Discussie topic, corrigerende tik

Discussie in 'De lounge' gestart door MyMiracle, 2 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat is op jouw van toepassing?

1. Ik geef mijn kind(eren) wel eens een corrigerende tik.

2. Ik heb mijn kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

3. Ik geef nooit een corrigerende tik.

4. Ik geef andermans kinderen wel eens een corrigerende tik.

5. Ik heb andermans kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

6. Ik geef andermans kinderen geen corrigerende tik.

7. Anders....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik vraag me af hoe hard je slaat als een kind 2 is, hoe hard als het 6 is en hoe hard als het 15 is??? Uit ervaring weet ik dat het steeds harder gaat.

Ik heb het idee, dat alleen een pittig kind een corrigerende tik krijgt. Maar van wie hebben ze dat pittige karakter dan? Toch zeker van de ouders?

Naar mijn mening zoekt zo'n kind de grenzen op, omdat ouders dat ook geregeld doen (bij kind, partner, buren, enz). Het is gewoon kopieergedrag.

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik kan eigenlijk nog niet meepraten want ik heb een bolleke van nog maar 7 maanden maar ik kan niet begrijpen wat het doel is van een corrigerende tik?

Dat je als ouders een een corrigerende tik geeft uit reflex zou ik kunnen begrijpen in zeldzame situaties zoals de straat oprennen, aan het vuur willen voelen, of zelfs eens uit reflex omdat je al de hele dag gek word van het gezeur of stoute gedrag en je ineens onbewust een tik geeft maar daarna er wel spijt van hebt natuurlijk.

Maar echt bewust corrigerende tikken geven die je dus vaker gebruikt in de opvoeding van je kind kan ik niet begrijpen, daar zie ik het nut niet van in.

3. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Nee ik mijn bolleke van 9 maanden ook niet ;)
    Wacht maar tot ze een jaar of 2, 5 / 3 zijn dan moet je maar weer eens aan dit topic denken :) Niemand geeft een tik voor de fun, tenminste ik niet. Maar kan niet ontkennen dat mijn nu 4 jarige weleens een tik heeft gehad hoor. Het is overigens wel een fase want nu hij 4 is luistert en gedraagt hij zich wel vele malen beter.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Die theorie zou mooi opgaan als alles nurture-aangeleerd gedrag is. Dat is alleen niet waar. Gedrag bestaat deels uit aangeleerd gedrag-nurture en deels uit erfelijk gedrag-nature.

Om even een totaal ander voorbeeld te geven: Thirza maakte als baby-dreumes een bepaald ouwe-mannetjes-kuchend geluidje. Dat doet ze al heel lang niet meer en niemand bij ons maakt dat geluid, maar inmiddels doet Caitlyn dus precies hetzelfde!
    Zo zijn er dus erg veel dingen in gedrag die hartstikke aangeboren zijn en niet aangeleerd. Kun je als ouder nog zo hard het goede voorbeeld geven, gaat je kind toch doen wat het genetisch van je ge-erfd heeft...

5. lies276

lies276 Niet meer actief

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
    Soms kan een corrigerende tik in een bepaalde fase misschien nuttig zijn, terwijl een kind later weer in een fase zit waarbij praten en een strafplekje prima werkt.

6. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ja sorry maar voor ouders die te pas en te onpas maar tikken uit lopen te delen aan hun kind, sommige zelfs pas 1 jaar :( daar kan ik inderdaad geen respect voor opbrengen, en juist omdat ze die keuzes maken, terwijl er vele andere keuzes mogenlijk zijn.

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Grote meid hoor ;)

Je zou aan mij een goeie hebben als je mij aangeeft voor die tik op de billen, ik zou je denk ik vierkant in de rondte uit lachen.

De politie ziet je al aankomen '' Die mevrouw gaf net een tik op de billen van haar kindje '' hahahahahah Sorry hoor.

Het is al honderd keer gezegd maar er zit een verschil tussen een tik geven en slaan, slaan zou ik ook melden.

8. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik heb (bijna) niks van dit topic gelezen, dus reageer alleen even op de vraag die ik zie staan in de poll.

Ja, tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik mijn kind wel eens een tik heb verkocht. En dat terwijl ik er falikant tegen ben. Het gebeurde mij in een moment van opperste machteloosheid, wat het natuurlijk niet goed praat, laat dat duidelijk zijn! Mijn dochter heeft o.a. een spraak-/taalachterstand en het is dus erg lastig om goed met haar te communiceren. Ook zijzelf ondervindt uiteraard hinder van deze achterstand, ze kan immers niet goed duidelijk maken hoe zij zich voelt en wat ze wel of niet wil. Na een dag van totaal niet luisteren van mijn dochter en als gevolg daarvan een aaneenschakeling van krijspartijen en woedeaanvallen werd het me op een gegeven moment teveel en heb ik haar een tik verkocht toen ze wederom weigerde te luisteren. Weinig constructief, want de boodschap komt net zo min als een gesproken waarschuwing of berisping bij haar aan. Maar ik was ten einde raad en aan het eind van mijn latijn.

Ik heb ervan geleerd...als ze me echt horendol dreigt te maken zet ik haar even in haar bed om af te koelen. Daarna gaat het vaak weer een stuk beter. En nee, haar bed is niet mijn ideale afkoelplek, maar de enige plek die het gewenste effect heeft.

9. Linana

Linana Niet meer actief

Kans is groot dat de politieagent het nog met je eens is ook....
    Want dat strafbare waar mensen het over hebben is een grijs gebied. De wet is over het algemeen heel zwart/wit, maar er zijn grijze gebieden. Waarom denk je anders dat behalve de wet ook jurisprudentie gebruikt wordt om een uitspraak/onderbouwing te doen tijdens rechtszaken ;)

On topic: ik blijf erbij dat er een verschil is tussen tikken en slaan. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat slaan echt vele malen anders is als een tik op de vingers.

Een boze/half schreeuwende mama is dus wel ok? Iemand nog een mooi artikel wat de gevolgen hiervan kunnen zijn op een kind? Want ook die zijn er... Het schrikeffect daar gaat het volgens velen hier om, niet om de pijn die een tik wel/niet geeft.
    Een moeder die staat te schreeuwen dat iets niet mag valt dan onder dezelfde noemer als die tik, net als die harde klap op tafel. Want bij allen schrikt het kind.

Iedereen moet zelf bepalen hoe die zijn kind wil corrigeren/opvoeden.
    Nogmaals IK zie wel degelijk verschil tussen slaan en een tik. Iemand die da verschil niet ziet, die hoeft bij mij ook geen discussie te voeren over een corrigerende tik....

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
  11. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    En dan nog een rolletje behang er over.....:D:D:D

12. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik ben dan benieuwd hoe hard jij lacht als bjz voor jou deur staat of je dan ook zo stoer stellig vol blijft houuden je kind te slaan lachen is goed maar wie het laatst lacht ;)

13. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    tja... wat is een corrigerende tik. Ik geef hem wel eens zachtjes een tikje op zijn vingers met mijn hand als hij voor de 4de keer iets pakt wat hij niet mag pakken. Maar dat doet geen pijn, dus echt een tik kun je het niet noemen.

14. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    en het is al honderd keer gezegd en overduidelijk het is beide verboden maar sommige ouders zijn te lui om andere methodes te gebruiken kost teveel energie ;)

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dan kan ik je bij deze vertellen dat bjz niks doet aan een tik op de vingers.
    Geen melding niks.

16. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    ik zal mijn kind never een corrigerende tik geven, en dan versta ik onder corrigerende tik, een tik/klap met de vlakke hand op de billen etc.

een nee, en een tikje op de vingertjes vind ik weer een ander verhaal.

en een ander kind een corrigerende tik geven vind ik ook not done! dat is helemaal aan de ouders van dat kind.

17. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Ben je nou echt serieus?

Lolbroek:)

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Denk jij serieus dat ze er wat aan gaan doen als ik vertel mijn kind een tik op de billen te geven?? ;)

Ik sla mijn kinderen niet, ik mishandel ze niet dus ga niet lopen zeuren over bjz, die hebben wel wat beters te doen.

Ik zou nog steeds lachen hoor als ze aan mijn deur komen, geen probleem, heb niets te verbergen en doe niets fout dus tja, waarom zou ik dan niet kunnen lachen?

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Joh dat vind jij mij lekker lui, kan er geen moment wakker van liggen :cool:

Deel Deze Pagina