Discussie topic, corrigerende tik

Discussion in 'De lounge' started by MyMiracle, Aug 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Wat is op jouw van toepassing?

1. Ik geef mijn kind(eren) wel eens een corrigerende tik.

2. Ik heb mijn kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

3. Ik geef nooit een corrigerende tik.

4. Ik geef andermans kinderen wel eens een corrigerende tik.

5. Ik heb andermans kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

6. Ik geef andermans kinderen geen corrigerende tik.

7. Anders....

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

alleen tik op de luier/broek af en toe

2. Summer Breeze

Dec 26, 2012
    87
    0
    0
    Coördinator in het welzijnswerk.
    Buitenland
    Nee, ik sla niemand. Niet mijn eigen kind en ook niet van een ander. Kom ik erachter dat iemand mijn kind geslagen heeft, heeft die persoon in kwestie een probleem!

3. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Lastig vind als reactie van mij als ze aan de hete oven wil zitten dat ik dr handen weg tik toch echt iets heeeeeeeeel anders dan slaan omdat ik bijv een driftbui niet aan kan (dat doe ik dus ook niet)

4. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Ik vind het best lastig. Ik zeg nee, omdat ik vind dat het niet moet hoeven en ik zou het nooit willen doen. Mijn ouders waren niet bang om hun handen te gebruiken om de kinderen in het gareel te houden, en daardoor heb ik lang gedacht en heel stellig gevonden dat het ab-so-luut nooit mag. Maar ik merk in mijn omgeving wel met sommige kinderen dat je met een hoop gepraat en uitleg en geduld en gewoon niet altijd iets bereikt. Als een kind ontzettend brutaal is, met spullen gaat smijten of zelf slaat, dan lijkt mij een corrigerende tik tegenwoordig toch echt niet zo'n heel groot probleem meer. Dan is voor mij het verschil tussen slaan en een tik dat het geen pijn hoeft te doen, maar dat het een manier is om je kind duidelijk te maken dat hij over een grens gaat en dat je dat niet pikt. Nog steeds moet het wat mij betreft een uiterste middel zijn, niet iets dat je bij voorbaat al doet, maar ik heb wel eens het idee dat sommige ouders ook niet echt meer streng durven zijn. Ik ken bijvoorbeeld ook moeders die bij ontzettend brutaal gedrag van hun kinderen hun stem verheffen en het kind even flink de waarheid zeggen, en zich daarna vreselijk schuldig voelen en twijfelen aan hun kwaliteiten als moeder. Dan vind ik jammer, je mag toch best eens boos op je kind worden als de situatie zo is?

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom mensen andersmans kinderen niet corrigeren. Tegenwoordig wordt je zowat gevierendeeld als je een kind van een ander al in de hoek zet in je eigen huis omdat ze jouw regels overtreden (jouw huis, jouw regels) dus ja ... ik ben daar ook wat voorzichtig mee.

6. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Slaan nee, eigen kinderen of anderen.
    Mijn oudste heeft alleen zn kin vasthouden ondervonden, dat vond hij al niet fijn. Maakte indruk.
    Mijn jongste lacht daarom, dus die heeft wel eens een tikje op zn handjes gehad. Maar niet dusdanig dat hij er pijn aan heeft, maar duidelijk maken dat het gevaarlijk is.

7. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Omdat ik persoonlijk vind dat jij je niet moet bemoeien met de opvoeding van andermans kind. Als die ouders hun kind een tik willen geven dan moeten ze dat doen, ik zal nooit een ander kind een tik geven. Als iemand dit bij mijn kind zou doen ongeacht wat hij doet dan zal die gene kennis maken met mijn vuistjes. Als er tikken uit gedeeld moeten worden dan zijn mijn man en ik de gene die dat eventueel doen en niet iemand anders.

8. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Ik zeg even wat ik echt vind: je moet je kind opvoeden, niet slaan. Je moet je kind naar je leren luisteren omdat het kind dit wilt, niet omdat het bang van je is.

9. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Er is nog steeds een lijn tussen slaan en een tik heh. Maar wat dacht je van dat je kind ook iets van respect moet hebben voor de ouders en daarom doet luisteren.
    Wie zegt dat het kind bang is van de ouder? Voor de tik misschien, maar mijn zoon is tot op heden niet bang voor mij hoor.

10. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Ik sla mijn kind niet, een corrigerende tik vind IK geen slaan.
    En mijn kind luistert gewoon hoor maar heeft net zoals ieder ander kind ook wel eens dagen dat hij niet luistert, en ja hij heeft dus wel eens een corrigerende tik gehad en nee hij is niet bang voor mij.

Ik ben ook nooit bang voor mijn ouders geweest en ben ik nog steeds niet, ik kreeg vroeger ook gewoon een corrigerende tik.

11. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Natuurlijk moet je kind respect voor je hebben. En jij moet respect hebben voor je kind. Dit bereik je niet met tikken geven, integendeel. Dit bereik je door ze op te voeden. Opgroeien in vertrouwen ipv angst vind ik heel belangrijk. Grenzen zijn overigens ook zeker belangrijk.

12. Partyrocker

Echt hoor, ook al kon mijn vader (vooral toen ik ouder was) echt te ver gaan en nog was ik niet bang voor mijn vader. Ja, voor mijn boze vader :p, maar dat kwam ook pas in de pubertijd haha.

Nee, ik kan niet zeggen dat ik geschaad ben door een corrigerende tik op mijn blote kont.

13. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Mijn zoons leven echt niet in angst hoor, overdrijven is ook een vak.

14. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Precies, als ik nu terug denk aan hoe ik was in mijn pubertijd dan begrijp ik zoooooo goed dat mijn vader dat wel eens deed hahaha en we hebben de grootste lol momenteel samen, hele sterke band en heb echt geen moment gehad in mijn leven dat ik boos op hem was.

15. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Dan hoef jij je toch niet aangesproken te voelen?

16. Partyrocker

Je kan ook overdrijven hoor.
    Ik ben gewoon niet van de koetsjiekoetsjie methode. Ik vind ook niet dat ik het respect van mijn kind zou moeten verdienen mocht je dat ook bedoelen.
    Ik weet wel zeker dat mijn zoon niet leeft in angst. Dat merk ik wel aan het feit dat hij na zijn ''corrigerende tik'' de volgende dag weer bij het zelfde object (noem even een object, stopcontact bijvoorbeeld) staat om het rustig weer te proberen. Maar goed. Mijn tikjes zijn ook meer aaitjes natuurlijk ;), want ongeacht wat hier beweerd wordt. Ik wil mijn kind GEEN pijn doen.

17. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Voel ik wel want jij zegt dat je je kind geen tik moet geven maar moet opvoeden en dat als je je kind wel een tik geeft ze dan bang van je worden, je noemt een corrigerende tik slaan. Dus ja, ik voel me aangesproken.

Maakt ook niet uit, ik voed mijn kind uiteindelijk op hoe ik het wil, ik zie geen gevaar in een corrigerende tik, de kids zijn niet bang voor ons, luisteren netjes, zijn wel opgevoede kindjes dus ik geloof echt niet dat die tik ze zoveel schade hebben aangebracht.

18. Partyrocker

#118 Partyrocker, Aug 2, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 2, 2013
    Tfoei, nou ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen. Die van mij is echt nergens van onder de indruk hoor. Die is letterlijk nergens van onder de indruk soms. Stronteigenwijs. Dat heeft hij van mij.

Stafstoeltje (het pedagogisch verantwoorde alternatief) is een speelplek geworden om uit te testen wat hij kan doen vanaf de stoel.
    Uiteindelijk gaat hij met een hoofd van; heb ik jou daar zitten en wacht braaf af tot hij er vanaf mag en rent daarna prima weer terug naar waar hij mee bezig was. Maar vooralsnog krijgt hij alleen een tik als het TE bont maakt!
    Lees: Gooien met speelgoed naar mensen of dieren en dan nog waarschuw ik meer dan één keer.
    Gevaarlijke situaties zoals vingers in het stopcontact ofzo.
    Of soms zelfs uit een gevoel onmacht, maar dat is niet zo vaak.

Verder ben ik een watje hoor. Vind mezelf vaak zat niet consequent genoeg en laat best veel toe. Dat hij mijn kastjes plundert voor koekjes bijv. Omdat ik geen zin heb in een drift of huilbui krijgt hij een hoop bij mij gedaan. Vooral met dit warme weer.

19. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Kreeg ik soms maar een tik ;) vond de 'ben zo teleurgesteld in je dit had ik van jou nooit verwacht' veeel erger :p kapot ging ik

20. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Beter lezen. Je trekt onjuiste conclusies.

Share This Page