Discussie topic, corrigerende tik

Discussion in 'De lounge' started by MyMiracle, Aug 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Wat is op jouw van toepassing?

1. Ik geef mijn kind(eren) wel eens een corrigerende tik.

2. Ik heb mijn kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

3. Ik geef nooit een corrigerende tik.

4. Ik geef andermans kinderen wel eens een corrigerende tik.

5. Ik heb andermans kind(eren), helaas, een keer een corrigerende tik gegeven.

6. Ik geef andermans kinderen geen corrigerende tik.

7. Anders....

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Het werkt ook denk ik voor het ene kind wel, maar de ander weer niet.
    Mijn broertje vond negeren bijv. afschuwelijk. Als mijn moeder zei; ik ben nu even boos op je dus ik wil niet met je praten.
    Dan ging hij net zo goed kapot.
    Een tik heeft hij dus eigenlijk vrijwel nooit gehad. Dat werkte veel beter.

2. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Tja ik heb het wel eens gedaan, en ik heb me er ook lang schuldig over gevoeld.
    SchoolMW'er gaf ook aan dat een tik af en toe helemaal geen kwaad kan.
    Maarja, kinderen denken heel zwart wit he, die denken niet wanneer het wel mag en niet, dus meppen ze je op een gegeven moment gewoon terug.
    Mijn oudste hoef ik al helemaal niet bij aan te komen met een tik, want die mept gewoon terug....tja dat mag natuurlijk ook niet.
    Vind eigenlijk wel dat als je kind niet mag slaan, je als ouder zijnde dat ook niet moet doen.
    Maar het is ieder voor zich.

3. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Ik geef ze bijna nooit een tikje maar doe het wel heel soms. Ik schaam me er ook niet voor en mijn zoons zijn ook niet bang voor me.
    Andermans kinderen zou ik nooit een tikje geven. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Gewoon omdat het mijn kids niet zijn en ik het ook van iemand anders nooit zou accepteren als ze mijn kinderen een tikje zouden geven.

4. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Mijn oudste heeft nog nooit een tik gehad, maar de jongste geef ik met 2 vingers een tik op haar hand als ze de prullenbak weer leeg haalt, dit heb ik besproken met mijn man omdat onze jongste heel moeilijk af te leiden is, en het blijft doen, ook als ik heel boos tegen haar praat.
    Ze schrikt van de tik, ze is er nog nooit van gaan huilen, maar dat schrikmomentje haalt haar net even uit die 'prullenbakdrift' waardoor de rest van de middag weer gewoon gezellig is en ik niet steeds boos hoef te zijn om die stomme prullenbak.

5. Koon

Koon Niet meer actief

Er zit een hele wereld tussen een corrigerende tik of een koetsjiekoetsjie methode hoor. Ouders die hun kinderen niet corrigeren dmv een tik, zijn niet per definitie ouders die helemaal niet corrigeren en alles maar toe laten.

6. Veratje

Veratje Actief lid

Aug 29, 2012
    228
    1
    0
    Ik zal nooit slaan, klappen uitdelen etc..

Maar laatst hadden we visite, die hadden 2 kids jongetjes.. (6) en (4)
    Zij mochten bij ons in de tuin spelen.. Ze hadden gewoon mijn plantjes uit de potten gehaald! Schep uit de schuur gepakt en zand uit de potten geschept.. Vervolgens gooiden ze nog kleine steentjes naar de buren.

Toen de ouders daar niets van hebben gezegd..liep ik zelf naar de tuin en heb ik geroepen van heeee dat mag niet.. Niet doen etc.. Vervolgens rent die van 4 naar mij toe en slaat me op me buik! En schelden erbij!!! Ik dacht pardon?? Dus toen heb ik hem een tikje op z'n schouder gegeven van " dat mag dus echt niet hè" vervolgens begint hij gewoon heel hard te schoppen tegen mijn benen etc.. Ja sorry maar vervolgens heb ik wel even aan z'n vader gevraagd of dat dat normaal is?? Toen zei hij nee dat jij op zijn schouder slaat is wel normaal? Hij beschermt zichzelf en in dat geval zeg ik er niets van.. Dan denk ik? Ongeacht kind ik mag mezelf toch ook beschermen? Vooral van zo een irritante uk.

7. Galaxy

Galaxy Actief lid

Feb 17, 2013
    354
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind een tik iets anders dan slaan.
    Vroeger werd er nooit zoveel ophef over gemaakt en waren de mensen/kinderen toen slechter denk ik dan?
    Ik heb weleens het idee dat tegenwoordig de grenzen, Waarden normen ver te zoeken zijn, zeker bij de jeugd/kinderen!
    Dat betekent niet dat ik bind dat je zomaar tikken uit moet delen integendeel maar als ik sommige moeders bezig zie denk ik weleens: pak je kind eens aan joh! En dan zeggen ze nog gerust, tja hij/zij snapt het nog niet he. Yeah right!

8. Sempje

Sempje Niet meer actief

Ik ben zelf niet van plan om de corrigerende tik toe te passen in de opvoeding van mijn dochter. Ik heb er geen goed gevoel bij.

Maar ik vind de corrigerende tik nou ook weer geen kindermishandeling, dat vind ik te zwart-wit. Ik heb helaas regelmatig kinderen gezien die mishandeld of verwaarloosd werden en dat ligt mijlenver van de corrigerende tik vandaan. In ieder geval van de corrigerende tik die ik vroeger heb gehad, dus zoals ik 'm zie in mijn referentiekader. Mijn ouders hebben mij heel af en toe ook een tik gegeven en ik zie mijzelf absoluut niet als een mishandeld persoon. Ik ben opgegroeid in een liefdevol gezin, en ook al zou ik het zelf niet doen, ik neem mijn ouders niks kwalijk. Op de momenten dat ik 'm kreeg had ik het ook echt verdiend ;)

9. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Tsja dat is eigenlijk precies hetzelfde als dat er wordt gezegd dat moeders die het wel doen hun kinderen zouden mishandelen en er voor kiezen hun kinderen op te laten groeien in angst ipv vertrouwen :p

10. Sempje

Sempje Niet meer actief

Ik vind het echt weerzinwekkend dat een kind niet door zijn ouders gecorrigeerd wordt wanneer het een volwassene tegen de buik slaat.

11. Veratje

Veratje Actief lid

Aug 29, 2012
    228
    1
    0
    Ohh dat was volgens de vader een reactie van hem, omdat hij jaloers is omdat er zoveel over de baby was gepraat! Anyway.. Tikje kan wel, als het kind echt onhandelbaar is

12. Koon

Koon Niet meer actief

Dat heb ik niet gezegd dus daar ga ik niet op in.

Je tikt omdat je niet van de koetsjiekoetsjie methode bent. Ik ook absoluut niet, maar zal geen corrigerende tik uitdelen.

13. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    546
    113
    helemaal mee eens

14. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

Aug 25, 2010
    1,459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind een tik een teken van onmacht van de ouder. Je kunt toch ook een "normale manier" verzinnen om je kind op te voeden. Van een tik leert het niks. Het is pure frustratie en onmacht in het omgaan met je eigen geduld.
    Daarom vind ik het niet kunnen. Tuurlijk is mijn dochter ook een peuter pubertje, maar ik schrik ervan dat er dus blijkbaar kindjes zijn die op deze leeftijd een corrigerende tik krijgen. Kwaad bedoeld of niet, ik vind het geen voorbeeld. Straks geeft je kind op het dagverblijf een tik aan een ander kind als die iets afpakt. Want als het stout is doet mama dat immers ook bij hem! Niet mijn manier!

15. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Toch apart... Vier mensen die zeggen een andermans kind een tik te hebben gegeven en zie er maar eentje terug hier, schaamtegevoel? Wetende dat het niet goed te praten valt?

16. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    546
    113
    nee omdat ze hier dan een grote bak shit over zich heen krijgen en ze voor rotte vis worden uitgemaakt hier op zp. terwijl wij verder toch niet de achtergrond precies zullen weten of het voorval.

ikzelf zou trouwens nooit het kind van een ander tikken. iedereen let maar lekker zelf op zijn eigen etters;)

17. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Waarom dan wel reageren op een poll? Ik zou zelf er achter staan als ik iets zou doen en graag die discussie aangaan... Ik vind het gewoon zwak!

18. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    546
    113
    tja de poll is anoniem en ts wil gewoon weten hoe of wat. nou daar geven ze dan toch antwoord op?

19. evelien69

evelien69 VIP lid

Sep 16, 2007
    5,531
    3
    38
    verzorgende
    Precies.... maar dat zelfde geld ook voor de ouders die af en toe een corrigerende tik hanteren.....dit zijn niet per definitie ouders die hun kinderen pijn willen doen, mishandelen , uit onmacht handelen etc.....

20. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ik DENK regelmatig "Als je nou niet wiebert, dan krijg je toch er een" haha
    Het is idd PUUR frustratie! Absoluut!
    Kan mezelf altijd inhouden, maar wat doen jullie bijv. als je eigen kind jou een tik geeft?
    Tik je dan terug, of geef je gewoon straf? Zoja wat voor straf?
    Dit vraag ik, omdat mijn middelste dochter uit boosheid vanmiddag expres met een skelter tegen mijn been aanreed omdat ze haar zin niet kreeg.
    Toevallig gebeurde dit op de BSO dus de leidster sprak haar ook aan, maar ik ben dan echt geneigd haar even bij de kladden te pakken!
    Hoe doen jullie dat?
    Gewoon een oprechte vraag!

Share This Page