Discussies om vaccineren

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Kraamzuster, 15 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Je hebt gelijk dat het niet mag. Maar dat maakt niet dat dit intussen wel gebeurd. En het verschil is natuurlijk dat covid een zeer besmettelijke (in sommige gevallen) levensbedreigende ziekte is. Of jij wel of geen insuline of anti conceptie gebruikt treft alleen jezelf en vormt geen gevaar voor patiënt of cliënt. Ik kan mij het in geval van een kankerpatiënt, een zeer kwetsbare oudere of iemand die geen vaccin mag nemen wel indenken.

Jij hoeft als zorgmedewerker niet te antwoorden. Maar het staat de patiënt dan vrij om jouw als hulpverlener te weigeren en te vragen om een ander omdat hij ook vrij is om dat risico niet te (kunnen)nemen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.535
    113
    Vrouw
    Gelukkig maar!! Zo is het ook. Ieder zijn eigen keuze, geen goed of fout.

3. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

In dat laatste geval is er wel een kans dat er dan helemaal geen zorg meer komt. Hoewel de thuiszorgorganisatie waar ik werk erg pro vaccineren is, mogen zij dit absoluut niet aan hun medewerkers vragen. En kunnen en willen ze dus ook niet op basis daarvan plannen. Bij ons is nadrukkelijk gevraagd om niet expliciet te delen welke collega’s wel en welke niet gevaccineerd zijn, zodat er straks niet gezegd gaat worden door cliënten ‘die wil ik wel en die niet’.

Riverdale87 vindt dit leuk.
  4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Dat vind ik best wel een lastige. Want betaalt deze client niet zelf voor de zorg? Mag je dan niet transparantie verwachten?

En wat gaat dan voor...de klant of een werknemer.

Etisch vraagstukje.

Jessi79 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  5. Paardenbloem

Daar zijn er tegenwoordig overigens steeds meer die hun kinderen wel gewoon vaccineren volgens programma kan ik als ervaringsdeskundige zeggen;)

Elsss vindt dit leuk.
  6. Paardenbloem

Ja is ook lastig. Dan zou je naar zorg via een PGB zorgverlener oid kunnen kijken, wat sommige mensen hebben. Misschien dat je het dan wel kan regelen dat je een gevaccineerd persoon over de vloer krijgt, maar dat is wel omslachtig natuurlijk.
    Ik denk overigens dat dit als snel minder relevant wordt als alle ouderen en kwetsbaren zelf gevaccineerd zijn.

bosi333 vindt dit leuk.
  7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    De meeste klanten betalen de zorg niet zelf. In de WMO is er bijv een kleine eigen bijdrage en de rest van de kosten zijn voor de gemeente.

bosi333 en Liliane92 vinden dit leuk.
  8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    De thuiszorgmedewerker die ik ken heeft vaak best een band opgebouwd met cliënten en hun familie. Ze komen daar immers vaak al jaren. Ze gaf aan dat ze dus eerlijk antwoord geeft op vragen over dit onderwerp. En de meeste van haar collega's ook.

Zeker bij zeer kwetsbare mensen (die er juist alles aan doen niet ziek te worden en hun eigen familie op afstand moeten houden) wil je geen enkel risico nemen. Zo'n thuiszorgmedewerker komt immers overal over de vloer en heeft daarnaast ook nog een privé leven.

Ik vind dus dat je die vraag mag stellen. En mag verzoeken om een ander. Er zijn immers genoeg cliënten die het niet uitmaakt een niet gevaccineerde in huis te krijgen of aan het bed. Maar je mag als zorgorganisatie iemand niet een verhoogd risico op besmetting laten lopen door tegen zijn zin zo'n medewerker te laten komen.

Maslov, Wondertje2020 en Trirani vinden dit leuk.
  9. Paardenbloem

Ja alleen mag de werkgever niet van personeel weten of ze al dan niet gevaccineerd zijn. Dus als ze zich daaraan houden kunnen ze ook niet op basis daarvan plannen.
    Nog los van dat plannen binnen de organisatie waar ik werk al flink uitdagend is zónder dit onderscheid. In de avond zijn er vaak maar 2 collega’s aan het werk op heel veel cliënten. Best kans dat het 2 niet gevaccineerde collega’s gaat. Dan zou je het hele rooster daar op aan moeten passen. Binnen mijn team heeft ook een vrij groot deel zich niet laten vaccineren omdat ze geen Astra Zeneca wilden, dus dat zou echt een flink probleem opleveren qua planning.

Roosje35 en Liliane92 vinden dit leuk.
  10. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    #70 Liliane92, 19 mei 2021
    Laatst bewerkt: 19 mei 2021
    Ik vind echt van niet. Dit gaat namelijk volledig tegen de AVG in. En wat schiet een ziek/zwak/oud iemand ermee op? Als ze zelf gevaccineerd zijn, zouden ze minder ziek worden van corona. Het vaccin beschermt helemaal niet optimaal tegen besmetting en het virus doorgeven.

Volgens mij worden kwetsbare en kankerpatiënten op dit moment gewoon gevaccineerd. Zelfs mensen van 95, ziek, zwak en zwaar dement krijgen nog een uitnodiging.

Zou je een stagiaire dan ook niet aan het werk zetten in het ziekenhuis omdat er een groter risico is dat ze een fout maken? Mag een verpleegkundige met HIV dan niet meer aan het bed staan omdat er een risico is dat ze dat doorgeven? Mag een arts in opleiding dan ook niet meer aan het werk omdat er een risico is dat ze fouten maken of te snel een diagnose stellen? Er zijn zoveel elementen waar dit schuurt. En het klinkt mij meer in de oren als het creëren van een soort schijnveiligheid.

Er zijn zo belachelijk veel infectieziektes, dat het natuurlijk onzin is om opeens voor corona zulke uitzonderingen gaan maken. Het is gewoon een feit dat oude zieke, zwakke mensen dood kunnen gaan, en dat kan door corona, maar ook door duizend andere redenen. En dat is niet leuk, maar helaas wel de realiteit.

MariekeRox, Spectre, nelta en 9 anderen vinden dit leuk.
  11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Ik begrijp wat je zegt. Maar ben het in dit geval niet met je eens.

Daarbij wordt jij op de hoogte gebracht van behandeling door een stagiair of arts in opleiding. Ze zeggen dat bij het voorstellen of het staat op hun naamkaartje. Je wordt dus geïnformeerd. En daar heb je als patiënt ook recht op. Zodat je zelf een afweging kan maken. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een deel van de behandeling geweigerd die door een stagiair zou worden gedaan.

En dat je ziek, oud of kwetsbaar bent maakt niet dat je niet meer geïnformeerd zou moeten worden. Of geen rechten meer hebt.

Als zorgmedewerker wil je toch het beste voor je cliënt en patiënten? En er alles aan doen om te voorkomen dat ze nog zieker worden.

Privacy mag in dit geval niet boven de gezondheid van een ander gaan. jij hebt het recht om je niet te laten vaccineren. Maar de patiënt kan daardoor niet in gevaar worden gebracht. Hij heeft het recht een eigen afweging te maken over zijn behandeling.

Maslov vindt dit leuk.
  12. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    #72 Liliane92, 19 mei 2021
    Laatst bewerkt: 19 mei 2021
    Dit recht van privacy is op dit moment al geldig. Die wetten en regels zijn niet ineens uit de lucht komen vallen, en gelukkig maar, want dan krijgen we grote ethische discussies. Over dat vraagstuk hebben zich al een hele hoop mensen over gebogen. In dit geval is er besloten dat de AVG heel belangrijk is. Dus wat je zegt, gaat nu al helemaal niet op.

Je bekijkt het hier ook wel heel erg vanuit een kant, want waar de patiënt rechten heeft, heb ik die ook. Ik informeer mijn cliënten niet over mijn persoonlijke leven en keuzes, dat is een bewuste keuze. Dat hoeven mijn cliënten ook niet naar mij te doen. En als ze wel de keuze maken om zaken met mij te delen, moet ik dat vastleggen in een driedubbel beveiligd systeem en mag ik deze informatie nergens delen.
    Voor mij zelf staat het hebben van privacy ook boven mijn gezondheid. Voor ieder mens zijn die waardes dus anders.

En de keuzes die ik maak, kunnen er altijd voor zorgen dat ik de gezondheid van een ander schaadt, Ik kan een verkeerde inschatting maken, ik kan een nacht niet goed geslapen hebben en hierdoor iets over het hoofd zien, maar dat werkt ook twee kanten op. Daarbij is het mijn intentie als zorgverlener om mensen beter te maken en te helpen. Het creëren van een veilige sfeer is tweedelig.

Het blijft een feit dat oude kwetsbare mensen door van alles dood kunnen gaan, een kleine ontsteking tot een simpele val. Corona is een risico, ja, maar dat zijn de honderden andere infectieziektes ook, en dan kom ik toch weer terug op het creëren van een soort schijnveiligheid voor deze groep mensen.

Even ter voorbeeld: mijn opa is bijvoorbeeld overleden door een val uit zijn bed. De man was 97, dement, en heeft zelf geprobeerd zijn bed omhoog te zetten. Ook heeft hij een aantal keer op de knop gedrukt omdat hij hulp wilde. De zuster was al een aantal keer bij hem geweest, dus besloot eerst de andere patiënten te helpen. Hij is vervolgens uit zijn bed gevallen hij heeft hier een tijdje gelegen en stierf op de grond. Is dan de jonge zuster verantwoordelijk? omdat ze er niet op tijd was? Als ze er op tijd waren had hij misschien gered kunnen worden. Of was het lichaam van mijn opa gewoon af en was het zijn tijd? In mijn familie heeft gelukkig niemand eraan getwijfeld dat er fout gehandeld is door het verpleegtehuis.

Hadden we de jonge zuster moeten doorlichten of ze misschien minder alert gehandeld heeft? Ik denk van niet. Misschien zijn er mensen die dit wel gedaan zouden hebben, maar dan vind ik het ook niet meer dan logisch dat verpleegtehuis achter hun personeel gaat staan en haar privacy en veiligheid bewaakt, zoals dat nu in de wet geregeld is.

13. Paardenbloem

Tuurlijk wil je het beste voor je cliënt. Maar mijn eigen gezondheid gaat toch echt boven mijn werk. En omdat ik zeker in het Astra Zeneca vaccin niet genoeg vertrouwen heb dat het volledig veilig is (en ik bovendien goed door een corona infectie heen gekomen ben) ga ik het voorlopig niet halen.
    Ik vind in dit geval privacy nog steeds heel belangrijk. En los van wat ik al uitlegde over dat het voor veel thuiszorgorganisaties praktisch gezien niet eens mogelijk zal zijn om op basis hiervan te plannen, vind ik ook dat je vergeet dat we zo nodig volledig ingepakt in persoonlijke beschermingsmiddelen naar cliënten toe gaan, erg goed op onze handhygiëne letten, nooit met klachten aan het werk gaan etc.
    En gewone griep- en verkoudheidsvirussen kunnen voor de echt kwetsbare groep ook ontzettend gevaarlijk zijn. Ik denk dat er winters waren waarin de griepepidemie heftig was, waarin misschien wel meer cliënten besmet zijn geraakt door zorgmedewerkers dan nu. Doordat er toen geen PBM was, geen testen bij verkoudheidskansen etc.
    Zover ik weet is er binnen de 5 teams van onze organisatie in de plaats waar ik werk ook nog geen enkele cliënt door een zorgmedewerker besmet met corona en daar ernstig ziek van geworden, gelukkig!

14. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    De zorgverzekeraar betaald doorgaans voor de zorg. Daarnaast zijn de meeste cliënten gevaccineerd en dus beschermd. En ook als je gevaccineerd bent, kun je ziek worden en besmetten.
    Transparantie mag je verwachten, tot op zekere hoogte. Medische informatie delen valt daar zeer zeker niet onder.

Vaasje, Novi, Liliane92 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Natuurlijk is covid voor een aantal echt levensbedreigend, zeker mee eens. Het is ook een naar ziektebeeld om te zien.
    Maar dan nog, mijn werkgever mag mij niet eens vragen of ik wel of niet gevaccineerd ben. Het is gewoon privé.
    Niemand bij ons deelt deze informatie dus dan moeten ze naar een andere organisatie als men hierom zorgverleners wil weigeren.
    Het is zo geregeld bij wet dat medische informatie niet met je werkgever gedeeld hoeft te worden, en al helemaal niet met je zorgvragers. Je zal er dus niet snel achterkomen of je een gevaccineerde verloskundige hebt, of huisarts/fysiotherapeut/verpleegkundige...

Daarnaast kan je, wanneer gevaccineerd nog steeds ziek worden. Het zal dan minder zijn maar nog steeds kan je besmettelijk zijn. Gevaccineerd of niet, wij werken met handschoenen en chirurgische masker. Hier in veranderd niks en zo is de kans op de besmetting erg klein.

littlemunchkin en Spectre vinden dit leuk.
  16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ben ik met je eens.

Maar ik denk dat je dan wel van een professional mag verwachten dat ze een kwetsbaar persoon dan niet bewust in gevaar zullen brengen en zelf zo slim zijn om dan bepaald werk niet meer te doen.

Als je jezelf niet wilt vaccineren en zo een ander eventueel in gevaar kunt brengen ( in de meeste gevallen is vaccinatie wel voldoende ook voor de kwetsbare mensen...maar niet voor alle) moet je dan niet een ander beroep kiezen?

Ben je dan wel geschikt?

Ik vind van niet. Maar dat is dus mijn persoonlijke mening.

Elsss vindt dit leuk.
  17. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    :roflmao::roflmao:
    Is goed. Als we zo gaan doen dan stop ik met hier reageren.

Nellie4, Bloempjelief, Novi en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    #78 Liliane92, 20 mei 2021
    Laatst bewerkt: 20 mei 2021

Mogen wij dan ook zorg weigeren te geven aan mensen die niet gevaccineerd zijn of die infectieziekten hebben? Natuurlijk niet, doe niet zo mal, dat is een enge wereld. Daar ben ik niet de zorg voor ingegaan.

Eigenlijk ben je het er niet mee eens dat er ongevaccineerde mensen in de zorg rondlopen. Dat is prima. Dan verhuis je toch naar China? Daar zullen ze vast graag alle persoonsgegevens voor iedereen vrijgeven.

Ontzettend gezellig daar! :roflmao: doei!

littlemunchkin, Riverdale87, wwrr en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    In mijn vriendenkring en eigen familie niet. Maar mijn schoonfamilie wel. Die zijn fel tegen vaccinatie en ook tegen alles rondom de maatregelen.
    Ik heb 7 mnd geleden Corona gehad, was er hartstikke ziek van. Zit ook nog steeds thuis, veel klachten nog. Heel simpel, ze moeten t zelf maar weten. Ik ga een dezer dagen mijn vaccin halen. Ze zeiden met moederdag zelfs dat ik nooit Corona gehad had. Hele hoop bla bla over die testen. Ik hoop langzaam stapje voor stapje terug de oude te worden. En ik ben blij dat de meeste mensen om ons heen t wel serieus nemen!

20. Paardenbloem

Sorry hoor, maar dit vind ik toch wel beledigend als niet gevaccineerde thuiszorgmedewerker.

Omdat ik in het belang van mijn eigen gezondheid niet blindelings op de veiligheid van een vaccin durf te vertrouwen (wat in het geval van AstraZeneca overigens niet bepaald onterecht bleek), ben ik niet geschikt als zorgmedewerker en breng ik mensen opzettelijk in gevaar?!

Ik wil je wel uit gaan leggen hoeveel moeite ik het afgelopen jaar heb gedaan om bij elke snotneus van een van mijn kinderen weer mijn diensten te ruilen, vreselijk vaak te moeten testen, volledig ingepakt en extreem goed op de hygiëne lettend naar cliënten te moeten, zelf risico te lopen met het werken van speciale ‘coronaroutes’ waarbij je dus alleen maar COVID patiënten ziet etc.
    En dan moet ik nu maar werkeloos worden omdat ik die vaccinatie nog niet aandurf. Ik vind het best wel respectloos om dit te stellen eigenlijk!

MariekeRox, tupp, Nellie4 en 15 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina