net 3 weken zwanger

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by chanisse, Jun 3, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chanisse

chanisse Lid

Mar 12, 2006
    98
    3
    8
    labmedewerkster
    huissen
    hallo mirjam
    ik kom net terug van mijn vakantie,en in de eerste week van mijn vakantie heb ik getest en er stond dat ik zwanger ben,3 dagen later heb ik weer getest en weer kwam te staan dat ik zwanger ben.
    voordat ik de eerste test had gedaan heb ik nog een fles wijn helemaal leeg gedronken,want ja je bent op vakantie.
    ik had ook niet een vermoeden dat ik zwanger zou zijn en had t gevoel ongesteld te worden..zou dit kwaad kunnen?
    gisteravond heb ik ook nog 1 wit wijntje op,maar ik heb net gelzen dat dat niet mocht terwijl ik altijd dacht dat af en toe 1 wijntje mocht?

groetjes chanisse

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Chanisse,

gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Er is in januari 2005 een nieuw rapport uitgekomen van de Gezondheidsraad. Er is grootschalig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gevolgen van alcohol op vruchtbaarheid, zwangerschap en ook later tijdens borstvoeding. Uit die onderzoeken is het volgende advies gekomen: vrouwen die zwanger willen worden zouden vanaf de zwangerschapswens, tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoedingsperiode geen alcohol meer moeten drinken. Mannen met kinderwens zouden in de periode tot het vastgesteld zijn van de zwangerschap ook geen alcohol moeten drinken.
    Vroeger werd inderdaad gezegd dat 1 glas geen kwaad kan. Maar uit de onderzoeken blijkt dat ook weinig alcohol toch gevolgen kan hebben.
    Dit betekent niet dat je nu in paniek moet raken. Wat gebeurd is, is gebeurd. Maar ik zou zeker vanaf nu de alcohol laten staan. Er is geen veilige ondergrens aan te geven met betrekking tot alcoholgebruik, maar het is ook zo, dat pas in grote hoeveelheden ernstige schade ontstaat.
    Dus maak je geen zorgen over wat je gedronken hebt, maar laat de alcohol vanaf nu gewoon staan!

Mirjam

3. chanisse

chanisse Lid

Mar 12, 2006
    98
    3
    8
    labmedewerkster
    huissen
    bedankt mirjam voor je reactie

ik heb eigenlijk nog een paar vraagjes en hoop dat je die ook nog voor me kunt beantwoorden?

wanneer ga je voor t eerst naar de verloskundige toe en vanaf hoeveel weken kun je een punctie laten doen?
    en zijn olijven ook slecht om te eten omdat ze erg zout zijn?
    en vanaf hoeveel weken begin je een buikje te krijgen?
    en mag je belegen geitenkaas eten?

groetjes van chanisse

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Chanisse,

je kunt je nu al aanmelden voor een intake gesprek bij de verloskundige. De meeste verloskundigen laten je voor het eerst komen tussen 8 en 10 weken zwangerschap.
    Ik weet niet of je in aanmerking komt voor een punctie. Gezien je leeftijd niet, maar ik weet niet of er andere redenen zijn in jouw situatie. Dit kun je altijd met je verloskundige bespreken in het intake- gesprek. De punctie is er pas bij 16 weken.
    Olijven kun je gerust eten.
    Wanneer je een buikje krijgt is moeilijk te zeggen. De baarmoeder zelf komt gemiddeld pas bij 12 weken boven het schaambotje uit. Maar je kunt al eerder iets zien als je darmen erg reageren op de zwangerschapshormonen. Dus bij sommige vrouwen al heel snel, bij andere pas bij een week of 16.
    Je mag geitenkaas eten als deze niet van rauwe melk is gemaakt. Kijk even op de verpakking of vraag het na in de winkel waar je het koopt.

Mirjam

Share This Page