[ discussie] Sinterklaas/kerstman

Discussie in 'De lounge' gestart door sinada, 20 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Sinterklaas en de kerstman in welke laat je je kind wel of niet geloven

1. Alleen Sinterklaas

2. Alleen Kerstman

3. Allebei

4. Geen van beide

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik vind die vetgedrukte zin erg overtrokken. Net alsof je kind in zijn kindertijd voorhouden dat sinterklaas bestaat zo ernstig liegen is dat dat je vertrouwensrelatie met je kind schaadt. Prima hoor als je de waarheid van meet af aan verteld maar doe niet alsof ouders die sinterklaas vieren het niet doen zoals het hoort. De ouders bepalen zelf wel hoe het hoort, net zoals jij dat bij jouw kindjes doet.
    Zo zal ik tegen mijn kind liegen als ik denk dat ik hem/haar daarmee bescherm. Een kind hoeft niet alles te weten voor het bij wijze van spreke 12 jaar is. Sommige dingen ga ik hun besparen tot ze ouder zijn en daar lieg ik dan voor/over. En andere dingen ga ik hun wel al snel uitleggen.

2. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Wij doen beide maar sinterklaas mag ze in geloven. Bij ons draaid kerst om gewoon het kerst gevoel en denken aan de ander. Wij geven dan altijd wat aan mijn ouders en schoonouders enzo dus niet zo dat wij er een kerstman bij halen. Kerst is bij ons met kado's dus uitbundiger dan sinterklaas omdat ik kerst persoonlijk veel gezelliger vind.

3. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Nu mijn kinderen nog jong zijn vier ik sinterklaas uitbundiger dan de kerst.
    Met kerst idd het gevoel van bij elkaar zijn, de gezelligheid en een kleinigheidje.
    Persoonlijk vind ik kerst ook veel leuker maarja daar hebben mn kids nog niet veel begrip van ;)

4. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier alleen Sinterklaas.
    Ik vind het een geweldige, oerhollandse traditie en een echt familiefeest.

Kerst is hier vooral een christelijk feest, dus wij doen niks met de kerstman.

5. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Nou,dan ben ik maar een leugenaar maar ik laat mijn dochtertje gewoon in Sinterklaas geloven.
    Dit zijn de mooiste herinneringen uit mijn vroege jeugd en dat wil ik haar niet onthouden.
    Als ze wat ouder is en zelf aan me vraagt of de sint bestaat dat krijgt ze eerlijk antwoord van me,zolang dat niet gebeurd mag ze voor mij lekker in sinterklaas geloven.
    Sinterklaas is een mooie, echte, Hollandse traditie en is niks mis mee.

Ik geloof niet in God maar bij ons thuis kopen we cadeaus voor elkaar met kerst om te vieren dat we blij met elkaar zijn.
    En de kerstman,tsja....
    Daar laat ik haar echt niet in geloven..Amerikaanse toestanden.

6. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Alleen maar Sinterklaas, hoort er gewoon bij.

De Kerstman niet, we geven elkaar met Kerst wel iets kleins maar dat komt dan gewoon van ons, niet van de Kerstman. ;)

7. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Ik vier sint wel en kerst ook wel, alleen zonder de kerstman, maar met het christelijke geloof erachter.

Door ons manneke in sinterklaas te laten geloven, vind ik niet dat ik lieg, maar eerder een soort van "sprookje". Ik zelf vond het helemaal geweldig vroeger en ik heb er zeer goede herinneringen aan. Fantasie hoort bij een kind en door er in mee te gaan kan een kind dit ook ontwikkelen voor zichzelf. En het is gewoon een erg leuke beleving voor ze. De spanning, de snoepjes, de sint en pieten die zo grappig en gek doen. En de cadeautjes natuurlijk. Grote cadeaus vind ik ook onzin. Ons ventje krijgt 1 cadeautje van ons, van ongeveer 15,- euro. Dit vind ik ook genoeg. Wat opa's en oma's/ tantes en ooms doen moeten ze zelf weten. Ik heb wel gezegd dat ik liever nuttige cadeautjes wil, als ze iets willen geven.

blusvrouwtje/ nathalie: Ga je zeg maar later ook zeggen, als je kind in een rollenspel zit: Nee joh, dat wat je nu zegt bestaat niet, of is niet echt? (bijv. bij vader en moedertje/ theetje drinken etc.) Is gewoon een vraag hoor, niet aanvallend bedoeld!

Ik heb er nu dus geen trauma aan overgehouden of zo. Ik kwam er op een gegeven moment zelf achter dat het allemaal niet mogelijk is, die sint. Dus als een kind een jaar of 8/ 9 is, gaat het vaak vanzelf al niet meer geloven. Dan kan het realistisch en logisch denken. Vaak vinden ze het dan ook helemaal niet erg en kunnen ze juist weer leuk meespelen met de ouderen. De jonge kinderen laten "geloven".

8. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij zijn dikke liegbeesten en sinterklaas hoort er helemaal bij.

de kerstman is een verbastering van sinterklaas en hoort met name bij amerika vind ik. wij vieren dat ook niet met cadeautjes.

enneh, offtopic: complete eerlijkheid met een kind? onzin. als je kleintje per ongelijk de afschuwelijke beelden van welke oorlog dan ook op tv ziet, ga jij dan in geuren en kleuren vertellen wat er allemaal gebeurt? ik niet hoor, dan maar een leugen, maar ik ga niet vertellen hoe vreselijk mensen kunnen zijn als ze zelf nog zo klein en teer zijn.

9. Saaya

Saaya Niet meer actief

qua naam en het kadootjes idee ja, verder is het verzonnen door Coca Cola

10. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Mijn dochter is totaal niet geinteresseerd in sinterklaas, dus hier vieren we kerstmis, vind ze helemaal geweldig, kerstboom, lichtje, plaatjes op ramen, ja dat vind ze super!

11. Niet meer actief

Ik heb ook altijd als kind genoten van Kerstmis terwijl mij niet voorgelogen was dat er een kerstman bestond.
    Dus dan moet Sinterklaas ook leuk kunnen zijn zonder dat er een man
    stiekem in huis zou komen zogenaamd.
    Mijn broertje was soms best bang van dat idee dat er een man zomaar binnekwam. Ik zelf ga dus geen fabeltjes vertellen.

12. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    sorry hoor maar ik heb helemaal niets vetgedrukt dat heb je zelf gedaan en is mijn mening helemaal tegenwoordig met al die kinderlokkers en als jij wel tegen je kind wil liegen om wat dan ook doe je dat toch lekker niemand die zegt dat het niet mag in mijn opinie hoort een ouder niet tegen een kind te liegen simpel jij vind van wel ook goed

maar niet vergeten als men om zoiets kleins als sinterklaas al gaat liegen waar nog meer om dat vraagt een kind zich wel af

groetjes nathalie

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    dus je zegt in feite hetzelfde als ik aangezien ik zie zolang mijn kind niet naar me toe komt en me vragen gaat stellen zodra mijn kind vraagt of sint bestaat zeg ik ronduit nee dat bedoel ik met liegen andere ouders zullen tuurlijk bestaat hij

groetjes nathalie ;)

14. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    om even voor mezelf antwoord te geven als mijn kinderen zeggen dat ze moeder zijn zeg ik nou nog niet je bent nog klein maar denk niet dat je vadertje moedertje kan vergelijken met een vreemde die je kind cadeautjes geeft en snoepjes waar je kindje vreselijk van gaat houden je hebt genoeg idioten die er misbruik van maken en het heerlijk vinden om zo een kleintje op zijn schoot te nemen dat is nu eenmaal deze tijd van het jaar

en over sprookjes gesproken nee mijn kinderen weten dat roodkapje niet bestaat en de grote boze wolf met zijn biggetjes ook niet ja er bestaan wolven maar die kunnen niet praten

groetjes nathalie ;)

15. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    De kerstviering met de kerstboom is officieel niet geheel verzonnen of een verbastering van wat dan ook. De kerstboom versieren komt van een oud geloof dat het versieren van een dennenboom in je huis, kwade geesten zou tegen houden. Uit welk land het komt weet ik niet meer, maar die deden dat dus tegen kwade geesten. Hoe dan ook, ik vind het leuk om te doen, dus dan doe ik het ook :D

Hier vieren we beide en ik laat Demi ook in beide geloven. Vond het vroeger heerlijk om te wachten op de kerstman of sinterklaas en te denken dat ik ze die nacht had gehoord in huis. Zal het niet gebruiken om Demi bang te maken dat als ze niet lief is dat ze dan in de zak moet.

16. droomwens79

droomwens79 Niet meer actief

Mijn dochter heb ik alleen laten geloven in Sinterklaas

17. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

ik sluit mij bij Lucia aan

18. hanna1974

hanna1974 VIP lid

9 sep 2007
    8.888
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb nu nog geen kind, maar ik zou hem/haar alleen in sint laten geloven.

19. Niet meer actief

Ik vind het een moeilijke situatie.

Sinterklaas heeft ooit bestaan, maar daarintegen is het hele zwarte pieten verhaal puur verzonnen door hollanders die donkere mensen als slaven zagen.
    Sinterklaas wordt ook in onze buurlanden gevierd, maar NERGENS zijn ze zo stom geweest om die 'slaven' oftewel pieten erbij te verzinnen.
    Dus het is puur een hollandse traditie dat de zwarte pieten bestaan. Hollanders zijn dan ook degene die zwarte slaven ooit naar europa hebben gehaald. Hier waren ze blijkbaar trots op.
    Dus ja, dan is nog de helft van het verhaal verzonnen...

Het feit dat ons kindje half donker is en dus ook een donkere familie heeft is voor ons absoluut een reden om niet te liegen over sinterklaas.
    Ik vind het prima om te vertellen over hulpsinterklaasen omdat de echte sinterklaas er niet meer is, maar nee, wij gaan onze kinderen denk ik niet wijs maken dat de beste meneer 300 jaar oud is. En dat zwarte pieten echt bestaan.

Wat kerst betreft, bij ons is kerst een familiegebeurtenis met kadotjes en heel veel lekker eten. Dit zal ook zo blijven, zonder kerstman.

Deel Deze Pagina