Hoezo vreemd? Ik ben vroeger ook zo opgegroeid, heb er niets aan overgehouden hoor. Ik ben geen agressief persoon, heb ook nooit mijn ouders gehaat hieromtrent, of gewenst dat het mijn ouders niet waren. En ik vond die tik veeeeeel minder erg als mijn moeder die mij gewoon een complete dag kon negeren ... En ja, mijn meisje moet nog geboren worden, maar ik weet wel dat als het nodig is, dan zal het best eens voorkomen. Ik zie gewoon het probleem niet zo. Een tik is anders dan slaan, en daar verschillende wij over van mening. Zoals ik al eerder zei in een posting of tig hiervoor ... zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel manieren.
Mee eens. Voordat ons mannetje de peuterpubertet bereikte was ik overtuigd van attachement parenting en opgroeien in vertrouwen: dus zonder straffen of belonen, maar daar zijn we deels van teruggekomen. Als je kind er is, verander je op enorm veel vlakken van mening
Klopt. Een vriendin van mij volgende dokter hupplepup. Dat je met je kind mee moet gaan en als gelijke moet behandelen etc. Zodra die eenmaal ging peuterpuberen zei ze; ik kan er he-le-maal niks meer mee.
Haha de dr gordon methode vermoed ik... Heb ik ook niks mee! "Ik vind het niet leuk dat je mijn vaas op de grond gooi want nu moet ik een nieuwe kopen". M'n dochter zou er de slappe lach van krijgen
Mijn hemel zeg. Geen enkele opvoeding is de beste opvoeding, iedereen doet het nu eenmaal op zijn of haar eigen manier. Iedereen ( uitzonderingen daar gelaten ) heeft het beste met hun kinderen voor, ouders die een corrigerende tik geven zijn per definitie niet meteen slechte ouders. Erg jammer dat dat door sommige nu wel word geopperd. Laten we eerlijk zijn, geen enkel kind is het zelfde, bij de ene werkt wel de oetsiekoetsie manier en bij de andere niet, die heeft dan misschien een wat strengere aanpak nodig.
Wij geven onze dochter alleen een tik op haar handen als ze voor de zoveelste keer niet naar ons luistert en aan de dvd's of strips/foto boeken (staan onderin de kast) zit met haar handen en ze er uit wil halen. Ja dan zijn wij het ook zat, en dan schrikt ze en houdt ze tenminste op. Andere kinderen(zoals vervelende neefjes en nichtjes soms) geef ik geen tik, dat laat ik aan de opvoeding van hun ouders toe, ik waarschuw ze wel als ze bezig blijven ergens mee wat niet de bedoeling is.
woww 1 jaar en 4 maanden en dan al tikken krijgen sorry hoor, maar misschien een idee om de welbegeerde boeken dvd's en strips ergens anders op te bergen (uberhaubt snap ik niet dat die dingen belangrijker zijn als het gevoel van je kind maar dat terzijde ) zodat het niet aantrekkelijk word, voor jou 1 JARIGE om ze te pakken, afleiden met een speeltje misschien
Nee. Hier wordt helemaal niet getikt. Ik vind pijn geen toevoeging hebben aan de opvoeding. Schrikeffect echt wel. Maar dan geef ik een mep op tafel (ofzo)
Jeetje hou je mening lekker voor je zeg! Mijn dochter kreeg toen ook al een tik en ze moet gewoon leren dat ze niet overal aan mag komen! Ben gekke henkie niet om alles weg te zetten. Ze weet heel duidelijk nu wat haar speelgoed s en wat van ons.
Wat is een corrigerende tik eigenlijk? En dat meen ik serieus. Ik lees hier: met twee vingers een tikje geven dat geen pijn doet, op de luier (maar dan voel je twee vingers toch niet?), de vingers of het bovenbeen. Is dat de definitie van een corrigerende tik? En wat is dan een niet-corrigerende tik? Ik vind het taalkundig een heel raar iets, lijk er toch op dat er iets mee versluierd wordt. Ik snap ook niet goed hoe het dan werkt als het geen pijn doet. Het kind schrikt toch ergens van? Dat zal vast niet zijn van jouw langsvliegende vingers. Tja, het lijkt me wel duidelijk waar ik sta.
+1 Hier wordt 2 keer gewaarschuwd icm uit de situatie halen gedaan. Wil meneer dan nog niet luisteren, dan krijgt hij een tik op zijn vingers. Hij heeft nog nooit hoeven huilen van een tik op zijn vingers en luisterende vervolgens als een engeltje. Weghalen uit de situatie heeft 9 vd 10 keer brullen/krijsen/driftbuien tot gevolg.... Het ene kind is het andere niet Mijn kind, ondanks dat hij nog geen 1,5 is, zou je aankijken alsof je gek bent als je met je "dat mag je niet doen, want dan moet mama alles opruimen" riedeltje komt aanzetten.....
Een mening geven mag volgens mij op dit openbare forum Mijns inziens ben je gekke henkie wel als je op die leeftijd al tikken uitdeelt. Ben heel benieuwd wat jullie g aan doen als ze boven de twee komen, want ja het wordt nog vele malen erger met die heftige diftbuien en het niet luisteren want ik zit nu echt in de peuterpuberteit
Ook mijn punt, als het geen pijn doet, wat is dan het schrikeffect? Dat mama je aanraakt met twee vingers?
Ik merk dat de reacties van de tikkende ouders vooral uitstralen: "Hoe durf je iets van mijn opvoedingsmethoden te vinden?" Helaas is nu eenmaal iedereen anders. We geven onze mening en niet met de bedoeling om elkaar te kwetsen, lijkt me, maar van gedachten te wisselen en elkaar te inspireren. Dat is dan weer het leuke van de vrijheid van meningsuiting. Daarnaast hoor ik alleen het argument dat sommige kinderen makkelijker zijn dan anderen. Ja, dat maakt het natuurlijk wel verleidelijker om sommige kinderen te tikken dan om andere kinderen te tikken, maar dat maakt de methode toch nog niet een goede methode? Of erger: maakt dat jouw kind schuldig aan de methodes die jij kiest? Ik ben dus tegen een tik geven, omdat het nogal een rekbaar begrip is. Als volwassene ben je vele koppen groter dan je kind en ik vind het niet eerlijk om je kind daarom lijfelijk te intimideren. En als je eenmaal één wel érg harde tik hebt gegeven omdat een zachte niet werkte, waarom dan niet meteen twee of drie? Waar ligt dan de grens? En daarnaast vinden mensen die mishandelen of pesten ook meestal dat hun gedrag "wel meevalt" en de ander "niet zo gevoelig moet reageren" of "het uitlokt." Daarom vergeten mensen die zo iets doen meestal ook snel wat ze hebben gedaan. En nee ik beschuldig hier niemand van mishandeling, ik zeg alleen dat de grens snel vaag kan worden.
+1 wij zitten echt op 1 lijn tjonge jonge ik ben idd benieuwd hoe die tikken eruit gaan zien als het kindje 2 of 3 jaar is of ouder, worden ze dan harder of wat en mijn mening die mag ik idd hebben openbaar forum.
Haha, de dvd's, strips e.d ergens anders opbergen lukt hier sowieso niet, we willen alles juist mooi hebben staan en voor een kind gaan we niet alles opbergen, ze hoort er gewoon vanaf te blijven, en dan een tik geven op haar hand omdat ze er voor de zoveelste keer niet vanaf blijft, ja dat moet dan maar, en ja het helpt, het doet geen pijn, maar schrikken doet ze wel en dan houdt ze er mee op! Zo vaak doet ze het niet meer nu