Wanneer een mobiele telefoon ?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Klavertje6, 20 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klavertje6

Klavertje6 Actief lid

17 feb 2016
    389
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik dacht eraan om de kids pas een telefoon te geven als ze naar de middelbare school gaan. Nu zijn er vriendinnen van mijn oudste (bijna 8 jaar) die dus al een telefoon hebben en mijn dochter zeurt er dus ook om.

Wanneer kreeg jouw kind een mobiel en waarom?

2. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Nou mijn kinderen zijn nog niet geboren, maar heb wel nu al besloten dat mijn kinderen niet eerder een mobiel krijgen als het echt nodig is, niet om erbij te horen en dan zou ik ze zo'n ouderwetse zonder internet geven etc iphones en die super moderne troep krijgen ze sowieso niet, altijd maar die gezichten naar dat scherm, werk ik niet aan mee als dat willen gaan ze er maar voor werken, maar voor nood of contact zou ik zo'n goedkoop mobieltje geven met een sim kaartje.

Mocht je ze wel een mobiel willen geven met internet zou ik het pas geven wanneer zij volledig de gevaren van internet beseffen, ik vind 8 jaar veels te jong trouwens!! en hou je aan je eigen regels omdat de vriendinnen het nu al doen betekend niet dat jij het ook moet doen.

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ik had zelf met 12 jaar mijn eerste telefoon... achteraf veel domme dingen mee gedaan, ook met internet.... ik zou zeker niet zo jong al een mobiel geven, hooguit zo'n cheap telefoontje waar je alleen mee kan bellen (wifi enz vogelen ze snel zelf al uit tegenwoordig, dus dat schiet niet op)

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zeg nu: Dochter krijgt er pas 1 als ze naar de middelbare school gaat.. máár: Ik ben realistisch (soms veranderen je standpunten als het eenmaal zo ver is :p ) .. mogelijk is groep 7/8 ook een optie - onder strenge controle en met duidelijke afspraken.

Bij dochter in de klas een enkeling met telefoon (van groep 5 , 1 of 2).
    In de bovenbouw (groep 6/7/8) zijn er een stuk meer heb ik gemerkt en wordt er ook door de kinderen naar elkaar geappt. Dus mogelijk ga ik daardoor eerder overstag. Maar ik hoop vol te houden tot middelbare school.

Een tablet hebben we hier (uit principe) ook nog steeds niet.

5. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Je komt er nog wel achter dat als je eenmaal kinderen hebt je je oude standpunten regelmatig zult bijstellen ;) niet omdat ze niet goed zijn, maar gewoon omdat het niet altijd realistisch is.

To, om wat voor telefoon gaat het dan? Een iPhone lijkt me absurd, een koelkast om mee te bellen en beltegoed misschien wel.

6. mumija

mumija Niet meer actief

Hier hebben de oudste 3 een telefoon gekregen op hun 12de verjaardag . In groep 8 dus.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Een mobieltje met 8 jaar😨. Nee dat gaat hier niet gebeuren. De hele basisschoolperiode vind ik het onnodig. Met de overgang naar de middelbare vind ik mooi.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Waarschijnlijk wordt het hier iets van met de verjaardag in groep 7 of 8 (dat is in december). In een bijeenkomst over pesten/weerbaarheid etc werd aangegeven dat als je het iets vroeger doet dan op de middelbare school je iets meer invloed hebt op hoe je kind de telefoon gebruikt. En ze nemen dan nog iets meer van je aan dan als ze op de middelbare school zitten en vol gaan puberen. Hier lijkt mij wel iets in te zitten, anders had ik het ook pas op de middelbare school gedaan. Vroeger dan groep 7 vind ik onzinnig. In de groep van mijn zoon (groep 5) zitten ook weinig kinderen die al een telefoon hebben.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Mijn oudste spaart zelf voor een mobieltje, dat gaat nog wel even duren gelukkig. We hebben er over nagedacht eentje voor zijn verjaardag te geven, maar vind hem toch nog wat jong. Verder vind ik het op zich niet echt een probleem, wel makkelijk als hij mij kan bellen als er iets is. Denk dus dat ze met een jaar of 9/10 wel eentje krijgen.

@hotsiflots: riep ik ook altijd toen ik nog geen kinderen had. In de praktijk blijkt het toch anders. Zo gaat mijn zoontje volgens jaar alleen naar voetbaltraining 2 keer per week, best een fijn idee dat hij dan even een berichtje kan sturen als hij er is.

En ik krijg ook heel vaak appjes van vriendjes van mijn zoontje die hun mobieltje of die van hun ouders gebruiken, ben ik daar ook vanaf.

10. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier heeftie oudste al wel een mobieltje.... maar.... zonder simkaarten en alleen aangesloten op de WiFi thuis zodat ze leuk kan appen met haar nichtje die ze bijna nooit ziet en oma. Maar eigenlijk kijkt ze er niet veel naar om... allee heel af en toe een middagje appen...
    Zelf was ik er niet helemaal blij mee dat ze die kreeg maar omdat mijn man hem zo heeft ingesteld dat ze er verder niks mee kan dacht ik ach... leuk contact met nichtje. Maar liever gewacht tot middelbare school

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Poeh lastig! Ik vind 8 sowieso te jong, maar ik moet zeggen dat er bij mijn zoon in de klas (groep 4) toch al wel een aantal kinderen zijn met een mobiel.
    Mijn zoon vraagt er gelukkig nog helemaal niet om, dus ik hoef er voorlopig nog niet over na te denken. Ik zei vroeger altijd "als ze naar de middelbare school gaan", maar misschien dat dat wel iets eerder gaat worden. Dat was Rosao zegt klinkt wel plausibel.

12. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    oudste van 9 heeft mijn oude telefoon.
    puur alleen om een spelletje op te doen.
    ze mag er ook maar heel beperkt op en blijft altijd thuis.
    als ze naar de middelbare school gaat krijgt ze denk ik wel een abonnementje zodat ze er buitenshuis ook wat aan heeft.

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Wij hebben besloten dat ze er 1 krijgt zodra ze zelf op de fiets naar school gaat. Dat zal ergens na de winter zijn (ze is dan 8 ) ze krijgt er 1 waarmee ze alleen kan bellen en geen internet. In groep 7 of 8 gaan we eens nadenken over een "echte" telefoon

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste krijgt er denk ik eentje in groep 8 of als hij naar de middelbare school gaat. Gewoon een oude van ons, wel een smartphone, maar geen nieuwe. En met een prepaid kaartje zonder data. Denk ik...... hij zit nu in groep 5, dus het kan best zijn dat we de komende jaren van mening veranderen.

15. Klavertje6

Klavertje6 Actief lid

17 feb 2016
    389
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zo gek is mijn idee dus nog niet.. we wonen in een dorp en ze gaat wel eens een boodschapje doen alleen, dan vind ik het wel handig om haar te kunnen bellen als ze lang weg blijft. Vanaf september zal ze vrijdagmiddag alleen naar school gaan, dan is een telefoon ook wel handig (lekke band oid).
    Maar dat zijn situaties die ze zonder telefoon ook wel zou kunnen handelen 😉

We hebben de keus uit een samsung s1, iphone 4 of een oude Nokia 😊

Maar ik vind het zo onnodig 😊

16. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Onze oudste is nu 8 jaar. Ze zou heel graag een mobiel willen, alleen gebeurt dat nu nog niet. M'n man en ik willen halverwege groep 8 haar een mobiel geven. Zo kunnen we haar begeleiden in een vertrouwde en veilige omgeving.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Dat zijn wij ook zo van plan, zal na de zomervakantie worden op z'n vroegst, dan zit ze in groep 6.
    Een paar jaar geleden vond ik het ook onzin, maar tijden veranderen.

18. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    In principe zodra ze naar de middelbare school gaat, dan is ze nog 11. Maar het kan ook ergens in groep 8 worden. Eerder vind ik (op dit moment) nog niet nodig.

In groep 5 inderdaad al wel een paar kinderen met telefoons, variërend van oude Nokia's tot nieuwe iPhones.

19. Veera

Veera Niet meer actief

8 jaar vind ik heel normaal. Een telefoon is onwijs handig in bepaalde situaties en ik zou het prettig vinden als dochter mij later kan bereiken als er iets is, ze krijgt dus zeker op die leeftijd een telefoon.
    Maar een iPhone met eigen internet etc zou ik vanaf de middelbare school kopen. Dus een jaar of 12

20. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hoe checken jullie trouwens wat er met de telefoon gebeurd? nu ben ik op mijn 15e via internet met een man van 35 in contact gekomen die dus een relatie met me wilde en samen wonen en ik ging daar half op in.... ben daar als de dood voor dat het hier ook gebeurd.

Deel Deze Pagina