Kan ik me helemaal bij aansluiten. (Enige is dat ik geen ervaring heb met jongensbaby's van mezelf ).
Ik vind t grote onzin dit. Je kind bewust iets opdringen en het niet zichzelf laten zijn. Daar komen in de toekomst alleen maar problemen van.
Hier een jongen en een meisje dus allerlei speelgoed voor handen...mogen beide overal mee spelen. Mijn dochter mag niet in prinsessenjurken en andere verkleedkleren over straat dus mijn zoon ook niet. Een rok van zijn zus is ook verkleedkleren dus nee daarin mag hij van mij ook niet over straat. een pop kan hij zo krijgen van ons. maar vandaag had mijn dochter ook een oranje/roze shirtje aan met een groot roze glitterhart...tja dan kan hij hoog en laag springen maar zoiets koop ik dus echt niet voor hem.. dit uiteraard zonder dat er serieuze problemen zijn zoals bij Myrthe van hier.
Laat ik eerst even zeggen dat ik niet alles heb gelezen! Wij laten onze kinderen vrij in hoe ze opgroeien. Willen ze (of nu eigenlijk alleen nog maar onze oudste) met poppen spelen, helemaal prima. Hij is nu helemaal dol op barbie's en K3 (hoe schattig haha). Wel krijgt hij 'gewone jongenskleding' aan, maar als hij ouder wordt en aangeeft andere kleding (meisjeskleding) mooier te vinden, vind ik dat best iets wat te bespreken valt. Kinderen moeten hun eigen keuzes kunnen maken, ook in wat ze aan willen hebben, tenminste dat is hoe wij er nu over denken. Misschien, als het er echt op aan komt dat ze jurkjes willen dragen, denken we wel van 'Oh nee, dat gaan we niet doen' maar dat zien we tegen die tijd wel weer. Fijn dat dit een leuk topic kan blijven!
Nee, onzin. Jongens zijn jongens, meisjes zijn meisjes. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig maar niet gelijk, niet hetzelfde.
Nee dit gaat mij te ver, ik vind dit echt doorgeslagen. Mijn kinderen mogen zijn wie ze zijn maar genderneutraal opvoeden? Waarom bestaan er dan jongens en meiden? Dan waren we allemaal wel neutraal geboren.
Dit gaat in mijn ogen ook te ver. Het idee erachter vind ik prima, respect voor vrouwen en eigen keuzes maken. Maar Een kind kan je deze dingen ook prima leren zonder dat hij in meisjes kleren moet lopen of met meisjes speelgoed moet spelen.
Ieder zijn ding natuurlijk maar ik zou nooit voor mijn zoon jurkjes kopen of meisjes verkleed kleding enz. Nu heb ik natuurlijk ook een dochter die dat wel heeft en als hij die kleding op een gegeven moment ook aan wilt zal ik wel proberen hem erin te sturen en hem iets van verkleedkleding aanbieden voor jongens, wil hij dat niet dan zal ik het accepteren. Hij zet wel af en toe een kroontje op dat vind ik opzich nog wel kunnen en hij speelt ook af en toe met de poppen en is dan echt zo'n "vadertje" ook speelt hij gewoon in het keukentje maar ook vaak met auto's en dat vind ik wel gewoon kunnen maar hem bewust meiden kleding aangeven? nee dat zou mijn keus niet zijn..;
nee dat gaat me te ver. Wij bieden onze dochter wel 'alles' aan. Ze heeft ook gewoon auto's en lego om mee te spelen en voetballen met papa. En ze draagt ook gewoon spijkerbroeken. Ik heb me wel altijd ingehouden met teveel roze spullen te kopen (is echt mijn favo kleur...) Buitenspeelgoed is neutraal gekocht en ook de basis babyspullen, maar dat had er meer mee te maken dat we nog graag een 2e zouden willen en we dan niet alles opnieuw hoeven kopen. Onze dochter speelt piraatjes en brandweer met haar neefjes en vriendjes en als ze hier zijn dan lopen de jongens ook in prinsessen jurkjes.
Ik heb hier ook poppen in huis. Maar ik koop wel jongenskleding. Toen mijn oudste bij een vriendinnetje was spelen, hoorde ik later van de moeder, dat hij bij het verkleden een roze rok had aangedaan. Nou, leuk toch? Mochten we in de winkel lopen en hij wil, dat ik een jork voor hem koop, prima (nou ja, dan moet ik er nog even over nadenken, maar ik sluit het in elk geval niet uit). Maar als ik zélf, dus op mijn initiatief jurkjes ga kopen, dan heeft dat niks meer met mij kinderen te maken, maar met mij.
Grappig wel, ik denk hier dus totaal niet over na. Met kleding wel, koop ik echt jongens of meisjeskleding, maar speelgoed of verkleden mogen ze lekker zelf weten. Mijn dochter is een echte meid maar mijn zoon af en toe ook )) Hij wil graag roze nagellak, speelt met poppen, loopt met de poppenwagen samen met zijn zus over straat, draagt haar verkleedrokjes en prinsessen hak schoentjes, hij draagt elke x de haarband van zijn zus (doet ie zelf in) en tot overmaat van ramp laat ik hem op de roze loopfiets van zijn zus door de straat gaan. Aan de andere kant speelt hij ook graag met auto's en voetballen. Mijn broertje was vroeger ook zo en wilde later ook altijd met mijn vriendinnetjes spelen. Nu heeft hij die wat zachtere/vrouwelijkere kant nog steeds, maar is verder een hele normale (hetero) jongeman
Hier mogen ze beide met al het speelgoed spelen, dus zowel auto's als poppen etc. En als ik dochter haarknipjes in d'r haar doe, wil zoontje ook altijd, wat dan ook best mag. Tja, op zo'n jonge leeftijd ga ik er niet moeilijk over doen, maar ga het ook niet extra stimuleren door hem echt jurkjes aan te doen ofzo (tenzij hij dat zelf zou willen).
Genderneutraal opvoeden kan eigenlijk niet omdat je als ouders gewoonweg niet de enige met invloed bent. Maar je hoeft ook niet per se overdreven gender role bevestigend te zijn natuurlijk. Een gulden middenweg lijkt mij gezond.
Bizar dat filmpje, ik hoop dat hij het zijn ouders over 15 jaar niet kwalijk gaat nemen Ik koop zelf natuurlijk geen jurken voor mijn zoontje, hoewel we voor de gein hem wel eens meisjes kleren van zijn nichtje aan gedaan hebben hoor, en zou er ook geen problemen mee hebben als hij met poppen speelt of een keer thuis een prinsessenjurk aan zou willen. Maar ga niet expres een roze jas kopen zoals dat jongetje op het filmpje aan heeft!
Ik ben het helemaal met je eens. Het zou alleen kunnen lukken als iedereen (in één keer) zijn kinderen genderneutraal opvoed, maar dat zie ik niet gebeuren. Zeker niet bij gezinnen met geloven waar homosexualiteit heel gevoelig ligt. Wellicht zouden deze mensen de angst kunnen hebben/ontwikkelen dat hun kind op eigen sexe zou kunnen vallen. Hier hebben de jongens wel een popje om mee te spelen (ook al spelen ze liever zelf met auto's en duplo) en ze mogen van mij best een roze trui aan, maar ik ga ze niet moedwillig in een jurk hijsen. Ook niet tijdens carnaval, dat vieren we hier niet
Ik heb een meid en een jongen dus spelen doen ze met alles. Al moet ik zeggen dat ik wel degelijk erg vreemde gezichten krijg als mijn zoontje met de roze buggy met zijn dinosaurus knuffel erin mee naar de winkel wandeld. Als mijn dochter een cars tshirt wilt ofzo dan kan ze dat krijgen hoor. Andersom vind ik moeilijker omdat meisjeskleren vaak minder neutraal zijn. Hoef ik denk ik ook niet na te denken omdat zoon alles van autos wilt haha. Maar een jongen jurkjes aantrekken vind ik wel heel bizar en vooral zielig voor het kind.
Mensenkinderen, wat is iedereen het met elkaar eens! Dat ben ik niet gewend Mijn mening: volledig genderneutraal opvoeden is onmogelijk. De mens zit niet zo in elkaar, en onze maatschappij ook niet. Je kunt er hoog en laag over springen, maar het is nu eenmaal zo. Ik heb een dochter en een zoon. Miriam mag graag met poppen spelen, houdt van roze (en dat heeft ze zeker niet van mij) en is dol op My Little Pony ("I want Fluttershy!") Daarentegen speelt ze ook met auto's, en wil ze graag papa helpen in de tuin. Ze heeft zelfs haar eigen tuinsetje (kruiwagen, hark, schep en schoffel). Ze is heel handig met haar handen, als ze wat ouder is krijgt ze een gereedschapssetje Mijn zoon is nog geen jaar oud, dus er valt nog niet veel over te zeggen. My Little Pony vindt hij leuk (beweging! Geluid!), maar voornamelijk vanwege de themesong. Dol op muziek is hij, zet de radio aan en hij is happy. Verder, qua speelgoed, grijpt hij gewoon alles wat binnen zijn bereik ligt, en vooral als er knopjes aan zitten. Dus nog behoorlijk 'neutraal' allemaal. Mocht Rohan later een pop willen, kinderwagen, keuken (waarom is een keuken alleen voor meisjes? Een hoop koks zijn toch echt mannelijk), roze kleding: prima. Roze staat hem erg goed, bij zijn teint Miriam draagt graag broeken, en ook graag haar prinsessen-feetje-balletdanseres jurk. Ook prima Laat het je kinderen lekker zelf uitzoeken. Ze vinden hun pad wel.
Ik vraag me sowieso af, in hoeverre het mogelijk is. Vanaf het moment dat je kind in contact komt met anderen, is er sprake van "invloed(en) van buitenaf" ... Zeker naarmate je richting leeftijd gaat van de kleuterklas, groep 3 etc, waarin je merkt dat een hoop kinderen toch opgevoed worden, vanuit een bepaald rollenpatroon die ze meegekregen hebben van hun ouders. Kinderen dragen dat uit, al heel vroeg. Roze is voor meisjes. Lang haar is voor meisjes. En ga zo maar door. Waar trek je, als ouder zijnde, een lijn voor je kind, in de hoop dat het niet gepest gaat worden? Dat gezegt; onze zoon heeft op de psz ook in een prinsessenjurk gelopen, en in zijn laatste klas, nog geen jaar geleden in een mega-mindy pak. Hij ziet er geen graten in. Wij ook niet. Hij weet ondertussen het verschil in wat ie aantrekt naar buiten, en wanneer hij zich verkleed voor een rollenspel. Maar daarnaast is hij ook compleet niet bezig, met de differentie tussen jongens en meisjes. Hij is dan weliswaar niet bezig met make-up (waarschijnlijk omdat ik dat zelf ook niet gebruik) maar kan wel weer reuze lol hebben in haren verven. En hij schaamt zich ook niet om met roze geverft haar naar buiten te gaan. Tja, wij, zijn ouders zijn zelf ook nogal alternatief in onze kledingkeuze, en keuze van haarkleur. Dat zal gerust doorwerken. Tot nu toe word hij er ook nog niet mee gepest. Er is vooral interesse, ook naar ons toe door andere kinderen. Qua spelen, speelt hij net zo makkelijk met keukentjes, poppen en poppenwagens, als met auto's en lego. Vooralsnog gaat het goed, en zijn de meesten meer nieuwsgierig dan iets anders. En gelukkig maar, het kan ook anders natuurlijk.
Neen, zeker geen voorstander van... Mijn vader moest vroeger jurkjes aan en strikjes in zijn haar... Of het een verband heeft, mag Joost weten maar hij is nu dus transseksueel. Met auto's en poppen spelen oké, een vader verschoond immers ook zijn baby tegenwoordig en vrouwen rijden inmiddels ook in auto's (sommige vrouwen vinden autoshow's dan ook interessanter dan de huishoudbeurs, zijn heteroseksueel en hebben geen gender dysforie)