goed uitkunnen. Onze middelste voelt zelf goed aan wanneer hij moe is en staat altijd netjes om 06u50 klaar om te vertekken. De oudste voelt het minder goed aan en bij hem zal ik al vaker eens zeggen dat hij zijn wekker beter kan zetten voor te gaan slapen. Maar hij kan altijd vrij goed zijn bed uit.
Of geeneens tegem elkaar maar wel op de andere(n) of op slrcht internet, slechte telefoon/laptop, slechte... En dan vindt zoon het nog raar dat iedereen helemaal gestoord wordt vsn hem. Nee gezellig joh, continu dat gemopper aan horen met sf en toe een mep op de tafel ofzo Gisteren was na 5 minuten zijn telefoon dus geblokkeerd. Gewaarschuwd dat zodra ik ook maar iets van gemopper zou horen hij de rest vsn de dag geen schermtijd heeft. Duurde 5 minuten. Wel "fijn" om te lezen dat het blijkbaar normaal gedrag is bij gamen. Ik vind het nl behoorlijk abnormaal om een spel 10000x te doen terwijl het blijkbaar zo'n stom spel is dat jr continu zit te mopperen en schelden.
Ik snap er ook helemaal niks van, maar heb van meerdere ouders inmiddels hetzelfde verhaald gehoord, dus ga er maar vanuit dat het erbij hoort. Mijn oudste is al gestopt met gamen, maar de jongste doet dat het liefst de hele dag door.
Ik vind sommige bedtijden echt wel laat. Maar ik ben hier ook in de straat relatief vroeg met de kleintjes op bed leggen. Nr5 gaat vaak rond half 7 naar boven. En elke ochtend muv zaterdag moeten we haar wakker maken dus heeft ze gewoon nodig. Oudste van 15 gaat doordeweeks 21:30, weekend 22:00 meestal. Hem moeten we echt sturen want zou anders echt te vaak te laat gaan. Plus als hij blijft gamen slaap ik alsnog niet De tweede van 13 gaat doordeweeks tussen 21:00 en 21:30, weekend 21:30-22:00. Bij het 1e beginnen staat haar wekker om 6:10, bij de oudste 6:45 volgens mij (verschillende scholen) Zelf ben ik ook voor 22:30 echt wel boven als man er niet is. Vaak nog laatste voeding en wetende dat er in de nacht nog minimaal 1 voeding komt. En ik word ook sagrijnig vsn te weinig slaap
Als hij moppert met slecht internet enzo dan vind ik het nog heel netjes Hier qua bedtijd. Met schooldagen 21.30u. Dan slaapt hij tegen 22u. Op vrije dagen 22.30 a 23u. Soms iets lakser aangezien hij eindelijk een beetje begint uit te slapen. Ik dacht dat ik hier redelijk streng in bed ivm epilepsie. Moeheid is een trigger. Maar zo te zien val ik best nog wel mee. Niet dat hij overdreven vroeg moet slapen.
Bij bepaalde woordkeuze blokkeer ik zijn schermen direct. Dus ja hij is wel netjes in die zin maar vind het alsnog gruwelijk irritant. Overigens valt het internet wel mee, hij is de enige die er last van heeft het is niet heel stabiel, soms wat trager maar dat is in het hele dorp, ksn ik niks aan doen. En met videoland etc heb ik er geen last van. Dan gamed hij maar niet
Hier gaat door de weeks onze 13-jarige rond 21:45 naar bed (meestal ligt ze dan al eventjes in haar bed met ipad en telefoon), onze 15-jarige om 22:30 (als wijzelf naar bed gaan). Schermpjes moeten ingeleverd worden, die liggen 's-nachts altijd in de keuken (die van mij ook). In het weekend gaan ze rond 23:30 slapen en schermpjes worden ook weer ingeleverd. In de meivakantie hebben ze als experiment een paar keer mét schermpjes mogen slapen. Ze kwamen er zelf achter dat ze dan wel erg laat gingen slapen Geeft niks een keertje in de vakantie maar we hebben er dus geen gewoonte van gemaakt. Ik vind overigens de suggestie van de wifi er na een bepaalde tijd eraf halen een hele goede tip!
Mijn 16-jarige moet 's avonds om 22.00 uur thuis zijn en gaat dan meestal ook vrij snel douchen en naar bed. VAak ligt hij dan nog wel even op zijn telefoon te scrollen, maar meestal valt hij snel in slaap. Hij heeft best wel veel slaap nodig. In het weekend gaat hij juist nog vroeger naar bed, omdat hij voor zijn bijbaantje op zaterdag soms al om 5 uur moet opstaan. Mijn 12-jarige moet rond 20.45 thuis zijn van het buiten spelen en stuur ik rond 21.00 uur naar boven. Dan gaat hij nog even douchen en uiterlijk rond 21.30 ligt hij wel in bed. Hij heeft een tijdsklok op zijn telefoon, dus daar heeft hij op dat moment al niets meer aan. De tijden zijn in het weekend hetzelfde, maar dan ben ik soms iets soepeler. Als ze dan nog jachtseizoen aan het spelen zijn en hij vraagt of hij wat langer buiten mag blijven, dan vind ik dat sneller goed dan doordeweeks. Hij is nog niet zo'n uitslaper. In het weekend staat hij meestal rond half 9/9 uur op.
Ik vind sommige bedtijden best laat moet ik zeggen! En ook schermen laat op de avond en zelfs 's nachts. Nou zijn onze kinderen 'nog maar' bijna 13 en 10 dus wellicht weet ik nog niet waar ik over praat. Maar zit zelf ook niet de halve nacht op mijn telefoon ofzo. De oudste gaat hier rond 9 uur/half 10 op bed door de week. Elke dag 22 km fietsen, 5x in de week sporten en dan nog iets van school tussendoor, best druk. De jongste gaat rond half 9/9 uur. In het weekend gaan ze later, maar uiterlijk half 11. Ipads en telefoons gaan niet mee naar boven 's avonds en 's nachts. Die liggen gezamenlijk op het aanrecht, ik check dan 's avonds wat er opgelaten moet worden. De oudste heeft overdag wel haar Ipad (ook nodig voor huiswerk) en telefoon mee naar boven, maar no way dat dat 's avonds gebeurt als ze moet slapen.
Vind ik ook! Tot vorige week ging mijn jongste nog om 20.30 uur naar bed (bijna 13). Nu wel iets verhoogd naar 21 uur door dit topic haha. Maar slaap is zo ontzettend belangrijk en ze moeten zoveel.
Hier in huis mag iedereen zelf weten wanneer ze slapen. Ik heb heel veel moeten loslaten door de ernstige slaapproblemen van jongste, die nu overigens nu goed slaapt maar met een afwijkend ritme (gediagnostiseerde stoornis in slaapritme, neurologische oorzaak). Dit heeft mij wel de ogen geopend dat de westerse 9-5 maatschappij voor een aanzienlijk deel van de mensen niet match met hun natuurlijke slaapritme. Pubers in het bijzonder. En als je neurodivergent bent (ik meen mij te herinneren dat kinderen van TO dat zijn?) heb je grote kans op afwijkend ritme. Zeg maar de avondmensen, de nachtuilen e.d. (je chronotype, wat ook grote erfelijke component heeft) Maar goed. Daar wil maatschappij (lees: school) helaas geen rekening mee houden... Ik zou zoveel mogelijk autonomie geven (slaap kun je tenslotte niet afdwingen) binnen voorwaarden dat slaap van andere niet verstoord mag worden en experimenteren met wat je kind aankan (ik denk dat het erg kind specifiek is). Leren dat je je brak voelt na een nacht gamen hoort ook bij opgroeien?
Slaap kun je niet afdwingen maar ik ben er van overtuigd dat je je slaapritme wel degelijk kunt beinvloeden. Onze maatschappij matcht wellicht niet met onze natuurlijke ritmes ed, maar ja helaas pindakaas leven we wel in deze maatschappij en dienen we gewoon op tijd op ons werk danwel school te verschijnen. En aan een ritme kun je wennen en een gewoonte kun je maken. Je brak voelen na een nacht gamen/doorhalen whatever hoort zeker bij opgroeien, maar vind dit meer iets bij een studentenperiode horen dan bij een brugklasser. En daar zal iets tussenin zitten.
Maar hoe zou de maatschappij daar rekening mee moeten houden? Mijn jongste zou best om 7 uur willen starten met school, geloof niet dat de leerkrachten daar blij van worden. En hoe zit het met "nachtmensen"? Moeten die kinderen dan s avonds laat les krijgen? Dat wordt weer lastig als alle leerkrachten vroege vogels zijn.
Hier ongeveer hetzelfde, oudste, van 12, om 21 uur in bed, half 10 licht uit. De jongste van 10, half 9 erin, 9 uur licht uit. Moet beide doordeweeks regelmatig wakker maken om 7 uur, dus ze hebben die slaap ook nodig. In het weekend vaak wel wat later, maar niet heel veel. Zaterdagochtend moeten ze vaak vroeg voetballen, dus vroeg opstaan en daardoor dus op vrijdag op redelijk ‘normale’ tijden naar bed. Zaterdagavond kijken we vaak samen een film of doen we een spelletje met wat lekkers etc erbij. Op vakantie zijn we echt wel soepeler, maar merk dan ook na een aantal late avonden, dat ze er lang niet altijd g3zelliger op worden.. dus met dat in ons achterhoofd blijft het buiten de langere vakanties om gewoon redelijk gelijk. Voor iedereen wel zo leuk..
Niet alleen de leerkrachten. Ik ook niet en mijn kinderen ook niet basisschoolkinderen maak ik elke ochtend om half 8 wakker. Als ik dat niet zou doen zouden zs nooit op tijd zijn