Ik ben nu 12 weken zwanger en heb ontzettend veel last van mijn darmen, ik heb altijd al PDS maar nu is het wel erg extreem. De ene week heb ik constant een opgeblazen gevoel en lijkt het alsof mijn buik helemaal onder spanning staat door de opgezette darmen en de andere week heb ik constant last van krampen en moet ik regelmatig naar de toilet rennen. Ik heb bij mijn vorige bevalling een totaal ruptuur gehad en wanneer mijn ontlasting te dun wordt kan ik het heel moeilijk ophouden omdat het littekenweefsel een vertraagde werking heeft. Ik ben hierdoor erg onzeker geworden en durf af en toe de deur moeilijk uit want als ik dus naar de toilet moet dan moet ik ook meteen kunnen gaan. En ik vind het ook erg genant om ergens anders zo'n aanval te krijgen. Ik ben inmiddels wel al doorgestuurd naar de gynaecoloog omdat ik bijna 24 uur per dag pijn heb en zij heeft mij een vezeldrankje meegegeven wat ik nu 2 dagen probeer Importal heet het, maar volgens de bijsluiter heeft het een laxerende werking tot nu toe ben ik nog niet geweest maar mijn darmen zijn wel heel erg aan het borrelen, net alsof je honger hebt en dan de hele dag door. Zijn er meer mensen die zoveel darmklachten hebben (gehad) tijdens hun zwangerschap. Of heeft er iemand nog tips??
hier nog 1 met pds.. maar ik moet zeggen dat het bij mijn vorige zwangerschap en nu .. nergens last van heb.. maar na mijn eerste bevalling was me pds zodading erg dat ik dacht dat ik bijna dood zou gaan hahaha.. maar nu ook weer nergens last van maar ben wel heel bang dat het dadelijk na de beavlling weer heel erg wordt .. xxx
Ja ik heb ook PDS maar bij mij ligt de boel voornamelijk stil. Ik heb vooral last van obstipatie. Voor mijn zwangerschap ging ik al hooguit met veel moeite eenmaal per week naar het toilet maar nu eenmaal in de twee weken. Ik heb van de gynacoloog van alles gekregen zoals vezeldrankjes etc. Ik slikte altijd al Legendal (lactulose) in een hogere dosis en ze wilden eerst een nog hogere dosis voorschrijven maar dat hielp ook niet. Ik slik nu een combinatie van lactulose ('s ochtends) en Transipeg ('s avonds). Het helpt een beetje maar je darmen borrelen wel behoorlijk. Veel water drinken verlicht dat een beetje. De Transipeg onttrekt veel vocht uit je darmen om de stoelgang te bevorderen. Je moet daarom meer water drinken dan al de aanbevolen 2/2,5 liter.
Ik heb een spastische darm en moet elke anderhalve, twee weken blijkbaar een of andere aanval krijgen. Gigantische krampen (ik luister altijd even met de angelsound daarna) en grote diarree- aanvallen (sorry). In de tussentijd gaat het trouwens wel goed.
hai meiden ik heb een trage stoelgang maar moet zeggen alleen de 1e week ging het heel moeilijk en nu gaat het goed, wel heb ik continue krampen....het komt zomaar opzetten... Iemand nog tips??
Hoi Meiden, Ook hier darmkrampen. Geeft grote twijfel af en toe, gaat het nog steeds allemaal wel goed. Gebruik nu vezels (Metamucil) en Yakult. Op zich gaat het daar vrij aardig mee. Heb vorig weekend even geen Yakult gebruikt door een lekker weekendje weg, maar dat heb ik wel geweten. Heb vandaag een extra zakje vezels genomen, even kijken hoe het gaat, maar het lijkt langzaam te gaan zakken. Het is puur de zwangerschap want normaal heb ik wel last van krampen maar eigenlijk alleen rond mijn menstruatie (lang leve de hormonen) Succes met uitproberen allemaal PCOmiep
Ik heb colitis en nu is het rustig, maar o wee o wee wat heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap een pijn gehad. Darmkrampen, verstopping, soms zat ik gewoon gebogen van de pijn op de grond. En helaas ook geen leuke afloop lichamelijk want ik heb er colitis reuma aan overgehouden. En nu...nu is alles rustig, geen opvlamming, geen reuma niets!! Ik heb heel veel yoghurt met lijnzaad gegeten en appels met glazen warm water naast de gewone medicijnen. Hielp als een trein.
de eerste weken had ik denk een verstopping ofzo dat ging heel moeizaam, nu kan k amper op me linkerzij liggen want dan krijg ik last van em darmen :s vet vaag!
hoi, ook hier last van darmen de ene keer kan ik niet naar het toilet, en de andere keer moet ik rennen naar de pot, wat mij goed helpt is roosvicee laxo, advies van de ha, dus ik hoop dat het bij jullie ook een aanrader is? liefs maris.
Ik heb er ook vreselijk veel last van helaas. Al jaren PDS maar mijn normale medicatie mag ik nu niet gebruiken. Ik heb van de huisarts wel iets plantaardig gehad maar dit helpt helaas niet zo goed. Ook roosvice laxo doet weinig. Ik let wel extra op wat ik eet maar veel meer kan ik ook niet doen. Ben er helaas al een keer ziek thuis door moeten blijven...
Hier ook darmkrampen en een zeer moeilijke stoelgang. Ben altijd blij als het er eindelijk weer uit is. Als het niet wil drink ik altijd of een glas warm water of een kop koffie, daarna gaat het beter.