Vandaag ben ik voor een groei echo geweest omdat de vlos mij niet heel erg gegroeid vond de laatste 6 weken. Uit de echo kwam naar voren dat het hoofdje en femur op de juiste termijn zaten (31w) maar dat het buikje ca 2 weken achterloopt. Dit valt nog wel boven de minimum lijn dus is (nog) niet verontrustend. Het kan dus gewoon een klein kindje zijn. Ik heb over 3 weken een vervolgecho om te kijken of ze wel in de tussentijd gegroeid is of dat ze toch onder de minimum gaat komen. Ik maak me toch wel wat zorgen over de groei. Zijn er meer die dit hebben meegemaakt en hoe is het verder gegaan daarna? Doe je er iets aan (meer rusten)??
ik kreeg met 32+5 een groeiecho en ons meisje zat op de onderste groeicurve (p5). Ik heb al volledige rust sinds wk 24, met de 28wk lag ze nog prima op schema. Ik heb met 35+5 weer een echo (volgende week woensdag) om te kijken of ze goed gegroeid is, maar als advies heb ik meegekregen dat het een significant verschil kan maken als je veel rust neemt en als je ligt, zoveel mogelijk op je linkerzij te liggen omdat dit de doorbloeding vd placenta bevordert. Ik slaap dus sinds de laatste echo alleen nog op mijn linkerzij, maar of het echt effect heeft gehad weet ik dus nog niet
Bij mijn meisje lopen het hoofdje en buikje 2 weekjes "achter" en dr benen 1 week. Maar ik maak me hier geen zorgen om. Bij mijn vorige zwangerschap liep m'n dochter ook 2 weken "achter" met dr hoofdje en buikje en dr benen ook maar 1 week. Nou uiteindelijk was ze met de geboorte bijna 7 pond en 52 cm lang. Heel gemiddeld dus met lange benen.
Hier ook vanaf de 26 weken groeiecho's.. Met 27 was ze nog op schema (dagje of 5 achter) maar daarna nam het steeds meer af. Ze liep met hoofdje en buikje ruim 2 weken achter, beentjes waren weer redelijk lang en het gewicht kwam steeds op zo'n 2 weken achterstand uit. Ze werd geschat op 2800 gram met 40 weken (laatste groeiecho was met 36 weken toen werd ze 2300 geschat). Ik heb heel veel rust gehad ivm kans op vroeggeboorte. Met 38 weken is ze gehaald (KS) maar zo klein als geschat was ze niet, 2950 gram (en 49 cm). Mezelf druk gemaakt voor niets dus...
Ik heb het nu wel aangegeven op werk om toch wat meer rust in te bouwen. Dit kan zeker geen kwaad. Verder lig ik al veel op mijn linker zij. Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat zwangere vrouwen dit toch echt ook vaker zouden moeten doen, dus doen we dat maar @luca: waarvoor heb je al vanaf zo vroeg rust voorgeschreven gekregen? (als ik dat mag vragen) Bij loci en ess blijkt het meegevallen te zijn. Nog andere ervaringen?
Ik kom ook net terug van de controle. Met 37+1 weken hebben ze het gewicht op 2600 ingeschat. Het hoodje en buikomtrek 3 weken achterstand, maar benen weer aan de lange kant. Ik maak me ook zorgen. Ik hoop dat de baby nog een paar weken blijft zitten...
Bij mij kwamen ze er met 37 weken achter dat het toch wel wat meer dan een klein kindje was. Ik heb toen met 38 weken een echo gehad en daarbij zagen ze ook dat ze toch een groeiachterstand had. Ze is toen de volgende dag gehaald (ingeleid) en woog 2350 gram. Ze had een groeiachterstand van ongeveer 3 weken. Na 2 dagen in een gewoon bedje naast mij mochten we alweer naar huis en ze deed het helemaal super! De vk had achteraf nog wel aangegeven dat rust wellicht wel een positieve invloed had kunnen hebben op de groei.
Je moet je proberen nietb te veel zorgen te maken. de gyn zei toen tegen mij "wat maakt het uit dat je kindje wat kleiner is? Niet iedereen is lang" En ja toen dacht ik inderdaad wat maakt het ook uit. Het is niet alsof ze een maand achterlopen toch? Ik ben nu 34 weken zwanger van de 2e en die loopt dus ook 2 weken achter. Ik maak me er echt geen zorgen om. Is alleen maar makkelijker uitpersen straks Maar begrijp je wel hoor, zo voelde ik me ook bij de eerste. Maar geloof me, komt echt wel goed. De laatste weken kunnen ze ook nog een groeispurt maken he.
Bij onze dochter hadden we precies hetzelfde, alles redelijk op schema maar buikomvang was erg klein. Vanaf 31 weken steeds groeiecho's. De gyneacoloog gaf aan dat extra rust niets zou uitmaken. Uiteindelijk hadden wij gewoon een kleine meid van 2700gram, maar verder perfect gezond! Succes ermee en probeer je niet te druk te maken, heb ik ook gedaan en bleek helemaal nergens voor nodig te zijn.
ik heb bij mijn zoon met 35 wkn een groeiecho gehad omdat ze dachten dat hij aan de kleine kant zou zijn. hij was volgens de meting 2260 gram. mooi dus. met 42 wkn ben ik bevallen van een jochie van 5080gram haha ze hadden het iets verkeerd
Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik ook te horen dat mijn zoontje een groeiachterstand had, 2 tot 3 weken. (rond 33 weken geloof ik). Best wel ongerust geworden en zorgen gemaakt. Moest ook steeds terugkomen voor een echo om te kijken hoe het ging. Uiteindelijk was hij ook niet heel groot bij de geboorte (46 cm en 2870 gram), maar goed, hij kwam ook wel drie weken te vroeg, dat speelt ook mee. Maar hij was supergezond en zag er helemaal niet breekbaar uit ofzo. Hij was gewoon wat klein en dat is hij nu nog voor zijn leeftijd. Hij zit onderaan de groeicurve van het consultatiebureau, maar groeit altijd goed op die lijn mee. Verder is hij (voor zover we weten) kerngezond. Het is een heel ondernemend, slim (vinden wij) en meestal vrolijk mannetje. Dus maak je niet meteen te ongerust.