Maar daar krijg je toch de discussie: wat is slaan? Is een tik met 2 vingers op bijv het handje ook slaan? Is elke vluchtige aanraking met de hand dan slaan? Of is slaan het bewust pijn willen doen? Vind dat vrij lastig te bepalen. En stel dat tikje met twee vingers wordt ook gezien als slaan.. Word je dan opgepakt voor mishandeling als iemand het ziet en je aangeeft? Zou wel benieuwd zijn hoe zo'n rechtszaak zou lopen. En hoe zit het dan met stevig vastpakken? Slaan mag niet, schoppen niet en (te) stevig vastpakken dan etc etc.. Blijft volgens mij overduidelijk dat echt slaan echt niet ok is (dat vindt ook iedereen hier), maar waar ligt de grens naar wat wel zou kunnen, of valt dus ook die tik met 2 vingers onder de noemer slaan? En je kind stevig vastpakken is dat dan ook mishandelen (want dat vind ik slaan wel)?
Ik denk dat ze hier idd doelen op fysiek ingrijpen, dus tikken met 1 t/m 5 vingers, rukken, armpje knijpen en natuurlijk slaan.
Nee er staat dat slaan verboden is. Aangezien je hier al ziet hoeveel verschillende meningen zijn over wat wel/geen slaan is en of een tik met zoals ik bijv aanhaalde met 2 vingers ook slaan is, mijn vraag. Want is de feitelijke definitie van slaan in de encyclopedie bijv. zie online nl verschillende definities.
Mijns inziens scharen ze hier de pedagogische tik onder slaan, dus of je nu tikt of mept, volgens dt artikel valt alles onder dezelfde noemer
Hier het zelfde.... Vind het niet altijd leuk maar bepaalde dingen wil ik gewoon echt niet hebben en bij een tik op dr vingers luisterd ze wel!
Tikken doe ik trouwens wel vaker als ze ergens niet mee op wil houden. Met tikken bedoel ik echt het 'Tikkie jij bent hem',' iemand op de schouder tikken' tikken(heerlijke zin....). Ik denk trouwens dat het afhankelijk van het kind is of een tik schadelijk is. Sommige kinderen zijn gevoeliger, sneller geïntimideerd/angstig dan andere. Slaan (met kracht, dus om pijn te doen)is natuurlijk een heel ander verhaal!
Onderzoek van 2600 ondervraagden wijst uit dat kinderen de billenkoek krijgen tussen 2 en 6 jaar het beter doen. Ze gaan vaker vrijwilligerswerk uitvoeren, beter presteren op school en vaker afstuderen op de universiteit. Als kinderen af en toe een tik krijgen om ze iets af te leren of zoals de titel luid te corrigeren, worden ze later gelukkiger en succesvoller. Indien ze nooit een tik krijgen ontwikkelen ze geen zelfdiscipline of sociale vaardigheden. Amerikaanse psychologieprofessor Marjorie Gunnoe. Het geeft ook aan dat een corrigerende tik in de tienerjaren tot probleemgedrag leidt. Als de corrigerende tik wordt gebruikt tijdens het opvoeden en de kinderen een normale affectieve band hebben met de ouders, hoeft de maatschappij er niet in verweer te komen. Natuurlijk moet er onderscheid gemaakt worden tussen een corrigerende tik en tussen een kind slaan. Er mogen geen (blijvende) letsels komen. Ook mag een straf, in dit geval de tik, geen wraak zijn maar het moet zorgen dat het kind zich anders gedraagt. Geef toe dat je zelf ook fouten maakt tegen over je kind; zodanig dat je kind de tik niet zal ervaren als mishandeling. Kinderen leren namelijk ook veel van hun ouders. Als je als ouder zegt dat je niet perfect bent zal je kind ook sneller vertellen als het bij hem/haar (even) minder gaat. Er zijn ook genoeg andere meningen te vinden op internet....ook binnen psychologen en onderzoekers is er verschil van mening. Toen het verbod op de corrigerende tik werd ingesteld, werd erbij gezegd dat je heus niet meteen op het politie bureau zat, maar dat het gedaan werd om te voorkomen dat mensen die wel over de lijn gingen van tikken of slaan zich niet achter de corrigerende tik kunnen verschuilen....dat is wat ik mij kan herinneren....
Als je goed zoekt op Google vind je vast nog meer.. Feit blijft; een tik is een tik en gewoonweg niet goed te praten vind ik
Dat mag jij vinden shop, ik wilde alleen even wat nuance geven bij de andere linken die geplaatst werden.....
Dat vind ik niet alleen.. Een tik is een tik want anders zou een tik die geen tik was ook geen tik heten
Als die erbij kan staat die in MIJN ogen te dichtbij.. Ik schuif dat ding expres naar achter tegen een muur aan zodat ik zeker weet dat ze er niet bij kunnen
Nee dat vind ik dus ook. Ik snap ook echt niet dat een tik wordt goed gepraat. Ik schrik ook van de percentages aan ouders die hun kind wel een tik geven....met praten/uitleg geven en herhalen bereik je meer.