Disharmonisch profiel.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zena, 18 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Zo... Veel reacties. Fijn! Volgende week gesprek op school met juf en ib'er. Benieuwd wat zij zeggen. Ik vind het wel lastig. Ze heeft in de klas al een aantal hulpmiddelen voor d'r adhd (timetimer, tangel, koptelefoon) en ze was net vreselijk aan het huilen omdat ze dat niet meer wil. Ook al heeft ze er baat bij. Er wordt in de klas echt niet raar over gedaan, maar toch ervaart ze het als vervelend. Omdat het anders is. Echt faalangst heeft ze geloof ik niet. Maar anders zijn, je wie wil dat nou wel?
    Ze werkt vaak staand in de klas. Ze hebben hoge tafels.
    Overigens zei de orthopedagoog ook dat ze ondanks een heel hoog IQ niet hoogbegaafd lijkt te zijn. En dat ze deels ondergestimuleerd en deels overvraagd wordt nu.

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Verbaal scoort ze wel degelijk hb en laat je dit nu net op school nodig hebben. Er kan geen totaaliq gegeven worden idd door de kloof. Vaak zie je dat als ze ouder zijn, het performale ook hoger word (ervaring wellicht)

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    dubbel

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ze hebben wel een totaal IQ gegeven. hoezo kan er geen score berekend kan worden?
    het is echt niet zo vreemd dat de kinderen een kloof hebben. ze hebben vaak ook bij de subtests verschillen. dat hoort ook een beetje bij de begaafde kinderen. kinderen met hoge iq hebben echt vaak een kloof. dat is niet meteen een groot probleem.
    wanneer een kind performal kloof heeft, dus hoge performal score, daarbij wanneer de verbale iq ondergemiddeld blijkt, dan kan het kind problemen krijgen op school omdat verbale erg belangrijk is op school.
    zena's kind scoort in totaal boven 130 en haar viq en piq zijn bovengemiddeld. dat is iets dat vaak voorkomt.
    de tester gaat straks van alles uitleggen en tips geven.

er zijn testers die de term kloof zelf niet willen gebruiken. omdat het zo negatief klinkt. je kunt natuurlijk eindeloos discussiëren maar het heeft geen zin.
    je gebruikt de test bij de kinderen, in princiepe om te kijken hoe je met dat kind speciefiek om moet gaan, waar is ze sterk in en waar moet ze zich nog moet ontwikkelen.
    een heel slim kind heeft dus ook nog wat allemaal te leren en moet goed begeleid worden om zich gezond en harmonisch te kunnen ontwikkelen.
    ik heb ook een link gevonden met wat meer uitleg.

EduRatio - Verbaal-Performaal kloof bij IQ testen

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  6. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Uit interesse dit onderwerp geopend - bij mijzelf (te) laat opmerkt dat er sprake was van een verbaal-performaal kloof. Performale score was 146 overigens, verbale score is een heel stuk hoger. In mijn jongere jaren minder last gehad dan middelbare schooljaren (daar was het soms ellendig, vooral met vakken als geschiedenis etc). Heb vaak gedacht waren "ze" er maar eerder achter gekomen. Hoop dat je o.a. hier bruikbare tips kunt krijgen over wat hiermee te doen/ hoe mee om te gaan en je dochter te helpen.

7. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Welke test is dat geweest? Voor zover ik weet kan er in Nederland boven de 145 niet goed gedifferentieerd worden, vanwege een te kleine groep mensen die getest wordt. Als verbaal 'een heel stuk hoger' is, dan zit je op 160 of zo? Ben je dan met een Amerikaanse test getest misschien?

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    off topik even= wat een leuke banner heb je zeg!tot vakantie! :))

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat de intelligente kinderen op middelbare school vast zitten, vooral in de vakken zoals geschiedenis en taal etc waar je echt moet zitten en werken om die dingen te onthouden en te begrijpen, te ordenen; dat komt omdat ze in de basis school nooit geleerd hebben om hun best te doen om geslaagd te zijn. leren leren! leren hun inzet te verhogen wanneer het niet lukt, en daarna nieuwe strategieën ontwikkelen wanneer met grotere inzet het nog steeds niet lukt en daarna als het nog niet voldoende is, kritisch je eigen werk leren analyseren met meerdere strategieën met verhoogde inzet en als het kan hiaten in eigen kennis opsporen etc. vooral de laatste is erg belangrijk vind ik, als je hoge iq hebt dat je daar zo jong mogelijk mee begint. leren nieuwe dingen ontdekken van je eigen fouten en tekortkomingen. leren sturen van je eigen leerproces. maar de basisschool is dus daar niet echt geschikt voor. dat moet op middelbare school gebeuren en ja, als je het makkelijk gehad hebt op de BS dan ga je die stappen niet echt nemen.
    ik weet natuurlijk niet hoe het ging met jou, ik zeg alleen hoe het vaak komt dat sommige kinderen vast komen te zitten.

10. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Dit is idd wat je vaak hoort en waar de tester van dochter het ook over had. Blijkbaar zijn er wel verschillende mogelijkheden op de basisschool om dit te leren, maar de school / leraren moeten hier wel echt in investeren. Hier moeten dus mogelijkheden voor zijn en die zijn er lang niet altijd.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja hoor debq, en het is ook zo dat de juf niet altijd goed kan begeleiden, geen tijd, of niet eens tijd om uit te zoeken wat het kind nodig heeft. maar goed, ik denk dat de ouders ook mee moeten werken. helpen.

12. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik kan me goed vinden in wat je orthopedagoog zegt. Bij zo'n grote kloof, kun je niet spreken over een totaal IQ; een totaal IQ zegt iets over het gemiddelde van het VIQ en PIQ maar als die zo ver uit elkaar liggen, dan kun je niet zomaar het gemiddelde pakken omdat dit dan niets meer zegt (het VIQ en PIQ ligt dan zo ver van het gemiddelde af, dat het niets zegt over beide scores). Eigenlijk mag er bij zo'n resultaten niet eens een TIQ genoemd worden omdat het dan vaak toch een eigen leven gaat leiden.

Wij leggen een kloof altijd zo uit, bij een hoog VIQ en lager PIQ; in dat geval gaat je denken/taal/ideeën (dus je VIQ) veel sneller dan je handelen en je ideeën omzetten in uitvoeren (PIQ dus). Je kunt je dus vanalles bedenken, maar het handelen naar die ideeën is veel moeilijker. Dat zorgt vaak voor frustraties omdat je denken zo snel gaat als een race-auto maar je handelen als een gewone auto. Dat kan zorgen voor onrust, drukte etc etc. Het zou dus kunnen zijn (in zijn algemeenheid, ik weet natuurlijk niets vanje dochtertje) dat de ADHD-symptomen die ze laat zien, niet voortkomen uit ADHD maar uit alles wat deze grote kloof met haar doet.

Fijn dat er nu in ied geval meer duidelijkheid is over haar cognitief functioneren en mogelijk/hopelijk gaat dit jullie helpen om haar beter te kunnen bieden wat ze nodig heeft. Veel succes!

13. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Dank je sleepless, zo te horen is dit jouw vak?
    Wat is nu op school goed denk jij? Plusklas of juist niet? Mijn idee is plusklas, met extra begeleiding om te structureren en te ordenen? Of zou dit juist alleen maar voor meer frustratie zorgen?

14. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Graag gedaan ;). Het is inderdaad mijn werk (kinder- en jeugdpsycholoog) en zo'n leuk werk :D maar dat terzijde ;).

Maar ik vind het heel moeilijk om iets zinnigs op je vraag te zeggen. Het is afhankelijk van zoveel zaken (hoe ziet haar intelligentieprofiel er in detail uit, waar loopt ze in haar huidig functioneren precies tegenaan, wat vindt ze juist moeilijk en waar is ze juist heel sterk in, hoe functioneert ze op andere levensgebieden etc etc) waardoor ik op basis van alleen haar VIQ en PIQ daar niets gefundeerd over zou kunnen zeggen. Mijn tip zou zijn om goed met je orthopedagoog in gesprek te gaan, zij klinkt kundig en met haar zou ik goed alle voors en tegens op een rijtje zetten.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    115 is natuurlijk wel ook bovengemiddeld. Dat zou ik ook in de overweging meenemen.

Maar eerst met de onderzoeker is gesprek en daarna met school en dan alles op een rijtje zetten en vervolgens op basis van alle informatie een beslissing nemen.

(Hier ook een kind met een disharmonisch profiel. Zij heeft meer aan de plusklas dan aan de reguliere lessen, denk ik.)

16. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Bedankt!! Ik ben ook te ongeduldig.
    Probleem is vooral dat ze d'r hoofd er op school niet bij kan houden. Kan de werk niet plannen, daardoor gaat ze liegen over dingen die ze niet af heeft. School is saai. Het enige wat leuk is is spelen en handbaardigheid. (Overigens gaat ze niet met tegenzin naar school). Ze luistert niet naar wat de juf verteld, vergeet vaak te beginnen met werken. Thuis is het grootste probleem dat ze zichzelf niet kan vermaken. Spelen heeft ze nooit gekund. Wel met anderen, maar niet alleen. En ze klaagt zelf over drukte in haar hoofd.

17. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Verbaal IQ gaat niet alleen over taal, maar ook over rekenen. Het heeft juist betrekking op de schoolse vakken, en op dat vlak scoort ze buitengewoon hoog. Ook het performale IQ is nog bovengemiddeld, en ik kan me voorstellen dat de uitkomst lager is dan gekund had, omdat die gedrukt kan zijn door haar ADHD. Voor zover ik het heb begrepen, moet je voor school voornamelijk afgaan op het verbale IQ, met in haar geval ondersteuning van de executieve functies (plannen, ordenen, doorzetten etc.) Ik zou proberen in te zetten op compacten (dus niet alle stof uitentreuren herhalen, maar alleen voor zover ze de stof écht nog moet oefenen, bij voorkeur na doortoetsen om te kijken op welk niveau ze moet insteken, misschien is dat wel stof van volgend leerjaar), verrijken en verdiepen. Maar dit alles dus wel met goede begeleiding, zodat ze ondersteund wordt in de uitvoering: taken duidelijk instrueren, goed opknippen, in het begin samen een schema maken en het haar later zelf laten opstellen, maar wel controleren.

Ik zou verwachten dat ze hierdoor lekkerderin haar vel komt te zitten en dat hierdoor duidelijker wordt welk deel van haar onrust wordt veroorzaakt door een gebrek aan uitdaging en welk deel voorkomt uit ADHD. Dan kun je op dat moment kijken of er nog behoefte is aan medicatie of dat het hanteerbaar wordt.

Heel veel succes!

Edit: ik zie dat de orthopedagoog heeft gezegd dat ze wrschl. niet hoogbegaafd is. Dan gaat ze denk ik uit van de zijnskenmerken (intens, diep doordenken etc.)? Hoogintelligent is ze in elk geval, dus daar moet echt wat mee gedaan worden: uitdaging plus ondersteuning zoals jouw idee is lijkt mij dus ook de goede weg.

18. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    In de verbale schaal zit inderdaad ook de subtest rekenen. De meetpretentie van deze subschaal is rekenvaardigheid en auditief korte termijngeheugen. Deze subtest heeft de minst voorspellende waarde mbt de verbale schaal.

En op school wordt inderdaad vooral een beroep gedaan op de verbale IQ die werkt in vrijwel alle taken wel samen met je performale IQ. Je kunt die niet zomaar los van elkaar zien, ze hebben elkaar nodig om in taken tot een goed resultaat te komen. Er moet dus heel goed worden gekeken waar ze in de praktijk precies tegenaan loopt, waar de samenwerking tussen de VIQ en PIQ stokt en waar de concreet op ingezet moet worden. Dat is enorm complex om dat precies uit te vogelen en daarvoor moet je echt een heel goed beeld hebben van de ontwikkeling en het functioneren van een kind. Het is daarnaast ook niet perse heel makkelijk om het PIQ snel te versterken. Natuurlijk zet je daarop in zodat het profiel meer harmonisch kan worden maar dat kost veel inzet, tijd en precies kijken.

Dit alles in combinatie met mogelijk ADHD, maakt het plaatje complex en daarvoor is goede begeleiding en hulp nodig. En daarnaast, bij iedere kind weer anders. In mijn optiek kun je niet op basis van de summiere info die je via dit topic krijgt, een goed advies geven; de puzzel is veel meer complex dan een paar IQ-scores. Het gaat om het totale beeld en hoe dat met elkaar samenhangt en op elkaar ingrijpt.

19. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Iedereen bedankt voor het meedenken!
    Ik hoop dinsdag het rapport te krijgen. Dan kunnen we verder.

20. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Is er wat duidelijkheid?

Deel Deze Pagina