Discussie topic, corrigerende tik

Discussie in 'De lounge' gestart door MyMiracle, 2 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat is op jouw van toepassing?

1. Ik geef mijn kind(eren) wel eens een corrigerende tik.

2. Ik heb mijn kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

3. Ik geef nooit een corrigerende tik.

4. Ik geef andermans kinderen wel eens een corrigerende tik.

5. Ik heb andermans kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

6. Ik geef andermans kinderen geen corrigerende tik.

7. Anders....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Nee je hebt niks verkeerds gelezen maar hier wordt hup een stoel even snel richting aanrecht geschoven ( als ik bijvoorbeeld even op de toilet zit) en meneer kan er zo bij. Bij mij staat het apparaat dus ook tegen de muur maar ik bedoel, je kan er niet altijd iets aan doen dat ze ergens aankomen waarvan je het gewoon liever niet wilt.

2. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Owzo, ja in dat geval zoeken ze het gevaar bewust op en dat is lastig om tegen te gaan. Behalve door duidelijk uit te leggen waarom iets gevaarlijk is

3. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Hoe leg jij dat een 1 of 2-jarige uit?

4. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Juist en met die klimgeit van mij krijg je soms een hartverzakking van die capriolen :p
    Dus als ik een tikje op zijn vingers of luier geef is het bij mij meestal van schrik. Daar schaam ik me ook niet voor maar ik leg uiteraard ook uit waarom het niet mag en dat ik schrok. Tikken op het hoofd, in het gezicht vind ik trouwens ook not done. Dat vind ik echt vernederend op de een of andere manier.

5. Shopaholicnl

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Simpel... Koffiezet apparaat aan, beker vullen met warm water... Zijkant van de beker laten voelen.. Dat is als heh! En dat is heeeeeel gevaarlijk dus daar mag je niet aankomen! Is auw!

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dus je kind moedwillig pijn laten voelen om je punt te maken is precies HOE anders???

7. Shopaholicnl

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Je moet z'n hand er niet insteken slimmerd... De zijkant van een beker die net gevuld is die is niet kokend heet! En anders doe je er eerst wat koud water in...;)

8. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Doe jij dat bij eigen kinderen?
    Mijn oudste heeft weleens een tik gehad hoor. Een 3 jarige kan soms behoorlijk 'zuigen'. De laatste tijd nooit meer. Ik vind een tik geven absoluut niet leuk maar soms is het een laatste redmiddel...
    Doe jij dat bij andermans kinderen?
    Lol dat zou wat wezen :) Nee nog nooit. Denk dat ik dan zelf klappen krijg :) (van de ouders)
    Zo ja, wanner doe je dat? Als standaard straf of grote uitzondering als je je beheersing verliest.
    Toegegeven... die tik is alleen uit onmacht. Effectief is het wel voor even. Ik ben zelf ook opgevoed met een corrigerende tik en ben er ook niet slechter van geworden.

9. Koon

Koon Niet meer actief

Als een kindje zo jong is dat hij niet snapt waarom je ergens niet aan mag komen zal hij helemaal niet begrijpen waarom hij een tik krijgt.....

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Right ... Je laat je kind nog steeds voelen dat iets niet mag. Is in mijn boek precies hetzelfde. Ik denk dat mijn tik op de vingers minder gevoelig is zelfs.

Slimmerd ...

11. Shopaholicnl

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Nee je laat het zien met een voorbeeld, dan is het voor een kind duidelijker! En natuurlijk laat ik d'r hand niet pijn doen, ben niet achterlijk.. Ik leg haar alleen uit dat wat er uit een koffiezetapparaat komt auw doet want dat is warm! Desnoods met m'n eigen hand er tegen, dan ziet ze het ook!
    Maar goed je wil maar 1 ding horen dat is dat je tik ozo geweldige manier van opvoeden is en dat krijg je van mij toch niet te horen. Ik vind het een teken dat je niet met je kind kan communiceren en wat je ermee doet zal me een worst wezen.

12. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Eerlijk gezegd hebben wij hier ook de kids met de bovenkant van hun hand aan een kopje laten voelen wat wij met 'niet aanzitten, dat is heet' bedoelen. Maar goed, ik geef ook weleens een tikje dus ik mag dat :D

Nee even normaal nu :)
    Shop: hier staat er bijna nooit koffie in de pot. Ik drink geen koffie en mijn vriend zet 's avonds als de kids op bed liggen weleens koffie voor zichzelf. Dus daar maak ik me minder druk om dan om de pot zelf die kapot kan vallen. Of de jongste die bijvoorbeeld op mijn thee zit te azen...;) Die heb ik dus inderdaad weleens met zijn handje laten voelen wat ik met heet bedoel. Ik heb hem trouwens niet zijn hand vast gepakt en ertegen aan gehouden maar hem het zelf laten doen. Toen hij dat 'begreep' heeft hij er nooit meer geprobeerd aan te zitten.

13. Shopaholicnl

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Jij snapt um!

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    #334 Strijkkraal, 3 aug 2013
    Laatst bewerkt: 3 aug 2013
    Gut, doe ff niet alsof je de wijsheid in pacht hebt zeg ... Blijkbaar gebruik je ook een methode die inhoud dat het kind schrikt op een lichamelijke manier ... same difference dus.

Ik zeg ook helemaal niet dat het fout is, maat je moet dan niet hoog van de toren blazen dat je je kind met praten en uitleggen duidelijk maakt dat iets niet mag. Blijkbaar ben je dan zelf net zo lui als al die moeders die soms wel eens met twee vingers een tik op een handje geven ...

15. Shopaholicnl

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Nee jij probeert mij een verhaal in de schoenen te schuiven die compleet nergens op slaat want als je goed lees dan zou ik m'n kind nooit haar hand laten verbranden of zeer laten doen! Heb het bij mijn dochter überhaupt nog nooit hoeven doen want die zei uitzichzelf al; thee is auw heh mama! Omdat ik altijd als ik thee had zei: nee is auw! Maar jij vraagt hoe je het uit zou kunnen leggen dus ik geef je een voorbeeld.

Je moet geen woorden gaan verdraaien of proberen op te dringen daar hou ik niet van.. Als jij je toekomstige kind een tik wil verkopen is dat jouw keus en moet je ook zelf weten maar ga niet mij voor lui uit lopen maken met een reden die echt totaal nergens op slaat.
    Daarbij heb ik een moeder die een tik geeft nooit lui genoemd als je terug leest, ik zeg alleen dat IK er niet achter sta om een kind op die manier te straffen maar wat een ander doet moet die zelf weten. IK vind het een teken van onmacht.

16. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ik heb mijn kids nooit een corrigerende tik gegeven.
    Heb zelf vroeger slaag als haver gehad, en ik heb gezworen mn eigen kinderen dat nooit aan te doen.

Natuurlijk is een corrigerende tik heel wat anders, maar ik heb nooit de behoefte gevoeld, blijkbaar heb ik eindeloos geduld.

Zelfs als ik zie als iemand zn eigen kind een tik geeft, springen bij mij de tranen in mn ogen.
    Ik ben wel een aantal keren heel erg boos geweest op mn oudste zoon. Echt zo boos dat ik niet meer helder kon denken.
    Toen ben ik gewoon naar boven gelopen om af te koelen.

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik zie gewoon het verschil niet tussen een tik en laten voelen dat thee heet is. In allebei de gevallen geef je op een lichamelijke manier aan dat iets niet mag. Simpel. Jij hebt blijkbaar in je hoofd dat een tik zeer moet doe. Ik denk dat het handje even aan het theekopje voelen pijnlijker is dan dat die ene tik.

Ik verdraai geen woorden en leg niets in je mond. Ik stel vast dat je dus gewoon in feite het zelfde principe hanteert, alleen op een andere manier.

18. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland

Ik ben even gestopt bij pagina ehhh 25 ofzo, tot ik dit zag. Geen idee of het al ter sprake is gekomen of niet, maar hier (in Ierland) mogen kinderen tijdens de pauze buiten dus niet rennen. Staat in de wet. Dit ivm ouders die scholen aanklagen als hun kind gevallen was en iets brak en dus de school aansprakelijk stellen. Geen idee of dit in Nederland ook zo is, maar ik vind het te achterlijk voor woorden.

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Te sneu voor woorden :( Het is toch in en in triest dat dat soort maatregelen worden getroffen, want er zijn ouders die werkelijk voor iedere klipscheet een ander aansprakelijk houden.

Wat al het kind in kwestie de wet overtreed, rent, valt en vervolgens een been breekt ... is de school dan nog steeds aansprakelijk of hadden de ouders het kind de wet moeten aanleren?

20. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar aangezien hier alles wat in Nederland logisch is, onlogisch is, denk ik dat de school nog steeds aansprakelijk is.

Deel Deze Pagina