|Er lijkt sprake te zijn van een een verkeerd aangeleerd slaappatroon bij onze zoon van 2 jaar en 8 maanden. Slaapt hij bij oma of bij de oppas of bij wie dan ook dan slaapt hij de hele nacht door zonder ook maar 1 kik te geven. Echter thuis of als we elders slapen en hij weet dat wij er zijn dan wordt hij 1-4 keer wakker per nacht. WE gaan erheen, dan is er niks aan de hand, moeten we lakentje steviger instoppen en slaapt meneertje vrolijk verder. Wij zijn echter gebroken... Het lijkt alsof hij ons even nodig heeft om verder te kunnen slapen na een cyclus. maar hij dan een van ons nodig heeft om weer verder te slapen. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat we dit zelf hebben veroorzaakt door ook iedere keer naar hem toe te gaan maar ik weet nu niet zo goed meer hoe we er vanaf moeten komen.... Voor het slapen gaan verzoeken we hem om niet te huilen/gillen etc en lekker te gaan slapen, heel lang... maar dat heeft geen effect. Nu denken we aan stickertjes voor elke keer dat hij 's nachts ons niet heeft geroepen/gegild... er lijkt overigens geen sprake te zijn van nachtmerries of iets dergelijks. Als we ons even laten zien slaapt hij immers alweer verder... Hoe komen we hier vanaf??? laten huilen, tja.. stel dat er echt iets is? maar wat vinden jullie van het plan van de stickertjes? Overdag slaapt hij overigens nog 1 - 2 uur en dit lijkt hij nog echt nodig te hebben.. naar bed brengen verloopt probleemloos
Tja... Dit heeft onze dochter van haar 2,5 ongeveer tot ze 4,5 jaar was gedaan. Vaak was het niet eens nodig om er heen te gaan soms wel. Maar onze dochter sliep dan nog wel echt. Dus ze leek wakker maar was dat niet. Misschien heeft jullie zoon dat ook?
Onze zoon werd tot ruim 2 jaar tussen 4 en 5u wakker en wilde dan bij papa en mama. Wij hebben hem uitgelegd dat hij pas bij papa en mama mag als de sterrenlichtjes aan zijn op zijn babyfoon (nachtlampje wat je met het luisterdeel aan/uit kunt zetten). De eerste keer hebben we na een kwartier roepen op afstand het lampje aangedaan en zijn toen gaan kijken. De tweede keer na een halfuur.. ze hebben we een paar weken geexperimenterd totdat zoon het helemaal door had. Inmiddels kan hij tot 6:30/7u alleen in zn eigen bed blijven! Je kan ook een speciale slaaptrainer kopen hiervoor, die zijn met leuke beesten.
Hier hebben ze het alle twee. De oudste gaat nu goed. Af en toe komt ze eruit, omdat er iets is. De jongste staat regelmatig naast mijn bed en dan leg ik haar terug en slaapt ze gelijk weer verder. Bij de oudste werd het minder toen de naar de basisschool ging, dus daar hopen we met de tweede ook op. Moet eerlijk zeggen, dat ik niet anders weet dan gebroken nachten. Slapen ze een keertje door, dan wordt ik gebroken wakker, omdat ik dat niet meer gewend bent.
Ik moet zeggen dat ik graag even meelees. Bij onze dochter van 2 jaar, 2 maanden hebben we ook een verkeerd slaappatroon aangeleerd. Met 22 maanden zijn we en offensief begonnen. Ze heeft een kinderwekker gekregen, deze: Kidsleep Globetrotter, reiswekker We hebben haar consequent verteld dat als het schaapje slaapt, alle kindjes slapen. Papa en mama slapen dan ook. Papa en mama willen dan slapen. Is het schaapje wakker, dan mag ze papa en mama roepen. Anders niet. 's Nachts als ze roept, gaan we wel naar haar toe en troosten haar, maar we laten ook het slapende schaapje zien en zeggen dat ze eigenlijk niet moet roepen. We vertellen haar ook dat als ze 's nachts haar knuffel of haar speen (ze heeft er 3 aan een doekje) kwijt is, ze die eerst zelf moet zoeken en niet meteen moet roepen. Er is een nachtlampje op de gang, zodat ze licht heeft om die dingen zelf te vinden. Ik moet zeggen dat het aardig gewerkt heeft. Ze ging steeds vaker doorslapen en het aantal keren huilen per nacht nam af. Nu is ze echter laatst ziek geweest en zijn we weer terug bij af. Weer 3x per nacht wakker. Gelukkig heeft ze afgelopen nacht wel doorgeslapen, ik hoorde haar wel een paar keer kort huilen, maar dat hield zo snel op, dat ik er niet naar toe hoefde. Misschien hielp het wel dat ik haar gisterenochtend verteld heb dat Mama nog heel moe was en mama daarom geen zin had om dingen te doen. Ik had het zo gehad, dat ik gewoon niet meer gezellig ben (ik ben namelijk ook nog zwanger en slaap veel te weinig voor een zwangere). Toen ze 22 maanden was, heb ik ook een stickersysteem overwogen. Uiteindelijk niet gedaan en gekozen voor het schaapje. Als het nu niet verbetert, dan begin ik misschien ook met die stickers. Ze is nu immers al weer wat ouder. Wat ik wel fijn vind aan het schaapje is, dat je iets hebt om haar op te wijzen: dan mag je wel roepen en dan niet. Het is zichtbaar wanneer de dag begint, onafhankelijk van het licht.
@Aquilegia: gefeliciteerd! @Bunchy, heel rot voor je zeg! Sorry geen tips, maar heb je al eens geprobeerd of het anders loopt als je vertelt dat bijv papa of mama er die nacht niet is? Diegene die hij het liefst wil zien?
hmm we hebben zo'n lampje met een konijntje die slaapt/wakker is.. maar als het licht is om 06u 's morgens zie je niet welke kant belicht is... ik denk dat we het met stickertjes gaan proberen toch maar.. wie weet helpt het! fijn de herkenning, bedankt meiden!
Verduisterende rolgordijnen achter de gewone gordijnen! Slaapt hij misschien ook nog langer. Tip w.b.t. de stickertjes: ik heb gelezen in een boek (zelf geen ervaring mee): 's avonds 1 laten uitzoeken en dan de volgende morgen plakken op de kaart.
Oh, dat is pittig! (Ben ik ook een beetje bang voor, dat we over 6 maanden TWEE nachtbrakers hebben!) Succes! Eén nachtbraker mogelijk minder, is al winst!
Hoi hoi Herkenbaar .. Onze zoon zetten snachts echt zijn keel open en daar kreeg je meteen slechte zin van Pfff en dat 4x per machte!! Had normaal nooit een ochtend humeur.. Maar we hebben hem " uitgelegd " dat hij met huilen ( lees krijsen ) in de nacht niets bereikt en dat hij beter om papa of mam kon roepen.. En dat werkte gelukkig. Nu zijn we hem aant leren dat als er wat is dat hij het heel goed zelf kan .. Als hij dorst heeft mag hij zelf uit bed ( op het nacht kastje staat een glas water ) Als hij zijn knuffel kwijt is hij zelf kan pakken etc en dat werkt gelukkig erg goed .. Misschien Zou je dat ook kunnen doen hem zelf leren het te doen etc .. Ben wel heel benieuwd hoe het met het sticker belonings systeem gaat. Heel veel sucxes
We ebben een kidssleeper gekocht en werken met stickers.. En het werkt!!! Niet 100% altijd maar meestal gaat het goed! Dochter heeft bedacht om om alf zes wakker te worden... Zucht!