Discussie topic, corrigerende tik

Discussie in 'De lounge' gestart door MyMiracle, 2 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat is op jouw van toepassing?

1. Ik geef mijn kind(eren) wel eens een corrigerende tik.

2. Ik heb mijn kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

3. Ik geef nooit een corrigerende tik.

4. Ik geef andermans kinderen wel eens een corrigerende tik.

5. Ik heb andermans kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

6. Ik geef andermans kinderen geen corrigerende tik.

7. Anders....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    +1

En bij dat voorbeeld van heleen80, met kind in het dakraam, waar ze alle drie huilen en kind nu bang is om bij de vensterbank te komen.,... dat is ook best een indringende ervaring.... je kunt je afvragen of dat niet meer een negatieve ervaring is dan een beheerste tik voor de billen om het kind even te laten schrikken.....

bedoel dat niet als aanval op jou hoor heleen80 en wil ook niet zeggen dat het een verkeerde reactie is, maar wil gewoon even het onder de loep nemen....over alles valt wel wat te zeggen. En elk kind is anders en elke ouder is anders.

ik had een moeder die sloeg ook niet, maar benaderde alles vanuit emoties.... en werkte ook op je emoties..... ik heb dat eigenlijk meer als "naar "ervaren dan mijn vader die goed grenzen kon stellen en af en toe me wel even stevig aanpakte.... met mond terecht wees of een enkele keer een corrigerende tik.

Nu wil mijn dochter drinken, en ze is tot 3 aan het tellen.... dus nu moet ik snel wezen, anders heb ik straf haha:D

2. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik heb anders gestemd bij de poll. Ik heb nog geen kind (onderweg) dus ik kan niet zeggen of ik een tikje zal geven of niet.
    Zoiezo zal ik dat nooit bij een ander z'n kind doen!

3. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38

dat zeg jij wel he, en dat zeggen de meeste, en m.i enkel en alleen maar om die corrigerende tik te verantwoorden, maar hoe weet jij nou in hemelsnaam wat het kind voelt op zo een moment, een kind gaat niet voor niets huilen, en als de eerste corrigerende tik niet werkt geef je er dan nog 1 of geef je de volgende iets harder, en als dat dan nog niet werkt waar is de grens met een corrigerende tik, IK vind óók een corrigerende tik is kindermishandeling, en IK vind dat je dan wel eens een cursus opvoeden doe je zo mag gaan volgen, het is niet voor niets dat zelfs een corrigerende tik tegenwoordig verboden is en als mishandeling word gezien. Hoe vaak ik wel niet lees dat een corrigerende tik word gegeven uit frustatie en onmacht, of omdat moeders/vaders zijn/haar dag niet had, hoe kan je je dan inhouden met die tik, persoonlijk vind ik als je je kan inhouden met die tik uitdelen qua hardheid, dan kan je ook andere maatregelen nemen, waarvan je kind geen pijnlijk gevoel of schrikgevoel van overhoud.

4. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik hoef niks te verantwoorden..... we zijn allemaal mensen en ieder van ons verliest wel een keer zijn geduld....als je slaat omdat je je zelf niet kunt controleren is het GEEN corrigerend tik....en hoewel me dat ook wel eens is overkomen helaas... zo'n tiks is fout.... en je leest ook bij iedereen dat dat geen goed gevoel geeft....men voelt zich schuldig dat men zich zo heeft laten gaan.

maar om nou iedereen die bewust een corrigerende tik hanteert voor kindermishandelaar uit te maken gaat mij te ver!

Ouders die kinderen mishandelen.... daar is wat mee, en dat komt niet uit een uitdehand gelopen corrigerende tik, daar is meer mis.

5. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    En even voor de duidelijkheid.... voor jullie denken dast ik mijn kinderen dagelijks sla....ik denk dat ik 2 x per jaar een corrigerende tik gebruik, alleen in echte schrik/nood situaties....dus niet als mijn dochter ergens aankomt waar ze niet mag aankomen een tik over de vingers of zo..... nee ik gebruik het echt maar heel soms en dochterlief weet dan ook haarfijn dat ze echt fout is geweest.

6. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Nou ik herken dit wel hoor.

7. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    haha gelukkig:D

8. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Soms gebeurt het. Ik ga het niet goed praten. Ik ben ongeduldig en er ontstaat wel eens een situatie die ik in een betere gemoedstoestand anders had opgelost :).

9. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik heb mijn kind helaas een keer een corrigerende tik gegeven. Ik had al 100x gezegd dat ze datgene niet mocht pakken en ze bleef het doen.. Toen heb ik haar een zachte tik op haar handje gegeven.. Achteraf heb ik er wel spijt van maar voel me niet heel schuldig omdat het echt een zacht tikje was

10. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Geen getik hier!

11. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ik vind dit wel erg ver gaan hoor. Het klinkt inderdaad alsof je nu iedereen die wel eens een tik heeft uitgedeeld onder het kopje 'kindermishandelaar' schaart. En dat klopt m.i. echt niet.

Het kind gaat huilen uit schrik, niet uit pijn. Als het tenminste echt een tikje betreft en geen echte klap. En aangezien we het hier over een tikje hebben mag ik er vanuit gaan dat we daar allemaal een (redelijk zachte) tik op de handen/billen mee bedoelen en dat dat géén pijn doet maar alleen waarschuwend bedoeld is.

En wat is er mis met een schrikgevoel? Schrikken werkt hartstikke prima als maatregel om te zorgen dat iets in de toekomst niet meer gebeurt. Zo ben ik eens door rood gefietst en aangereden door een auto. Gelukkig ging het zacht en was er lichamelijk niets aan de hand, maar door die schrik ben ik echt nooit meer door rood gefietst!

12. Koon

Koon Niet meer actief

Waarom geen antwoord 'ik scherm het af, leg het weg'? Dat doe ik dus wel. 1000000x op een dag. Of ik leidt hem af of zet hem voor iets anders waar hij wel mag aankomen (een alternatief aanbieden werkt vaak prima) M.i. is dat een veel betere methode dan een tik uitdelen.
    En ik ben heel consequent! Nee is nee. En hij is nog niet groot genoeg om het bloed onder mijn nagels vandaan te halen, dat komt geheid nog wel. Maar een tik geven, nee, dat is niet de manier van opvoeden die wij goed vinden.

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Mee eens - er is een wereld (zo niet universum) van verschil tussen slaan en met 2 vingers op de hand van je kind te tikken.

Geef jezelf eens een tik met twee vingers op je eigen had. Doet dat zeer? Bij mij iig niet. Het gaat om het moment, om de schrikreactie en uiteraard het feit dat het een uiterste middel is.

Zoveel mensen, zoveel opvoedingen. Iedereen doet het op zijn eigen manier en dat wil niet zeggen dat het DUS maar mishandeling is. Ik vind mensen die schreeuwen tegen hun kind (maar hé, ik geef ze geen tik hoor ;)) zo mogelijk nog erger. Of ouders die maar toegeven want stel je voor dat ze boos wordt. Ik ga niet 100 keer vragen "Pietje, wil je dat svp niet doen". Ik geloof ook niet in onderhandelen met je peuter/kleuter, maar als dat voor je werkt, wie ben ik dan om dat te veroordelen.

14. Papaver

Papaver Niet meer actief

Hier ook, zal nooit mijn hand opheffen naar mijn kind. En natuurlijk ook niet naar andermans kinderen. Vind pedagogische tikken te idioot voor woorden,zwak en totaal zinloos

15. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Ag dan mishandel ik klaarblijkelijk mijn kind, mishandelde mijn ouders mij en hun ouders hen.

Als ik er zo over nadenk... Ik kom uit een lange lijn van mishandeling.
    Dat zal het vast zijn.

Maar zonder dollen.
    Mijn zoon is niet eens onder de indruk. Zo zacht zijn mijn corrigerende tikken.
    Hij heeft één keer gehuild na een tik die hij uit reflex kreeg omdat hij een speeltje tegen mijn neus sloeg.

16. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    +1!!

17. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ja waarschijnlijk zit het gewoon in onze genen.... :) Nou mooi dan kunnen we er dus niks aan doen dat we wel eens een corrigerende tik uitdelen want het zit gewoon in ons bloed! :cool:

Wel mooi trouwens dat ik merk dat ik me hier best wel mee bezig houd terwijl ik nog niet eens kinderen heb :)

18. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ben ik helemaal mee eens.

En ik weet niet hoe ik ga reageren als ik straks een kindje heb.
    Gezien mijn verleden ben ik echt tegen een tik, maar sommige situaties hou je niet tegen(zoals partyrocker oa beschrijft).

19. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    +1 ;)

en iedereen die er maar wat trots op is, of het zelfs normaal vind zijn/haar kind een corrigerende tik te geven wil ik alleen maar zeggen dat het diep triest is, en zoals partyrocker volgens mij beschrijft heeft het id te maken met je eigen opvoeding en ja vind ik dus dat jij jou kind mishandeld en jou ouders jou en diens ouders hun weer. nogmaals het is niet voor niets verboden.

Corrigerende tik toegestaan?

om maar even in te lezen wat een corrigerende tik DAADWERKELIJK doet met het kind, probeer eens naar je kind te kijken in plaats van naar je eigen gemakzucht ;)

20. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38

en juist die laatste zin is het dus he, dat is dus wel zo al het geweld tegen kinderen is begonnen met die welbekende corrigerende tik, totdat pietje die corrigerende tik als iets grappigs gaat zien, en je keihard uitlacht en dat resulteerd vaak in een iets hardere tik, wat uiteindelijk resulteerd in mishandeling dus er is wel degelijk iets mis met een corrigerende tik.

Deel Deze Pagina