Onze meid kan nogal fel zijn en op de commode wil ze nog wel eens slaan en schoppen als ze niet haar zin krijgt. Ze heeft toen een keer (na een aantal waarschuwingen) een tik op haar handjes gehad en een keer een tik op haar voetjes. Ik voelde mij hier zo ontzettend rot over dat ik haar nu gewoon in bed zet en wegloop als dat weer gebeurt. Het is je eigen frustratie die de overhand neemt waardoor je wel eens een tik kunt geven, althans zo voelt het bij mij. Er zijn betere manieren om een ongehoorzaam of brutaal kind te laten merken dat iets niet mag of dat het menens is. Hele volwassen conversaties voeren met een kind van 2 vind ik niet werken. Hier werkt het goed om haar na een waarschuwing even uit de situatie te halen en in de hoek te zetten. Na 2 minuten ga ik op mijn hurken zitten en leg haar uit waarom ze daar stond en vraag ik haar of ze weer rustig kan zitten/spelen/niet meer gaat slaan/etc. en geven we elkaar een knuffel.
De keren, dat het bij mijn oudste gebeurd is, zijn op één hand te tellen. En dan was het een letterlijke tik op de vingers, als hij ergens maar niet vanaf wilde blijven, en één keer een tik op de blote billen, toen hij bleef klieren met zijn benen. Dit is overigens altijd nadat andere dingen niet werken, zoals uitleggen waarom niet, etc. en als er op dat moment geen mogelijkheid is om hem in de hoek te zetten. Het is een 'snelle' oplossing eigenlijk. Structureel sowieso niet, dat zou goed zijn voor onze situatie. Een kind van een ander een corrigerende tik geven? Nee, dat kan echt niet. Misschien dat het wel eens gebeurt, maar dan uit onmacht denk ik en ik denk dat de persoon in kwestie dan zelf ook erg zou schrikken. Kinderen van anderen wil ik wel vermanend toespreken, inclusief 'het vingertje' (je weet wat ik bedoel) en als het erg is zelfs even vastpakken, bij de bovenarmen bijvoorbeeld, om ze tegen te houden (denk aan oversteken, andere kinderen pijn doen, dat soort dingen), maar ook dan zou ik door de knieën gaan en in de ogen kijken en uitleggen wat er aan de hand is en waarom ik ingrijp.
Nee, ik geloof niet in corrigerende tikken, ook al kan mijn dochtertje soms het bloed onder mijn nagel vandaan halen Vind het een teken van onmacht. Deel dus ook geen tikken uit aan andermans kinderen en moet ook zeker niet horen dat mijn dochter een tik heeft gekregen van een andere volwassene.