Discussie topic, corrigerende tik

Discussie in 'De lounge' gestart door MyMiracle, 2 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat is op jouw van toepassing?

1. Ik geef mijn kind(eren) wel eens een corrigerende tik.

2. Ik heb mijn kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

3. Ik geef nooit een corrigerende tik.

4. Ik geef andermans kinderen wel eens een corrigerende tik.

5. Ik heb andermans kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

6. Ik geef andermans kinderen geen corrigerende tik.

7. Anders....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Sommige ouders zullen misschien te lui zijn. Maar hier gebeurt het niet als lui-zijnde optie, maar als bewuste actie bij dingen die echt te ver gaan. Jij mag het lui noemen of weet ik veel wat, maar jij kunt niet weten hoe anderen hun kinderen opvoeden. En alleen doordat iemand af en toe, misschien wel sporadisch of slechts een enkele keer een corrigerende tik heeft gegeven veroordeel jij diegene als luie opvoeder.. Knap dat jij dat op een enkele corrigerende tik kunt baseren ;)

En denk je nu echt dat BJZ komt omdat iemand eenmalig een andere ouder een kind een tik op de vingers heeft zien geven? Kan ik mij niet voorstellen. Zoals je hier al ziet zijn er heel veel ouders die het of zelf ervaren hebben als kind, of zelf doen of weleens gedaan hebben maar nu niet meer (etc. etc.) en heb je ooit een verhaal gehoord van iemand die BJZ of iets voor de deur had staan?

Maar blijf lekker door'drammen' in dit topic hoor. Ik ga mijn aandacht aan mijn kids besteden. Want ze mogen dan bij echt te ver gaan hier weleens een corrigerende tik krijgen (is op een hand te tellen die keren in een jaar), maar ik houd er vooral enorm van om lekker met ze te knuffelen, stoeien en spelen en dat ga ik nu ook weer doen :)

2. Linana

Linana Niet meer actief

Sorry hoor, maar mamaatjevan5, zou je serieus zonder enige achtergrond te kennen van iemand de politie inschakelen?
    Dus als jij een moeder ziet die haar kind een tik op de vingers geeft en het kind huilt er verder niet om, dan zou jij die moeder aangeven?

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Weet je wat ik niet snap, vroeger was het heel normaal ( bij veel gezinnen ) dat je een tik op je kont kreeg als je niet luisterde, niemand die ik ken heeft er ook maar iets aan over gehouden, en geloof me, er waren er veel die een tik op hun billen kregen hoor, die mensen hebben nog steeds goed contact met hun ouders en absoluut geen haat naar ouders toe. Daar wil ik mee zeggen dat IK een corrigerende tik niet als iets slecht ziet, je houd er echt niets van over.

4. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik vond deze definitie van de corrigerende tik, ook wel pedagogische tik genoemd :
    Een opvoedingsmiddel dat bewust en doordacht toepast wordt en waar ouders dus controle over hebben .Een echte pedagogische tik geef je heel beheerst en weloverwogen. Meestal doet zo’n tik weinig of geen pijn.

Dus uit boosheid of uit een reflex of zo slaan.... is voor mij geen pedagogische tik....

Ik heb ook wel eens uit emotie geslagen.... maar daar ben ik zeker niet voor en voel ik me dan ook schuldig over....

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik kreeg gerust een tik met een pollepel hoor en haat mn moeder echt niet:D

6. Linana

Linana Niet meer actief

+1 en een hele grote amen

Ik ga ook weer lekker met mijn ventje spelen.
    Want de mening van sommige mensen en hoe ze die op andere proberen te spugen met hun respectloze en ondoordachte opmerkingen ben ik inmiddels dusdanig zat dat het bloed bijna onder mijn nagels vandaan komt....

Fijne dag allemaal :)

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Nou precies, en hier waren de tikjes wat harder dan het tikje wat ik geef maar nog steeds haat ik mijn ouders er echt niet om, als ik er zelfs aan terug denk geef ik ze nog gelijk ook dat ze dat deden.

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Of een pantoffel Whahaha die heb I ook wel eens van dichtbij gezien :D

9. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ach ja mamaatjevan5 vind zich zelf nu eenmaal heel goed...houd ook van een beetje pesten/sarren en rechtvaardigt dat door te denken dat dat mag omdat slaan uit de boze is, en dat je tegen mensen die wel slaan je je onbehoorlijk mag gedragen ....helaas roept ze op dat mensen in het verzet gaan en dat men helemaal ook maar niet overweegt dat ze iets goeds te melden heeft.....

je doet je eigen zaak geen goed!

10. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik kreeg vroeger ook wel eens een mep, maar vanaf een bepaalde leeftijd was ik er klaar mee, en sloeg ik terug en zei dat ik me niet meer liet slaan... toen is het ook niet meer gebeurt.... ik vind een corrigerende tik wel leeftijdsgebonden nl....met grotere kinderen kun je veel beter praten....

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    ja mijn kinderen hebben wel eens een corrigerende tik gehad.
    En nee bij de kinderen van een ander doe ik dit niet.

12. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    weet je wat ik zo typisch vind he dat iedereen die een tik uitdeelt er zo makkelijk over praat en ik die dat dus niet doe en er een sterk uitgesproken mening over heb dat is toch MIJN MENING jij noemt het doordrammen maar jij dramt door dat je die tik nodig vind, en als je al mijn posts had gelezen had ik ook gezegd dat ik dus niet doelde op die ene die ooit eens een tik uitdeelde, maar over diegene die stelselmatig hun kind tikken verkopen.

EN JA ik heb idd gezien dat bjz voor de deur stond bij de buurvrouw die deelde dus ook tikken uit, vond ze heel normaal zij had ze ook gehad, bjz wilde haar helpen bood haar cursussen aan, maar zij vond die tik niet zo boeiend, verschil is wel dat zij haar kind nu mag bezoeken.

13. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Nou dan is het voor mij een pedagogische tik. Ik kan niet eens hard slaan... waardoor mijn pedagogische tikken minder uithalen dan ik zou willen hoor, want meneer is niet onder de indruk ;).
    Stelselmatig? Nee, maar hij heeft wel eens periodes dat hij er meer krijgt als normaal. Na waarschuwing 100 bijv. ;)

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Tja,maar door zo veroordelend en beledigend te zijn heb je nu bereikt dat mensen hun hakken in het zand zetten, boos reageren, zich lopen te verdedigen... Terwijl wat je wil toch is dat ze niet meer slaan, maar andere opvoedmethodes hanteren? Dat neem ik tenminste aan als je zo antitik bent....Je kan toch ook zonder veroordelend en beledigend te zijn zeggen dat je het niet doet en er niet mee eens bent.... zou je daarmee niet veel meer bereiken?

Nu ben je een beetje een olifant in een porseleinkast.... en die richt alleen maar schade aan.....

15. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    nee eigenlijk niet, ik wilde er eigenlijk ook helemaal niets mee bereiken, echt waar een ieder moet lekker doen wat hij/zij wilt of vind, en ik vind er wat anders van daar sta ik voor, en dat men nu de hakken in het zand zet, en misschien opeens meer tikken gaat uitdelen zegt meer over hun dan over mij, ik hoef mijn opvoedingsmethode namelijk niet te verdedigen, dus dat men zich al geroepen voelt dit te doen, zegt wederom meer over hun als over mij. Over het veroordelen, ik veroordeel niet de wet doet dat, daar staat namelijk in beschreven dat de zogenaamde opvoedkundige/pedagogische tik niet mag, en beledigend waar dan, ik heb niemand persoonlijk beledigd heb alleen mijn mening gegeven wat ik er over het algemeen van vind.

16. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    tja... hier vanmorgen waren ze vreselijk aan het gillen allebei. ik had werkelijk waar al 100x gewaarschuwd, er 1 naar boven gestuurd en 1 had er op de trap gezeten. de 101ste keer was ik het zat en ja degene die toen gilde kreeg een tik op dr luier. ze huilde niet, keek me wel even verbaasd aan en begon toen voorzichtig te lachen. maar het was daarna wel klaar met het gegil

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik heb hier voor de ogen van een bjz medewerker mijn zoontje een tik op zijn vinger gegeven. Ze heeft niks gezegd en niks gedaan en guess what... Hij woont hier nog steeds.

18. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ach ja, als mensen veroordeelt worden voor een pedagogische tik, hebben ze sterke vermoedens/ aanwijzingen dat er meer gebeurt....ik geloof niet dat je je kinderen niet meer ziet omdat je ze een pedagogische tik hebt gegeven..... en dat is ook precies de bedoeling van die wet.... als ze bepaalde gevallen wel toestaan hebben ze geen poot meer om op te staan.. omdat mensen zich beter voor kunnen doen en slaan als een pedagogische tik benoemen....die mensen kunnen ze dan toch aanpakken, maar denk niet dat dat zomaar gebeurt hoor.....

En mamatjevan5 je bent wel degelijk beledigend.... bijv door mensen lui te noemen....en ook nog te sarren.....Als jij je toontje ook zo tegen je kinderen gebruikt snap ik waarom je pedagogische tik nodig hebt.....maar ik geloof dat ik liever een tik had dan jouw scherpe tong...

En als jij je niet wilt verdedigen of er niks mee wilt? wat doe je hier dan steeds en wil je steeds je punt maken?

19. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Sorry mijn hersenen doen pijn van het lezen van de reacties. Iedereen mag een andere opvoedingsstijl hebben en ik vind toch echt vooral de tikken de ouders heel smalend reageren. Deze toon vind ik echt te ver gaan sorry. Ik stop met lezen en hoop dat jullie elkaar heel houden.

20. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    die laatste zin snap ik niet helemaal, IK heb namelijk bij geen van mijn 6 kinderen een tik nodig gehad en geloof me ze waren niet allemaal engeltjes, nooit gegeven ook, en toontje tegen mijn kinderen wie begint er nu beledigend te reageren, ik reageer toevallig heel normaal op mijn kinderen, omdat mijn kindjes ook mensen zijn van vlees en bloed, die het recht hebben op hun eigen mening en hun eigen gevoel. en hoezo ben ik aan het sarren, volgens mij zijn de tikouders degene die lopen te sarren en retetrots zijn op hun "opvoeding".

en nogmaals als men tikken wilt blijven uitdelen doen ze dat toch wel dat is nu eenmaal hun zwakte wat er inzit krijg je er bvaak nooit meer uit.

Deel Deze Pagina