Ik zie mensen hier heel vaak zeggen dat een dierenleven meer waard is dan een mensenleven. Ik ben het daarmee eens, maar in deze context en met dat gruwelijke filmpje in mijn hoofd over die aapjes denk ik dat dat hier weinig mee te maken heeft. Die aapjes worden niet gewoon doodgemaakt he, maar gruwelijk gemarteld. Dat is niet goed te praten. Ook niet als het ons een wondermedicijn tegen alle soorten kanker zou opleveren. Voor die prijs hoef ik geen medicijn. Ik vind het echt schokkend. Heb me nog nooit verdiept in dit onderwerp, ben zelfs geen echte dierenvriend (heb zeg maar niks met dieren in het bijzonder), maar ik kan hier echt niet bij.
Misschien een stomme vraag hoor, maar waar dienen die onderzoeken op mensen voor medicatie dan voor? Die zijn dus in principe nutteloos?
Wetenschappelijk onderzoek moet gedaan worden op een redelijk grote groep. Dit klinkt alsof ze een groep nodig hebben die aan een bepaald profiel moet voldoen en dat de poel van de groep mensen die dingen hebben gedaan waarvoor ze in de vs de doodstraf zouden krijgen daar niet groot genoeg voor is. Als de groep te klein is of als de testen niet herhaald kunnen worden tellen ze wetenschappelijk niet mee en is er niks bewezen. Klopt het wat ik nu zeg?
Er zijn 2 soorten testen die nu op mensen gedaan worden: 1. is idd of stoffen schadelijke effecten hebben, hier kun je je voor aanmelden en krijg je een vergoeding voor. Deze stoffen zijn al uitgebreid getest, maar de ervaring leert dat dat niet alles zegt. Hier gaat het voornamelijk om bijv medicijnen waarbij ze willen kijken hoe de rest van het lichaam er op reageert. De dosis en alles is hiervan al bekend. 2. Dit zijn de nieuwe medicijnen. Hiervoor worden patiënten bij elkaar gezocht die voldoen aan een heel strikt profiel. Dus bijv een bepaalde soort kanker met specifieke cellen. Als je niet aan die eisen voldoet mag je niet mee doen, ook al ga je dan dood. Dat is niet voor niks. Als ze iedereen mee laten doen kan het zo zijn dat het medicijn niet lijkt te werken, omdat veel patiënten er niet op reageren. Dus puur voor de statistiek zijn deze eisen zo streng. Voor beide groepen geldt dat er al jaaaaren onderzoek aan vooraf is gegaan. Met het eerste stadium op cellen, alle soorten en maten. Daarna meestal op muizen. Muizen zijn hiervoor erg geschikt omdat er makkelijk mutaties in gemaakt kunnen worden, hierdoor krijgen ze humane kenmerken (bijv een humane tumor). De data hieruit is belangrijk om te kijken hoe de rest van het lichaam reageert. Celkweek is heel waardevol, maar bloeddruk kun je er echt niet in meten. Ook zijn alle muizen genetisch identiek, waardoor het exp goed gecontroleerd wordt. En nogmaals dat filmpje is echt niet in Nederland gemaakt. De tranen schieten me in de ogen bij die beelden. En ik weet zeker bij mijn collega's ook. Het is gewoon valse voorlichting, geen realiteit. Net zoals boeren als afschuwelijke gelsbeluste dierenmishandelaard worden neer gezet door bepaalde stichtingen.
Ja in principe wel, dit gaat om het testen van bijwerkingen van nieuwe stoffen. Ik neem aan dat de groep criminelen voor al die testen te klein is (hoop ik). In een te kleine groep is het onmogelijk goede statistiek te doen.
Ik had mij voorgenomen niet meer te reageren maar ik kan het niet. Ik blijf mij over dit soort uitspraken verbazen. Waarom neem je het op voor die criminelen? En kom niet aan met het antwoord '' Omdat het mensen zijn '' dat is zo'n dooddoener.
Die moordenaars en pedo's waar jullie het over hebben mogen van mij bij wijze van aan de hoogste kerktoren worden opgehangen. Maar het gaat erom dat het testen op die groep geen nut heeft. Kost alleen maar veel geld en tijd. Geen enkele farmaceutische instantie zou daar zin in hebben
Tja, ik heb je al regelmatig uitgelegd dat dat niet zo goed zou zijn voor de maatschappij in het algemeen. Iets met mensenrechten en dat het hek van de dam is als je kiest voor wie dat wel geldt en wie niet. En dat heeft dan niks te maken met het opnemen voor criminelen of medelijden met ze hebben. Maar dat lijk je niet te begrijpen. Jij komt dan steeds met: 'ja maar het zijn beesten.' Over dooddoeners gesproken... Wel frappant overigens, want je was toch niet voor proeven op beesten...
Ik ben inderdaad geen fan van dierproeven nee maar helaas is het nu eenmaal nodig. Ik begrijp dat het niet kan, dat is mijn punt ook helemaal niet meer. Kan er gewoon slecht tegen dat sommige dit soort figuren nog als mensen benoemen en dat ze vinden dat dit soort beesten een humane dood verdienen, dat schiet mij in het verkeerde keelgat @Adje @ShampooL en dat begrijp ik dan niet. Ik begrijp inmiddels volkomen dat het niet kan omdat het geen nut heeft om het op mensen te doen maar om het niet op criminelen te doen omdat het mensen zijn? Denk dat je wel anders piept als iemand van die beesten ( die jullie mensen durven te noemen ) het leven weg neemt van één van je geliefden. Misschien komt deze boosheid en dit onbegrip naar jullie uitspraken ook wel uit persoonlijke ervaringen.
Dat zou een verklaring zijn want je komt heel erg boos over en maakt het persoonlijk ('je piept wel anders als..') Ik neem het niet op voor mensen die verschrikkelijk dingen hebben gedaan, ik verklaar alleen waarom deze mensen als mensen behandeld worden. En dat is omdat ze mens zijn. Niets meer, niets minder. Elk mens, hoe verrot en pure evil dan ook, heeft rechten. Hopelijk is de verrotte persoon uit jouw leven veroordeeld en boet hij nu voor zijn daden. Dat hoop ik oprecht voor je!
Ze hoopt dat de groep criminelen te klein is aangezien meer criminelen meer onschuldige slachtoffers betekent. Ik denk dat dit topic niet de juiste plek is voor dit soort discussies. Het zijn namelijk twee totaal andere onderwerpen.
Criminele zijn ook mensen, hoe slecht ze misschien ook zijn. Ik sluit me hier helemaal bij aan! Op een of andere manier quote ik nu 2 verschillende teksten. Ik bedoel die van ShampooL.
Ik vind dat in zijn geval hij niet goed genoeg gestraft word maar goed, dat zijn inderdaad de rechten die deze beesten helaas hebben Maar bedankt voor je begrip, ik reageer denk ik inderdaad boos door persoonlijke ervaring(helaas) . Het doet gewoon pijn als ik dan lees dat dit soort beesten ook een humane dood verdienen Maar zoals @Whysteria ook zegt, daar is dit topic niet voor, dus excuus